Gå til innhold
Hundesonen.no

Advarsel: Forgiftning av hunder i Oslo


simira
 Share

Recommended Posts

Regner med de fleste har sett det på fb eller Canis, men det skader ikke å advare for mye:

ADVARSEL til HUNDEEIERE: Et sykt menneske har lagt ut giftig mat på fortauer og i parker rundt i Oslo for å ta livet av hunder! To hunder på St.hanshaugen er allerede blitt drept. Giften er blant annet blitt lagt i små hauger med sagflis inntil husvegger og trær, og det lukter tydeligvis mat fordi hundene slikker på det.

Kan muligens være en overdrivelse eller feiltolkning, men heller føre var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av at noen tipser media. Ellers så er det et dårlig forsøk på å få folk til å holde hundene sine i bånd. :P

Men så lenge det ikke skader noen å være obs, så er jeg heller mer forsiktig.

Var noen som videreformidlet fra fb til Canis. Jeg er ikke på fb, så kan ikke sjekke opprinnelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noen bilder på facebook av folk som hadde puttet spiker i ostebiter og lagt ut i hundeparker. Jeg forstår ikke hva som foregår i hodet på folk! Det er jo veldig vanskelig å huske på slikt når man er ute med hunden sin, man er jo litt i vanemodus når man går på tur. Lar de snuse der og tisse der osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig dette bare er en vandrehistorie :o På den annen side så jeg en haug med sagflis i Nydalen i dag. Nå er ikke sagflis i seg selv så oppsiktsvekkende, men jeg la merke til den fordi den lå på et sted hvor det var litt usannsynlig at noen ville dumpe noe sånt. Håper dette bare var en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du det tenkte jeg også. Men det kan være det nylig har skjedd, og at ingen har varslet media? For å være sikker har jeg i hvert fall videreformidlet budskapet på fb.

Jeg vil nå anta at om det er bekreftet at to hunder har dødd av forgiftning så har veterinæren/veterinærene som har bekreftet at hundene døde av gift også har varslet politiet. Og når politiet er varslet om noe slikt, så vil de fort gå ut med advarsel til hundeeiere, og det gjøres via media.

Jeg synes det er rart at folk sitter på fb og sprer dette fremfor å kontakte media også. Media når tross alt fler enn hva FB gjør ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at folk sitter på fb og sprer dette fremfor å kontakte media også. Media når tross alt fler enn hva FB gjør ...

Nja.. Fikk ikke media vite om Utøya-tragedien fordi folk meldte fra om det på facebook? Vi får vel bare innse at facebook faktisk er et media, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå anta at om det er bekreftet at to hunder har dødd av forgiftning så har veterinæren/veterinærene som har bekreftet at hundene døde av gift også har varslet politiet.

Mja. Fungerer nok ikke helt slik. Om en hund dør av forgiftning vil dødsårsaken somregel være akutt nyresvikt/sjokk. Det kreves deretter obduksjon for å påvise evt. forgiftning. Dette må hundeeier bestille, levere hund til og påkoste selv. Den vanlige obduksjonen hos vet. høyskolen sjekker heller ikke for ulike giftstoffer. Men angir funn i kroppen, og trolig dødsårsak (så da blir konklusjonen evt. akutt nyresvikt - som man antok fra før...

Dette VET jeg, for jeg har selv mistet to hunder som følge av trolig forgiftning. En ukjent årsak, og en muligens soppforgifting. Nr.1 hadde vært på tur i skogen (løs, og endel minutter utenfor syne) i samme tidsrom som det verserte rykter om utlagte giftåter for ulv. Samme området, og vi fikk høre om disse ryktene i ettertid. Han begynte å kaste opp, drikke/tisse mye, og døde hos dyrlegen samme ettermiddag av akutt nyresvikt. Alle symtomer på forgiftning var tilstede. Men obduksjon måtte jeg i såfall sørge for selv. Da dette var en hund som var på utlån hos ei, og jeg bodde langt unna - ble dette ikke gjort.

Nr.2. Er jeg ganske sikker på at hadde spist råtten sopp av noe slag, men kunne også ha fått i seg noe annet - for alt jeg vet. Den aktuelle dagen var han ute og jaget i ca 2 timer (etter at jeg så han spiste "soppguff"). Påfølgende døgn fikk han nøyaktig samme symptomer som nr. 1, og gikk i sjokk på vei til vet. Og døde der etter få minutter. Denne hunden kjørte jeg til obduksjon hos vet høyskolen. De konkluderte, ganske riktig med akutt nyresvikt, og svikt i de indre organer. Videre kunne de fortelle at det var funnet "brunaktig mageinnhold" (noe som kan stemme med soppgørra han spiste) Men ikke et kvekk om hva slags stoffer som evt kunne ha ført til kolapsen. Så om han hadde fått i seg andre giftige ting, ville ikke det kommet fram i obduksjonen. Da måtte jeg trolig ha bestillt spesifikke blodprøver?

