Gå til innhold
Hundesonen.no

Norge på langs. Ta med hunden? (tibbe) :)


Shaug
 Share

Recommended Posts

Har planer om å gå norge på langs til fots. Turen starter i April 2012 og er planlagt å vare i 90-110dager.

Så kommer spørsmålet til hundefolket: Jeg har en liten tibetansk terrier tispe som blir 2år gammel i mai 2012. Hun er oppvokst med jakt og friluftsliv og er nok bedre trent enn den gjennomsnittlige byfuglehund :)

Men det er jo en liten hunderase, og ingen husky.. Men hvordan tror dere hun vil takle en slik tur?

Jeg ønsker jo såklart å ha henne med meg, og jeg kan tilpasse turen til henne med hviledager osv.. Planen er å gå mellom 2 og 3,5mil per dag i alt fra asfaltert vei, tursti og utenfor oppmerket vei til tjukkeste skauen.

Jeg vil såklart legge ned en god del trening i tiden før, og prøve å få så optimale forhold som mulig.

Det kunne jo blitt morsomt. Hun ville jo da sikkert blitt den første tibetanske terrieren som forsøker en slik tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å gå norge på langs til fots. Turen starter i April 2012 og er planlagt å vare i 90-110dager.

Så kommer spørsmålet til hundefolket: Jeg har en liten tibetansk terrier tispe som blir 2år gammel i mai 2012. Hun er oppvokst med jakt og friluftsliv og er nok bedre trent enn den gjennomsnittlige byfuglehund :)

Men det er jo en liten hunderase, og ingen husky.. Men hvordan tror dere hun vil takle en slik tur?

Jeg ønsker jo såklart å ha henne med meg, og jeg kan tilpasse turen til henne med hviledager osv.. Planen er å gå mellom 2 og 3,5mil per dag i alt fra asfaltert vei, tursti og utenfor oppmerket vei til tjukkeste skauen.

Jeg vil såklart legge ned en god del trening i tiden før, og prøve å få så optimale forhold som mulig.

Det kunne jo blitt morsomt. Hun ville jo da sikkert blitt den første tibetanske terrieren som forsøker en slik tur :)

Bedre trent mulig, men hun vil forsatt ha større problemer med en slik tur enn en større mer robust hund, mener jeg. Jeg tror det ville blitt litt mye for henne. Ellers har jeg ikke noe særlig og komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er jo det som er spørsmålet. Jeg vet dessverre for lite om rasen og dens kapasitet over tid. Hun har jo evnen til å være en sofahund, samtidig som hun er godt brukbar til å bli med på lange turer i skogen. Så om hun holder over tid, eller ikke klarer å hente seg inn igjen etter hver dag må jeg jo få klarhet i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt henne med på deler av turen om du har mulighet til det. Min golden retriever har vært med på 10 dagers tur i fjellet, og hun er godt trent, og mye i aktivitet. Når vi gikk denne turen var hun 4 år, og enda sleit hun litt på slutten. Hun fikk problemer med potene, spiste dårlig og ble dårlig i magen (noe som resulterte i lite energi og at hun mistet for mye vekt). Så nei, ville nok ikke tatt med en sånn hund på en såpass krevende og lang tur. Du ville ikke lånt med deg en hund da? Mange hundekjørere som gjerne låner ut hunder til slike turer. Skjønner jo at du vil ha hun med, men det kan bli mye.

EDIT: la til noe, og rettet opp skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar hundeheidi. Jeg tror jeg får se nå etter jakten. Skal på en 5dagers tur nå neste uke.. Og da blir det fort 4-5mil per dag. Så får jeg en viss oppfattning av hva hun kan takle. Men ja. Det at jeg kan ha henne med på deler av turen var en god ide.. Hun kan være med på annenhver ettappe :) hehe. Så får hun en uke på og en uke av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror at en tib.terrier burde klare like mye som et menneske.. De er da iblandet gjeterhunder, er skapt for å jobbe daglig fra morgen til kveld, er en sunn og velbygget rase.

Men uansett hund, så bør du jo ha et "sikkerhetsnett" som kan ta seg av hunden hvis noe skulle skje, den skader seg e.l. Og da er det jo bare å være så forberedte dere kan være begge to, og "go for it!"

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror at en tib.terrier burde klare like mye som et menneske.. De er da iblandet gjeterhunder, er skapt for å jobbe daglig fra morgen til kveld, er en sunn og velbygget rase.

