Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested, hvordan finne oppdretter?


Smil
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst på en naken hund i flere år, men det er først nå det begynner å passe.

Syntes det er veldig vanskelig å finne en oppdretter og hvordan velge?

Jeg har lyst på en naken hunne, helst brun/sort med hvite tegninger. Går det ann å sette krav til farge når man bestiller? (Mannen min syntes de er ganske stygge, men "tåler" de som er mørke og som har ganske mye hår).

Jeg har lest mye om den og jeg syntes det virker som en fin rase til meg, men tar gjerne i mot råd fra andre som har rasen/oppdretter.

Om meg:

Jeg er en dame på 34 år, har 2 barn (2 og 4 år). Vi bor i et rekkehus med en passe stor hage og masse skog,mark og sjø som nærmeste nabo.

Jeg har en sykdom (ms) som gjør at jeg enkelte dager ikke orker mye, men som regel skal det ikke være noe problem med turer og oppmerksomhet. Jeg har også en mor som kan ta over i vansklige perioder. Jeg jobber ikke så har mye tid til hunden. Jeg er vokst opp på et småbruk og vi har alltid hatt katt eller hund og jeg har drevet med hest.

Det jeg ønsker:

Jeg vil ha en hund som skal være med der vi er og som kan ta en 2 timers tur i skogen, men som også ikke blir gal av å være inne en dag eller bare ut i hagen. Fordi sykdommen min er litt varierende må jeg ha en hund som går sammen andre hunder, feks moren min sin Ridge Back (han er en kosebamse). Jeg må ha en hund som ikke jakter og kan gå fri uten å stikke av (vi er mye på småbruket til foreldrene mine). Også har vi katt. Vi må også ha en rase som går godt sammen med barn. Jeg er ikke interessert i utstilling og jeg ser noen setter krav til det. Jeg kunne godt ha prøvd det en gang eller to, men ikke noe fast.

Det jeg kan tilby:

Mye kos og glede. En hund som får være med der det skjer og som skjelden må være alene. Om den ikke alltid får de lengste turene så får den være mye ute sammen oss og barna.

Jeg har også sett at noen søker forvert og vurderer også det.

Er det noen som kan komme med anbefalinger til oppdretter som kan passe eller hvordan jeg kan finne en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så trur jeg du får mange positive tilbakemeldinger fra oppdrettere om du forteller dem det samme som du gjør her! :)

Det er alltid kjekt å starte med raseklubben. Her er vanligvis oppdrettere som avler i henhold til retningslinjene ført opp, og så kan du bare begynne detektivarbeidet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å anbefale eller ikke anbefale noen, men kan komme med noen råd. CC er en rase som sliter med gemyttet. VÆR kresen. Dra på besøk hos oppdretter. Ikke avfei oppdretterens unnskyldning om "Nei, hun er sånn når hun har valper" om hunden biter og glefser deg eller andre unnskyldninger om adferd. Ikke ta første og beste. Sett farge ønske sist på listen din og sett adferd høyest. Se om hundene til oppdretteren er sosiale, hvordan de oppfører seg når det kommer en fremmed inn i huset. Besøk gjerne flere oppdrettere så du får se variasjon igjennom rasen.

Be om å få se dokumentasjon på helseundersøkelser. Sjekk opp om helsestatus på øye og knær (patellaluksasjon) Spør om hvordan det er med tenner på linjene og se gjerne i foreldredyrenes munn om hvordan det står til, da den nakne varianten kan slite med tenner.

Igjen- jeg kan ikke presisere hvor viktig gemyttet er på en CC.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til raseklubben: http://www.norskccklubb.no/

Det er lurt å ta en telefon til raseformidler, hun er veldig hyggelig og hjelpsom! Det er viktig at begge foreldrene er sjekket og fri for PL (patella luxasjon) og har en øyelysningsattest uten anmerkninger som er mindre enn ett år gammel. De bør også være gentestet for PLL. Vi har ett eget raseforum også, bare skriv pm hvis du vil ha ha adressen. :)

CC er et godt valg! Det er flere kronisk syke som har CC og de trives kjempegodt. En kines er glad bare den får være med eieren og tåler mindre aktivitet i perioder. Det er verdt å tenke litt på at de kan være dårlige til å være alene hjemme og må ha på klær vinterstid. Min har gått med klær i mange uker nå :P Flott rase hvis man får et trygt individ! Så lenge man er nøye med oppdretter og forhører seg litt rundt i miljøet er ikke det noe problem.

