Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne fellesdekk med skudd og budføring med skudd?


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Gjør det ikke? Hva begrunner du det med?

Hilsen hun som følte at hundens dårlige og gode sider kom skremmende ærlig frem på MH...

Selve MH viser hva som bor i hunden ja.. Men i bruks skal mentalstatusen bare være kjent, så det er jo ingen kvalitetstempel.. Dermed så vil jeg jo si det at det blir litt for dumt å ha det kravet i bruks. Man må jo uansett lese MH'n for seg selv og så evt se på resultatene man får i bruks.. Skjønner du hvor jeg vil hen?

Poenget mitt er at jeg forstår ikke helt hvorfor bruks har det deltagelseskravet på hunden.. Kravet i seg selv sier liksom ikke så mye om verken det ene eller det andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å prøve å diskutere dette generelt i hundeavl: Om jeg bare hadde drevet med lydighet, så hadde jeg ikke trengt en skuddfast hund. Min skuddredde hund er den som sover dypest på nyttårsaften og sn

Jeg er i mot! Selv om jeg hadde en skuddredd belger som faktisk gikk et ganske greit spor etterhvert.. Han var forøvrig mentalbeskrevet med 5 på skudd, og vi fikk beskjed om at vi kunne starte i bruks

Må bare si meg enig med de som ikke ønsker å fjerne skudd fra bruksprøveprogrammene. Min mening er at skuddberørthet/reddsel ikke kan avprøves nok. I tillegg til at skuddberørthet/reddsel er ekstremt

men om man har en hund som reagerer på skudd og derfor ikke får startet bruks, vil man da avle på den? Og hvor fører avlen oss om vi lar "slike" slippe til?

Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre raser, som karakteriseres som bruksraser, men det er ikke majoriteten av belgere som blir brukt i avl, som kan skilte med meritter og titler i bruks.

Mulig jeg tråkker i salaten nå, men 2ne har jo tanker om hun skal avle på Nora og Merete vil ha kull på Supra. Jeg er fullt inneforstått med at det er ikke bare svart/hvitt, at det er mye annet som spiller inn i forhold til avl, men ja de avles på.

Poenget mitt da jeg ga min første kommentar på BP sitt innlegg i AN-tråden, var at i mitt hode høres det merkelig ut at en gren kjemper for å fjerne skudd, mens en annen vurderer og innføre det. Og det er i tillegg to grener som er så på hver side av skalaen som det går an.

Utstilling er liksom stasj og glitter og stas, mens bruks er søle, barnåler og myggestikk. Gjett hvem som ikke vil ha skudd, liksom :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve MH viser hva som bor i hunden ja.. Men i bruks skal mentalstatusen bare være kjent, så det er jo ingen kvalitetstempel.. Dermed så vil jeg jo si det at det blir litt for dumt å ha det kravet i bruks. Man må jo uansett lese MH'n for seg selv og så evt se på resultatene man får i bruks.. Skjønner du hvor jeg vil hen?

Poenget mitt er at jeg forstår ikke helt hvorfor bruks har det deltagelseskravet på hunden.. Kravet i seg selv sier liksom ikke så mye om verken det ene eller det andre..

Helhet er fint, syns jeg. Bare utstilling sier ikke så mye om hunden, bare mentaltest/beskrivelse sier ikke så mye om hunden, bare konkurranseresultater sier ikke så mye om hunden (for det første så har dere jo alt vært innom kjøpte titler, for det andre så er det faktisk to i en bruksekvipasje, og en god hundefører kan gjøre mye bra med en dårlig hund, og en dårlig hundefører kan gjøre mye galt med en bra hund).

Så jo, en MH sier litt om hunden. Utstillingsresultater sier litt om hunden. Meritter og titler sier litt om hunden. Til sammen sier det ganske mye om hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noe, MH er jo strengt tatt ikke en kjent mentalstatus? Den er gjennomført eller ikke gjennomført.Vi vet ikke noe om hva som har foregått i løypene. Hunden kan ha ekstremt dårlig avreagering, men avreagerer. Den kan ha vært berørt på skuddet, men kommet over det. Den kan ha utvist aggresjon, men ikke nok til å bli avbrutt, osv. Ikke blir den lagt ut noe sted heller, så det er på en måte ikke så lett å finne ut for de som ønsker å bruke hunden i avl. Som flere sier, man kan komme gjennom og opp til A med en crappy hund. Så jeg bare lurer.

Litt OT:

Jeg tok litt feil i går ang det å stille sch i utlandet. Har lest litt nå, det er den internasjonale kåringen som er krav til å stille i bruks klassen og den får du ikke uten en sch, IPO i følge Tysk schäferhund klubb . For på den kåringen må hunden gjennomføre en bite prøve lik den på norsk vinner og da må den ha en prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noe, MH er jo strengt tatt ikke en kjent mentalstatus? Den er gjennomført eller ikke gjennomført.Vi vet ikke noe om hva som har foregått i løypene. Hunden kan ha ekstremt dårlig avreagering, men avreagerer. Den kan ha vært berørt på skuddet, men kommet over det. Den kan ha utvist aggresjon, men ikke nok til å bli avbrutt, osv. Ikke blir den lagt ut noe sted heller, så det er på en måte ikke så lett å finne ut for de som ønsker å bruke hunden i avl. Som flere sier, man kan komme gjennom og opp til A med en crappy hund. Så jeg bare lurer.

