Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trener du slik du gjør?


ingar

Recommended Posts

Dette temaet har vært framme så ofte at noen blir lei av å lese om det.

Men det er kanskje fordi bare en gren svarer? Da blir det ensidig. Hvorfor ser vi aldri Astri eller Djerve sin verson av hvorfor metoden derer virker? Jeg regner da med at man vet hvorfor man gjør ting?

Det hadde vært veldig nytting for alle om vi nå saklig belyser de to treningsfilosofiene vi har og jeg anmoder altså spessiellt hva de som trener med PS NF å delta. Jeg kan jo anmode Astri og Djerve forklare, helt nøytralt og objektivt, hvorfor deres hunder legger seg på kommando dekk eller kommer på inkalling eller andre øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Jeg trener da PF/NS, og får vel også komme med hvorfor jeg trener slik jeg gjør :wink:

- Jeg tror på klikkerfilosofien, og ikke ting som "will to please", lederskap osv

- Ved å fokusere på det som er rett og belønne det får jeg arbeidsglad hund som ikke er redd for å gjøre feil

- Jeg er selv passiv i treningen, slik at hunden må handle på egenhånd. Jeg lokker og lurer ikke, slik at hunden ikke skal blå avhengig av unødvendige hjelpebetingelser.

- Med klikkertrening ses det ut til at atferden lettere generaliseres i andre situasjoner.

- Klikkeren timer bra!

Og det funker supert og raskt på alle hundene jeg har trent i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. skal jeg ta det som et komplimang eller en fornermelse at du vil vite hvordan akkurat jeg gjør ting? :) hehe, neida kan vel prøve å forklare da, hvis jeg har forstått deg rett..

--hvorfor deres hunder legger seg på kommando: Jeg sier dekk og hunden legger seg. Det bare skjer. Du tenker kanskje på hvordan jeg lærte det inn en gang i tiden? Da brukte jeg godbiter og ros når hunden la seg. Og jeg pekte på gulvet og veiledet hunden til å legge seg. Så kom en kommando på det. Nå får ikke hunden godbit for hver gang hun legger seg, men et rosende ord i ny og ne. Er hun veldig sta og vanskelig får hun et lite napp i øret og en strengere kommando. Men somregel er det nok med litt strengere stemme. Det samme gjelder sitt. Da blir det et klask på rompa hvis hunden ikke hører, eller nå er det nok å snakke strengt. Somregel er det ingen problem å få hunde til å sitte eller dekke. Hunden gjør det fordi den vet at den må. Ellers blir det korrigering. Etterhvert som hunden kan kommandoen og har lært det, setter jeg strengere krav.Så jeg antar at hunden gjør det jeg sier for å unngå korrigering. Jeg er lederen så jeg bestemmer.

Er jo ikke alltid hunden syns det er så gøy bestandig, men som jeg sier: det er hardt å være hund. :D Hunden kan ikke gjøre som den vil heller hele tiden.

--kommer på inkalling: Har brukt langline og ropt hunden inn og ros masse. Min hund har vært veldig mammadalt og lite selvstendig, så har aldri hatt noe problem med at hunden drar langt unna meg. eller andre øvelser. Kommer hun ikke drar man inn tauet. Nå er det rop, og kommer ikke hunden er det nykk i langtauet og streng stemme. Hunden kommer fordi den må, fordi jeg trekker den inn hvis den ikke kommer frivillig.

Vet ikke helt om det var dette du var ute etter? Eller om jeg forklarer meg dårlig? Ikke objektivt nok. Prøver ihvertfall hehe- :) Please be kind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært framme så ofte at noen blir lei av å lese om det.

Men det er kanskje fordi bare en gren svarer? Da blir det ensidig. Hvorfor ser vi aldri Astri eller Djerve sin verson av hvorfor metoden derer virker? Jeg regner da med at man vet hvorfor man gjør ting?

Det hadde vært veldig nytting for alle om vi nå saklig belyser de to treningsfilosofiene vi har og jeg anmoder altså spessiellt hva de som trener med PS NF å delta. Jeg kan jo anmode Astri og Djerve forklare, helt nøytralt og objektivt, hvorfor deres hunder legger seg på kommando dekk eller kommer på inkalling eller andre øvelser.

jeg har lite lyst til å svare på sånne. Folk som leser gidder ikke å analysere, men begynner med å si hvor ille og galt alt er.

Ja, jeg får vel si litt når du er den som oppfordrer :)

Jeg bruker mest meg selv som forsterker, og mye leke. Godbiten brukes også når jeg føler at det er mer effektivt. Jeg bruker korrigering for å få vekk uønsket adferd.

