Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på piping "Treningsdagbok"


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg vet flere sliter med lyd og jeg seriøst DRITTLEI!

Velger derfor å skrive en slags dagbok for å se hvor lang tid det egentlig tar å fjerne den!

Kom gjerne med masse inspill på hvordan få bukt med problemet!

Utgangspunkt:

Grand Danois, 10 mnd.

Piper når hun kjeder seg, når hun ikke får viljen sin, når hun er sulten og når hun må på do (som også er uakseptabelt, jeg HATER piping).

Problemstilling: Hunden piper/bjeffer

Treningsmedoder som er prøvd: ignorering = problem eskalerer og eier har lyst å finne fram balltre.

Treningsmetode som nå prøves ut: Pip = gå å legg deg.

Forutsetter at hunden kan gå å legge seg.

DAG 1

Hunden får beskjed om å legge seg hver eneste gang den piper. Så får vi se om det fungerer.

Å ja, dere kan godt fortelle meg at jeg bør ignorere, men jeg blir gal å det går utover hunden.

Hadde hun gitt seg etter en stund så hadde det vært en ting. men hun kan holde på i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte må hun på do, og hvor treg er du med å gå ut med henne, hvis DET er et problem!? :huh:

Det er bare på morgenen ( kl 5 ish) hun må på do piper. og det bare hvis hun sover alene og ikke i senga. Sover hun i senga så kan hun sove evig lenge (12-13 ish). Så hun kan holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jeg helt med på, jeg har også prøvd ignorering. Det fungerte da han var mindre, men jeg måtte være skikkelig obs på at med en gang det var stilt, så fikk han ros.

Det reduserte problemet kraftig, men nå i pubertetstiden har det eskalert med Yaris.

Nå har jeg også brukt utvisning, gå og legg deg, evt. hvis han ligger "hooold kjeft!". Blir jeg selv drittlei, venter jeg på første stilleperiode på noen sekunder, roser han litt for å være stille og setter han ut i bånd så jeg slipper å høre på.

Sliter også med at han er overivrig på tur, i møte med andre hunder, mennesker osv. På trening har jeg prøvd å trene litt for meg selv i en kant for å få kontakt, og deretter joina gruppe, det hjelper.. men ikke 100%, men det er vel kanskje fordi man må bruke litt tid.

Tenkte å ta med SUPER godbiter på trening idag da og jobbe med kontakt kontakt.

Skal følge med her inne, og også komme med min erfaring etterhvert med Yaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå å legg seg hvor?

Tenkte bare på at det kanskje kan være en ide å få den til å legge seg i gang eller annen plass der den er 'vekk' fra dere og ikke sammen med dere.

Bare slik at den skiller på 'gå å legg deg' til vanlig bruk kontra sutter/søyke årsak.?

På plassen sin. Hun tier jo still med en gang hun får beskjed om det faktisk (også går hun å legger seg). Men siden vi ikke har trent mye på å bli liggende enda får hun frikomando etter kort tid og da tar det faktisk en stund før hun piper igjen.

Virker som hun har begynt å fatte poenget allerede da det har vært minimalt med piping idag kontra andre dager.

Jeg har ikke mulighet til å legge hun på et annet rom, kjøkkenet får hun ikke være på og stue og sov er i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer litt om hundetreningen med Yaris. Det er tydelig at han i den sammenhengen er han svææært stresset, og hvis noen hunder løper løs så SKAL han være med "hyyyyl hyyl".

Jeg prøvde to forskjellige ting idag, det ene var og sette meg ned å kose rolig med ham, som roet han veeeldig mye ned, men ikke 100%. Og trene kontakt, som gjorde at han tidde still under hele seansen, men om jeg ventet for lenge (etter hans mening) ble han frustrert og pep, men det virket som om det ikke hadde så mye med stresset å gjøre.

Med andre ord tror jeg den foreløpige løsningen der er å dra masse på slike treninger, stå på (les:være tålmodig) og fortsette med kontakt arbeid, samt roe han ned når vi ikke gjør det. Ellers tror jeg en god tur FØR treningen vil hjelpe masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det er med sånn piping (desverre:P) og jeg vet hvor gal man kan bli av det. Og det er som du er inne på selv, og Maren, at det ikke alltid fungerer å overse.