Hvis ikke gjennomført MH er kjent mentalstatus, hva er det da? :icon_confused:

Har hunden 5 på 6d (overraskelse, gjenstående interesse = viser stor redsel eller økt redsel ved samtlige passeringer) så har den sannsynligvis ikke noe særlig god avreagering, sant? Hvis den i tillegg har det samme på 7 c (lydfølsomhet - gjenstående redsel), så har den helt klart ikke god avreagering. Hvis den har 5 på 5b (avstandslek - trussel/aggresjon), 6b (overraskelse - trussel/aggresjon) og 8a (spøkelser - trussel/aggresjon), så har hunden en del aggresjon. Hvis den i tillegg har 1 på ett eller flere på 1 momentet (kontakt - hilsing, samarbeid og håndtering), så har sannsynligvis bikkja et lite problem med folk.

En hund kan faktisk får "ikke gjennomført" på andre ting enn skuddet, også i en MH. Jeg veit om hunder som har blitt brutt på alt fra overraskelse (som er det første "harde" momentet i en MH) til spøkelser. Det er faktisk hunder som blir brutt på kontaktmomentet. Det sier ganske mye om en hunds mentalitet, syns jeg.

Sorry, jeg er bare så møkkalei av at de eneste mentaltesten som skal bety noe er FA eller K-test, fordi at de kan man stryke på. Jeg leser like mye ut av en MH som dere gjør av en FA, det er det jeg har mest erfaring med og kan mest om. Ferdselsprøve består av en lydighetsdel og en ferdselsdel, og man har så vidt jeg veit egne ferdselsprøve-kurs, så at det skal si så innmari mye mer om en hunds mentalitet enn en MH, er litt over min fatteevne, kjenner jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke gjennomført MH er kjent mentalstatus, hva er det da? :icon_confused:

Har hunden 5 på 6d (overraskelse, gjenstående interesse = viser stor redsel eller økt redsel ved samtlige passeringer) så har den sannsynligvis ikke noe særlig god avreagering, sant? Hvis den i tillegg har det samme på 7 c (lydfølsomhet - gjenstående redsel), så har den helt klart ikke god avreagering. Hvis den har 5 på 5b (avstandslek - trussel/aggresjon), 6b (overraskelse - trussel/aggresjon) og 8a (spøkelser - trussel/aggresjon), så har hunden en del aggresjon. Hvis den i tillegg har 1 på ett eller flere på 1 momentet (kontakt - hilsing, samarbeid og håndtering), så har sannsynligvis bikkja et lite problem med folk.

En hund kan faktisk får "ikke gjennomført" på andre ting enn skuddet, også i en MH. Jeg veit om hunder som har blitt brutt på alt fra overraskelse (som er det første "harde" momentet i en MH) til spøkelser. Det er faktisk hunder som blir brutt på kontaktmomentet. Det sier ganske mye om en hunds mentalitet, syns jeg.

Sorry, jeg er bare så møkkalei av at de eneste mentaltesten som skal bety noe er FA eller K-test, fordi at de kan man stryke på. Jeg leser like mye ut av en MH som dere gjør av en FA, det er det jeg har mest erfaring med og kan mest om. Ferdselsprøve består av en lydighetsdel og en ferdselsdel, og man har så vidt jeg veit egne ferdselsprøve-kurs, så at det skal si så innmari mye mer om en hunds mentalitet enn en MH, er litt over min fatteevne, kjenner jeg .

Nei, jeg bare lurer rett og slett. Jo altså, den er jo kjent, men hvor kjent er den egentlig? Om da ikke fører legger ut og er ærlige i forhold til hvordan MH'n gikk.

Jeg er så absolutt enig at MH sier mye, og er slettes ikke dårligere i forhold til FA! FA'n blir jo mer kjent nå som de snegler seg til å legge de ut på NKK. Ferdelsprøven er en tulletest, den sier jo fint lite, mener jeg da. K-testen sjekker vel bare "skummet"? Kan jo si litt, men den sier vel ikke allverdens?

Husk at jeg nettopp har begynt å interessere meg skikkelig for dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FA'en har bare nettopp begynt å bli lagt ut den og, så vidt jeg veit? Det er hunder jeg veit har gått FA, som ikke har fått den registrert i Dogweb enda. Måtte inn og sjekke nå igjen, så ja, men nei - FA'en er ikke registert på alle som har gått den enda. Det er f.eks 2 kullsøstre som har gått FA på samme sted, samme dag, hvor den ene har fått registrert sin FA på Dogweb, den andre ikke, så FA har også til nå nylig vært mer eller mindre avhengig av at eieren har vært ærlig om testen.