Når jeg starter trening med en valp er jeg nøye på å bruke kroppspråket, og få hunden til å synes det er morro å være med meg. Grunnen til at jeg gjør det sånn er fordi jeg vil at hunden skal synes det er gøy og spennende å lære og følge med på meg. Jeg vil ikke at hunden skal kun være med å trene fordi den får noe å spise liksom. Bruker aldri straff i innlæringen, men når hunden kan det krever jeg at den gjør det. Hvis ikke straffes det med ubehag. Jeg er alltid nøye på at hunden kan det før jeg korrigerer noe som helst. Og når jeg begynner å korrigere skal det være konsekvent. Akkurat som med rosen.

Kan jo si hvordan jeg lærte inn dekk, og hvordan jeg analyserer det. Jeg sier dekk til hunden, og legger den seg ikke legger jeg den ned. Jeg tar det ganske forsiktig i begynnelsen. Det er ikke sånn at jeg deiser den ned i bakken :) Når den la seg kan den gjerne få en godbit eller leke og masse ros. Senere venter jeg et sekund etter jeg har sagt dekk, også legger jeg hunden ned. For å få en raskere dekk må jeg være raskere til å legge hunden ned i det tempoet jeg vil ha dekken. Hunden vil derfor gjøre det raskere for å unngå ubehaget. Bare må si at ubehag er ikke noe som skal gjør vondt! Det at jeg legger hunden ned er ikke vondt, men mer ubehagelig enn at hunden legger seg selv. Når hunden legger seg er det selvsagt full ros og kos, og kanskje en godbit eller leke.

Innkalling: På innkallingen er jeg nøye med langline. Langlinen skal ikke holdes, for da skjønner selvsagt hunden at den er i bånd. Den skal ligge på bakken og tråkkes på når hunden ikke kommer på innkalling. I innlæringen bruker man ikke nei eller noe, hvis hunden ikke kommer når man roper første gang bare drar man hunden inn til seg, og roser masse og belønner gjerne også med leke eller godbit når den har kommet. (helst leke, dette fordi jeg ikke vil ha en hund som leter etter mat når vi gjør lydighets øvelser). Når hunden kommer skal det ALLTID være positivt. Det skal aldri være negativt å komme når mor roper. Her skal det være trygt og positivt å være. Men kommer ikke hunden blir den dradd inn med langline, og jeg kan si nei. Dette må gjøres konsekvent. Stikker hunden av uten langline husker den det til neste gang også. For å få en raskere innkalling har jeg noen ganger brukt sprutehalsbånd. Hvis den kommer tregt når jeg roper eller f.eks ikke slutter med det den driver med med en gang kommer det et sprut fra halsbåndet.

Det var da litt :D Har prøvd å forklare det så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring Vicky! Syns det er vanskelig selv å forklare for det blir garantert misforstått på et vis. Jeg korrigerer ALDRI i en innlæring. Bare oppmuntring og ros. Hunden syns det er gøy! Det gjør jeg fremdeles med de øvelsene som rull rundt og sitt bamse. Men når det er snakk om korrigering er det i hverdagen når jeg sier på plass og hunden bare tuller og går fra plassen sin hele tiden selv om jeg har sagt ligg. Det er da regler brytes, og jeg syns bør korrigeres. Jeg har alltid vært konsenkvent fra starten. Jeg korigerer sjeldent. Det er nok å heve stemmen, så er det forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil derfor gjøre det raskere for å unngå ubehaget. Bare må si at ubehag er ikke noe som skal gjør vondt! Det at jeg legger hunden ned er ikke vondt, men mer ubehagelig enn at hunden legger seg selv. Når hunden legger seg er det selvsagt full ros og kos, og kanskje en godbit eller leke.

