Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør skolemat være gratis?


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Først: vi fikk lov til å gå hvor vi ville i storefri fra 7 klasse...

Og så over til matpakka. jeg er litt over gjennomsnittet opptatt av kostholdet til guttungen. (men i motsetning til Mari er jeg ikke nazi på sukker lenger, det har vist seg å bli for vanskelig når han er med søskenbarna minst et par ganger i uka og de får kaker og sjokolade ved spesielle anledninger. Guttungen min skjønner veldig godt at de får noe annet)

Jeg har tilmed kjøpt en bok om matpakker.. Guttungen min får med seg frukt, grønnsaker og forskjellige spennende ting hver eneste dag. Seriøst: han har en matkoffert og en matboks med seg - til ett måltid.

Frem til for 4 uker siden var han allspisende, nå spiser han bare en eneste ting i barnehagen: brødskive med makrell i tomat. Heldigvis er det absolutt det sunneste han kunne valgt, men jeg tenker at det like gjerne kunne vært smøreost. (syltetøy etc har han aldri fått, jeg liker ikke søtt og det har aldri falt meg inn å gi han det)

Noen av tingene jeg har sendt med som har blitt forkastet som uspiselig: mango, potelefser med ost, skinke og salat, riskaker med leverpostei, fiskepudding, pasta med kylling, plommer, smakstomater (det elsker han her hjemme), risotto, sukkererter, jordbær, bringebær, broccoli, blomkål, eggeomelett med paprika og bacon (også stas hjemme), hjemlagd pizza, pitabrød med tunfisksalat og avokado.

Ost og leverpostei har jeg ikke giddet å prøve, for det vet jeg han ikke spiser..

Det har ikke gått mange ukene, men jeg kjenner allerede at hvis dette fortsetter i 6 mnd til så får han brødskive med makrell i tomat på nista, og dett er dett. Så får heller de i bhg tro at jeg er skikkelig teit mor som ikke fôrer ungen på annet. Jeg begynner å bli lei av å kaste mat...

At de får nugatti på brødskive på skolen, trenger ikke betyr at de ikke får middag hjemme liksom..Det kan like gjerne være at foreldrene vil være sikker på at barnet spiser noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både du og LinSk har misset et vesens poeng - jeg har faktisk ikke antydet engang at noen skulle ringe barnevernet fordi ungene fikk Nugatti eller syltetøy på brødskiva. Det jeg har sagt, og gjerne gjentar, er at skolen burde ta et medansvar (gjerne gjennom ordensregler), for at ungene skal få sunne matvaner helt fra starten av. Så har jeg sagt, og mener, at dersom skolen ser at ungene lider av omsorgssvikt - fordi de ikke får nok mat (alltid er sultne, ikke har skolemat, f eks), ikke har klær etter forholdene, er utslitte av mangel på søvn, etc, SÅ må skolen (og barnehagen, der det er aktuelt) ta ansvar og sende bekymringsmelding til barnevernet. Som linkene mine dokumenterer, så er skole/barnehage statistisk bevist alt for dårlige til å gjøre nettopp det.

Ja - og antagelig har de møblerte hjem også - det er ikke dermed sagt at de er smartere av den grunn. Som ganske riktig sagt her - lærere er ikke ernæringsfysiologer. At de ikke skjønner at det er lavmåls å tillate salg (i dyre dommer!) av sjoko- og jordbærmelk i skolen, og tar et bevisst standpunkt mot slikt, sier forsåvidt det meste.

Nei, men det er opp til foreldrene å gi ungene gode spisevaner, å sørge for at de lærer å like annen mat, og at ungene ikke bare spiser Nugatti i oppveksten. Jeg var oppriktig da jeg spurte Margrete om hun virkelig ville ha et svar på spørsmålet om hva man gjør med slike barn, for jeg er rimelig sikker på at hun ikke ville likt å se hva jeg mener om foreldrene til unger som har kommet dit hen at de ikke spiser noe annet. Heller troll enn dust.

Øhhh... Innvandringsdebatt? Seriøst, eller? Kanskje "våre nye landsmenn" ikke behøvde å bli stigmatisert for dette også, dersom skolen hadde gitt retningslinjer for hva som var greit å sende med ungene i nistepakken.

