Gå til innhold
Hundesonen.no

ID - merke: kor mange har du?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Føler meg litt sånn, tja... kva skal eg kalle det? Overdramatisk kanskje? Når det kjem til ID - merking av hund. Frøkna er chippa, og den skal sjekkast i desember når ho skal vaksinerast, har fått det for meg at den har klart å dette ut ikkje lenge etter at ho tok den nemleg, for uansett kor eg leitar, så er det pin umulig å kjenne den. Veit det ikkje er alle ein kjenner chippen på, men jah.

Så er det ID - merke på halsbånd og slikt då. Ho har på begge halsbånda, rett og slett fordi det eine blir brukt om vi skal på hytta, fjelltur, o.l sidan ormtablettane heng på den, mens det andre blir brukt til småturar og trening.

Men så har dyret på kort tid gått i frå og kun ha ein sele, til no å ha tre. Den eine skal brukast til skiturar og dei to andre til tur, pølsespor og evt. sykling om eg begir meg ut på den galskapen med frøkna. Men så lurer eg på om eg skal skaffe meg tre ID - merker til som eg kan feste på selane. Og ja, eg veit eg høres ein smule overdramatisk ut, men når ein høyrer om alle tilfella der hundar stikker av, sliter seg eller blir stjelt, så kan det vere fint med ei ID - brikke føler eg. Sånn just i case. :whistle:

Og det at miljøet her i byen har blitt så elendig med fullt av uteliggarar og narkomane som vandrar gatelangs dagen lang, samt enkelte eldre som ikkje heilt veit forskjell på opp og ned, rett og galt gjer meg ikkje mindre hysterisk akkurat :pinch:

Så lurer litt på kor mange ID - merker folk har til hunden(ane) sin(e)? Kun eit, eller fleire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mine er kun chip'et, og i løpet av alle de årene jeg har hatt hund, har jeg aldri opplevd at mine hunder har stukket av og hatt behov for å bli funnet av andre, ei heller har de hengt seg fast med ver

Ser det er mange som lar dem løpe nake, og jeg ser poenget veldig. Det er nettopp derfor jeg selv skaffet meg Non-stop sitt jakthalsbånd, det skal ramle av om han fester seg.

Oooh, dei der var jo billege! Veit du om dei blir dei tilsendt eller med eller utan ønska tekst?

Jeg har ett til hvert halsbånd og en på sela.. dvs en fire-fem stykker. Er ikke slike dyre fancy smancy id-brikker, men sånn skilt med utbyttbar lapp (ikke sånn som må skrus opp). Jeg synes det er mye enklere enn å bytte måtte flytte brikken fra bånd til bånd hele tida. En ting at han er id-merka, det er jo veldig greit hvis man skal bevise eierskap, trur de færreste som finner en hund løper til nærmeste veterinær for å få brikken avlest, da går det kjappere om man har merka den på en annen måte i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ørten stykker, har gamle fra Tinka også, da jeg alltid graverer hundenavn og telefonnr. og syntes Yaris burde ha med sitt navn på. Har sikkert en ti stykker, men muligens rundt 5 stykker til Yaris spesifikt. Alle halsbånd og sele har ihvertfall merke, samt at han er chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He har vi et på hvert halsbånd og et på "dagligsela". Sånne som er kjøpt i dyrebutikk med adresse og tlfnr. Vi bruker alltid halsbånd sammen med sporsela og trekksela, så på de gidder jeg ikke ha egen brikke.

Jeg synes at det er en grei forsikre om at de som evn. finner dem om de stikke av lett finne nr mitt og slipper å reise inn til en veterinær, politi eller kontakte Falk for å lese av chippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merker på alle halsbånd,seler, dekken, refleksvest og kløven. Han er alltid merket ute, selv om han aldri stikker av (bank i bordet).

Gjør det så mye enklere for folk om uhellet skulle være ute, har vært igjennom noen runder med stukket av hund hvor jeg måtte ringe politiet og bruke dem som mellomledd (altså for andre sine hunder). Tungvindt, og jeg tror faktisk ikke alle gidder å gjøre det. Terskelen for å finne eieren blir lavere om nummer er lett tilgjengelig.

På merkene står det mobilnummer (med +47 foran), og ID-merket (for han har selvsagt chip.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange halsbånd jeg har, men alle har eget id merke med mitt navn og tlf nr (mobil). Jeg har vel en 6-7 stk tror jeg.

