Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi ønsker oss en liten "potet- hund"!


potifa
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er på utkikk etter den rette hunderasen for oss, men klarer ikke helt å lande på en rase!

Vi håper noen her kan hjelpe oss.

Vi er begge oppvokst med hund og har flere hunder i nærmeste familie og vennekrets. Jeg har hatt golden, flat og cavalier tidligere og gått på flere hundekurs, noen bedre enn andre ;)

Hva vi ønsker oss:

# Vi ønsker oss en potet- hund, som kan være med på lange fjellturer så vel som en dag på sofaen av og til.

# Gjerne en hund som synes det er gøy med f.eks agility, spor og lydighet, ingen høye ambisjoner, men for moro og stimuli.

# Så lite vakt og gneldring som mulig.

# Av liten eller mellomstor størrelse, ikke så stor som en golden f.eks.

# Pelsstell er av liten relevans, hva enn hunden trenger.

# God med andre mennesker og barn, men den trenger ikke å elske alt og alle.

# Så lite jaktinstinkt som mulig.

# Gjerne en hund som er kjelen, som vil ligge inntil og på fanget.

Raser som vi har sett på er cavalier, engelsk cocker, italiensk mynde, sheltie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hva jeg kan om de rasene dere ser på!

Cavalier hadde ikke vært aktuelt her mtp. sykdommer! Veldig mye rusk på rasen, men man kan nok få et fint og friskt individ, om man bruker god tid på å finne rette oppdretteren :) Mener det er litt lyd i sheltien, men ellers så passer den vel bra til hva dere vil ha!

De to andre kan jeg ikke nok om til å uttale meg noe særlig! Ellers tenkte jeg labrador med en gang jeg leste, utenom størrelsen. Den er vel lik som en golden i størrelse. Veldig potethund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Vi ønsker oss en potet- hund, som kan være med på lange fjellturer så vel som en dag på sofaen av og til.

- Check

# Gjerne en hund som synes det er gøy med f.eks agility, spor og lydighet, ingen høye ambisjoner, men for moro og stimuli.

- Check

# Så lite vakt og gneldring som mulig.

- Hmm, bjeffer når noen ringer på, men kan forbedres med trening.

# Av liten eller mellomstor størrelse, ikke så stor som en golden f.eks.

- Liten

# Pelsstell er av liten relevans, hva enn hunden trenger.

- Bruker en times tid i uka

# God med andre mennesker og barn, men den trenger ikke å elske alt og alle.

- Check

# Så lite jaktinstinkt som mulig.

- Varierende, men med god innkallingstrening er det ganske greit

# Gjerne en hund som er kjelen, som vil ligge inntil og på fanget.

- Ser ned på to stk som ligger tett inntil hverandre og meg i skrivende stund.

Så dvergschnauzeren fyller kravene dine godt. Om rasen er interessant så kommer jeg gjerne med mer info og svarer på spørsmål. Se gjerne omtale på hjemmesiden min også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns spaniel er en super potethund for familiebruk, jeg tror det er litt mindre pelsstell på engelsk og welch springer enn det er på en cocker, så det kommer jo litt an på hvor lite pelsstell dere egentlig vil ha. Det er jo uansett betydelig mer enn på sheltie feks, eller mynden... Jeg klipper fasit en gang i mnd eller så, og børster han jevnlig med stålkam, et kvarters tid så og si daglig.

Jaktinstinkt er det jo, det er jo en jakthundrase. Fasit er et dårlig eksemplar i så måte, han jakter ikke og viser lite viltinteresse igrunn. Så flaks kan man jo ikke regne med å ha når man kjøper seg en jakthundrase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg bare si meg enig med Krutsi: Lacashire Heeler.

Det er en herlig rase, som har liten kropp og stor motor. Men, den har ikke noe problemer med å ta en dag eller tre i sofaen. Mitt eksemplar av rasen elsker dundyna, og hører hun jeg tar i den, da er hun klar for natta. hun kan gjerne ligge på fanget og kose hele dagen og, men er klar med en gang man selv er klar for tur.