Men hva hvis du f.eks er på trening med hundeklubben, og hunden mye heller vil løpe bort til de andre hundene? Holder det da med at et lite ubehag opprettholder atferden? Hva du legger i et lite ubehag vet jeg ikke, men hvis hunden har tilgang til en annen forsterker (å løpe å leke med de andre hundene) må ubehaget være stekt nok til at den uønskede atferden (at hunden løper bort til de andre hundene) ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring Vicky! Syns det er vanskelig selv å forklare for det blir garantert misforstått på et vis. Jeg korrigerer ALDRI i en innlæring. Bare oppmuntring og ros. Hunden syns det er gøy! Det gjør jeg fremdeles med de øvelsene som rull rundt og sitt bamse. Men når det er snakk om korrigering er det i hverdagen når jeg sier på plass og hunden bare tuller og går fra plassen sin hele tiden selv om jeg har sagt ligg. Det er da regler brytes' date=' og jeg syns bør korrigeres. Jeg har alltid vært konsenkvent fra starten. Jeg korigerer sjeldent. Det er nok å heve stemmen, så er det forstått.[/quote']

Samme her :D Nå som jeg og Vicky har kommet nærmere hverandre har hun blitt mer var på meg. Hun leser meg som en åpen bok. Noen ganger lurer jeg nesten på om hun leser tankene mine :) Så det er ganske sjelden jeg behøver å korrigere. Hun leser utrykket mitt av og til. Så hun vet nesten alltid hva hun skal ved å bare lese meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky vet så godt at det ikke er lov, så hun gjør aldri sånt :) Dette er fordi jeg har vært konsekvent med korrigeringen. Med Vicky holder det alltid med et nei, men hadde det ikke gjort det hadde jeg gitt henne et klyp i øret, eller tatt tak i nakkeskinnet. Ikke for å løfte henne opp etter det, men bare for å markere, også sier jeg nei. Men som sagt, det har aldri vært nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la være hva da?

Hvorfor legger hunden seg? Du skrev "Vicky vet så godt at det ikke er lov, så hun gjør aldri sånt". Legger hun seg selv om den uønskede atferden (å ikke legge seg på kommando) ikke blir fulgt av en korrigering?

Jeg lurte på om et lite ubehag kunne hindre hunden i å løpe bort til de andre hundene (for som sagt, det må et visst ubehag til for at en hund ikke skal løpe bort til en så god forsterker som å leke med andre hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger hunden seg? Du skrev "Vicky vet så godt at det ikke er lov, så hun gjør aldri sånt". Legger hun seg selv om den uønskede atferden (å ikke legge seg på kommando) ikke blir fulgt av en korrigering?

Jeg lurte på om et lite ubehag kunne hindre hunden i å løpe bort til hundene (for som sagt, det må et visst ubehag til for at en hund ikke skal løpe bort til en så god forsterker som å leke med andre hunder).

Hun vet at hvis hun ikke hadde lagt seg når jeg sa dekk hadde det kommet ubehag. Men hun vet også at hvis hun legger seg kommer det mye positivt.

Ja, det kan det absolutt. Hvis det er konsekvent nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet at hvis hun ikke hadde lagt seg når jeg sa dekk hadde det kommet ubehag. Men hun vet også at hvis hun legger seg kommer det mye positivt.

Ja, det kan det absolutt. Hvis det er konsekvent nok :)

Før jeg svarer videre vil jeg gjerne vite hva du legger i et lite ubehag (det som kommer når hun ikke dekker) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men hvorfor tror du selv at hun legger seg? For å unngå det ubehaget? Eller for å tilfredsstille deg?

Jeg har ikke tenkt å svare i all evighet. Jeg orker ikke å være Orakelet Idelfi. Men jeg skal svare på denne.

Hunden dekker får å unngå ubehaget og fordi hun elsker å gjøre oppgaver for meg. :) Det er en grei kombinasjon av begge deler. Hadde hunden bare dekket pga ubehaget hadde den jo hatt ørene rett ned og halen mellom bena. Vicky har halen til værs, ørene rett opp og de intense øynene stirrer.

For å gjøre dekken litt fancy og morsom har jeg laget en egen lek for Vicky. Jeg har plutselig dekket henne mens vi springer og herjer. Hun syns det er kjempe morro å være "tidligst ute". Har gjort dekken litt til en lek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å svare i all evighet. Jeg orker ikke å være Orakelet Idelfi. Men jeg skal svare på denne.

Unskyld for at jeg er nysgjerrig, men dette er jo et diskusjonsforum så..... :wink:

Hunden dekker får å unngå ubehaget og fordi hun elsker å gjøre oppgaver for meg. Det er en grei kombinasjon av begge deler. Hadde hunden bare dekket pga ubehaget hadde den jo hatt ørene rett ned og halen mellom bena. Vicky har halen til værs, ørene rett opp og de intense øynene stirrer.

