Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trener du slik du gjør?


ingar

Recommended Posts

VÆR SÅ SNILL!!!! Vær den voksene og ikke begynn IGJEN!!!

nei, jeg trodde hun hadde vært på klikkerkurs for lenge siden bare. ikke galt med å være usikker så lenge hunden ikke blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

har du ikke funnet ut det ennå?! :-o

Nei, jeg har ikke det, tenk. Vil heller bruke tid på å finne noe som passer fordi det fungerer - ikke fordi jeg bestemmer meg på forhånd og fordi jeg liker teorien. Og du vet jeg ikke har vært på klikkerkurs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke det, tenk. Vil heller bruke tid på å finne noe som passer fordi det fungerer - ikke fordi jeg bestemmer meg på forhånd og fordi jeg liker teorien. Og du vet jeg ikke har vært på klikkerkurs :)

Har aldri sagt at du må forhaste deg. Men man kan ikke blande to læringsmetoder. Det tror jeg de fleste er enige i.

har vært på klikkerkurs i sverige da jeg var yngre. Det var et slags helgeseminar jeg var med venninna mi på. hvorfor var du så skråsikker på det Julie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at du må forhaste deg. Men man kan ikke blande to læringsmetoder. Det tror jeg de fleste er enige i.

har vært på klikkerkurs i sverige da jeg var yngre. Det var et slags helgeseminar jeg var med venninna mi på. hvorfor var du så skråsikker på det Julie?

Nå blander ikke jeg to læringsmetoder heller da, jeg trener ikke klikkertrening den ene dagen og Nordenstam den andre. Jeg gjør ting på samme måte hele tiden. Men, som sagt, jeg er interessert i klikkertrening og vil se om det er noe for Mona og meg. Passer det oss ikke så er det tross alt ikke mye penger bortkastet, og hun tar ingen skade av det. Jeg vil bare se hvordan det går, og jeg tror det vil være veldig lærerikt.

EDIT: Misforståelse oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander ikke jeg to læringsmetoder heller da, jeg trener ikke klikkertrening den ene dagen og Nordenstam den andre. Jeg gjør ting på samme måte hele tiden. Men, som sagt, jeg er interessert i klikkertrening og vil se om det er noe for Mona og meg. Passer det oss ikke så er det tross alt ikke mye penger bortkastet, og hun tar ingen skade av det. Jeg vil bare se hvordan det går, og jeg tror det vil være veldig lærerikt.

EDIT: Misforståelse oppklart.

Selv om det ikke blir din utvalgte treningsmetode skader det ikke å dra på klikkerkurs. Det er alltid noe man kan plukke ut. Til og med i Klikkertrening for din hund, og ikke skyt hunden har jeg funnet ting jeg liker, selv om det ikke er min treningsmetode. Man lærer bestandig noe nytt og annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler for å dvele litt ved du sier her fordi min erfaring er at å plukke litt her og litt der, det har i alle fall ikke jeg noen god erfaring med. Nå snakker jeg ikke om ulike teknikker innenfor treningemetoden, men her er det vel underfortått ting fra klikkermetoden du plukker og bruker i en annen filosofi? Eller missforstår jeg deg?

Vicky sier: Sitat"Selv om det ikke blir din utvalgte treningsmetode skader det ikke å dra på klikkerkurs. Det er alltid noe man kan plukke ut. Til og med i Klikkertrening for din hund, og ikke skyt hunden har jeg funnet ting jeg liker, selv om det ikke er min treningsmetode. Man lærer bestandig noe nytt og annet...."sitat slutt

Jeg syns egentlig det blir galt og forvirrende å dra på klikkerkurs når man bare skal plukke litt. Det viktige er å bruke filosofien fullt ut. Det handler faktisk mer om en livsstil en om en treningemetode. Det gamle ordtaket om at "Det du gjør, gjør det helt og ikke stykkevis og delt" mener jeg har full gyldighet. Vicky sa også i et tidligere inlegg at hunden hennes legger seg for å unngå et ubehag. Selv om hun la til at den også gjorde det for å få belønning, så er det å blande metoder. Det er ikke mulig at hunden legger seg for å få belønning sammtidig som den gjør det for å unngå et ubehag. Det er denne sammenblandingen jeg ser at folk ikke skjønner er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt går det ann å dra på flere kurs for å se hva man syns er bra. Selv syns jeg man kan lære litt av hvert selv, selv om man ikke skal tilegne hunden alt. Jeg bruker det jeg mener er riktig, og det håper jeg også alle andre gjør.

Det har både med ubehag og belønning. Det er jo behageligere å legge seg selv, og få en leke. Og man trener jo ikke en hund bare på straff! Da får du en ulykkelig hund. Jeg trener med korrigering og belønning. Ser ikke på det som å blande treningsmetoder. Jeg trener sånn hunden min fungerer best, syns er morsomst, og som er mest effektivt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky sa også i et tidligere inlegg at hunden hennes legger seg for å unngå et ubehag. Selv om hun la til at den også gjorde det for å få belønning' date=' så er det å blande metoder. Det er ikke mulig at hunden legger seg for å få belønning sammtidig som den gjør det for å unngå et ubehag. Det er denne sammenblandingen jeg ser at folk ikke skjønner er umulig. [/quote']

Ja, én bestemt atferd i én bestemt situasjon er opprettholdt enten av muligheten til å oppnå belønning eller for å unngå ubehag.

