Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trener du slik du gjør?


ingar

Recommended Posts

oioi... Litt ydmykhet Astrid... Thomas er jo faktisk instruktør da, så han kan sine saker...  

Jag tycker ju naturligtvis att Thomas är duktig och vettig, men man ska inte lyssna på folk bara för att de är instruktörer. Det är våldsamt dumt. Det finns en massa instruktörer som jag aldrig skulle följa ett råd från.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Jag tycker ju naturligtvis att Thomas är duktig och vettig, men man ska inte lyssna på folk bara för att de är instruktörer. Det är våldsamt dumt. Det finns en massa instruktörer som jag aldrig skulle följa ett råd från.

godt at en ser det! jeg syns jo også at "vanlige" mennesker burde ha noe å si. Jeg har ingen planer om å bli instruktør, likevel syns jeg at jeg burde få lov å snakke.

Og hadde det vært riktig av meg å snakket nedlatende til en som er en eller to klasser under meg? Jeg tror da en person som til og med er ny i hundesporten kan si mye bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyggelig å få høre at alt jeg gjør liksom er feil da. Det er jo KUN klikkertrening som er riktig, og Ingar og Thomaset eller annet har jo rett i alt, så da er jo det greit. O store klikkertrening, jeg bøyer meg i støvet :) Nei vet du hva. Jeg tror faktisk at flere ting fungerer. Det er fler veier til Rom , det er bare å innse det.

Man får skilja på några saker. Både jag och Thomas har varit ute och tävlat mycket, och sett många duktiga hundar som är tränade med helt andra metoder än vad vi förespråkar. Vi är medvetna om att det finns en massa vägar till Rom, vi har bara valt den vi tycker är bäst. Och, jag har fortfarande inte sett en lydnadshund gå så bra som jag hade velat ha det, så jag kan bara tro på mig själv och mina metoder om jag vill göra det bättre.

Men - en sak som är svårare att kompromissa med är lagarna för inlärning. Naturligtvis kan vetenskapen ha fel, men jag väljer i alla fall att luta mig emot de teoretiska grundvalar som är fastställda. De är viktiga att känna till oavsett metod, och alla levande varelser lyder under dem oavsett om vi vill eller inte. Det kanske kan tyckas överlägset att vi kan gå in och "kritisera" andra metoder, men det upplever jag inte att vi gör på det sättet. Vi VET att många metoder fungerar mer eller mindre, för fler eller färre hundar. Men vi kan också analysera dem utifrån inlärningspsykologi, och det kanske irriterar någon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får skilja på några saker. Både jag och Thomas har varit ute och tävlat mycket, och sett många duktiga hundar som är tränade med helt andra metoder än vad vi förespråkar. Vi är medvetna om att det finns en massa vägar till Rom, vi har bara valt den vi tycker är bäst. Och, jag har fortfarande inte sett en lydnadshund gå så bra som jag hade velat ha det, så jag kan bara tro på mig själv och mina metoder om jag vill göra det bättre.

Men - en sak som är svårare att kompromissa med är lagarna för inlärning. Naturligtvis kan vetenskapen ha fel, men jag väljer i alla fall att luta mig emot de teoretiska grundvalar som är fastställda. De är viktiga att känna till oavsett metod, och alla levande varelser lyder under dem oavsett om vi vill eller inte. Det kanske kan tyckas överlägset att vi kan gå in och "kritisera" andra metoder, men det upplever jag inte att vi gör på det sättet. Vi VET att många metoder fungerar mer eller mindre, för fler eller färre hundar. Men vi kan också analysera dem utifrån inlärningspsykologi, och det kanske irriterar någon...

ja greit det. men man trenger ikke snakke nedlatende og ydmykende til andre fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt at en ser det! jeg syns jo også at "vanlige" mennesker burde ha noe å si. Jeg har ingen planer om å bli instruktør, likevel syns jeg at jeg burde få lov å snakke.

Og hadde det vært riktig av meg å snakket nedlatende til en som er en eller to klasser under meg? Jeg tror da en person som til og med er ny i hundesporten kan si mye bra!!

