Gå til innhold
Hundesonen.no

Pumi til gjeting?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Har ambisjoner om å ta over hjemgården og bli saubonde når jeg "blir stor" og har derfor kikket litt på gjeterhunder i det siste, og kom over en rase jeg knapt har hørt om før nemlig pumi. Virker som en litt lite utbredt rase i Norge hvis jeg ikke tar feil? Er det noen i Norge evt Sverige som bruker disse til gjeting av sau? Evt har erfaring med rasen og kan fortelle litt om livet med denne rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ambisjoner om å ta over hjemgården og bli saubonde når jeg "blir stor" og har derfor kikket litt på gjeterhunder i det siste, og kom over en rase jeg knapt har hørt om før nemlig pumi. Virker som en litt lite utbredt rase i Norge hvis jeg ikke tar feil? Er det noen i Norge evt Sverige som bruker disse til gjeting av sau? Evt har erfaring med rasen og kan fortelle litt om livet med denne rasen? :)

Du kan jo starte her:

http://kur.no/

http://svkfur.se/

http://kroppsvallarna.se/

Som på mudi, er det sikkert ikke utbredt å bruke rasen i gjeting i norden, men det finnes noen individer rundt om som gjør en god jobb på gården. Interessen for gjeting er stigende og noen oppdrettere tar større hensyn til dette i avl, og er interessert i gjeting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt en gjeterhund på gård ville jeg nok valgt meg en bc! Da veit du at du nesten er garantert en som virker, kjøper du pumi kan det jo være at den ikke en gang er intressert i sauen :) Selvom de virker som herlige hunder, men det er jo litt mere bingo å kjøpe en rase som ikke blir avlet for gjeteregenskaper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linker Pingo, jeg skal absolutt ta en titt på de :)

Papillon: Bc ville nok vært det naturlige valget hvis jeg ikke hadde vært allergisk mot de og synes de er litt for stor. Derfor jeg snuser litt rundt på andre gjeterhundraser, selv om den eventuelle gjeterhunden min kommer til å være en stund inn i framtiden. Har lest endel og virker jo som at Norge er litt sneversynt når det kommer til rase og gjeting, kan se ut som at det kun er bc som er tingen her?

Men vil jo ikke si at uansett hvilken bc man kjøper så vil den fungere godt til gjeting? Kommer vel an på linjene til den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linker Pingo, jeg skal absolutt ta en titt på de :)

Papillon: Bc ville nok vært det naturlige valget hvis jeg ikke hadde vært allergisk mot de og synes de er litt for stor. Derfor jeg snuser litt rundt på andre gjeterhundraser, selv om den eventuelle gjeterhunden min kommer til å være en stund inn i framtiden. Har lest endel og virker jo som at Norge er litt sneversynt når det kommer til rase og gjeting, kan se ut som at det kun er bc som er tingen her?

Men vil jo ikke si at uansett hvilken bc man kjøper så vil den fungere godt til gjeting? Kommer vel an på linjene til den også?

Vil si at så lenge du kjøper en bc der foreldrene er gjeterhunder, iaf. oppnådd gjeterhundprøven så vil den egne seg. Det er mye av hensyn til SAUENE at man bruker bc og wk. Eye er ikke oppskrytt liksom. En hund som hopper rundt og bjeffer og nafser vil uroe sauene mer enn det som er nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være sneversynt i rasevalget her i Norge. Det handler litt om hva som er effektivt i forhold til terreng og sauetype vi har. Pumi (og de andre ungarske rasene) er avlet for å gjete en helt annen type sau (i tillegg til kveg og hester), i et helt annet terreng (Pusztaen i Ungarn er ikke helt som den norske fjellheimen...). Om du velger andre raser enn BC og WK, så må du påberegne deg å ofte klare deg selv, ikke helt få innpass i alle gjeterhundlag og en enorm mengde arbeid for å komme ikke brøkdelen så langt som med en BC og kanskje sitte med en hund som ikke er brukende til noe mer enn å dytte litt på sau inne i et kve. I tillegg så er det vanskelig å hente hjelp fra folk som virkelig KAN gjeting når man har en "odd" rase...

