Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting på Vom og Hundemat


Poter
 Share

Recommended Posts

Alle våre tre aussier har blitt fôret på Vom og Hundemat (før det kom barfet vi) og de har røytet mye. Aussier røyter jo mye og etter de ble kastrert røytet de enda mer, så jeg har tenkt det har vært pga det. Men så med labradoren vår nå, så synes jeg også han røyter mye. Det begynte spesielt etter vi gikk over på voksenfôret da han var rundt 12 mnd gammel, nå er han 16 mnd. Hva som er mye eller normal røyting for en labrador vet jeg ikke, men vi må støvsuge hver dag. Det faller hår av ham bare han går forbi, hvis vi klapper ham og når han rister seg. Vi har nylig begynt å gi ham tilskudd av Omega 3 uten at vi ser noen forbedring i røytingen.

Så det jeg tenker på nå er om Vom og Hundemat får hunder til å røyte mer? Jeg har inntrykk av at de som fôrer på tørrfôr ikke er så plaget med røyting som vi er, men som sagt har jeg tidligere tilskrevet det kastreringen, nå vet jeg jammen ikke. Hva tenker dere og hva er deres erfaringer?

PS. Labradoren vår, Eine, er ikke kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Blir spennende å lese hva folk svarer her. Jeg har en kastrert basenji som blir foret delvis på vom, og han er så og si naken over store deler av kroppen. Han ser ikke ut! Og jeg må også støvsuge hver dag... Det burde ikke være nødvendig med basenji...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unghunden kan jo skifte pels, at det er derfor han røyter sånn akkurat nå. Og labradorer røyter MYE, det burde stått i rasestandarden det..

Men børster dere ut løshårene ofte/jevnlig? Eller lar dere de bare røyte i vei?

Jeg begynte å plages med regnværsrøyting på Valpis i våres, fikk homeopati av *Marie* her inne i slutten av august, og det ble full stopp på røytinga. Nå fikk hun løpetid for to dager sia, og starta røyting idag, noe jeg forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unghunden kan jo skifte pels, at det er derfor han røyter sånn akkurat nå. Og labradorer røyter MYE, det burde stått i rasestandarden det..

Men børster dere ut løshårene ofte/jevnlig? Eller lar dere de bare røyte i vei?

Jeg begynte å plages med regnværsrøyting på Valpis i våres, fikk homeopati av *Marie* her inne i slutten av august, og det ble full stopp på røytinga. Nå fikk hun løpetid for to dager sia, og starta røyting idag, noe jeg forventet.

Ja, jeg har tenkt på at det kan være noe unghundsgreier, er jo mye som skjer i kroppen og kanotten på dem i denne tiden.

Har forstått det sånn at labradorer og aussier røyter omtrent like mye og det er egentlig det inntrykket jeg har nå også. Men at det skal falle så mye av bare han rister seg og når vi klapper ham, det synes jeg er litt drøyt.

Vi har ikke vært så nøye med børstingen, men har børstet ham ukentlig ca de to siste ukene. Bruker da furminator og kong sin gummidingseboms. For to uker siden synes jeg det gav en markant forskjell i røytingen, da falt det ikke like mye av ham og det var mindre håravfall på gulvet. Nå for noen dager siden da jeg gikk over ham igjen, synes jeg ikke det er noe særlig forskjell etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi fikk helt nydelig pels, den er kjempe myk og mere liv i den og sluttet så å si å røyte helt. Nå har vi gått på V&H siden mai i år bare og jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk over til råfòring. Ser nå at når hun gikk på tørrfor så røyta hun mye mere og pelsen var ikke på langt nær så fin som den er nå. :) Så med min erfaring av V&H så synes jeg ikke at hunden begynner og røyte mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært så nøye med børstingen, men har børstet ham ukentlig ca de to siste ukene. Bruker da furminator og kong sin gummidingseboms. For to uker siden synes jeg det gav en markant forskjell i røytingen, da falt det ikke like mye av ham og det var mindre håravfall på gulvet. Nå for noen dager siden da jeg gikk over ham igjen, synes jeg ikke det er noe særlig forskjell etterpå.

Prøv å børste daglig en ukes tid, slik at all løspels kommer av, du vil definitivt merke forskjell! Så lenge hunden får røyte "ifred" kommer det ikke luft nok til huden, samt at blodomløpet "stopper" litt opp, ergo slipper den mer pels enn nødvendig. Dette gjelder spes aussiene som har mye og tykk underull som skal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å børste daglig en ukes tid, slik at all løspels kommer av, du vil definitivt merke forskjell! Så lenge hunden får røyte "ifred" kommer det ikke luft nok til huden, samt at blodomløpet "stopper" litt opp, ergo slipper den mer pels enn nødvendig. Dette gjelder spes aussiene som har mye og tykk underull som skal av.

Takk for tipset, skal prøve det med Eine. Synes "børsten" fra Kong er veldig grei, blir jo samtidig massasje når man går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, skal prøve det med Eine. Synes "børsten" fra Kong er veldig grei, blir jo samtidig massasje når man går over.