Selv har jeg måttet prøve meg fram og finne ut av det, da ingen instruktører på kurs har kommet med tips som har hjulpet.

Sånn sett har nok ikke jeg gjort bare riktig, da jeg prøvde meg fra, og jeg har egentlig ingen superoppskrift å gi deg. Men jeg er enig med Maren i at det du legger fram er en god plan, en fin start. Prøv ut ulike ting, og prøv det ut en stund så du vet sikkert at metoden ev. ikke fungerer.

Min hund har blitt omtrent helt pipefri, og det er fantastisk. Rasen min har en lang unghundstid der alt går i bølger. Også piping (noen mer enn andre). Jeg tror at det for han ble en ubevisst adferd som han ikke klarte å stoppe når jeg prøvde å få slutt på det. I bilburet klarte jeg å klikkertrene han til å være nogen lunde stille og klare å ligge i ro og "vente" til vi kom fram. Det var utrolig deilig, selv om jeg brukte veldig lang tid på det. Ellers i hverdagen nyttet det ikke å klikke, rett og slett.

Det med å be han gå å legge seg kan nok fungere, det gjorde det til en viss grad her. Jeg ba han legge seg, for det er akkurat som om det hindrer han i å ta i. I dag holder det ofte bare at jeg i en rooolig men bestemt tone ber han holde opp. (Pga intensitetten han har hatt så vil jeg ikke gire han mer opp) Og siden fjortisdagene er over, så legger han seg og er helt stille. Det er ofte når ting skjer at han kan ha en tendens til å meddele sine gledespip. Men jeg tror nok du må være litt tolmodig også (selv om det ikke er det du trenger å høre akkurat nå!).

Kan rotrening generelt fungere tror du? Altså, generelt mye rotrening når dere ikke er ute å gjør ulike aktiviteter? Jeg vet at jeg skulle fokusert mer på det enn jeg gjorde, og at jeg skulle ha tatt tak i det fra første stund. For da jeg oppdaget at dette ikke bare var vanlig småpiping som puberteten dro med seg, så var den uvanen veldig godt på plass og slått solide røtter.

Håper du finner ut av det, og jeg skal spe på med tips om jeg kommer på noe mer jeg lærte av min egen situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma hylte når hun var misfornøyd om liten valp. Jeg tolket den pipingen som hyling etter oppmerksomhet og sympati. Dette ble oversett og ga seg fort.

Men nå har hun begynt å pipe når hun vil ut av huset eller bilen. Forventningspiperier? Da får hun "nei"-beskjed og blir alltid like sjokkert. Det virker ikke som hun er klar over at hun holder på med det.

Jeg tror må finne ut hvorfor hunden piper. Hvis det ikke er for å få oppmerksomhet, så er det vel ikke noe poeng i å overse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma hylte når hun var misfornøyd om liten valp. Jeg tolket den pipingen som hyling etter oppmerksomhet og sympati. Dette ble oversett og ga seg fort.

Men nå har hun begynt å pipe når hun vil ut av huset eller bilen. Forventningspiperier? Da får hun "nei"-beskjed og blir alltid like sjokkert. Det virker ikke som hun er klar over at hun holder på med det.

Jeg tror må finne ut hvorfor hunden piper. Hvis det ikke er for å få oppmerksomhet, så er det vel ikke noe poeng i å overse?

Hva annet skulle de pipe for om ikke forventninger/oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en hund som også har pipi mye fra han var valp. Ignorering gjorde at det bare ble verre og verre . (vi ignorerte i flere mnd, og til slutt pep han så høyt at vi fikk vondt i hodet, hahaha....) Han piper mest når han ligger på stuegulvet og "kjeder seg".. Vi prøver å si streng "nei" når han piper, og det fungerer til en viss grad....

Og han piper selv om han er temmelig sliten og har vært med på lange turer og trening, bare da piper han litt mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet skulle de pipe for om ikke forventninger/oppmerksomhet?

Det kan være at hunden må feks på do, da vil ignorering som regel resultere i enten eskalering helt til den blir sluppet ut, eller evt gjøre fra seg inne. Hos meg er ingen av de resultatene ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet skulle de pipe for om ikke forventninger/oppmerksomhet?

Forventningspiperier er når hun piper før det skal skje noe kult. Som jeg skriver; når hun vil ut av bilen eller huset. Det blir jo stress-piping da, siden hun girer seg opp og vil at det kule skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piping er jo et utslag av stress (enten positivt eller negativt stress) og kan komme av "en million" ting; forventning, smerte, redsel osv.