Derimot har en BC veldig begrensa verdi på sauetypene de har andre steder. Det er enkelte ganger at eye er oppskrytt, fordi det trengs mer "trøkk" for å flytte på dyrene. Har vært på gjeterhundkonkurranse i Ungarn selv, og de som gjorde det aller dårligst der, var nettopp BC og WK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot har en BC veldig begrensa verdi på sauetypene de har andre steder. Det er enkelte ganger at eye er oppskrytt, fordi det trengs mer "trøkk" for å flytte på dyrene. Har vært på gjeterhundkonkurranse i Ungarn selv, og de som gjorde det aller dårligst der, var nettopp BC og WK.

Ja, det krever visst litt mer trøkk når man gjeter på disse f eks :D. I følge Krisztina som har disse sauene, så lar de seg ikke akkurat pille på nesen og må gjerne ha litt mer nærkontakt av hunden før de gidder å flytte på seg :).

PB224590-1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at gjeterhundene er såpass forskjellig som de er. Veldig mange land har jo sine egne raser, og de gjenspeiler nok litt både terrengtype, måten man gjeter og holder buskap på og hva slags buskap man har. Det er jo ikke alle land som har samme sauehold som vi har (der vi slipper de på fjellet hele sommeren, klager på at rovdyr spiser et par og så skal hente de ned i september), og bruken av vokterhundraser og andre typer gjeterhunder har jo kommet fram fra deres behov.

For meg ser det ut som Zackel får i hvert fall, men det finnes jo så ufattelig mange sauerraser, så kan jo være noen som likner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være sneversynt i rasevalget her i Norge.

Erhm, jo, Norge ER sneversynt når det kommer til dette. Våger man å uttale at man vil prøve seg med en annen rase enn bc blir man nesten uten unntak nedkjørt av "jeg ville heller valgt bc", "hvorfor ikke velge bc?", "du kommer neppe særlig langt med noe annet enn bc" osv.

Ser man derimot ut av landet finner man mange som bruker andre gjeterhundraser med stort hell.

Nå skal ikke jeg uttale meg om de ungarske rasene, de har jeg ingen peiling på overhodet, men det er da ingenting i veien for at f.eks sheltie, collie o.l. raser skulle fungere på norsk sau..?

Eneste problemet er vel at man bør ha nok erfaring til å trene opp hunden på egenhånd ettersom at man neppe finner særlig mye hjelp til å trene opp andre raser enn bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som hopper rundt og bjeffer og nafser vil uroe sauene mer enn det som er nødvendig!

Om sauen blir stressa av at en hund bjeffer eller ikke komme jo helt ann på hva sauen er vant til?! Har selv sett sau som ikke var stressat av at en mudi gjetet, men ble rå stressa av en BC som entret kveet

Jeg tror at man fint kan bruke en Pumi(eller mye annet) til hjemmebruk, ikke alle har samme behov når det gjelder gjeting ikke heller sauebønder, noen ar store utmarksbeiter, andre har innmarksbeiter osv En sauebonder er ikke nødvendigvis lik en annen. Og jeg kjenner endel som har BC, som ikke de har noe som helst nytte av når det kommer til gjeting, så forskjellen for dem hadde blitt "nada"

Så om man er interessert og har lyst så kan man vel få lov til å prøve det? så lenge man ikke tror at man får en BC.(Men jeg tenker jo som så at da hadde man vel kjøpt en)

Ohh sorry OT, men hvilke type sau er det der?

Det er en tradisjonell ungask sauetype, aner ikke hva den heter internasjonalt, men ungarerne kaller den "Racka Sheep"

http://en.wikipedia.org/wiki/Racka

photo16.jpg

photo24.jpg

.

Edit: la til link.

Endret av Pingo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

S kjøper du pumi kan det jo være at den ikke en gang er intressert i sauen :) Selvom de virker som herlige hunder, men det er jo litt mere bingo å kjøpe en rase som ikke blir avlet for gjeteregenskaper.

Hæ? Men pumi er jo gjeterhund i det landet den kommer fra. Så selvfølgelig er den avlet for gjeteregenskaper!

Selv om vi her i Norge ikke er vant til å bruke den særlig aktivt, så har det vel mere med popularitet her til lands og tilgjengelighet å gjøre, enn egenskapene til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Men pumi er jo gjeterhund i det landet den kommer fra. Så selvfølgelig er den avlet for gjeteregenskaper!