MH skal også ut på Dogweb etterhvert, da kommer den under "Andre" på "Prøver". Forhåpentligvis kommer også bruksprøver der, siden NKK ikke har en egen folder for sånne typer konkurranser, bare utstilling/LP/AG (jeg skal spare meg for å si hva jeg mener om det :P ). Men ting tar jo litt tid, sånn omtrent noen år liksom, så vi får vel bare vente i spenning og håpe på at de har fått orden i datasystemet sitt igjen :rolleyes2:

K-test, jeg syns ikke den sier så mye om hunden nei, men den er bedre enn ingenting. Det har dog vært snakk om at den skal bort, uten at jeg veit om de har avgjort noe for eller i mot det. For meg så er eneste grunnen til å gå en ferdselsprøve at man får en tittel, det er fint med bokstaver, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var derfor jeg skrev sneglet seg til :P Det er jo kjempeflott at MH også blir lagt ut om år og dag, så da har jeg ikke mer å si om den saken og vi er jo enige om K-testen :)

Edit: Ferdselsprøven er en erstatning for de som ikke står på FA eller av annen grunn ikke vil gå FA. Det er ett krav hos schäfer for å kunne gå i avl. Ellers er det jo fint med titler ja :P

Edit2: sånn ferdig med å redigere

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om man har en hund som reagerer på skudd og derfor ikke får startet bruks, vil man da avle på den? Og hvor fører avlen oss om vi lar "slike" slippe til?

Pr i dag så har vel egentlig brukshundprøvene utspilt sin rolle som avlsverktøy slik de opprinnelig var tiltenkt. Konkurranseaspektet har også her overtatt og jeg tror det er svært få som benytter resultatene fra brukshundprøvene som mmål i avlen sin.

Sorry, jeg er bare så møkkalei av at de eneste mentaltesten som skal bety noe er FA eller K-test, fordi at de kan man stryke på. Jeg leser like mye ut av en MH som dere gjør av en FA, det er det jeg har mest erfaring med og kan mest om. Ferdselsprøve består av en lydighetsdel og en ferdselsdel, og man har så vidt jeg veit egne ferdselsprøve-kurs, så at det skal si så innmari mye mer om en hunds mentalitet enn en MH, er litt over min fatteevne, kjenner jeg .

Signeres.

Jeg synes MH'n til Willy ga et godt bilde på hvordan han faktisk er mentalt. Dog sier de ytterst lite om hvorvidt hunden faktisk er en bra arbeidshund eller ikke. Til det har man bruksprøvene selvsagt, og som 2ne nevnte over - man må se helheten. Mentaltester, brukshundprøver og utstillinger utgjør til syvende og sist et helhetlig bilde på hvordan hunden er.

Jeg kjenner jeg er litt ambvalent til utgangsspørsmålet: hvorvidt man bør fjerne skuddene i NBF-programmet eller ikke. Akkurat settingen med fellesdekk og skudd ER tydeligvis veldig trykkende for hundene. Det er mange hunder man ser som ligger, men de ligger ikke med glede akkurat - de ligger fordi de har lært å ligge (joda, mange skuddredde hunder ligger på fellesdekk fordi de er lydige og har lært at de må... jeg vet ikke om jeg synes noe om det egentlig, og ja, jeg kjenner flere eksempler). Jeg har alltid mislikt denne øvelsen, også da jeg konkurrerte med Babs selv om hun aldri leet på et øre under øvelsen, hun lå fordi hun visste at hun skulle, men det var helt tydelig at hun mislikte situasjonen.

Et annet problem er jo at det enkelte steder ikke er så lett å få gjennomført skuddtreninger fordi omgivelsene reagerer negativt. En helt skuddfast hund trenger selvsagt ikke så mye skuddtrening, men hunder som da må trenes ut over noen få fellesdekktreninger, de blir det litt vanskelig å få trent tilstrekkelig til at de greier å ligge i en fellesdekk.

Jeg snakker selvsagt litt for min syke mor i dette tilfelle, for jeg sliter jo med å få Willy til å bli komfortabel med fellesdekk med skudd. Han har gjennomgått tre offisielle mentaltester (MH, KORNING og K-test i Frankrike), alle med full pott på skuddene, dvs at han ansees å være helt skuddfast. Han reagerer ikke på skudd på skytebane, han ligger i dekk rett utenfor lerduebanen uten å reagere, på budføring m skudd løper han uten reaksjoner fram og tilbake - og han har stort sett fått 10 poeng på øvelsen (de gangene han ikke har tyvstartet fra hjelpefører da *ler*).

Jeg har lenge før jeg fikk Willy stilt spørsmål ved behovet for skuddene under konkurranse så lenge alle hunder som skal starte har gjennomgått en mentaltest før de kommer til start i C. I det minste har jeg lurt litt på hvorfor man i C har TO øvelser med skudd, mens man bare har en i B og A...

Vel - vi har greid opprykket til B-spor uten å delta på fellesdekk, men det ER himla kjipt å starte konkurransedagen med 50 poeng minus allerede før du har begynt på øvelsene liksom. Ja, det er en del av gamet, men når man ser at rundt halvparten av ekvipasjene i C faktisk står over fellesdekk m skudd, så viser det kanskje at dette ER vanskeligere enn at hunden nødvendigvis er skuddredd?

Hmmmmm... nei, jeg kjenner at jeg egentlig ikke har stemmerett, siden dette jo er noe som berører oss i konkurransesammenheng og legger begrensninger på hvor langt vi faktisk kan greie å komme, men jeg skal vel innrømme at jeg pr i dag ville jublet om vi slapp fellesdekk m skudd :D. Sånn rent egosistisk liksom :D

EDIT: Babs FA ble lagt ut på DogWeb for mange, mange år siden faktisk, men hennes K-test er ennå ikke lagt inn (den ble selvsagt tatt før FA'n).

Endret av Siri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Krutsi: Hvorfor skal vi IKKE ha skudd?

