Gå til innhold
Hundesonen.no

Pumi til gjeting?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Må bare skyte inn her at det du nevner som det eneste problemet, absolutt ikke er det eneste problemet med å bruke f.eks sheltie eller collie. Gjeterinnstinkter går, som det meste annet, i arv, og så lenge det ikke er et prioritert område innenfor avlen kan det fort bli vanskelig å finne en sheltie eller collie med tilstrekkelig gjeterinnstinkt til å kunne jobbe med sau. At den snur seg etter en sau når man går forbi er ikke nok, liksom. Min sheltie har forøvrig noe "driv", og kunne til en viss grad bidra til å drive kuflokken hjem til gården. Men hun GJETET ikke, og hadde ikke et snev av den balansen og naturlige kompetansen som borderen min har.

Det finnes da oppdrettere på collie og sheltie som prioriterer gjeteregenskaper, man må kanskje lete litt ekstra, og gjerne se utenfor landegrensene, men det er ikke umulig å få tak i.

Og jeg tror det finnes masse hunder innen de utstillingsavla linjene som også har de riktige instinktene på plass til tross for at det ikke har vært prioritert i avlen, men det er klart, det er et større sjansespill å velge hund fra slike linjer til dette formålet, men nå er man ikke garantert en god gjeterhund om man velger bc heller så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...