Selv om vi her i Norge ikke er vant til å bruke den særlig aktivt, så har det vel mere med popularitet her til lands og tilgjengelighet å gjøre, enn egenskapene til hunden?

Hvis foreldrene og linjene til hunden ikke er testet på sau, så veit man faktisk ikke så mye om hundens gjeteregenskaper.. Og selvom hundens tiptiptiptipoldefar ble brukt til gjeting, har man slettes ingen garanti for at hunden man har selv viser de rette egenskapene. At hundens xxxxxxoldefar ble brukt til gjeting, er ikke det samme som at hunden er avlet for gjeteregenskaper, da må man gjøre de i hver generasjon.

Men jeg gir meg i denne diskusjonen. For meg er gjeting smygedelen av jakten og ikke bare valse eller løpe etter sauen og hoppe og sprette, det kan papillonen min også.. :D

Edit; Nå høres det jo ut som jeg er fryktelig negativ til pumien, men liker den veldig godt altså, har sett endel på rasen og kan selv tenke meg en, faktisk :) Men bare ikke kjøp deg en og forvent at du får en hund som kan jobbe med sauene på gården, sånn utenom for kosens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene og linjene til hunden ikke er testet på sau, så veit man faktisk ikke så mye om hundens gjeteregenskaper.. Og selvom hundens tiptiptiptipoldefar ble brukt til gjeting, har man slettes ingen garanti for at hunden man har selv viser de rette egenskapene. At hundens xxxxxxoldefar ble brukt til gjeting, er ikke det samme som at hunden er avlet for gjeteregenskaper, da må man gjøre de i hver generasjon.

Men jeg gir meg i denne diskusjonen. For meg er gjeting smygedelen av jakten og ikke bare valse eller løpe etter sauen og hoppe og sprette, det kan papillonen min også.. :D

Edit; Nå høres det jo ut som jeg er fryktelig negativ til pumien, men liker den veldig godt altså, har sett endel på rasen og kan selv tenke meg en, faktisk :) Men bare ikke kjøp deg en og forvent at du får en hund som kan jobbe med sauene på gården, sånn utenom for kosens skyld.

Nå er det ikke så uvanlig at en del av de små rasene har enten foreldre eller besteforeldre som har gjetet i opprinnelseslandet. Men OM TS ønsker seg en Pumi bør selvsagt det også være et av kriteriene at foreldrene har gjeterinstinkttest eller trenes innen gjeting. Det er trolig ikke umulig å oppdrive, om man kikker feks til Sverige.

Poenget mitt med diskusjonen er bare å poengtere at om man kjøper BC får man ikke en ferdig gjeterhund, og jeg vet om nok folk som har gått på en smell der og fått en hund som har gjeterinstinkt men som "gjeter" på egenhånd, og det kan fort bli kaos av. Man må trene med hunden uansett hva slags rase.

Om TS kjøper seg en Pumi må selvsat TS være innstillt på at denne ikke vil gjete på samme måte som en BC, og akseptere at hun/han må søke kompetanse andre steder fra enn NSG.

Men jeg kjenner nok til ungarerne til å kunne si at det er fullt mulig å få en med instinktene og rett trening til å kunne gjøre nytte for seg i daglig arbeid, også i tillegg til kosens skyld :rolleyes2:

En pumi vil aldri bli en BC,og den vil aldri gjete som en(forhåpentligvis) heller.Den gjeter på en helt annen måte, og oppfyller andre behov enn hva en BC gjør. Alle andre raser enn BC og WK har faktisk ikke mistet alle instinktene sine, og kan faktisk jobbe enda, men det krever jo at noen gir dem en sjanse. Og om noen har lyst til å prøve og er informert om hva det innebærer ser jeg ikke helt problemet.

Ettt eksempel...

En av valpene i 1.kullet mitt ble solgt til bønder i sverige, de drev med sau, og hadde BC og jakthunder i tillegg.

De kjøpte ikke mudi i steden for BC, men i tillegg fordi de ønsket å prøve noe annet og var innstillt på dette.

De fortalte meg at de brukte heller mudien til å flytte sauen innendørs(i lammingen osv) enn BC, da den ikke stresset sauen så mye, og fikk gjort jobben lettere. Tispa var dermed til nytte for disse.