Bare for å ha brakt på det rene. Jeg har hatt en skuddredd hund og vet hvor inni gampestumpen irriterende det er å ikke kunne gjøre slike ting med skudd i. Det ville ikke ramle meg inn å tenke at skuddene i NBF skulle fjernes. De er der for en grunn, tenker jeg.

Som 2ne sier: ikke alle er brukshunder

Vel, det er mange med likens hunder som jobber for å få fjernet skuddene - BC'er har gjort sitt inntog i bruksen men det er ikke så skrekkelig enkelt å finne en sort/hvit som er skuddfaste. Dermed så ønsker en del mennesker å fjerne skuddene i bruks.

Beklageligvis :).

Skjønner ikke hvorfor man ønsker å endre på noe jeg. Jeg er verken for å fjerne skuddene eller innføre krav om bestått kåringsprøve før start i NBF. Dette er fordi jeg er FOR at det skal lønne seg å ha en skuddfast hund, men det skal ikke gjøre at man absolutt ikke kan konkurrere i bruks heller.

edit:

*thumbs up*

Å fjerne skuddene har jo først blitt ett tema siden de sort/hvite (alternativt brun/hvite) ble poppis også i bruks - så er det jo sånn at det vil øke populariteten til rasen ytterligere om den kan gå bruks og vinne alt som er der også. Problemet er jo bare det at det kan være en utfordring å finne individer som ikke er skuddredde/berørte og det er jo mye enklere å fjerne skuddene fra prøver enn å gjøre noe med avlen på rasen sant?

Personlig er jeg sterk motstander av å fjerne skudd i bruks. Sålenge man fint kan starte bruks med en skuddredd hund så får det holde tenker jeg. Man kan velge å stå over fellesdekk med skudd å budføring med skudd og allikevel komme seg oppover. Man vil kanskje ikke hevde seg i toppen - men vil man det så får man rett og slett skaffe seg en hund som er egnet til den slags bruk eller så får man holde seg til lp, agility og freestyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg sterk motstander av å fjerne skudd i bruks. Sålenge man fint kan starte bruks med en skuddredd hund så får det holde tenker jeg. Man kan velge å stå over fellesdekk med skudd å budføring med skudd og allikevel komme seg oppover. Man vil kanskje ikke hevde seg i toppen - men vil man det så får man rett og slett skaffe seg en hund som er egnet til den slags bruk eller så får man holde seg til lp, agility og freestyle.

Du skal ha en himla bra hund om du skal komme deg videre fra C uten både fellesdekk og budføring... Det er 90 poeng minus, som 2ne nevnte, 90 poeng av 600 maks. Om du da har 10 poeng på alle andre øvelser kan du maks få 510 poeng - du må ha minst 420 for opprykk til neste klasse, dvs at du kun har 90 poeng å miste på opprykk. Når man vet at mange av øvelsene i resten av programmet er 4 og 5-verdig, så mister man fort poeng om man ikke gjennomfører øvelsen perfekt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helhet er fint, syns jeg. Bare utstilling sier ikke så mye om hunden, bare mentaltest/beskrivelse sier ikke så mye om hunden, bare konkurranseresultater sier ikke så mye om hunden (for det første så har dere jo alt vært innom kjøpte titler, for det andre så er det faktisk to i en bruksekvipasje, og en god hundefører kan gjøre mye bra med en dårlig hund, og en dårlig hundefører kan gjøre mye galt med en bra hund).

Så jo, en MH sier litt om hunden. Utstillingsresultater sier litt om hunden. Meritter og titler sier litt om hunden. Til sammen sier det ganske mye om hunden.

Det er jeg helt enig i =)

Edit: og så skal det jo sies, når vi allerede snakker om litt OT også. At ferdelsprøven skal forandres. I alle fall det jeg har hørt. Skuddene skal fjernes, og ferdelsdelen skal bli mye større.

Mener å ha hørt at man er nødt å ha FP for å starte lydighet og agility.. Men det vet jeg ikke sikkert da :icon_confused:

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bare lurer rett og slett. Jo altså, den er jo kjent, men hvor kjent er den egentlig? Om da ikke fører legger ut og er ærlige i forhold til hvordan MH'n gikk.

Jeg er så absolutt enig at MH sier mye, og er slettes ikke dårligere i forhold til FA! FA'n blir jo mer kjent nå som de snegler seg til å legge de ut på NKK.

Jeg ser poenget ditt! "Heldigvis" tar mange MH i Sverige, og da legges hele skjemaet ut på Hunddata relativt raskt :) Flinke svenskene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel svare på dette da, jeg hadde tenkt til det i går, men så fikk jeg besøk :)

Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre raser, som karakteriseres som bruksraser, men det er ikke majoriteten av belgere som blir brukt i avl, som kan skilte med meritter og titler i bruks.

Nei, det er et fåtall av langhårsbelgere (malleballer burde jo ha bruksmeritter, de avles jo stort sett kun for det) som går i avl har bruksmeritter. De langhårsbelgerene jeg veit om som har bruksmeritter, er ikke "pene nok" for majoriteten av belgeroppdrettere, dessverre.

Mulig jeg tråkker i salaten nå, men 2ne har jo tanker om hun skal avle på Nora og Merete vil ha kull på Supra. Jeg er fullt inneforstått med at det er ikke bare svart/hvitt, at det er mye annet som spiller inn i forhold til avl, men ja de avles på.