Jeg hadde aldri giddet å plundre med å flytte over en id brikke mellom flere halsbånd, så hvert halsbånd har eget id merke, helt klart! :)

Hunden er selvfølgelig microchippet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her er det ørten stykker, har gamle fra Tinka også, da jeg alltid graverer hundenavn og telefonnr. og syntes Yaris burde ha med sitt navn på. Har sikkert en ti stykker, men muligens rundt 5 stykker til Yaris spesifikt. Alle halsbånd og sele har ihvertfall merke, samt at han er chippet.

Men hvorfor med hundens navn? Jeg har mitt eget navn på ene siden og telefonnr på andre siden på brikka. Navnet er i tillegg til telefonnr i tilfelle de ikke får tak i meg på mobilen e.l. Da vet de ihvertfall hvem han tilhører og kan prøve å spore meg opp på annen måte. Om noen finner han og tar han inn tror jeg ikke det spiller noen rolle om de kaller han Ekko eller Fido den korte tida til jeg får henta han... Heldigvis har vi aldri trengt å teste det :) Men ja, jeg pleier å ha på hunden merke med telefonnr selv om han har chip.

Det er forresten helt vanlig å ikke klare å kjenne chippen. Og det er uhyre lite sansynlig at den har falt ut. Men de kan selvfølgelig bevege seg og bli liggende ganske langt fra der de ble satt inn. De kan selvfølgelig av en eller annen grunn slutte og funke også, men som oftest har de bare flytta seg så de er vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor med hundens navn? Jeg har mitt eget navn på ene siden og telefonnr på andre siden på brikka. Navnet er i tillegg til telefonnr i tilfelle de ikke får tak i meg på mobilen e.l. Da vet de ihvertfall hvem han tilhører og kan prøve å spore meg opp på annen måte. Om noen finner han og tar han inn tror jeg ikke det spiller noen rolle om de kaller han Ekko eller Fido den korte tida til jeg får henta han... Heldigvis har vi aldri trengt å teste det :) Men ja, jeg pleier å ha på hunden merke med telefonnr selv om han har chip.

Navnet er vel egentlig fordi jeg syntes det er fint å ha navnet på. Det har nok ikke noe å si hva de kaller hunden, det er jeg enig i. Det er egentlig bare smakssak fra min side, det koster jo ikke så mye ekstra. Nummer mitt er dessuten lett å søke opp, og selvom addressen er foreldrene mine sine, så tar jo de han gjerne imot dersom jeg ikke skulle være tilgjengelig (på telefon eller andre måter).

Men nei, det er ikke noe poeng å ha hundens navn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten helt vanlig å ikke klare å kjenne chippen. Og det er uhyre lite sansynlig at den har falt ut. Men de kan selvfølgelig bevege seg og bli liggende ganske langt fra der de ble satt inn. De kan selvfølgelig av en eller annen grunn slutte og funke også, men som oftest har de bare flytta seg så de er vanskelig å finne.

Eg veit, eg veit. Var berre så enkelt å kjenne på søskena hennar etter at dei fekk chippen nemleg, mens på Pia var det heilt umulig, og då snakkar eg om etter at dei hadde komt heim frå den veterinærtimen då dei vart chipa som små.

Tenkte eg skulle få skrive inn "hunden er chippet" + telefonnummer neste gong eg stikk innom dyrebutikken for å kjøpe inn fleire ID - brikker. Mulig ein smule smartare enn namnet på hunden kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer litt på kor mange ID - merker folk har til hunden(ane) sin(e)? Kun eit, eller fleire?

Ingen. de er chip-merket, men ingen id-brikke på halsbånd/seler. Er bikkjene løse, hvilket de sjelden er, så har de aldri halsbånd/sele på pga fare for å sette seg fast i busker, trær eller hverandre.. De to-tre av hundene mine som kan gå løse mener jeg å ha så god kontroll på at de ikke stikker av, og skulle de gjøre det, så har de chip. Skulle de bli stjålet så ville jeg tro tyven var "smart" nok til å fjerne en id-brikke. Skulle noen av hundene komme seg fri/båndet slite så har jeg trua på at folk her i området jeg bor rapporterer hunden funnet til rette instans. :)

Min første hund hadde id-brikke, da min bestefar skulle lufte hunden festa han leiebåndet i ringen til id-brikken. Ringen røk og bikkja stakk av.... :rolleyes2: (hun kom tilbake ganske kjapt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også navn på mine brikker, fordi det er fint.

