Gå til innhold
Hundesonen.no

Skilpadde, noen flere som har det?


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

Flere her som har skilpadde?

Har en Gresk landskilpadde. Bestilte en hunn da vi skulle kjøpe den, men er litt usikker på om det kanskje er en hann... vi har spurt veterinæren, men har ikke fått helt klart svar der heller! Den går i sitt 11. år, og nå merker vi at høsten er på vei, fordi den begynner å ta det mer rolig og spiser mindre. Den går ikke i dvale, men tar tempoet veldig ned på vinteren. Vi diskutrete dvale/ikke dvale med dyrebutikken (i Sverige),og de var klar på at skilpadder i et jevnt temerert hjem ikke har behov for dvale. Andre sier at de likevel bør ha det, men vår har ikke vist tegn til å gå helt i dvale (prøvde å fore den ned på høsten da den var yngre, men det fungerte ikke). Favoritter er å labbe ute i finvær, spise kløver, løvetann og tørket ferskvannskreps (ser ut som tanglopper....)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to moskus-skilpadder, men de lever jo i vann. Er ikke helt samme greia. Utrolig kule jenter! Mine er kun under vann, stikker nesa opp for å puste, det er det, selv om de har muligheten til å gå opp. De bor sammen med støvsugerfisker, kardinaltetra og noen-og-tyve ansictruser.

Tror du vil få mer info om dette hvis du hører med www.reptilfreaks.no

Står litt om den her: http://www.reptilfre...dskilpadde.html

EDIT: Bilde av mine :D

skilpadder023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en gang. Det er vel ikke tillatt nei, vi tok imot den på bakrommet på en klesbutikk :P Vet ikke hvilken type det var, men den kunne gå på land. Måtte ha svært akvarium som var et slit å gjøre rent. Vi la den i dvale på vinteren (da dem ble slapp og sluttet å spise), inni en eske med bark, i et kaldt kott. Der lå den til våren og den kviknet til liv igjen. Interessant :) Og så fant vi ut at Han var en HUN, når hun begynte å legge masse egg.

Ikke noe for meg egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten skilpadde da jeg bodde i Brasil :) Han var desverre syk når jeg fikk han, så han døde etter 6 mnd. Han het Nusken, og var en landskilpadde. Jeg har desverre ingen bilder av han, da jeg bare hadde analogt kamera før.

Jeg har veldig lyst på skilpadde igjen, men kan ikke ha det sånn jeg bor nå desverre.. Men senere kommer det nok inn en ny liten :)

Skikkelig herlige skilpadder dere har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vi hadde en slik type. Noen som vet hva den heter?

*bilde*

Tror de bare heter sumpskilpadde :)

EDIT: Her står det litt om sumpskilpadder, ser ut som det er en type skilpadde med flere arter. Den arten du hadde ser ut som en Trachemys scripta elegans.

http://www.reptilfreaks.no/forum/skilpaddefakta/2220-sumpskilpadder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer jeg og er litt partypooper, da.

Man får kun tillatelse på landskilpadder, og ikke terrapiner/vannskilpadder. Dette er pga at terrapiner er en av de veldig få eksotiske reptiler som faktisk vil overleve i norsk fauna, samtidig som det er stor smittefare for salmonella fordi disse da svømmer i sin egen bæsj.

Skilpadder er søte, men er mye jobb og krever særegen interesse fra eier for at dyret skal ha det bra. Skilpadder er dessverre en av de dyrene som ofte faller under "ååå såå søt" kategorien, og eier overhode ikke setter seg inn i stellet eller kunnskapen... Terrapiner spesielt er en landeplage uten like fordi folk henter dem søte og knøttsmå i dyrebutikken i Sverige, og blir overrasket over at de krever faktisk flere hundre liter akvarium, STERK filterpumpe og vokser seg på størrelsen med en middagstallerken på rekordtid. Terrapiner er nesten kasteballer i reptilmiljøet, og det er mange folk hvert år som plutselig sitter med skilpadder de overhode ikke vil ha og mange blir satt ut i dammer eller satt på døren utenfor reptilparker.

Så om man vurderer terrapin - IKKE kjøp det, for guds skyld, med mindre du virkelig er dedikert til å ha en...

Nybadet:)

Får du tatt et nærmere bilde av hodet? Ser ut som nebbet på den er litt overvokst? Kanskje det bare er vinkelen. Ellers ser skallet på den veldig friskt og bra ut. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt skilpadder 2 ganger. Terrapin var de to siste mens Finbeck og Fia husker jeg ikke hvilken rase var.. de levde på stuen i ett bittelite akvarie om natten og gikk løs hele dagen :lol:

Fia var sikkert dobbelt så stor som Finbeck, men de storkoste seg sammen og fikk unger/egg flere ganger (lurer på hva pappa gjorde med de jeg.. :huh: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å lese om dem.Kan ikke si at vi visste så mye om dem på forhånd. Det var søsteren min som skaffet den og så ble jeg involert i den pga hun reiste mye. Var mest jobb med den, og styr, så den ble gitt bort etter et par år. Så skjønner godt at de blir kasteballer. Trist! Sånn som skjer når folk ikke er helt klar over hva det innebærer. Det er kun for de helt interesserte. Skjønner at folk blir frister, siden det ser eksotisk ut og tøft ut med dem istedet for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar hadde en landskillpadde før jeg ble født, hørt maange historier om den store saken som bodde i hagen på biodden i grimstad. Desverre ble den glemt da min oldefar døde og døde da vintern kom. :cry:

Men jeg ønsker meg landskilpadde når de blir lovlige i norge. (om de blir), foreløpig kan jeg ingenting om dem, men blir det aktuelt så skal jeg selvsagt sette meg skikkelig inn i hva den krever og hvordan jeg kan gi den et fullverdig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva krever en skilpadde? Foretrekker de å leve sammen eller alene?

Det å spørre om "hva en skilpadde krever", blir litt som å spørre om hva en fisk eller fugl krever. Det finnes mye variasjon innenfor hva hver enkel art skal ha. :)

Vannskilpadder er absolutt de mest dyre og tidskrevende. Mye vannbytting og trenger dyrt utstyr.

Landskilpadder pleier å være enklere, men de skal ha varmespot, UV-lys som byttes ut hver 6 måned (de mister effekten over tid, så må byttes ut), de skal ha et VELDIG variabelt måltid HVER dag (og det holder ikke bare å kjøpe litt rapidsalat og agurk, her må du gå i dybden og lete etter nye salater, grønt og grønnsaker hver dag, og du må vite næringsinnholdet til maten slik at du vet du gir skilpadden det beste den kan få). Den skal ha et stort terrarium, det nytter ikke å la den valse løs i stua hvis den ikke har sine steder hvor den kan varme seg. Man kan også lage diverse innhegninger uten glass.

Skilpadden kan gjerne gå ute om sommeren så lenge temperaturen er grei, de har enormt godt av ekte sollys og gresse på plenen. Løvetann er noe av det sunneste man kan fore grøntspisende øgler med.

Skilpadder er grisete dyr og de liker å grave. Man kan vel kanskje pottetrene dem, men hvordan man gjør det vet jeg ikke. Hvis ikke, så vil den gjøre fra seg ganske mye iløpet av dagen, og den tisser store dammer. Dette lukter DRITT! :D

Noen landskilpadder er sosiale. Hvordan det er med russerne og grekerne vet jeg ikke, men leopardskilpadden skal man da alltid ha to eller fler sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...