De eksemplarer jeg kjenenr av rasen (er blitt en del nå) er glad i barn. Men som med alle hunder så må man lære barn og hund å omgåes hverandre. Min sønn er født og oppvokst med hunder, og han elsker lille sprettballen vår og synes det er supert de ganger vi er hundevakt for andre LH'er, for hans motto er: jo fler jo mer moro!

Regn, snø, vind - ikke noe problem. Elsker å være ute. Lett å jobbe med. Tar ting superkjapt. Har dog egne meninger og er ikke noe "pysehund" på noen måte.

Hun har ikke spesielt vaktinnstinkt men har forsøkt seg på å si i fra med bjeff, men jeg tillater ikke det. Hun snakker dog en del da, men ikke noe gneldring.

Du kan lese mer om rasen HER Bilder av vidunderet finner du HER og på Facebook har vi egen gruppe for de som har rasen, vil ha rasen eller vil lære mer om den. Mer info om det finner du HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Vi ønsker oss en potet- hund, som kan være med på lange fjellturer så vel som en dag på sofaen av og til.

Jupp

# Gjerne en hund som synes det er gøy med f.eks agility, spor og lydighet, ingen høye ambisjoner, men for moro og stimuli.

Jupp

# Så lite vakt og gneldring som mulig.

Er ein obs i kvalpestadiet, så får du ein hund som gneldrar svært lite

# Av liten eller mellomstor størrelse, ikke så stor som en golden f.eks.

Japp - liten

# Pelsstell er av liten relevans, hva enn hunden trenger.

Brukar ca. 1 time for kvar gong, og ho blir børsta 2 gangar i veka.

# God med andre mennesker og barn, men den trenger ikke å elske alt og alle.

Med fin/god sosialisering som liten kan du få ein hund som elskar barn og stort sett alle mennesker i alle alderstrinn

# Så lite jaktinstinkt som mulig.

Japp.

# Gjerne en hund som er kjelen, som vil ligge inntil og på fanget.

Er individuelt, men dei vi har her likar godt å få kos på fanget.

Så Coton de Tulear kan også passe bra. Og om du ikkje skal stille, så kan dei klippast og du får dermed mindre med pelsstell. Dei kan vere med over alt, både lange og korte turar, og det fine er at pelsen er sjølvrensande og til tross for at bikkja er svart av gjørme den eine dagen, så er den kvit og fin den neste dagen utan å besøke dusjen i mellomtida.

Cavalieren har ein god del sjukdommar, og ein bør dermed vere svært obs på oppdrettar.

Har i det siste hørt ein god del om at Cockeren ikkje har eit så veldig godt lynne, men dei er så absolutt ein flott hund. Kanskje litt trege til tider? :P

Sheltien er i vert fall ein potethund. Er vel einaste at dei kan gneldre ein del, men er ein obs ved kvalpetida, så unngår ein det meste av gneldring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Vi ønsker oss en potet- hund, som kan være med på lange fjellturer så vel som en dag på sofaen av og til.

- Jepp

# Gjerne en hund som synes det er gøy med f.eks agility, spor og lydighet, ingen høye ambisjoner, men for moro og stimuli.

- Spor er superT! Agility går bra på hobbybasis,men kan ikke hoppe så mye hinder osv.og er noe hemmet grunnet lang rygg,Lydighet er heller ikke Dachsens sterkeste side :whistle:

# Så lite vakt og gneldring som mulig.

- Er ikke så mye gneldring fra vår frøken. Men kan finne på å si ifra om det skjer noe uvanlig ute. Bjeffer av og til på folk/hunder.

# Av liten eller mellomstor størrelse, ikke så stor som en golden f.eks.

- Liten

# Pelsstell er av liten relevans, hva enn hunden trenger.

- Kommer an hvilket hårlag du velger,vi har langhåret,og trenger bare børste gjennom pelsen med gjevne mellomrom.

