Gå til innhold
Hundesonen.no

Lus?


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg hvordan hundelus og/eller reveskabb ser ut? Bikkja har sorte "skorper" omtrent knappenålshodestørrelse. De fleste sitter fast i huden mens noen er i pelsen. Har prøvd å løsne noen men hun er litt hyper så får henne ikke til å ligge stille. Hun har også mistet endel pels på buk, hale, innsiden av lår og i lyskene bak. Hva kan det være? Skal kontakte veterinær i morgen, for hun klør. Trodde det først var reaksjon på fór, men nå har hun fått annet fór som hun ikke har reagert på før, samt Salmopet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lopper er veldig sjelden i Norge, men lus er veldig vanlig. Lusene er brunsvarte, men du ser også ofte eggene som sitter klistret fast i pelsen. Ofte så klør det da mest rundt ører/nakke. Skabb går dypt i huden og fører til en intens kløe og hårtap, men er ganske uvanlig.

Krysser fingre for at det er lus, og ikke allergi :) Lykke til hos veterinæren! :)

Edit: Undersøkte litt, og ser ut som skabb er vanligere enn jeg trodde. Men det er vanskelig å påvise ved hudskrap fordi de går så dypt, og behandles stort sett med stronghold eller lignende middel på symptomer i første omgang.

Endret av IreneN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk det må være lus. Selv om ikke lokaliteten stemmer. Det begynte på innsiden av en bakfot og har spredd seg til buken. Det sitter "ting" på enkelthår, brunsvarte prikker. Hadde hun vært litt mer samarbeidsvillig skulle jeg brukt lusekam på henne. Men veterinæren har vel noe smart middel.

Takk for svar, håper flere har inspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg faktisk det må være lus. Selv om ikke lokaliteten stemmer. Det begynte på innsiden av en bakfot og har spredd seg til buken. Det sitter "ting" på enkelthår, brunsvarte prikker. Hadde hun vært litt mer samarbeidsvillig skulle jeg brukt lusekam på henne. Men veterinæren har vel noe smart middel.

Takk for svar, håper flere har inspill.

Merkelig... Blir spennende å høre hva veterinæren sier. For meg høres det ikke sånn veldig typisk "lusete" ut.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo to typer hundelus. Du har pelslus, som kan høres ut som det du beskriver, også har du blodlus. Sistnevnte er det nok ikke ut fra det du beskriver. De er såpass store at du kan ta dem ut av pelsen og se dem. Hatt det flere ganger på bikkja her.. *spy*

Pelslus kan se sånn her ut:

http://www.norilia.n...us-storfe_1.gif

http://www.dogbreedinfo.com/images21/CanineLiceMalteseGrooming2.jpg

Blodlus:

http://leine.no/vet/gs/forebygg/geit/bilder/lus2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårsekkmiddangrep forekommer i flere grader. Vår hund har ikke byller. Vet. skrapte av hår/hudceller og så på det, pluss så på det angrepne området. Har antakelig fått utbrudd av fôrbytte og løpetid, vi trodde først at det var noe hun reagerte på i fôret. Gir Salmopet også nå.

Kommer ikke på hva medisinen heter, men skal hente på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byller er ikke vanlig ved demodex/demodekose, men tørr flasset hud og håravfall er det. Byllene kommer når det er infeksjon i tillegg.

Grunnen til at jeg spurte om skrapeprøver, er at altfor mange vet gir Advocat osv mot demodex som går over av seg selv når immunforsvaret styrkes (løpetid, spes den første kan senke immunforsvaret nok til at midden blusser opp). Alle hunder har hårsekkmidd, det er normalt det, men når de blusser opp slik at kroppen reagerer på de, kalles det demodex/demodekose. Mange ganger viser det seg at det ikke er demodex heller, men noe annet. Malinck her inne opplevde det med sin Uva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Advocat vi har fått. Utbruddet begynte med et område på ene bakfoten, og nå har hun det på buken ogaå, og hun mister pels. Så det har ikke blitt bedre etter endt øpetid og bytte av fôr.

Red: Tror det var Stronghold vi skulle ha på.

Endret av Tricolor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...