SÅ - om en hund dør av trolig forgiftning, er det ikke akkurat som om csi popper fram for å avduke alle mysterier.... Ganske langt unna, faktisk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Fikk ikke media vite om Utøya-tragedien fordi folk meldte fra om det på facebook? Vi får vel bare innse at facebook faktisk er et media, liksom :)

Facebook er definitivt et massemedia. Spesielt sammen med Twitter, som var tidligere ute med "nyheter" om hva som skjedde på utøya enn det mediene var. Vi fulgte Twitter aktivt og det var utrolig hvor mye du kunne lese der - som noen minutter senere stod på forsiden av VG, DB, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyri: Hvorfor du føler du må komme med en slik forklaring og i tillegg slenge med det CSI-greiene skjønner jeg ikke, men kanksje du går ut i fra at jeg ikke er klar over at det kreves en obduksjon for å finne ut at en hund er forgiftet? Helt greit det. Og kanskje du syntes du var artig, men deg om det :-)

Jeg kan jo si at bikkja mi plutselig hadde dødd på tur i parken og jeg hadde mistenkt at den hadde fått i seg gift, hadde dyret blitt levert til obduksjon og sagflissakene levert til rette instans. Hadde ikke giddet sitte å pese med det på fb. Men det er jo et så stort media i følge alle her, så et supert sted å spre panikk på, noe det later til at mange synes er helt ok. Så for all del :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si at bikkja mi plutselig hadde dødd på tur i parken og jeg hadde mistenkt at den hadde fått i seg gift, hadde dyret blitt levert til obduksjon og sagflissakene levert til rette instans. Hadde ikke giddet sitte å pese med det på fb. Men det er jo et så stort media i følge alle her, så et supert sted å spre panikk på, noe det later til at mange synes er helt ok. Så for all del :-)

Jeg hadde laget et helv**** styr hvis det var min hund, også med bruk av facebook for å advare andre hundeeiere.

Jeg er fortsatt enig i at det er merkelig at det ikke står i noen nettaviser ennå om disse påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er en 12år gammel historie, men denne psyke personen som regjerte på Tøyen i 1999, hvor mange hunder ble skadet/eller døde etter å spist mat som lå i hauger under trær.. Men jeg antar at dette psyke mennesket lever en dag så vær heller ett sekund mer på vakt enn ikke. Det var flere hunder som jeg kjente som døde av Rottegift, kjølevæske eller etsende væske i blandet matrester.. Min hund Dennis var en av de første.. han fikk i seg ett jafs av mat/etsende middel og fikk halve tungen etset bort. Så jeg både så og følte denne skremsel propagandaen på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han fikk i seg ett jafs av mat/etsende middel og fikk halve tungen etset bort. Så jeg både så og følte denne skremsel propagandaen på kroppen.

Hvordan kan et middel være blandet i matrester, uten å påvirke dette, men etser bort halve tungen til hunden når den får det i seg?

Uten å vite noe om hvor sanne disse meldingene er, så tenker jeg at man bør jo uansett være oppmerksom på at hunden ikke slafser i seg all drit den finner ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enn eneste sonisen som faktisk bor MIDT i Oslo, og også tilfeldigvis midt mellom alle disse parkene. Jeg har ikke sett sagflis noe sted, men synes dette er ekkelt uansett. Spesielt vanskelig blir det å passe på ting på bakken når alt er dekka av et tjukt lag med løv. Vi liker å leke i løvet, men de får ikke lov til å stoppe opp og grave og plukke opp ting, og spesielt ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enn eneste sonisen som faktisk bor MIDT i Oslo, og også tilfeldigvis midt mellom alle disse parkene. Jeg har ikke sett sagflis noe sted, men synes dette er ekkelt uansett.

Kan du når det passer svinge innom stedet hvor det er påstått at det er hengt opp plakater? Ja, og så fortelle oss soniser etterpå om du har sett noe bevis for disse påstandene. :flowers:

Kjenner jeg blir litt skuffet hvis alt er løgn og fanteri, for jeg har sett engasjementet som har blitt vekket i folk - og det er dårlig gjort å sette igang det basert på tull og tøys.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet med politiet om dette, og de har ikke fått inn noen slike meldinger..

Det virker for meg veldig snodig, og får meg til å tenke at dette egentlig er skremsel for å få folk til å holde hundene sine i bånd eller.no sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en vandrehistorie, dette - har alle typiske trekk for en slik i alle fall. Spres via usikre kilder - "alle" har hørt oppfattes raskt som en sannhet, utspekulert stoff (etser, legges i kryss, etc) og høres helt spinnvillt ut.

Men hvis det gjør hundeeiere LITT mere oppmerksom på hva bikkjene faktisk får i seg på turen, så er det jo uansett ingen skade skjedd.

Lufter ikke mine i sentrum, men uansett får de ikke så og jafse i seg søppel de finner ute, liksom...

SUsanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagflisen er ihvertfall observert flere steder, ifølge Canis. "Noen" hadde også sett politifolk henge opp lapper om det på St.hanshaugen.

Mens politiets etterforskningsavsnitt altså kan opplyse å ikke kjenne til saken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...