Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av kjønn ved hund nr. 2


suzi87
 Share

Recommended Posts

Hvis man ikke har store planer for avl, og vil ha en mest mulig fredlig hverdag med hundene året runt = velg samme kjønn på nr.2! Selvsagt forutsatt at den hunden man har er grei med andre hunder av samme kjønn, da..

Det går som regel greit å ha hann og tispe sammen, men mange, mange får endel problemer de ikke har tenkt på tidligere.. Vakting av den nye valpen, markering inne ved løpetider, hannen blir mer kranglete med andre pga "egen" tispe, etc..

To hanner går ofte utmerket godt sammen - særlig hvis det er en god aldersforskjell på dem (sjelden bråk om rang, etc) - og de kan være sammen 24 timer i døgnet, hele året, alltid.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Vi har en herlig fransk bulldog hann på 2 år, vi har bestemt oss og skal få en hund av samme rase til til sommeren 2012. Men vi er i tvil, hva slags kjønn man burde velge så de går bra isammen? Har noen erfaring med lignende? Mvh, Suzanne

Flott at du kommer med dette spørsmålet, jeg har også tenkt samme tanke :)

Hvis man ikke har store planer for avl, og vil ha en mest mulig fredlig hverdag med hundene året runt = velg samme kjønn på nr.2! Selvsagt forutsatt at den hunden man har er grei med andre hunder av samme kjønn, da..

*klipp

To hanner går ofte utmerket godt sammen - særlig hvis det er en god aldersforskjell på dem (sjelden bråk om rang, etc) - og de kan være sammen 24 timer i døgnet, hele året, alltid.

Susanne

Betryggende svar, da jeg har lite lyst på tispe.. Hvor stor aldersforskjell er god aldersforskjell, tenker jeg rett ang. min rase at jeg kanskje bør vente til han jeg har er passert 3år? Jeg har begynt å spinne tanker om at jeg uansett skal tilrettelegge slik at jeg kan ha de avskildt når de er alene når den er valp, og om det evn. skulle oppstå problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Susanne.

Det er veldig praktisk med hunder av samme kjønn.

Min flokk består av 3 hanner, men jeg har 1 tispe som ikke bor hjemme.

Hun bor dog i samme hus, og er hos meg på dagtid.

Så da merker jeg jo at det er mer pes med hunder av forskjellig kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, personlig, synes 2-3 år er et bra intervall på hundene. Da er de fremdeles lekne og har glede av valpen (og motsatt), men samtidig er såpass voksne og veloppdragne at de hjelper deg å få valpen på "rett kjøl"..

Helt i starten skiller jeg også valp/voksen på dagtid (når man ikke er hjemme), såfremt ikke man har en voksen hund som har "oppdratt" valp tidligere (jeg har jo flere hunder, og noen har jo vært med på endel nye valper, liksom..).

Jeg har jo også beholdt valp fra eget kull - da vandrer de jo bare rett inn i flokken og er sammen med mor i hverdagen også.

Jeg har nå hunder på 10 (i januar), 7 (denne mnd), 5 år og 17 mndr. Helt passe, egentlig... Dog har jeg to av hvert kjønn, men selvsagt hadde det vært greiere med samme kjønn på dem. Men sånn blir det jo ikke alltid, når man nå også er interessert av avl, da.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kjønn hund nummer to bør være avhenger av den første hunden, og er også delvis rasebetinget.

De franske bulldogene er vel ikke verst rammet av samkjønnsaggressivitet akkurat, men noe er det ofte der og..

De som har en del av det bør naturlig nok ikke bo sammen en annen av samme kjønn.

For min egen del var valget enkelt, hannen min er ikke overbegeistret for andre hanner, og jeg ville derfor ikke ta sjansen på å få inn en hannhund til.

Jeg hadde opprinnelig tenkt til å vente til hannen var ca 2 år før det ble en til..

Den rette kombinasjonen var leveringsklar da Pan var i overkant av 3 år, noe som passet meg utmerket egentlig.

Jeg ville helt klart ventet like lenge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Vi skal helt klart ha tispe neste gangen. Ikke misforstå, vi er kjempefornøyde med Gussebassen, men vi vil se kjønnsforskjellene selv med egne øyne. Dessuten tror jeg at løpetid to ganger i året frister litt mer enn løpetid når som helst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi hadde hannhund som nummer 1, og fikk tispe som nummer 2 nettopp fordi nr 1 ikke likte andre hanner.

Nå har vi 2 tisper, og fått en guttevalp. Så blir spennende å se hvordan det går når han blir kjønnsmoden. Men vi er forberedt på alt, og har noen som kan hjelpe oss i den verste perioden hvis det trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bittelitt OT, men hvordan gjør dere det når tispa har løpetid? Tenker på hvordan dere skiller dem når dere er på jobb osv. :)

Vi hadde en i huset og en i hundgård. Under den verste perioden i løpetiden så bodde tispen i hundegården mens hannen ulte og pep og gav meg noen søvnløse netter. Argh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bittelitt OT, men hvordan gjør dere det når tispa har løpetid?

Tenker på hvordan dere skiller dem når dere er på jobb osv. :)

Jeg sender vekk hannhunden rundt dag 8-9, og lar han være på ferie i nesten to uker.. (Til løpetiden er ferdig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg kommer til å ha en i hvert rom under verste perioden eller gjøre som Pan og sende hannen til mamma på ferie :)

En i hvert rom trenger ikke hjelpe..

Jeg har testet det i natt.

(Jeg merket løpetiden natt til onsdag, men det virker som den første delen var en stille løpetid.. Hun er skikkelig tøsete nå..)

Jeg hadde hannen på soverommet mitt i natt, mens tispa var i bur i stua.

Det har vært en heftig pipekonsert, så jeg er ****** glad jeg bor i en godt lydisolert blokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt opptil 3 hunder samtidig, og da 1 tispe og 2 hanner...de fleste har taklet det greit, men noen var mer stresset...

Nå har jeg to hanner, og valgte hannvalp på tross av at hannhunden jeg hadde fra før ikke er så begeistret for valper generelt - men de har vært som erteris fra dag èn. Det er ganske nøyaktig 2 år mellom dem, og de er etter samme mor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en hannhund på 15 mnd som er kastrert (pga krypt).

En eller annen gang i løpet av 2012 kommer det antageligvis en til firbeint i hus. Da blir det en tispe, da jeg har ganske dårlig erfaring med hannhunder som er ufine med kastrakter.

Dersom Harly ikke hadde vært kastrert så hadde jeg heller valgt en hannhund til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...