Ja, nettopp. Ergo er det vell et rop om oppmerksomhet. Utenom smerte da, men man hører jo somregel forskjell på sutring og vondt.

Red: Om hunden piper fordi den må på do, har man jo somregel en viss oversikt over da, og isåfall er det jo enkelt å løse det problemet. Gå ut før den sier ifra selv og drøy det gradvis lengre etterhvert som den klarer og holde seg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Ergo er det vell et rop om oppmerksomhet. Utenom smerte da, men man hører jo somregel forskjell på sutring og vondt.

Tja. Legg til stressutslag. Stresspiping er et ******* å få vekk, og jeg har latt meg fortelle at det ikke sjeldent hunden selv ikke er seg bevisst på at den lager lyd. Jeg sier meg enig i at mange hunder i stressete situasjoner (eller generelt høyt stressnivå) kan se ut til at de ikke er klar over pipingen, og at en korrigering retter "hele hunden" (ofte passivisering en kort tid), og pipingen oftest kommer raskt tilbake. Ofte må avledning/endring til. Det kan ofte bli litt som "den søte kløe"....Så jeg tror det er noe i det at enkelte stresspipinger ikke er hunden bevisst. Derfor korrigerer jeg aldri piping (uten gyldig grunn), men tar hunden ut fra situasjonen - på en slik måte at det absolutt ikke oppfattes som en belønning (oppnår noe den ville).

Jeg tror også at ren oppmerksomhet/rastløshets-piping hos hunder belønnes RIKELIG av kjefting, uro hos eier, BLIKK (jepp, selv et blikk er nok), kommandoer, sukking, endre sittestilling, nei-ing osv.

Piping for oppmerksomhet kan ofte ignoreres vekk, mens "stresspiping" som jeg nesten ser på som en "ventil" for utløp for stress av ett-eller-annet derimot, aaaah... Jeg er så glad jeg ikke har det som daglig kost med monsteret mitt! Piping er noe som skjærer meg langt inn i beinmargen, så.... oppriktig Lykke til, TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

The piping er omtrent vekk! Skriver mer om hvordan når jeg får data igjen :)

På under en uke! Knallbra!

Pass på så du ikke blir litt slapp på grensene nå som det nesten er bra da. Følg regimet og planen 100% fremover også :) Men det er godt å se at folk får løst problemer når de lager en plan og følger den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har jeg data igjen!

Nå piper hun KUN når hun er i valpegrinda (som hun forøvrig settes i når hun får raptus inne).

Det har blitt VELDIG strengt for hennes del her hjemme, ingen kryssing av dørstokker uten tillatelse, ikke lov å gå opp i sofaen uten tillatelse, ute er det ingen snusing med mindre hun er løs eller får friord. Hun får også haugevis av bli komandoer i løpet av en dag (ligg å bli, sitt å bli, stå der osv) som har gjort henne generelt roligere. Får hun raptus inne unngår hun meg for hun VET...

Hun er veldig flink selvom hun glemmer seg innimellom som med raptus INNE når vi kommer inn fra tur f.eks :P

Ihvertfall, med alle disse reglene hører hun bedre etter når hun faktisk får en beskjed (selvom hun også tar rennafart å driter i meg innimellom). Derfor legger hun seg nå på beskjed ved piping.

Hun slutta egentlig nesten å pipe samme dagen som jeg slutta å ignorere det men har jo glemt seg i ny og ne (og har da løpt på kjøkkenet om jeg har reist meg, kjedelig å måtte legge seg nemmelig).

Nå piper hun som nevnt over bare når hun har "pause" i grinda, da holder det stort sett med et bestemt nei eller et blikk. Jeg får henne ikke til å legge seg på komando i grinda av en eller annen grunn.

Jeg er ingen fan av dette nazistyret da jeg ofte glemmer det selv, men Tesh er flink å minne meg på det ved å stoppe selv foran dører eller gå inn i grinda si (ja hun gjør faktisk det om jeg blir irritert på fjasingen hennes).

Meeen, hun blir jo eldere heldigvis og det er nok mye pga str at jeg merker det så godt for Kua er jo like teit, hører ikke etter osv men det merkes liksom ikke heller da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...