Men de aller fleste blander metoder på den måten at visse atferder (i visse situasjoner og/eller med visse kommandoer) er opprettholdt av PF, mens andre er opprettholdt av NF. Dette er lett å legge merke til i lydighetsringen, et innlysende eksempel er innkalling med stå og ligg feks. "Hiiiiit :D - STÅ!!! :evil: - Hiiiiit :P - LIGG!!!! :evil: - Hiiiiiiit :P "

Ingen tvil om hvilke atferder som opprettholdes av hvilke konsekvenser der.

Men også atferder som innkalling og ligg i hverdagen kan være opprettholdt av ulike konsekvenser. Hundene er veldig bra på å oppfatte tonefall og kroppsspråk, og hører ofte på oss om vi har tenkt å belønne eller om det finnes et lite element av en trussel i vår kommando (selv om det er samme kommandoord).

I teorien skal det være mulig å bygge atferdskjeder som opprettholdes av en belønning til slutt så lenge akkurat de atferdene som inngår i kjeden opprettholdes av PF, uavhengig av hvordan du trener hunden ellers eller i andre moment.

Men min erfaring er at vi selv blir "avhengige" av å korrigere, selv merker jeg hvor godt det er å få ut frustrasjon ved å korrigere eller å snakke til hunden om noe skulle bli feil (les: min atferd "å korrigere" blir negativt forsterket). Dermed tar vi med oss vår negative fokus inn i andre moment.

Blander man metoder på denne måten så mister man en masse av fordelene ved klikkertrening og treningen blir ikke på langt nær så effektiv. Og fører oppdager aldri hvorfor klikkertreningen skal være så bra. (Ikke så rart om man ikke går inn for å prøve skikkelig...)

Men så er det også hunder som er "belønningsjunkies" hvor ubehaget i "kravfasen" bare preller av, og øvelser fortsatt kan henge sammen som en slags baklengskjede om hunden forventer seg en superbelønning til slutt. Men for disse hundene ville garantert NS vært mye mer effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har hvertfall ikke mye peil ser jeg utifra innlegget ditt. Jeg ser på resultater og hundens ve og vel. Slik bedømmer jeg hva som er riktig, og hvordan det fungerer. Du er en bokslave som mange andre. Du innbiller deg du vet og kan alt. Dessuten er jeg ingen klikkertrener, og vil ALDRI bli det. Jeg belønner ønsket adferd, og korrigerer det jeg ikke vil ha. Så enkelt er det. Hunden skal jo ikke lide fordi den blir korrigert. Ubehag er en måte å fortelle; det du gjorde var feil nå. Og rosen forteller at det er riktig :P Man skal ikke korrigere bare fordi man blir irritert vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooh Astrid' date=' pass deg litt nå. Tror ikke du er den rette til å uttale deg om hvem som har peiling eller ikke. Lett å miste respekten av sånnt vettu[/quote']

tror hvertfall ikke du er den rette til det. Jeg svarte på et overlegent innlegg som ble skrevet av en som mener han tydeligvis vet alt. Jeg gidder hvertfall ikke å si hvordan jeg trener mer når han og Ingar holder på sånn. Ingar: ville du at jeg og Elisa skulle skrive sånn at du kunne rakke ned på oss? Det er hvertfall utrolig hyggelig å høre hvor overlegne dere klikkertrenere er. Hvorfor ikke bare akseptere at man har ikke rett i alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

du har hvertfall ikke mye peil ser jeg utifra innlegget ditt. Jeg ser på resultater

Ja, Thomas har faktisk trent sin rottweiler til NLPCH...Har du noen bedre resultater kanskje? :)

Nå mener jeg ikke at alt skal gå på resultater altså, men det får være måte på å avfeie flinke folk som også har oppnådde resultater, med at de ikke har peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror hvertfall ikke du er den rette til det. Jeg svarte på et overlegent innlegg som ble skrevet av en som mener han tydeligvis vet alt. Jeg gidder hvertfall ikke å si hvordan jeg trener mer når han og Ingar holder på sånn. Ingar: ville du at jeg og Elisa skulle skrive sånn at du kunne rakke ned på oss? Det er hvertfall utrolig hyggelig å høre hvor overlegne dere klikkertrenere er. Hvorfor ikke bare akseptere at man har ikke rett i alt?

Overlegen?! Bokslave?! Tror du må passe munnen din litt... Alt Thomas og Ingar gjør er jo å prøve å informere andre om klikkertrening og filosofien bak, læringslovene osv!