Zoom Groom er en fin liten sak ;) men det er ikke nok med en gang i uka ved røyting. Vanligvis går jeg over bikkja kanskje en gang i mnd, i røyteperioden hver dag, og da røytes det bare i en uke, for alt kommer av med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har foret 100% vom og hundemat siden mars i år. Vi får utrolig mange kommentarer på hvor flott og myk pelsen er. Og når jeg drar over henne med furminator,så blir jeg nesten skuffet over hvor lite hår jeg har fått av :whistle: (ja,har prøvd den på andre hunder for å se at det ikke er furminatoren som ikke funker :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket egentlig ikke så mye forskjell.

Brukt tørrfor i mange år, men har brukt VH 100% i 1 år. De røytet ikke noe mer, ikke noe mer glans i pelsen eller annen forskjell. Jevnt over kan jeg ikke si jeg merket annen forskjell enn avføringen

Det er i grunnen min erfaring også. Mine hunder gikk på V&H i omtrent et år, men da jeg begynte å fôre dem på tørrfôr igjen, så merket jeg ingen forskjell overhodet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonicaT: Jeg har samme erfaring som deg :)

Jeg har både aussie og labrador i hus. De er jo bare individer, men labradoren røyter ikke konstant. Hun har to store røyteperioder i året, men utenom det røyter hun ikke noe særlig. Hun legger fra seg hår om hun har ligget i ro en stund, men det drysser ikke eller faller av hår når man klapper henne for eksempel.

Aussien derimot.... DET er det værste røytedyret jeg har vært borti, både usterilisert og sterilisert (hun fikk mer pels som sterilisert).

Jeg syns ikke labradorene er så ekstreme, jeg. Når jeg jobbet på førerhundskolen hadde vi gjerne 30 labradorer inne om gangen, og det var mange av de som nesten ikke slapp hår overhodet. Men i røyteperiodene kom det enorme mengder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonicaT: Jeg har samme erfaring som deg :)

Jeg har både aussie og labrador i hus. De er jo bare individer, men labradoren røyter ikke konstant. Hun har to store røyteperioder i året, men utenom det røyter hun ikke noe særlig. Hun legger fra seg hår om hun har ligget i ro en stund, men det drysser ikke eller faller av hår når man klapper henne for eksempel.

Aussien derimot.... DET er det værste røytedyret jeg har vært borti, både usterilisert og sterilisert (hun fikk mer pels som sterilisert).

Jeg syns ikke labradorene er så ekstreme, jeg. Når jeg jobbet på førerhundskolen hadde vi gjerne 30 labradorer inne om gangen, og det var mange av de som nesten ikke slapp hår overhodet. Men i røyteperiodene kom det enorme mengder!

Interessant å høre. Det er kanskje forskjell på tisper og hanhunder, hvor tisper røyter i forbindelse med løpetid, mens hanhunder røyter mer jevnt over?

Hundene mine ER røytehunder, men når de fikk V&H røytet de noe så inni granskauen.

Synes du hundene dine funker like bra på V&H som barf?

Hm, så du har den erfaringen, ja. Enda så "i mot" tørrfor jeg er, så er det nesten så jeg vurderer å bruke det en periode bare for å se om det blir noen forskjell.

Det var bare min første aussie som ble barfet og jeg merket ikke noen forskjell i røytingen da vi gikk over til V&H. Merket ellers ikke noe forskjell på pels, avføring eller ellers på andre områder. Avføringen ble mer konstant, altså lik, men det kommer vel av at maten ble mer lik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 aussier, og min erfaring er at etter at vi gikk over til 100% V&H, så røyter de KUN i røyteperiodene. Dvs ca 2 ganger i året. Da røyter de MYE, men periodene i mellom så mister de nesten ikke pels i det heletatt.

Men jeg la merke til at en stund etter vi gikk over til V&H så røytet de av seg ALT. Aner ikke om det var tilfeldig. Nå er de så blanke som det er mulig å bli- til og med i røyteperiodene er de blanke i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg la merke til at en stund etter vi gikk over til V&H så røytet de av seg ALT. Aner ikke om det var tilfeldig. Nå er de så blanke som det er mulig å bli- til og med i røyteperiodene er de blanke i pelsen.

Det er ikke tilfeldig, enkelte hunder går igjennom en såkalt avgiftning (detox), der de bla kan miste absolutt all pels. Andre symptomer kan være verdens verste ånde, mye ørevoks men ikke betennelse/sopp,klør som knekker/splinter seg osv. Det med ekstrem røyting er det vanligste. Jeg "gleder" meg til å se om Oabba får noen slike reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei, det virker å være veldig individuelt dette, men at de fleste har gode erfaringer med å gå over til V&H. Tror jeg foreløpig ser det an og tenker det er unghundsrøyting og tid for røyting siden det er høst, så får jeg heller se iløpet av vinteren hvordan det er. Skrekkelig lei av å støvsuge hver dag, men fint vi har liten leilighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tilfeldig, enkelte hunder går igjennom en såkalt avgiftning (detox), der de bla kan miste absolutt all pels. Andre symptomer kan være verdens verste ånde, mye ørevoks men ikke betennelse/sopp,klør som knekker/splinter seg osv. Det med ekstrem røyting er det vanligste. Jeg "gleder" meg til å se om Oabba får noen slike reaksjoner.

Aha!

Det med klørne kjenner jeg igjen! Klørne var veldig porøse (om man kan kalle de det) en periode. Men er nå sterke og fine :D

Just love V&H :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...