Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppfeting av hund


Anette
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og prøver å få Amiga til å legge litt på seg, og i helga tipset noen at jeg kunne koke kraft på kylling også helle kraft over maten hver dag men tenkte å høre med smartesonisene hva jeg burde gjøre.

Hun får 50% Eukanuba Sensitive Joints og 50% Natures best fra Hills.

Hun er aldri glad i å spise, hun sluttet å ville ha vom, så nå spiser vi tørrfor igjen.

Noe jeg kan gi i tillegg som vil gi henne litt mer å legge på seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frystørket vom? Har selv brukt det, og det er ikke likt som V&H, men mer fett. Det må oppbløtes på forhånd og blandes i maten.

93732213104.jpg

holder den kvaliteten som andre labb produkter gjør eller...?

For merket Labb har jeg desverre lite til overs for :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg kan gi i tillegg som vil gi henne litt mer å legge på seg av?

Hmm. Jeg husker Harald Tunheim, hundekjøreren som var læreren min i Alta når jeg gikk der kjøpte blokker av frossent kyllingfett. Dette gav vi når hundene trengte ekstra fett. Kanskje dette kunne vært noe? Det skulle de bare ha litt av i løpet av en dag, ellers kunne de få løs mage. Ellers så vet jeg ikke hva du kan gi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du har mer vekt på henne? Hun er jo ikke mager?

Hun er faktisk ganske så tynn og slank, og jeg får beskjed hun er for tynn av cardi folket. Hun pleide å veie mer i våres enn hun gjør nå. Også er hun nå mega mye mer aktiv og forbrenner mer. Skulle bare hatt hun opp en kg eller to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn og slank er da min hund også, mager i følge GD folket....

Så lenge ribben og hofteben ikke tyter ut huden er hun ikke mager, ingen hunder skades av å være slanke. Bytt ut Hill's med noe annet, det er jo bare korn som hun driter rett ut igjen, finn et fôr med mer animalsk fett og protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med den lange ryggen ville jeg ikke feita henne opp så det blei mer vom å bære på, altså. :) Husk også på at nedrøyta hunder ser slankere ut enn når de er i full pels. :whistle: Det at hun fikk høre at hun var litt "luftig under magen" på helgas utstilling ville jeg overhodet ikke tatt til meg, da hundens funksjonalitet og sunnhet skal gå foran noen dommeres subjektive meninger om hvordan et eksteriør skal være. Tenk bare på hvordan utstillingslabradorer ser ut kontra de som faktisk brukes til noe.

Ellers fikk jeg mange fine svar i tråden jeg lagde om anoreksia-Aiko i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt lenge med en mager boxer tispe.. løsningen her ble eukanuba work&endurance,spekk (får kjøpt det i de fleste matvarebutikker,går noen ganger under navnet ister) og litt rått av og til. Nå slenger jeg opp i et pas spiseskjeer med smult (pass på at det er rent animalsk).

Men sjekk at det ikke feiler henne noe hos veterinæren først, og hvis veterinæren sier at hu er i godt hold ville jeg ikke økt vekta hennes nevneverdig. Heller en slank hund enn en overvektig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder den kvaliteten som andre labb produkter gjør eller...?

For merket Labb har jeg desverre lite til overs for :x

Det er kun frysetørket vom, så kvaliteten er nok lik jevnt over. Ellers har Provit også dette. Kyllingfett kan kjøpes hos Vom&hundemat.

Jeg syns det er bra at hun ikke er for tung iforhold til skjelettet. Heller holde de slank når de har så korte bein, så det blir mindre å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan få litt fett av Odin... Han har vært småspist hele livet, også etter at vi fikk Kovu, men jeg har faktisk greid å gjøre pingle-dsg-en min overvektig, innså jeg her i går!

En av tingene vi har gjort er å belønne å spise opp maten sin. Begynne med små nok porsjoner til at vi er sikre på at han spiser, og så belønne med noe godt (tyggeting, matrester, pølse) når han har spist opp alt. Det hjalp ganske godt en periode. Ellers hjelper det for vår del også å variere maten, mellom tørt og V&H i perioder, men nå har han heller ikke villet ha rått en stund.

Et råd jeg har sett andre steder er høyenergifôr for jakthunder og løpshunder som trenger mye energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...