Håller med dig även om tävlingsmeriter. Det finns en massa folk med massor med tävlingsmeriter som jag ändå tycker tränar dåligt och tråkigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt utrolig at det ikke går ann å skrive noe på trening og lydighet, uten at det tar helt av for enkelte her...

Svarer på topicen jeg:

Jeg trener klikker fordi det er min eneste mulighet til å få trent mine hunder, da de er veldig ødelagt i psyken etter forrige eiere. Klikker passer oss veldig bra og vi trives med det.

Jeg hadde aldri fått bygget opp selvtilliten som mine hunder har i dag ved å bruke en annen trenings metode :)

helt enigt :P . Men jeg sier bare det var ikke jeg som begynte med å snakke nedlatende til noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har hvertfall ikke mye peil ser jeg utifra innlegget ditt. Jeg ser på resultater og hundens ve og vel. Slik bedømmer jeg hva som er riktig, og hvordan det fungerer. Du er en bokslave som mange andre. Du innbiller deg du vet og kan alt. Dessuten er jeg ingen klikkertrener, og vil ALDRI bli det. Jeg belønner ønsket adferd, og korrigerer det jeg ikke vil ha. Så enkelt er det. Hunden skal jo ikke lide fordi den blir korrigert. Ubehag er en måte å fortelle; det du gjorde var feil nå. Og rosen forteller at det er riktig :P Man skal ikke korrigere bare fordi man blir irritert vettu :P

Vicky: Beklager om du føler deg forulempet på grunn av mitt innlegg, det var ikke meningen. Jeg forsøkte å analysere trening jeg selv har observert og trening med egen hund objektivt og informativt. Når jeg skriver her på forumet legger jeg ingen større verdier eller filosoferinger bak valg av treningsmetode. Verken Ingar eller jeg forsøker å latterliggjøre andre. Både Ingar og jeg har trent med mer "tradisjonelle" metoder tidligere (selv om Ingar har vært med i gamet mye lenger og har langt bedre resultater å vise til enn jeg). Alle de 4 konsekvensene (PF, NS, NF, PS) fungerer pr definisjon, men jeg har personlig lykkes best med klikkertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker ju naturligtvis att Thomas är duktig och vettig, men man ska inte lyssna på folk bara för att de är instruktörer. Det är våldsamt dumt. Det finns en massa instruktörer som jag aldrig skulle följa ett råd från.

Sier på ingen måte at man skal stole blind på en person fordi den er instruktør! Men at han ikke slenger ut kommentarer som han tar fra løse lufta!

Men jeg mener absolutt at man skal vise ydmykhet for alles meninger! Og at ved selv å vise ydmykhet vil man høste respekt fra andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Beklager om du føler deg forulempet på grunn av mitt innlegg, det var ikke meningen. Jeg forsøkte å analysere trening jeg selv har observert og trening med egen hund objektivt og informativt. Når jeg skriver her på forumet legger jeg ingen større verdier eller filosoferinger bak valg av treningsmetode. Verken Ingar eller jeg forsøker å latterliggjøre andre. Både Ingar og jeg har trent med mer "tradisjonelle" metoder tidligere (selv om Ingar har vært med i gamet mye lenger og har langt bedre resultater å vise til enn jeg). Alle de 4 konsekvensene (PF, NS, NF, PS) fungerer pr definisjon, men jeg har personlig lykkes best med klikkertrening.

fint at du beklager, for jeg syns ikke det er hyggelig å høre at jeg er så ille fordi jeg trener som jeg gjør. Jeg syns min trening fungerer godt, og jeg har tro på det. Det har ALLTID fungert, og vært 100% effektivt. Jeg syns jeg har hatt flotte resultater med det lille jeg har trent. Er fortsatt bare i klasse 3, men så er ikke det det eneste jeg satser på. Jeg vil også ha en hund som fungerer for meg, og min hund. Og resultater og lykkelig hund har jeg jo, så hvorfor er mitt hundehold så forferdelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og Charlotte: Du burde hvertfall passe truten din. Du snakker den retningen vinden går har jeg merket. Jeg har aldri sagt noe negativt om deg og likevel må du slenge ut med ting for å ydmyke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff..liker trening og lydighets forumet mindre og mindre..!