[-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har hvertfall ikke mye peil ser jeg utifra innlegget ditt. Jeg ser på resultater og hundens ve og vel. Slik bedømmer jeg hva som er riktig, og hvordan det fungerer. Du er en bokslave som mange andre. Du innbiller deg du vet og kan alt. Dessuten er jeg ingen klikkertrener, og vil ALDRI bli det. Jeg belønner ønsket adferd, og korrigerer det jeg ikke vil ha. Så enkelt er det. Hunden skal jo ikke lide fordi den blir korrigert. Ubehag er en måte å fortelle; det du gjorde var feil nå. Og rosen forteller at det er riktig :P Man skal ikke korrigere bare fordi man blir irritert vettu :P

Oj, det smalt fra rette truten.. Thomas er i motsetning til deg og meg instruktør og konkurrerer/har konkurrert i elite lydighet og har vært i gamet "litt lenger" enn oss grønnskollinger. Så jeg tror vi skal sette pris på hva han har å komme med, enten han har praktisert det selv eller lest det i en bok. Han (og Fanny) er de som har fått meg til å tenke på hva jeg gjør, og jeg synes absolutt ikke han prøver å vise seg frem på noen måte. Tvert imot, han forklarer ting på en veldig fin måte slik at det er lett å forstå for alle, uansett om man trener med positiv eller negativ forsterkning. Selv om han har større ordforråd så betyr ikke det at han er hoven eller bokslave. Det betyr ganske enkelt at han har kunnskap som følge av hans interesse/livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Thomas har faktisk trent sin rottweiler til NLPCH...Har du noen bedre resultater kanskje? :P

Nå mener jeg ikke at alt skal gå på resultater altså, men det får være måte på å avfeie flinke folk som også har oppnådde resultater, med at de ikke har peiling...

ikke slike resultater. En hund som også er glad, og lydighets resultater er jo også flott. Men jeg mener resultater hvor hunden fungerer som den skall. Jeg har ikke de høyeste resultater. Er i klasse 3 foreløpig, men så er jeg jo 16 år fortsatt, og har tid igjen :) Og jeg har en hund som fungerer helt perfekt, er glad, og er en drøm rett og slett :P Men når en person kommer å er så overlegen ser man jo hva slags person det er. Tror ikke den personen har mye peil når det gjelder ting som ikke står i bøkene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlegen?! Bokslave?! Tror du må passe munnen din litt... Alt Thomas og Ingar gjør er jo å prøve å informere andre om klikkertrening og filosofien bak, læringslovene osv!

[-X

ja greit det, men trenger ikke å være så ***** overlegne heller da :) det finnes faktisk flere veier til rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det smalt fra rette truten.. Thomas er i motsetning til deg og meg instruktør og konkurrerer/har konkurrert i elite lydighet og har vært i gamet "litt lenger" enn oss grønnskollinger. Så jeg tror vi skal sette pris på hva han har å komme med, enten han har praktisert det selv eller lest det i en bok. Han (og Fanny) er de som har fått meg til å tenke på hva jeg gjør, og jeg synes absolutt ikke han prøver å vise seg frem på noen måte. Tvert imot, han forklarer ting på en veldig fin måte slik at det er lett å forstå for alle, uansett om man trener med positiv eller negativ forsterkning. Selv om han har større ordforråd så betyr ikke det at han er hoven eller bokslave. Det betyr ganske enkelt at han har kunnskap som følge av hans interesse/livsstil.

man trenger fortsatt ikke å oppføre seg sånn fårdet. Skulle liksom jeg vært overlegen hvis jeg møtte en som ikke hadde holdt på like lenge som meg da? :) Nei du, det blir for dumt...

Og jeg nevner fortsatt, jeg er bare 16 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi... Litt ydmykhet Astrid... Thomas er jo faktisk instruktør da, så han kan sine saker...

Og som du alltid legger vekt på, så har han jo resultater å vise til også :)

Og det innlegget han skrev var kjempe flott, informativt og lett å forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioi... Litt ydmykhet Astrid... Thomas er jo faktisk instruktør da, så han kan sine saker...  

Og som du alltid legger vekt på, så har han jo resultater å vise til også :P

Og det innlegget han skrev var kjempe flott, informativt og lett å forstå!

hyggelig å få høre at alt jeg gjør liksom er feil da. Det er jo KUN klikkertrening som er riktig, og Ingar og Thomaset eller annet har jo rett i alt, så da er jo det greit. O store klikkertrening, jeg bøyer meg i støvet :) Nei vet du hva. Jeg tror faktisk at flere ting fungerer. Det er fler veier til Rom , det er bare å innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt utrolig at det ikke går ann å skrive noe på trening og lydighet, uten at det tar helt av for enkelte her...

Svarer på topicen jeg:

Jeg trener klikker fordi det er min eneste mulighet til å få trent mine hunder, da de er veldig ødelagt i psyken etter forrige eiere. Klikker passer oss veldig bra og vi trives med det.

Jeg hadde aldri fått bygget opp selvtilliten som mine hunder har i dag ved å bruke en annen trenings metode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...