# God med andre mennesker og barn, men den trenger ikke å elske alt og alle.

- Kjempeglad i alle. Men er noe reservert for fremmede før hun har hilst på dem. Og rasen kan ha en tendens til å "snappe" etter andre om den blir redd eller irritert,så må passes på rundt barn. (Har aldri opplevd dette med Zara,bare vet at rasen er høyt oppe på Bite-listen i USA)

# Så lite jaktinstinkt som mulig.

- En del,men ikke så mye som forventet,er vere med korthåret og strihåret dachs.

# Gjerne en hund som er kjelen, som vil ligge inntil og på fanget.

- Jepp!

Tror ikke dere skal vurdere dachshund ihvertfall :whistle::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto? Sporty fin hund som er sterkt undervurdert etter min mening (nei, jeg har den ikke selv)

Slik jeg kjenner Lagottoen kan jeg si meg enig med deg i at den kan passe. :)

Men det kan være verdt or TS å merke seg at alle vannhundene (portis og perro også) har en del vokterinnstinkt, og altså varsler når det kommer folk. Men personlig ser jeg ikke det som et problem, da jeg føler det er trygt med en hund som sier fra når folk valser inn døra :P

Jeg tenkte forøvrig på mellompuddel, jeg. Hadde den vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles da vakt og ikke vokt? De aller fleste hunder varsler da når det kommer folk.. :)

Altså.. Differansen mellom å vokte/vakte går nok mest på at å vokte betyr å holde øye med og være klar til å gripe inn hvis noe skjer, mens å vakte kanskje er mer det å passe på i seg selv.

Så de fleste hunder har nok i såfall mest vaktinstinkt, ikke vokterinstinkt. Ordentlige vokterraser er jo mer KO og liknende. Selv om jeg allikevel ser både vakt og vokt i min hund! Er nok greit å skille på det, ja. :)

Det er et rasetrekk hos vannhundene, et trekk som skal være sånn i følge rasestandarden, at de skal være vakthunder. De ble brukt til det tidligere. Det betyr ikke bare at de bjeffer når det kommer folk på døra, men at de ofte passer eiendommen, menneskene sine osv. Det er det overhode ikke alle hunder som gjør. Noen boffer, men driter egentlig i hvem som kommer inn døra. Det er ikke slik jeg tenker på vaktinstinkt. Bjeffe kan de fleste hunder gjøre, som du påpeker.

Det er bare den forskjellen jeg vil ha frem. Og dersom man velger en av vannhundrasene kan det være greit å være klar over at de kan vakte og være territorielle sammenliknet med raser som bare boffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet passer ikke om du er ute etter lite jakt..joda, det varierer, men jeg sitter her med en som JAKTER, så styr unna hvis det er et viktig kriterie (de andre kravene passer whippeten perfekt;-))

Ellers en drøss med raser som kan passe, så jeg tror det er litt avhengig av TS sin smak. Både Cocker, Italiener og Sheltie passer hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kooiker? :) Kjenner ikke alverdens til rasen, men tenkte på den når jeg leste ihvertfall.

Om ikke syns jeg dere skal se på bichon havanaise. Om pelsen klippes ned i blandt er de forholdsvis lettstelte, og de jeg kjenner er noen skikkelig potethunder! Aktive og glade, elsker å trene, men også glade i å kose i sofaen. Hadde virkelig vurdert rasen om jeg var ute etter en liten hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal og anbefale min egen rase ;) Hehe.. Men kravene passer jo sheltien veldig bra! Vet at bjeffing kan være et problem, men min hund har aldri fått lov til å gneldre, og nå bjeffer han så å si aldri. Bare et par "tror jeg ser noe rart i skogen-bjeff" iblandt :D Han trives også med dager med kun lufting og litt leking om det er nødvendig, trenger ikke alltid masse tur og trening. Og er selvfølgelig verdens beste :P

Og ja, børster han en gang i uken. Vet at folk kan bli skremt av pelsen, men det er jo null stress syns jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon :) Det eneste "problemet" er at de er "vakthunder" og gir beskjed om noen kommer. Men det er mulig å trene bort. Oppdretteren av min papillon hadde et totalls antall papilloner sammen, og kun en av den bjeffet. Det var en som hadde kommet tilbake til dem fra tidligere eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kooiker? :) Kjenner ikke alverdens til rasen, men tenkte på den når jeg leste ihvertfall.