Men uansett hund, så bør du jo ha et "sikkerhetsnett" som kan ta seg av hunden hvis noe skulle skje, den skader seg e.l. Og da er det jo bare å være så forberedte dere kan være begge to, og "go for it!"

Susanne

Det er jeg enig i, itillegg syntes jeg ikke 3.5 mil MAKS hver dag virket så tungt, mine løper i perioder 2 mil hver dag og jeg vet om familiehunder som er oppi det der om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En ulempe med en sånn hund er jo at den ikke kan bære noe da. Mat og utstyr til, selv en så liten, hund over flere uker blir en del kg. Og på så lang tur hvor du må bære din egen mat og alt du trenger av klær og utstyr ville jeg ihvertfall hatt problemer med noen ekstra kg i hundefor og utstyr. Men det kommer jo litt an på hvordan du legger opp turen da selvfølgelig. Er det korte etapper og store deler av turen går nær bebyggelse så du ikke trenger bære med så mye proviant så blir kanskje saken en annen :)

En annnen ting er at selv om hunder ofte er i bedre form enn eiern sin er det ganske mye tøffere å bevege seg i terrenget utenfor sti for en så liten hund. Men hvordan den vil klare det har jeg ingen formening om. Jeg tror det kommer mye an på hvilket nivå du legger denne turen på. Å gå tur 2 mil hver dag noen mnd med hviledager trenger ikke være spesielt tungt for hverken folk eller dyr, men i et annet terreng, med et annet tempo osv kan det plutselig bli litt for mye å forvente av en hund med så små bein. Jeg personlig ville nok valgt en helt annen rase å ha med på en sånn tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med en sånn hund er jo at den ikke kan bære noe da.

Takker for gode svar fra folk

Det at hunden ikke kan bære noe er ingen problem.. Jeg er vant til å gå med tung sekk, så å bære med meg maten til hunden tar jeg ikke skade av. Jo tyngre sekken min er, jo lavere blir tempo, og desto bedre for hunden? :)

Jeg har nå snakket med en ekspert på TT. Hun sier at en TT ikke skal ha noe problem med å være med på en slik tur. Det jeg måtte gjøre var å klippe den helt ned, og passe på at den ikke blir altfor våt slik den begynner å fryse. 2år gammel var også helt på grensen, siden hun ikke er helt ferdig utviklet da. Så jeg burde HD røntge henne før turen.

Så får vi se hva det blir til :)

Takker uansett for alle svar..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en følelse av at noen av dere som svarer blander tibetansk terrier med tibetansk spaniel. En tib. terrier er ikke en såå liten hund da.

Og så vil jeg bare ønske TS lykke til, uansett om hunden blir med eller ikke :ahappy: Utrolig sporty, skjønner godt at du vil ha med hunden altså!

Drømmer om noe sånt en gang i livet jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må dere huske at det er ikke snakk om 2 mil i skogen hver dag i en uke da. Det er snakk om 3 mil hver dag i mnder. Det er faktisk mye for en hund, unasett om det er husky, malamute eller en terrier. For at det skal kunne gjennomføres skal hunden være vandt med lange turer, psykiske påkjenninger, fysiske påkjenninger, veldig varierte temperaturer og værforhold. Nå veit jeg ikke hvordan TS skal legge opp turen, men dette er en tung tur for 2 og 4 beinte. Regner med at det blir hviledager osv, men det er ikke lett å si hvordan hunden vil reagere. Som menneske kan en forbrede seg godt, og en kan selv kjenne på kroppen når det blir for mye. Noen hunder er dette lett å se på, andre drar det for langt.

TS: Du kjenner selv hunden din, og kan ta svgjørelsen selv. Vil anbefale deg å ta kontakt med andre som har gått samme turen/like krevende turer med hund. De vil kunne gi deg tips om hva dere skal forbrede dere og hunden på, og hvordan treninga bør legges opp.

Og ja, jeg er enig i at en hund kan klare det like godt som et menneske, men det er det å se når det er nok for hunden. Kjenner selv til hunder som har slitt på lange turer fordi de tar seg helt ut, og ikke gir noen form for signaler.

Uansett lykke til! Jeg drømmer selv om en liknende tur når malamutejenta mi er eldre, og jeg har mulighet til å ta meg fri for en lang periode! Kos dere masse! :) Jeg misunner dere veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går helt fintfint! Hunden kommer ikke til å løpe tulling hver dag, de lærer seg veldig fort å spare krefter underveis og å roe ned. De blir vant til det, på nøyaktig samme måte som vi blir vant til det, men god og energirik foring og opptrening er selvfølgelig et must både for deg og hunden. Både jeg og hundene er liiitt misunnelige! ;-)

Får legge til at vi ikke har vært på så lang tur, men på våre ukesturer m.m. så lærer hundene seg superfort at man hviler/sover når det er pauser, og at det er lurt å spare energi. De er mindre utslitte enn oss etter endt tur. Min filosofi er at om jeg klarer det så bør bikkjene mine også klare det (så lenge de er friske og i god/bedre kondisjon enn meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er imponert over forumet, og dens medlemmer :) Mye gode og fornuftige svar.