Tråkker ikke i salaten nå for min del, det er ingen hemmelighet at jeg vurderer å bruke Nora i avl, for ting er som du sier ikke sort/hvitt. Nora er ikke bare skuddredd liksom, hun har en del gode kvaliteter jeg gjerne skulle hatt i min neste terv også, som f. eks en knallbra avreagering - hun har til tross for stor reaksjon på redsel og bruker forholdsvis lang tid på å sjekke det ut, ingen gjenstående redsel i det hele tatt når hun førstes har sjekka ut en ting. Hun har også en arbeidsmoral som jeg digger, den bikkja jobber bare for å få lov til å jobbe hun, belønning er bare bonus for henne. I tillegg er hun kjapp, og til å være såpass hektisk, så er hun veldig fokusert på det hun skal.

Problemet er å finne en hannhund som veier opp for hennes mangler. Det er ikke noe kjempeproblem å finne en hannhund som er skuddfast, men jeg ønsker helst en hannhund som kommer fra linjer hvor de aller fleste (helst alle) er skuddfaste. Det er en del belgere (og andre raser også, forsåvidt) som mangler litt på motet, de trenger mye hjelp for å gå frem til f.eks kjeledressen. En del har dårlig(ere) avreagering, og med en hund som Nora, som har en del redsler selv, så har jeg ikke lyst til å klusse med akkurat den - skal de førstes være skrullete og teite, så kan de i det minste komme over det fort, syns jeg :P Så er det litt manko på det sosiale her og der, og skal man førstes sjanse på en hund som har en del redsler som Nora har, så bør de i det minste være sosiale, sånn at de er hyggelig med folk, osv.

Legg på dette med helse, jeg har funnet hannhunder jeg gjerne skulle brukt pga det mentale, som kanskje har litt grums på helsa på sine linjer og derfor er uaktuelle (dessverre!), og at de gjerne skal ha et eksteriør som veier opp for hennes mangler der (dvs mer kropp og beinstamme, mer pels og gjerne mer tettsittende ører), så begynner det å bli vanskelig ;)

Jeg veit jo at om jeg har et kull på Nora, så risikerer jeg å få lydberørte/skuddredde avkom, og da blir det vanskelig å få solgt valpene etter henne (ideelt sett får hun jo bare ei tispe, som selvsagt er helt skuddfast, har litt høyere mot, med like bra avreagering som Nora, og med hennes arbeidsmoral), jeg har jo ikke tenkt å beholde hele kullet selv, liksom. Jeg risikerer å få hunder med hennes redsler, med dårlige avreagering, med lite mot, og kanskje ikke hennes motor - det hadde vært skikkelig crap, for å si det sånn. Så ja, jeg vurderer å ha kull på Nora, og jeg er svært ambivalent til det, nettopp fordi hun er skuddredd.

Poenget mitt da jeg ga min første kommentar på BP sitt innlegg i AN-tråden, var at i mitt hode høres det merkelig ut at en gren kjemper for å fjerne skudd, mens en annen vurderer og innføre det. Og det er i tillegg to grener som er så på hver side av skalaen som det går an.

Jeg gjentar meg selv jeg, for jeg syns jeg må presisere det: noen jobber for å fjerne skudd :P

Og siden det er et tema lenger opp her, det er en del BC'er i NBF-programmet også nå, og en del av de gjør det bra - i NM i år så var det f.eks bare BC'er på pallen i rundering, og 2 av 3 på pallen var BC'er i spor. Totalt var det 5 BC'er på startlista i spor, 3 schäfere, 2 kelpier, 2 maller, 1 terv, 1 golden og 1 flat. Samme tall for rundering er 8 BC'er, 2 kelpier, 2 groenendael, 2 schäfere og 1 rottis. I Nordisk (rundering) er 4 av de 12 beste i BC, blant resten av de finner vi 2 kelpier, 2 labradorer, 2 maller, 1 schäfer og 1 rottis. På spor er det fortsatt 4 BC'er blant de 12 beste, resten er 5 labradorer, 2 maller og 1 golden. Ja, det er mye av de samme hundene som går igjen, i alle raser, men disse hundene har kvalifisert seg til de grenene de starter i, og da blir det ikke mindre imponerende egentlig.

Det er neppe bare de med sort/hvite, evt brun/hvite som vil fjerne skuddene fra NBF-programmet. Det kan virke som at det er enklere å forandre på prøveprogrammet enn å avle bedre hunder, uavhengig av rase, også om vi ser på denne diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT: men innad i NSG som forvalter bc og wk rasene, så er de knekkende likegyldige til om hundene er skuddredde eller ikke, så lenge de gjeter. Så det er opp til oppdrettere å selektere ut egnede avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg egentlig er todelt. På en måte hadde en fellesdekk uten skudd gjort livet endel enklere for meg treningsmessig :whistle: Da det ikke er det enkleste her i verden å få trent fellesdekk med skudd her jeg bor. Men på den andre siden så er liksom ikke bruks, Bruks uten skuddene.