Jeg har vel 3-4 brikker, og alle hundene er ID-merket. Har faktisk hatt bruk for den en gang når hundene var ute i hagen og porten var åpen. Tia var rett borti gaten og lekte med en setter, og jeg fikk en rask telefon om at hun befant seg 50 meter unna :P

Syns det er greit å ha telefonnummeret tilgjengelig på hundene, i tilfelle slike ting skjer. Ikke alle som gidder å dra til veterinæren for å sjekke chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hundene er selvsagt chippet, men det er jo ikke akkurat min fortjeneste. :P Jeg kjøpte en haug med sånne ampuller man kan legge lapp oppi med kontaktinfo på til å feste på båndene, men jeg har ikke rota meg til å bruke det, egentlig. De har aldri stukket av, og her jeg bor er det ikke mulig å "åpne en grind" og så er hunden på vidvanke. Når vi er på tur løper de nesten alltid nakne, fordi jeg ikke vil at de skal hekte seg oppi noe når de feks er ute på søk (de har forholdsvis stor radius), eller når vi klatrer og jeg trenger begge hender sjøl.

Men med tanke på at jeg stort rett alternerer mellom to halsbånd hver og ei sele, så bør det ikke koste meg så mye å merke dem litt bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke turt å la min løpe naken, om han skulle henge seg fast så vil jeg to at litt løping fra min side vil nå fram før han har blitt kvalt. Han har ikke blitt borte enda, men det er et par ganger han har gått i feil retning "jeg vet at det er et vannhull her borte, stå her så kommer jeg tilbake", og når han gjør det er jeg glad han er merket (selv om jeg alltid følger etter til vannhullet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det med å løpe naken kommer litt an på hvordan hunden løper. Når min er løs alene tusler han stort sett rundt meg i en maks 20m radius. Får noen raptuser og løper tulling innimellom, men aldri lenger unna meg forde, så da ser jeg ikke det store behovet for å ta av halsbånd/sele. Men når han løper med andre hunder tar jeg alltid av halsbånd. Jeg har opplevd at den andre hunden klarte å få min hunds halsbånd vridd rundt underkjeven. Heldigvis fikk ikke min hund panikk, så vi klarte å løsne det selv med 40 kg panisk berner hengende fast, men det var skikkelig ekkelt og han var veldig nære å bli kvalt. Spesielt siden jeg måtte stramme enda mer for å få løsna det. Så halsbånd går alltid av under lek med andre hunder. Sele er jeg ikke så nøye på, men jeg burde vel tatt av den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som lar dem løpe nake, og jeg ser poenget veldig. Det er nettopp derfor jeg selv skaffet meg Non-stop sitt jakthalsbånd, det skal ramle av om han fester seg.

Jeg er litt pyse og stoler ikke helt på det allikevel, jeg. :lol:

Jeg lar mine løpe nakne, som regel. Pøbel har en tendens til å like å gå i buskas og kratt, selv om han ikke har noen stor radius fra meg. Kamar følger etter Pøbel, så det går egentlig for samme greia. Begge to er chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine 5 er selvsagt Chippet, men ingen har noen form for merking i halsbånd :)

Her løper mine "nakne" både hjemme på gården og på tur. Har opplevd å nesten miste en aussie valp da han gikk med halvstrup med kjettingdel, som en voksen Boxer klare å surre kjeven i. Hadde vi ikke vært tilstede MED kniv til å skjære av båndet hadde Kipo dødd. Han var nesten blå :(

Så bånd på når flere hunder er sammen er bandlyst her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en, jeg. Med navn og nummer. Den henger på det pene halsbåndet med diamanter som brukes når vi er i byen etc.

Vil ha fler, men slike ting koster penger :ahappy:

Men ikke mye penger!

Bare dumt å kjøpe for nesten 200 kr hos dyrebutikker, når du får 20 stk til samme pris på ebay. Mange kule der og. Ellers hadde ikke jeg hatt råd til å ha på alle halsbånd og seler :lol:

Link nå er ikke disse de billigste du finner altså, men jeg liker dem godt iallefall. Uansett mye billigere enn dyrebutikk.

Her er de enda billigere. Litt kjedeligere, men kun US $0.99 og fri frakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke mye penger!

Bare dumt å kjøpe for nesten 200 kr hos dyrebutikker, når du får 20 stk til samme pris på ebay. Mange kule der og. Ellers hadde ikke jeg hatt råd til å ha på alle halsbånd og seler :lol:

Link nå er ikke disse de billigste du finner altså, men jeg liker dem godt iallefall. Uansett mye billigere enn dyrebutikk.

Her er de enda billigere. Litt kjedeligere, men kun US $0.99 og fri frakt!

Oooh, dei der var jo billege! :w00t:

Veit du om dei blir dei tilsendt eller med eller utan ønska tekst?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...