For å gjøre dekken litt fancy og morsom har jeg laget en egen lek for Vicky. Jeg har plutselig dekket henne mens vi springer og herjer. Hun syns det er kjempe moro å være "tidligst ute". Har gjort dekken litt til en lek

Ok, flott, da har jeg din mening til hvorfor hunden utfører kommandoene, slik som Ingar spurte om :wink: (selv om jeg nødvendigvis ikke tror på will to please)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld for at jeg er nysgjerrig, men dette er jo et diskusjonsforum så..... :wink:

Ok, flott, da har jeg din mening til hvorfor hunden utfører kommandoene, slik som Ingar spurte om :wink: (selv om jeg nødvendigvis ikke tror på will to please)

Det går fint :) Må bare spørre. Men jeg orker ikke så alltfor mange spørsmål :D hehe... hvertfall ikke om det emnet. Men det er sant, det er et diskusjonsforum så du har ikke gjort noe galt :)

Jess, alle skal få lov å ha sin mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lisa gjør utfører alt jeg ber henne om fordi hun 1: vil oppnå en gode (å apportere, å leke, drakamp, godbit) og fordi 2: hun elsker å jobbe og har stor vilje til å tilfredstille.

Korrigering, kjeft osv forekommer ikke i treningen da dette tar lysten og piffen fra hunden. Jeg har ikke lyst til å jobbe med en hund som ikke logrer eller "smiler". Treningen blir så mye mer effektiv og suksessrik når vi får til et samarbeid som bygger på noe positivt.

I heimen kan det forekomme at hun får noen skarpe ord eller et tak i nakken, men det er sjelden jeg behøver å gjøre noe sånt. Ikke føler jeg for det heller.

Har forresten fått en klikkerklok hund for de som er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lisa gjør utfører alt jeg ber henne om fordi hun 1: vil oppnå en gode (å apportere, å leke, drakamp, godbit) og fordi 2: hun elsker å jobbe og har stor vilje til å tilfredstille.

Korrigering, kjeft osv forekommer ikke i treningen da dette tar lysten og piffen fra hunden. Jeg har ikke lyst til å jobbe med en hund som ikke logrer eller "smiler". Treningen blir så mye mer effektiv og suksessrik når vi får til et samarbeid som bygger på noe positivt.

I heimen kan det forekomme at hun får noen skarpe ord eller et tak i nakken, men det er sjelden jeg behøver å gjøre noe sånt. Ikke føler jeg for det heller.

Har forresten fått en klikkerklok hund for de som er interessert :D

hehehe, Vicky er også klikkerklok så det holder :) Men personlig foretrekker jeg stemmen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener fordi jeg har lest læringslovene og tror på dem og fordi jeg har ingen tro på at jeg klarer å time korreksjon 100%.

Er det en mulighet for at jeg korrigerer feil atferd så lar jeg heller være liksom.

Og så har jeg en hund som "tar igjenn" når jeg blir irritert uten at han skjønner hvorfor så det er egentlig like greit å ikke gå den veien... :wink:

Pus har desverre ikke skjønt at PS/NF ikke fungerer på Loke så der bygger det opp til uvær for tiden :)

Men ang PS og dekk..Min forrige belger var som tidligere nevnt trent med PS/NF og han hadde den råeste dekken man kan forestille seg!Uansett situasjon så la han seg i lufta omtrent når jeg sa dekk :) Jeg rakk knapt å si det ferdig før han smalt i bakken.

Jeg tror ikke dekk betydde noe negativt for han,tvertom virket det som han elsket å få den komandoen.Men det har nok sannsynligvis med at han visste at det ikke ble deng når han var under komando,så reaksjonen var litt sånn:dette kan jeg!! Håper jeg får til en like bra komando på Loke og vi øver og øver hver dag :wink: Men jeg bruker legg deg da..Dekk er forebeholdt lydighetstreningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Jeg vet ikke hvorfor jeg trener som jeg gjør. Derfor vurderer jeg å melde meg på klikkerkurs for å finne ut litt mer av ting! Hva som passer både hunden og meg.

har du ikke funnet ut det ennå?! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke funnet ut det ennå?! :-o

Jeg synes det er flott at hun ikke har bestemt seg enda...Heller det enn å trene på en måte man ikke føler er riktig.

Mona er tross alt første hunden hennes og hun har ikke hatt henne lenge..Det tok maange år før jeg fant en treningsmetode jeg var helt komfortabel med og selv etter å ha lest første utgaven av "klikkertrening for din hund" tok det en ganske lang stund før jeg begynte å prøve det ut skikkelig i praksis. :wink:

Og så var det en laaang crossover periode (som jeg er i enda :roll: )

Stå på IW ,bitene faller på plass etterhvert uansett hvilken metode dere lander på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...