Men det jeg gjerne kunne sett- er at de kutter ut skuddene på fellesdekken i C, men lar skuddene på Budføringen bli. Og ja jeg vil gjerne beholde budføringen- artig øvelse i mine øyne :D Jeg tror de fleste hundene takler skudd under fart bedre en i en dekk, og man får da introdusert skudd, men man har ikke MER skudd en de har i B og A. Slik det er nå, så er det jo det.... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker ikke i salaten nå for min del, det er ingen hemmelighet at jeg vurderer å bruke Nora i avl, for ting er som du sier ikke sort/hvitt. Nora er ikke bare skuddredd liksom, hun har en del gode kvaliteter jeg gjerne skulle hatt i min neste terv også, som f. eks en knallbra avreagering - hun har til tross for stor reaksjon på redsel og bruker forholdsvis lang tid på å sjekke det ut, ingen gjenstående redsel i det hele tatt når hun førstes har sjekka ut en ting. Hun har også en arbeidsmoral som jeg digger, den bikkja jobber bare for å få lov til å jobbe hun, belønning er bare bonus for henne. I tillegg er hun kjapp, og til å være såpass hektisk, så er hun veldig fokusert på det hun skal.

Nå har jeg sett på Supra sin MH, både filmer og skjema, som Elin gikk. Det var litt morsomt å se. Det bekrefter vel den oppfatningen jeg har av henne, bortsett fra på jakt. Der ligger hun lavt (3a, 3 og 3b, 1) og det er ikke helt det jeg oppfatter - det gjør sikkert ikke kattene i nabolaget heller :P

Jeg syns hun går en veldig bra MH. Viser aktivitet, nyskjerrighet og har en utrolig kjapp avreaksjon. Jeg ser jo i hverdagen at om hun reagerer på noe, oppsøker hun det for og finne ut hva det er, og så er hun ferdig med det. Hun er ikke utpreget sosial, men om noen absolutt skal klå på henne, så er det greit. Men det er vel sånn belger'n skal være. I tillegg er hun jo ganske pen, om enn litt lita. Jeg er ikke noe ekspert på område, men jeg oppfatter henne som å være en ganske god representant for rasen. Derfor er det veldig synd at hun er skuddredd. Jeg skjønner godt at det er ønskelig og føre videre mye av det som bor i henne. Jeg har også diskutert det med BP og jeg ingen problemer med å forstå hennes argumenter. Men allikevel skurrer det litt hos meg. Det har kanskje litt å si at jeg har vært så uheldig med to hunder. Men jeg skjønner jo at det er vanskelig å få i både i pose og sekk, når det gjelder avl på langhårsbelger.

Når det gjelder skudd i bruks, så er jeg som nevnt både ja og nei. Som Siri sier, så er det mange hunder som ikke er skuddberørte, som reagerer på skudd i fellesdekk. Kanskje hunden i utgangspunktet syns fellesdekk er en ubehagelig øvelse, så skal det skytes i tillegg? På budføring er det kanskje ikke så ille, for da er hunden aktivisert på en annen måte.

At ikke all hundesport er for alle hunder er helt greit, men at man skal bevare en øvelse som medfører ubehag for mange hunder, har jeg mindre forståelse for. Men når det er sagt, tror jeg ikke interessen forbruks ville eksplodert selv om skudd hade blitt fjernet. Jeg tror nok det er andre virkemidler som må til for å øke rekrutteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er vel et bedre verktøy enn agility og lydighet. Det at man får kjøpt titler i Tyskland er en helt annen ting.. Da handler det ikke nødvendigvis for å at IPO skal brukes som et avlsverktøy, som Margrete sier.

IPO og scch er det samme programmet, bare så det er sagt.. men hvordan kan man bruke lydighet og agility som avlsverktøy? den skjønner ikke jeg..

Lydighet og agility sier noe om hundens trenbarhet. Det er for meg, og jeg påpeker igjen for meg, nøyaktig det som man ser i IPO og spesielt i gruppe B og C. Synes heller ikke spor delen er fantastisk imponerende. Men nå har ikke jeg mer greie på dette en det jeg har sett og lest, i tilegg til kursene jeg har deltatt på. Vesentesten i begynnelsen er jo bare rein spikka lydighet. Hvis det er det samme som gjøres på ferdeslsprøven (og ut fra regelverket for RIK). For meg hadler MH og definitivt FA mer om å se hunden i en mer naturlig situasjon. Selvfølgelig blir det ikke det hvis man har trent på alle momentene før man møter til test. Men det er for meg helt uaktuelt å gjøre. Jeg er fasinert av IPO og RIK programmet jeg, så det handler ikke om at jeg er motsander av programmet.

Det jeg er motstander av er den/det jukset som blir utført av de som kjøper seg meritter på hundene sine. Og siden jeg har sett det i praksis er jeg grunleggende skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet og agility sier noe om hundens trenbarhet. Det er for meg, og jeg påpeker igjen for meg, nøyaktig det som man ser i IPO og spesielt i gruppe B og C. Synes heller ikke spor delen er fantastisk imponerende. Men nå har ikke jeg mer greie på dette en det jeg har sett og lest, i tilegg til kursene jeg har deltatt på. Vesentesten i begynnelsen er jo bare rein spikka lydighet. Hvis det er det samme som gjøres på ferdeslsprøven (og ut fra regelverket for RIK). For meg hadler MH og definitivt FA mer om å se hunden i en mer naturlig situasjon. Selvfølgelig blir det ikke det hvis man har trent på alle momentene før man møter til test. Men det er for meg helt uaktuelt å gjøre. Jeg er fasinert av IPO og RIK programmet jeg, så det handler ikke om at jeg er motsander av programmet.