Edit: Ang smygdelen du nevner... mener du at en gjeterhund må smyge for at den skal kunne gjete? En hund kan da fint gå normalt uten og smyge, og gjete samtidig. det er bare at man ikke er vant til det om man har BC. Igjen... så handler det om hva man ønsker, er vant til, hva man foretrekker, og hva man har kunnskap om.

Endret av Pingo
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempespennende diskusjon! Pumi er det (også) kvegjeter?

Det er tre små ungarere (puli, pumi og mudi), og de ble foretrukket i litt forskjellige områder i ungarn.

De ble i grunn brukt til å gjete det som trengte å bli flyttet på, så dvs alt fra gris, ku, sau, geit osv.

I tillegg skulle de også holde gårdene fri for rotter og mus. De skulle også varsle de større vokter hundene(kuvasz og komondor) om evt farer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting har da ingenting med stil å gjøre. Da kan man snakke om litt snever syn på gjeting og raser, om man trur at det er kun de hundene med samme stil som BC som gjeter. I mitt hode handler gjeting mye om hundes evne til å lese dyrene de gjeter. Hadde hundene stresset buskapet for mye, så hadde de nok ikke blitt brukt eller avlet videre. En gjeterhund er tross alt et verktøy for bonden, og de fleste ønsker at ting skal være enkelt og effektivt.

Når det kommer til dytting på sau innenfor gjerder, kan man som oftest bruke det meste med fire bein. Antakelig med tre bein også. Det er ikke der vanskeligheten ligger. At folk lykkes med andre raser i andre land, handler om at en god del andre land har et annet sauehold enn oss.

I Norge slippes veldig mye sau på fjellet, og hentes ned på høsten igjen. En av de viktigste oppgavene til hunden da, er jo nettopp å få henta sauen ned til gjeter/kve. Og det som gjør at BC er en utmerket eksemplar å bruke her, er lange hent. Jeg vil gjerne se en collie eller en sheltie (eller andre raser...) hente sau på 3-400 meter (eller lengre). Inne i kve og fjøs, kan man nå både klare seg uten hund og med andre raser.

Det handler ikke om at andre raser ikke kan gjete, jeg er ingen BC fantast selv om jeg har hatt det selv. Noen eksemplarer finner man sikkert i de fleste rasene som har hatt opprinnelse som gjeterhunder, selv om det er lengre blandt noen raser enn andre. Alle raser har sine svakheter og sterke sider (nå tar jeg forbehold med at man finner et godt eksemplar i rasen, og ikke en "skjit hund"), og så får man avgjøre selv hva man trenger av en hund og hvilke sider man trenger mest. Om store delen av hundens jobb blir å hente sau på flere hundre meters avstand, så er en ungarer et vanskelig valg, fordi det er ikke deres måte å jobbe på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting har da ingenting med stil å gjøre. Da kan man snakke om litt snever syn på gjeting og raser, om man trur at det er kun de hundene med samme stil som BC som gjeter. I mitt hode handler gjeting mye om hundes evne til å lese dyrene de gjeter. Hadde hundene stresset buskapet for mye, så hadde de nok ikke blitt brukt eller avlet videre. En gjeterhund er tross alt et verktøy for bonden, og de fleste ønsker at ting skal være enkelt og effektivt.

Når det kommer til dytting på sau innenfor gjerder, kan man som oftest bruke det meste med fire bein. Antakelig med tre bein også. Det er ikke der vanskeligheten ligger. At folk lykkes med andre raser i andre land, handler om at en god del andre land har et annet sauehold enn oss.

I Norge slippes veldig mye sau på fjellet, og hentes ned på høsten igjen. En av de viktigste oppgavene til hunden da, er jo nettopp å få henta sauen ned til gjeter/kve. Og det som gjør at BC er en utmerket eksemplar å bruke her, er lange hent. Jeg vil gjerne se en collie eller en sheltie (eller andre raser...) hente sau på 3-400 meter (eller lengre). Inne i kve og fjøs, kan man nå både klare seg uten hund og med andre raser.