Om ikke syns jeg dere skal se på bichon havanaise. Om pelsen klippes ned i blandt er de forholdsvis lettstelte, og de jeg kjenner er noen skikkelig potethunder! Aktive og glade, elsker å trene, men også glade i å kose i sofaen. Hadde virkelig vurdert rasen om jeg var ute etter en liten hund :)

*klipp*

Hva vi ønsker oss:

# Vi ønsker oss en potet- hund, som kan være med på lange fjellturer så vel som en dag på sofaen av og til.

Funker, men ønsker mer aktivitet enn sofaschlafing

# Gjerne en hund som synes det er gøy med f.eks agility, spor og lydighet, ingen høye ambisjoner, men for moro og stimuli.

Funker, spesielt agility (og spor)

# Så lite vakt og gneldring som mulig.

kooikern passer på, men du kan trene på det så den ikke boffer for alt mulig.

# Av liten eller mellomstor størrelse, ikke så stor som en golden f.eks.

Funker

# Pelsstell er av liten relevans, hva enn hunden trenger.

Lite pelsstell

# God med andre mennesker og barn, men den trenger ikke å elske alt og alle.

kooikern er litt skeptisk fra naturens side og det er veldig viktig å sosialisere godt fra starten av og fortsette med det hele veien. Du kan lett få en hund som ypper til bråk og tar saken i egne hender om du ikke er flink til å sette helt klare grenser for hvordan du vil ha det og følge opp det et hundre prosent hele veien. Det avtar ikke av seg selv når hunden blir voksen.

# Så lite jaktinstinkt som mulig.

kooikern er ingen jakthund, og den har det med å være litt svimete. Men den er vel som hunder flest med litt instinkter i seg.

# Gjerne en hund som er kjelen, som vil ligge inntil og på fanget.

Funker veldig bra

MEN: kooikern er mye mer enn disse kriteriene du har satt opp, det må man vite om. Det er MYE hund i liten kropp, du må like å være aktiv og du er tjent med å være en konsekvent sjel selv da dette er en hund som har klare meninger om hva den vil og ikke, og gjør det så lenge den får det til. Den slutter ikke med det når den blir voksen, så du må følge opp hele veien. Den krever at du "oppdrar" den på en bestemt og konsekvent måte men med en balanse av trygghet og bygge oppunder selvtilliten dens. Ellers har desverre rasen lett for å bli litt utrivelig i gemyttet.

Men ellers er det en kjapp og ivrig hund som lager liv i stova, for å si det sånn. Du bør undersøke nøye rasen før du bestemmer deg så ikke du tror du får noe du ikke visste om.

Raser som vi har sett på er cavalier, engelsk cocker, italiensk mynde, sheltie...

Sheltien er super i agility og som andre skriver en rase som oppfyller mye av det du ønsker deg. De kan nok ha litt lyd i seg, så det er vel kanskje det eneste minuset. Men ellers er det en superenkel og trivelig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk lista di roper Engelsk springer spaniel jeg, på alle punkter. Den største bakdelen med springeren, er faktisk pelsen. De må klippes jevnlig for å se pene ut og har en tendens til å se ut som en snømann på vinteren :) Men hvis ikke det er noe problem, er det absolutt en rase å vurdere :)

Her er en liten "for og imot liste" om rasen.

Edit: Jaktinnstinkt har dem, men de er ikke av typen som løper langt som f. eks. settere.

Endret av IreneN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...