Det jeg er motstander av er den/det jukset som blir utført av de som kjøper seg meritter på hundene sine. Og siden jeg har sett det i praksis er jeg grunleggende skeptisk.

Gruppe C-arbeid handler mer enn bare om førbarhet. Kontrollbitene i programmet er tross alt bare en del av det. Jeg har heller aldri sagt at ferdelsprøven erstatter på noen måte en mentaltest.

Jeg mener det at det er et dårlig krav i regelverket i bruks når kravet er bare kjent status. Klart, man må se på helheten som tidligere sagt, men for å være et bedre avlsverktøy, så burde kanskje kravet være litt mer enn bare kjent.. Kravet er så lavt at det like godt faktisk vært borte, er min mening..

Men jeg mener jo selvfølgelig at under avl så bør man se på mentaltester, resultater både i bruks og på utstilling. Helheten.

Edit: vesenstesten er faktisk ikke bare lydighet. For det er faktisk historier ute der som forteller om hunder som ikke fiksa den biten.. Og sporet er ikke bare kjedelig, det forteller om hva som ligger genetisk i hunden blandt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de som ikke ønsker å fjerne skudd fra bruksprøveprogrammene. Min mening er at skuddberørthet/reddsel ikke kan avprøves nok. I tillegg til at skuddberørthet/reddsel er ekstremt nedarvbart er det også i tillegg en lidelse for mange hunder som sliter med dette, og derfor bør en gjøre hva man kan for å få bukt med det. Og det er fult mulig å få bukt med det om man jobber bevist med det. På min rase var det på 70 og 80 tallet et stort problem med skuddberørte hunder, raseklubben innførte K-test som avlskrav og i dag er det veldig få schäferhunder som er skuddberørt, og de som er det blir fort luket ut fra avl.

Når det gjelder ferdselsprøven, så er ikke denne noen mentaltest. Alikevel kan den være et nyttig verktøy i avl. Ikke alene, men sammen med andre verktøy vi har, feks mentaltester. Fra 2012 kommer det en ny ferdselprøve med en utvidet ferdselsbit som kan hjelpe til med feks å utelukke hundeaggresive hunder. Lydigheten blir mer eller mindre den samme. I tillegg mener jeg at hunder minimum bør tåle den belastningen en ferdselsprøve er, og det skader ingen å trene opp i mot å få en hund som fungerer godt på hverdagslige belastninger. Alle hunder bør tåle å møte/bli passert av joggere, sykelister, hunder, biler etc.

Ang vesenstesten så er det mest lydighet, men alikevel finnes det hunder som har fått aktivitetsnekt fordi de ikke har kommet igjennom vesenstesten. Den hjelper til med å utelukke "verstingene". Har man en hund med "grums" på det sosiale vil det gjerne før eller siden komme frem om man starter på nok prøver.

Angående hva som avdekkes på en IPO prøve er det mange egenskaper man kan lese ut av en hund om man vet hva man skal se etter, men i motsettning til mentaltester krever det en hvis hundekunnskap å kunne hente ut informasjonen. Nettopp fordi det er et stort ellement av dresserbarhet og lydighet i porgrammet. En dårlig hund kan få høye poengsummer med en god fører og en god hund kan få dårlige poengsummer med en dårlig fører. Alikevel kan man ved å se en hund på prøve avdekke jakt, bytte, grep, belastbarhet, kamplyst, forsvar, hvor lett/vanskelig hunden har for å veksle i mellom egenskaper (nervekonstitusjon), førbarhet osv

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt ot, men siden vi allikevel diskuterer det litt lenger oppe: langhårsbelgeren har som aussien en del problemer med skuddredsel. Avl består jo av så mye mer, men i mine øyne burde skuddfasthet ha HØY prioritet på en slik rase. For min del vil det at hunden har god jakt og lek komme lengre bak på listen, for det er jo ikke vanskelig å få en belger som leker akkurat.

Jeg bare blir litt oppgitt fordi jeg ser det samme på min rase. Alle vil ha skuddfaste hunder, men det er få som prøver å gjøre noe med det og avler allikevel på de skuddredde fordi de liksom har så mye annet å gi. Og det kan godt hende at de har det, men er det ikke stor nok populasjon pa belgerne til å kunne begynne å selektere bort de skuddredde avlsdyrene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt ot, men siden vi allikevel diskuterer det litt lenger oppe: langhårsbelgeren har som aussien en del problemer med skuddredsel. Avl består jo av så mye mer, men i mine øyne burde skuddfasthet ha HØY prioritet på en slik rase. For min del vil det at hunden har god jakt og lek komme lengre bak på listen, for det er jo ikke vanskelig å få en belger som leker akkurat.

Jeg bare blir litt oppgitt fordi jeg ser det samme på min rase. Alle vil ha skuddfaste hunder, men det er få som prøver å gjøre noe med det og avler allikevel på de skuddredde fordi de liksom har så mye annet å gi. Og det kan godt hende at de har det, men er det ikke stor nok populasjon pa belgerne til å kunne begynne å selektere bort de skuddredde avlsdyrene?