Det handler ikke om at andre raser ikke kan gjete, jeg er ingen BC fantast selv om jeg har hatt det selv. Noen eksemplarer finner man sikkert i de fleste rasene som har hatt opprinnelse som gjeterhunder, selv om det er lengre blandt noen raser enn andre. Alle raser har sine svakheter og sterke sider (nå tar jeg forbehold med at man finner et godt eksemplar i rasen, og ikke en "skjit hund"), og så får man avgjøre selv hva man trenger av en hund og hvilke sider man trenger mest. Om store delen av hundens jobb blir å hente sau på flere hundre meters avstand, så er en ungarer et vanskelig valg, fordi det er ikke deres måte å jobbe på.

Mye fornuftig Nirm ;)

Og ja, lange hent(som forekommer i Norge) er ikke lett for en ungarer. da er en BC mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare for å ha bidratt med et lite innlegg i debatten om gjeterhunder vs BC: Det er ikke automatikk i at bc henter på sank. Det er ikke automatikk i at bc har stil. Jeg har en utmerket høyreist gjeter jeg.. Forøvrig er ikke sank sank i norge heller. De fleste jeg kjenner som driver litt større med sau har minst to hunder som har forskjellige arbeidsoppgaver. En som er bra på fjellsank, en annen er god på skogssank som er en helt annen måte å jobbe på. En er sterk i fjøset, en annen er god til å drive sauene mellom beitene. Det finnes ikke fasit svar i dette. Men at man sannsynligvis lettere finner en bc som gjeter, enn en vilkårlig annen gjeterrase, det er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha bidratt med et lite innlegg i debatten om gjeterhunder vs BC: Det er ikke automatikk i at bc henter på sank. Det er ikke automatikk i at bc har stil. Jeg har en utmerket høyreist gjeter jeg.. Forøvrig er ikke sank sank i norge heller. De fleste jeg kjenner som driver litt større med sau har minst to hunder som har forskjellige arbeidsoppgaver. En som er bra på fjellsank, en annen er god på skogssank som er en helt annen måte å jobbe på. En er sterk i fjøset, en annen er god til å drive sauene mellom beitene. Det finnes ikke fasit svar i dette. Men at man sannsynligvis lettere finner en bc som gjeter, enn en vilkårlig annen gjeterrase, det er jeg helt sikker på.

Sannsynligvis, og det er ikke min mening i allefall å bestride det. BC er en suveren gjeterhund.

Jeg synes bare det er ok at de som ønsker å snuse litt på andre rase bør få lov til dette og få korrekte opplysninger om det, fremfor å alltid få beskjed om at alle andre gjetere er avlet vekk fra gjetingen og dermed at de ikke er brukbare.

(jeg mener ikke du sier dette altså)

Ungarere er sjeldens mange generasjoner unna opprinnelsen, og de har mye instinkter igjen.(I allefall på mudi som jeg kjenner best)

Og at de har andre måter å jobbe på gjør dem heller ikke dårligere, bare annerledes, og kanskje ikke egnet for alle, da det krever egen interesse og muligheten til å kunne få hjelp til innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erhm, jo, Norge ER sneversynt når det kommer til dette. Våger man å uttale at man vil prøve seg med en annen rase enn bc blir man nesten uten unntak nedkjørt av "jeg ville heller valgt bc", "hvorfor ikke velge bc?", "du kommer neppe særlig langt med noe annet enn bc" osv.

Ser man derimot ut av landet finner man mange som bruker andre gjeterhundraser med stort hell.

Nå skal ikke jeg uttale meg om de ungarske rasene, de har jeg ingen peiling på overhodet, men det er da ingenting i veien for at f.eks sheltie, collie o.l. raser skulle fungere på norsk sau..?

Eneste problemet er vel at man bør ha nok erfaring til å trene opp hunden på egenhånd ettersom at man neppe finner særlig mye hjelp til å trene opp andre raser enn bc.

Må bare skyte inn her at det du nevner som det eneste problemet, absolutt ikke er det eneste problemet med å bruke f.eks sheltie eller collie. Gjeterinnstinkter går, som det meste annet, i arv, og så lenge det ikke er et prioritert område innenfor avlen kan det fort bli vanskelig å finne en sheltie eller collie med tilstrekkelig gjeterinnstinkt til å kunne jobbe med sau. At den snur seg etter en sau når man går forbi er ikke nok, liksom. Min sheltie har forøvrig noe "driv", og kunne til en viss grad bidra til å drive kuflokken hjem til gården. Men hun GJETET ikke, og hadde ikke et snev av den balansen og naturlige kompetansen som borderen min har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...