for å svare: jeg trener ikke etter noe som helst metode. jeg korigerer og roser. det bør man visst ikke gjøre. bør visst ikka blande slikt, for da jobber visst hunden min for å unngå ubehag..jaja, så får han gjøre det da! :)

jeg trener slik som jeg gjør fordi jeg aldri kunnet hatt et hundehold uten "nei", og litt høy stemme og andre korreksjoner. Jeg kunne heller aldri trent utelukkende med straff, refs og korreksjoner. så da blir det en mellomting. Og selv har jeg ingen tru på at han jobber for å unngå straf..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Thomas sagt det? Jeg kan ikke lese noen steder hvor han skriver at NF/PS er forferdelig #-o

nei, men han sa jo at alt er feil, så da må jo jeg være forferdelig når jeg trener så "feil". Og jeg ser at når det er mulighet for å "gå på" meg da er du der med en gang Benedicte. Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Det er du som er spydig her. Folk forklarer på en forståelig, logisk og opplysende måte som faktisk er en læringslov. Du må bare innse at læringsloven bare er sånn.

Ingen er ute etter å håne deg og din bikkje på noen måte, selvom de er uenige med deg.

Geddit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff..liker trening og lydighets forumet mindre og mindre..!

helt enig! har aldri lyst til å svare på sånt, men jeg ble jo oppfordrett så da regnet jeg med at jeg ikke kom til å få så mye negativt. Det er hvertfall tydelig: de samme personene som alltid er på meg, som vanlig. jeg visste at akkurat de personene kom til å svare sånn. Er ikke det litt morsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Det er du som er spydig her. Folk forklarer på en forståelig, logisk og opplysende måte som faktisk er en læringslov. Du må bare innse at læringsloven bare er sånn.

Ingen er ute etter å håne deg og din bikkje på noen måte, selvom de er uenige med deg.

Geddit?

klikker bøkene sier at det er sånn, men det er INGEN som kan vite hva hunden tenker. Det skriver til og med lederen på oslo hundeskole i en artikkel som kan en del. Så du tråkker nok litt i salaten her igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener klikker, men jeg har en hund som ikke er glad i andre hunder og det ender mest med slossing. Jeg står ikke da og venter til hun er ferdig for så å klikke for at hun stoppet.

da griper jeg inn og straffer henne for dette, fordi det er en så uønsket adferd for meg. Men i tilegg så bruker jeg mye tid på å klikke når hun oppfører seg blant andre hunder.

Jeg bruker også nei hjemme, for uønsket adferd, men i trening bruker jeg klikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ser at når det er mulighet for å "gå på" meg da er du der med en gang Benedicte. Har jeg rett?

Hva i huleste snakker du om??! Jeg sier min mening når jeg mener noen oppfører seg spydig ovenfor andre, eller kommer med kommentarer mot andre som ikke er sanne! Uansett om det er kongen eller en sur nabo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa igenom Thomas svar, och jag kunde verkligen inte hitta det, hur mycket jag än försökte. Möjligtvis kanske den biten om att klickerträning inte blir lika effektiv om man blandar den med en del korrigeringar. Det håller jag med om. Klickerträning förutsätter att hunden vågar prova sig fram, en hund som korrigeras för en del försök kommer också bli mer hämmad. Om man däremot inte klickertränar, utan bara hjälper och lockar så blir det enklare att blanda det med korrigeringar, eftersom hunden är mer "safe". Då får man istället leva med de nackdelar som hjälper och locking för med sig.