Jeg ville ikke latt feks Loke avles på. Mest pga skuddredsel, selv om ingen av kullsøsknene hans eller andre i familien hans som jeg vet om har det. I tillegg var han ikke veldig ille heller. Han løp feks til skytter på MH, kom rett tilbake igjen og lekte bra etterpå. De siste nyttårsaftene sov han... Men 5 på skudd er 5 på skudd, selv om jeg egentlig ikke opplevde å ha en skuddredd hund i hverdagen.

Men til gjengjeld hadde han også noen andre brister som jeg synes jeg oftere ser hos langhårsbelgere, feks lav konsentrasjon og at han hadde lett for å la seg rive med av usunt stress. Hadde det bare vært skuddet så hadde jeg muligens vurderte det (om han var tispe selvfølgelig :P) hvis han hadde en rå konsentrasjon og lite stress i tillegg til alle de andre positive egenskapene han hadde.

Dette blir jo veldig hypotetisk siden bikkja uansett aldri ville gått i avl, men det er slik jeg ville tenkt.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe valp etter Loke hvis den andre parten (og kullsøskene) hadde vært skuddfast og han hadde hatt andre positive egenskaper som jeg syntes det manglet litt av i rasen.

Rotete forklart (lite søvn), men jeg (som valpekjøper ikke oppdretter) synes man skal se linjene og hunden som en helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil; På dobermann får man ikke godkjent et kull av avlsrådet om ikke begge foreldredyrene er skuddfaste og sosiale (for tidlig på dagen til å huske de korrekte betegnelsene, men de skal ikke være tilbakeholdende eller nervøse/aggressive under første moment på MH)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vesenstesten så er det mest lydighet, men alikevel finnes det hunder som har fått aktivitetsnekt fordi de ikke har kommet igjennom vesenstesten. Den hjelper til med å utelukke "verstingene". Har man en hund med "grums" på det sosiale vil det gjerne før eller siden komme frem om man starter på nok prøver.

Jeg sitter å leter er "reglementet" for vesenstesten. Jeg finner ikke ut av hva de driver med der. Jeg finner det, men klarer ikke helt å få med meg hva de skal gjøre. Er det de vi driver med før ID-sjekk? Altså møtet med dommer og håndtering?

Når det gjelder ferdselprøven, har jo vi møtt figuranter med hund og de har stått bunnet opp og hund har gått forbi under delen der vi møter joggere og syklister. Har dommer gått videre til nye regler av seg selv :P Ikke det at det gjorde noe for oss. Bare lurer siden det ikke dukker opp i reglene før i 2012. Ser forøvrig nå at dommer som strøk oss har veket skikkelig fra reglementet og utsatt frøken fryd for press som var fullstendig unødvendig og utenfor reglementet. Men dette var jo ut, men i dag snakker jeg med meg selv og de som vil høre på meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt feks Loke avles på. Mest pga skuddredsel, selv om ingen av kullsøsknene hans eller andre i familien hans som jeg vet om har det. I tillegg var han ikke veldig ille heller. Han løp feks til skytter på MH, kom rett tilbake igjen og lekte bra etterpå. De siste nyttårsaftene sov han... Men 5 på skudd er 5 på skudd, selv om jeg egentlig ikke opplevde å ha en skuddredd hund i hverdagen.

Men til gjengjeld hadde han også noen andre brister som jeg synes jeg oftere ser hos langhårsbelgere, feks lav konsentrasjon og at han hadde lett for å la seg rive med av usunt stress. Hadde det bare vært skuddet så hadde jeg muligens vurderte det (om han var tispe selvfølgelig :P) hvis han hadde en rå konsentrasjon og lite stress i tillegg til alle de andre positive egenskapene han hadde.

Dette blir jo veldig hypotetisk siden bikkja uansett aldri ville gått i avl, men det er slik jeg ville tenkt.

Jeg hadde ikke hatt problemer med å kjøpe valp etter Loke hvis den andre parten (og kullsøskene) hadde vært skuddfast og han hadde hatt andre positive egenskaper som jeg syntes det manglet litt av i rasen.

Såklart, jeg hadde ikke vært så skeptisk til å kjøpe valp etter en skuddredd hund om resten av slekten var skuddfaste. Da er det kanskje noe med den enkelte hunden, og ikke noe som ligger på linjene. Men de fleste hundene jeg tenker på har ikke akkurat verdens mest skuddfaste stamme.

Jeg avler ikke på Tia heller. Hun er veldig sosial og en trivelig hund, mye lek og jakt, er ekstrem trygg på seg selv :whistle: , har god avreaksjon, greit med mot og har et godt eksteriør, men hun er 1) skuddredd og 2) har det typiske stresset som mange aussier har. Begge deler er ting som rasen sliter med, og jeg ønsker ikke å bidra med å få enda mer av det inn i avlen. En tispe jeg kjenner er skuddfast, avbalansert og sosial uten å overdrive. Selv om det ikke er verdens flotteste hund og hun ikke har så mye lek, så er det ikke eksteriør og lekelyst som er et problem på rasen. Så jeg hadde heller brukt en slik hund, enn som "er som resten" og bare bidrar med å enda mer skuddredsel.

Om man hele tiden skal "godta" skuddredsel så kommer man ingen steder med problemet. På tide at man begynner å prioritere det litt mer fremfor andre ting kanskje? Det sosiale, mot og avreaksjon kommer alltid først i mine øyne, men på en slik rase vil jeg ha prioritert skuddfasthet både foran et godt eksteriør og god lek.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...