EDIT: Som Lill sier er det noe dårlig gemytt ute og går. Jeg har en selv, men det gode ved henne overskygger det dårlige til de grader. MYE dritt på finn, men også noen få bra. Kom deg på utstilling og dra hjem til oppdrettere, det er mange kinesere med fantastisk gemytt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en chinese crested powder puff med godt gemytt.

Personlig så kjenner jeg to oppdrettere, og kan anbefale dem utfra det: www.shandor.cc og www.articflyer.com.

Utover disse så finnes det mange veldig seriøse oppdrettere der ute, er mange som er verdt å nevne, men jeg har ikke alle i hodet akkurat nå. Noen av disse er Kennel Trønderpia, Kennel Nordlysbyen, Kennel Reject, Kennel Absolute Soul, Kennel Casa del Caboom, Kennel Eugenios, Rimbara's Chinese Crested (nå må jeg stoppe gitt :) )

Finnes også et chinesecrested-forum der du finner mange av disse oppdretterne: www.ccsnakk.com

Meld deg inn der, så vil du få mange tips og råd om hva du bør lete etter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det er det jeg syntes er vanskelig ved å finne en oppdretter. Hvordan vite at de er de beste? Alle sier vel at de ikke har problemer med gemytt! Det var forresten en ting jeg ikke viste om, så det skal jeg ta med meg. Og hvis det virker som jeg kun går etter utseende så gjør jeg selvfølgelig ikke det. Jeg vil ha en god familievenn som kan være med oss på alt. Litt skummelt å høre at de har problemer med gemytt for det var en av grunnene til at jeg valgte rasen, jeg trudde de var livlige, glade hunder med godt gemytt.

Hva slags problemer er det og vil man merke det hos oppdretter? Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva det er vanlig å helsesjekke på rasen. spørr aktuelle oppdrettere om disse testene. kommer det dårlige unnskyldninger til hvorfor dem ikke har tatt de så skygg banen :P Spørr hva den aktuelle oppdretter hva de legger vekt på i sitt oppdrett. Da bør de jo si helse og temperament først (spør du meg).

Jeg har ikke rasen selv, men kjenner noen som driver med oppdrett. Og dette er jo en rase med masse persnolighet som helst skal sitte oppå deg og kose og tulle. Så om det er hunder som er usikre eller redde vil du veldig fort merke det iallefall..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg har en chinese crested powder puff med godt gemytt.

Personlig så kjenner jeg to oppdrettere, og kan anbefale dem utfra det: www.shandor.cc og www.articflyer.com.

Utover disse så finnes det mange veldig seriøse oppdrettere der ute, er mange som er verdt å nevne, men jeg har ikke alle i hodet akkurat nå. Noen av disse er Kennel Trønderpia, Kennel Nordlysbyen, Kennel Reject, Kennel Absolute Soul, Kennel Casa del Caboom, Kennel Eugenios, Rimbara's Chinese Crested (nå må jeg stoppe gitt :) )

Finnes også et chinesecrested-forum der du finner mange av disse oppdretterne: www.ccsnakk.com

Meld deg inn der, så vil du få mange tips og råd om hva du bør lete etter :)

Vil korrigere meg selv litt her, og vil ikke lengre anbefale ccsnakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler K9 Madness :) De er en av de få oppdretterne som ser ut til å ta hensyn til gemytt. Møt hundene før innkjøp av valp, jeg syns rasen sliter litt for mye med gemyttet. Desverre! Det er jo så herlige hunder om man treffer på de gode individene :)

RED: Ser at dette er en gammel tråd, så TS har sikkert kjøpt seg hund allerede? :P Og ccsnakk er ikke min anbefaling heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd nå? Ser du har gått berserk på sletting av innlegg der inne.

Jeg har slettet innlegg jeg hadde i min tråd om min hund, samt noen bilder og videoer etc i andre tråder, også disse av min hund.

Utover det så har jeg ikke slettet innlegg (selv om enkelte der inne blåser dette opp til en storm i et vannglass - som vanlig)

Jeg ønsket ikke lengre å være medlem der etter å ha sett hvordan folk sjikaneres der inne, og vil ikke anbefale dette forumet til nye valpekjøpere what so ever.

Og ccsnakk er ikke min anbefaling heller...

Synd det skal være slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...