Jag tyckte att Thomas i sitt svar försökte nyansera synen på att "man inte kan blanda", och det borde ju vara mer på Vickys linje än vad Ingars ursprungsinlägg är. Äh, jag är förvirrad... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i huleste snakker du om??! Jeg sier min mening når jeg mener noen oppfører seg spydig ovenfor andre, eller kommer med kommentarer mot andre som ikke er sanne! Uansett om det er kongen eller en sur nabo!

nei, greit det.Men jeg var ikke den første som sa noe nedlatende. Og du er alltid med i diskusjoner mot meg hvor man kan hakke så mye som mulig. Så det bare virker sånn. ikke er jeg 100% sikker, men det tyder på det siden du er en av de som alltid er på meg i slike diskusjoner. du så jo hvor mange som svarte med en gang jeg skrev noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikker bøkene sier at det er sånn, men det er INGEN som kan vite hva hunden tenker. Det skriver til og med lederen på oslo hundeskole i en artikkel som kan en del. Så du tråkker nok litt i salaten her igjen.

Hvordan kan du si JEG tråkker i salaten? Har du alltid rett?

Det er forskjell på 'klikkerbøkene' og læringsloven. Læringsloven ER sånn. Det gjelder alle individer.

Musene blir i hulene sine når de ser en ugle - de unngår å bli spist.

(dårlig eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig! har aldri lyst til å svare på sånt, men jeg ble jo oppfordrett så da regnet jeg med at jeg ikke kom til å få så mye negativt. Det er hvertfall tydelig: de samme personene som alltid er på meg, som vanlig. jeg visste at akkurat de personene kom til å svare sånn. Er ikke det litt morsomt?

både og.. :P det er bemerkelses verdig at de fremdeles prøver og få noe inn i hodet ditt, det er forgjeves. du står på ditt, og det er vel noe av det jeg liker deg for. du gir ikke etter. men du legger opp til litt av dritten selv...

Det som er enda morsommere er at godt voksne mennesker kan krangle og være så barnslige..klikkeren står på den ene siden og brøler: respekter meg og treningsmetoden min, mens du, og de andre som ikke trener klikkertrening står på den andre siden og brøler: ok, men da må dere respektere meg, hunden min og min måte og trene på. Men er det noen som viser noe respekt i det hele tatt?! fint lite... :P

ikke ille for meg som sitter hr å spiser pizza da, underholdning til maten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa igenom Thomas svar, och jag kunde verkligen inte hitta det, hur mycket jag än försökte. Möjligtvis kanske den biten om att klickerträning inte blir lika effektiv om man blandar den med en del korrigeringar. Det håller jag med om. Klickerträning förutsätter att hunden vågar prova sig fram, en hund som korrigeras för en del försök kommer också bli mer hämmad. Om man däremot inte klickertränar, utan bara hjälper och lockar så blir det enklare att blanda det med korrigeringar, eftersom hunden är mer "safe". Då får man istället leva med de nackdelar som hjälper och locking för med sig.  

Jag tyckte att Thomas i sitt svar försökte nyansera synen på att "man inte kan blanda", och det borde ju vara mer på Vickys linje än vad Ingars ursprungsinlägg är. Äh, jag är förvirrad...  #-o

nei, jeg bare syns ikke det er hyggelig å høre at alt jeg gjør er feil for hundre og ørrtende gang! når jeg endelig orker å svare på får jeg alltid høre hvor feil jeg trener, og at det ikke er riktig osv. Min mening: ingen kan vite hva hunden tenker. sånn er det mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener klikker, men jeg har en hund som ikke er glad i andre hunder og det ender mest med slossing. Jeg står ikke da og venter til hun er ferdig for så å klikke for at hun stoppet.

da griper jeg inn og straffer henne for dette, fordi det er en så uønsket adferd for meg. Men i tilegg så bruker jeg mye tid på å klikke når hun oppfører seg blant andre hunder.

Jeg bruker også nei hjemme, for uønsket adferd, men i trening bruker jeg klikker.

Det här är inget påhopp (bäst att vara tydlig i den här tråden), utan en uppriktig fråga. Blir det mindre slossing för att du tillför obehag i samband med beteendet? Har nämnligen själv en dam som inte bangar för att göra utfall mot andra hundar i koppel, och en korrektion hade nog snarare gjort saken värre. Jag har ingen prestige i vilka beteenden man "måste" bestraffa, utan jobbar utifrån andra metoder som jag tror mer på i hennes fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...