Hunden er fortsatt ung, og jeg må nok bli bedre kjent med henne, og teste henne enda mer før jeg kan ta noen endelig avgjørelse på om hun blir med på hele turen.. Dette må jeg også såklart se ann etterhvert.

Men uansett om hun "stiller fra start" eller ikke, så vil hun nok bli med på mange etapper. Er utrolig kjekkt å ha en turkamerat å prate med når man går på tur i skogen alene.

Skal oppdatere denne tråden etterhvert. Det er jo fremdeles en stund til startskuddet går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten terrier rase (jrt) og størrelse er ingen hindring... Vi møtte en Gordon Setter inn på vidda en gang som var helt utslitt etter samme turen lille Jonas hadde vært på (dette var i tillegg på ski) og eieren av den hunden trodde ikke sine egne øyne når han så at Jonas var like sprek. Det viktigste er å trene den opp, og hvis du har muligheten til å legge den i sekken i perioder så går det garantert bra. Jeg ville også dratt på flere turer som går over flere dager i forkant, slik at den lærer seg å spare litt på energien og slik at du får sett hvor fort den henter seg inn igjen.

Det viktigste er vel å ta vare på labber, å tøye den skikkelig ut hver kveld og å sørge for at den holder varmen i hvileperiodene og får nok fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det går helt utmerket å ta en tibetansk terrier på en sånn tur. Selvsagt bør den være i bra form før turen men jeg tror den også blir i enda bedre form i løpet av turen sånn at du sikkert kan tilpasse dagsetappene etter det. Den største utfordringen kan vel kanskje bli å holde den tørr siden pelsen ikke akkurat er helt som hos polare raser? ihvertfall hvis sommeren 2012 blir lik 2011..

Her er forresten en liten podengo som er med eier på lang sykkeltur i europa http://www.matildaholger.blogspot.com/ Selv om Vilse har vogn han sitter mye i så blir det nok en del mosjon, og jeg synes man kan se ut i fra bildene at han benytter alle sjanser han får til å sove og hvile ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Personlig syns jeg det er utrolig pussig hvis vi mennesker plutselig er i bedre form enn dyra.. Jeg har passet en utrent husky (det kunne gå ei uke mellom hver gang han var ute av døra!) veldig mange ganger det siste året og selv om jeg er kjempeaktiv kan jeg bare holde følge med slasken på hesteryggen.

Om du tar med bikkja når du trener deg selv kan jeg ikke se problemet. Worst case får det bli en ekstra hviledag her og der eller at du må bære'n litt. Eneste er at jeg har inntrykk av at det er like viktig å trene ned som å trene opp når man er ferdig? :)

Hva ble det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har ikke god kondis men slitt ut en golden og da vorsteh jeg har nå hadde nesemidd så sleit jeg da på henne også så ja det går ann.

Men siden du har mulig het til å trene godt opp og du har mulighet til å sette igjen hunden så lurer jeg i grunnen på om hvordan det går og om det blir noen tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tror som flere her at hunden vil lære seg å spare på krefter og tilpasse seg mye. Og kanskje bedre enn oss mennesker. Lengden på dagsetappene vil variere med terrenget som menneske som for hund. Hva får deg til å tro du er bedre form enn hunden, er du noe slags supermenneske?

Det er mer ett spørsmål om hva du er villig til. For du vil uansett om du har med deg den råeste brukshunden eller en selskapshund måtte tilpasse deg til dere. Alle hunder kan bli slitne, få såre poter, skader osv som du må være forberedt på å takle underveis uten at det påvirker deg men at du kan tilpasse deg og turen hele veien som ett team. Det vil være en til å holde med mat og vann osv.. For meg dreier det seg om mye og andre ting enn hvor mange km hunden kan gå hver dag.

Jeg hadde aldri klart å tenke på å gjennomføre noe sånt uten hund. Jeg hadde lagt opp turen for å gjøre det med hund fra første til siste dag om det så hadde blitt en noe klippet tur.

En uke på, en uka av, hvordan har du tenkt det, er du sponset og skal ha følgebil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...