Noen strekker strikken langt, andre har ikke strikk i det hele tatt. Det er forsåvidt totalt irrelevant i forhold til diskusjonen om hvor mye enklere - og BEDRE - det ville vært for barna om det var lagt tilrette for at de fikk sunn mat før og i skoletiden.

Javisst - det gjelder også maten.

Joda, du spurte på nettfora - og du presterte det kunststykket å bli dypt såra og vonbroten uten at noen i det hele tatt sa hvor latterlig det er at et lite barn kommer i en situasjon hvor h*n ikke tar til seg normal mat.

Nå er det nå bare du som plutselig snakker om omsorgssvikt i samme pusten som skolemat og da er det ikke det minste merkelig at vi tror det er usunn matpakke du sikter til. Jeg har også fått med meg at det sendes for få bekymringsmeldinger fra skole og barnehage og naboer og foreldrene til barnas venner for den del. Nå formulerer du deg på en slik måte at jeg lurer på om jeg skal føle meg angrepet, men det kan du jo ikke vite om jeg har noen grunn til og ikke har jeg myndighet til å la deg få vite det, heller.

Jeg har aldri sett sjokomelk eller slikt på vår skole, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Men det er altså ikke lærerne som styrer det med melk og frukt. Ikke hos oss, iallfall. Du får ta det med FAU, de har mer makt enn lærerne når det gjelder avtalen med Tine.Det er jo foreldrenes arbeidsutvalg og er kanskje lavmåls på dine sønners skole. Det kan jeg ikke uttale meg om.

Så fint at du har fått dine sønner til å spise allsidig, da. Kanskje du har noen tips til andre som sliter mer? Ia her kastet opp av alt hun fikk, så hun hadde pupp som hovednæring til hun var ett år. Da gikk hun rett over på brød med leverpostei. Fremdeles kastet hun opp av det meste vi kaller sunt, så vitamintilskudd ble vår redning en stund. Vel, jeg er nok dust.

På vår skole har drøyt halvparten av elevene ikkevestlig bakgrunn. Hvis du titter oppi matboksene til alle firehundre elevene og leter etter gulrøtter og grovbrød, tror jeg du også vil se at skolebrød og vafler svært skjelden er å finne i matboksene til barn som er etnisk norske. Jeg er ikke redd for å si at mange nye nordmenn er altfor dårlig skolert i forventninger og plikter til foreldrene vedrørende barnas hygiene, påkledning, kosthold, søvnvaner, fravær etc. Det må da være bedre å skolere folk før de skal sendes ut for å stå på egne bein i dette samfunnet, enn å skrike om omsorgssvikt og barnevern fordi de ikke vet at ungene blir kalde i syntetiske sokker i gummistøvler når det bikker minus ti.

Men da er vi enige om at det er foreldrene som skal legge til rette for at barna får sunn mat før og i skoletiden. Eller skal vi reise hjem til hver især og smøre maten deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at nugatti er et utmerket pålegg, står ikke tilbake for brunost eller noe det. Datteren min hadde nugatti med på skolen hun. Hun var sterkt undervektig, og vi hadde beskjed av lege å legge vekt på at hun fikk i seg karbohydrater og fete ting (! Ja, det var legen sin det!) Dette er jo en del år siden, men jeg fikk på pukkelen for det av lærer. Jeg spurte læreren om det var bedre om hun hadde brunost, og det var det visst - da var det en deilig følelse å kunne trekke frem innholdsfortegnelsen til nugatti og sammenlikne den med brunost.. det var ikke så himla mye forskjell den gangen ihvertfall.

Omsorgssvikt tror jeg arter seg på veldig mange felt sammen med matpakke/manglende matpakke, man kan ikke lese mye av matpakker alene. Gratis skolemat kunne kanskje hatt noe for seg.. eller kanskje ikke.. Jeg har selv mange fæle erindringer fra skolemat på engelsk skole da jeg var liten, ikke få lov å gå fra bordet om man ikke hadde spist opp (og den gangen var engelsk skolemat veldig mye innvoldsgreier.. man ble jo hobby-anatomiker i 5-års alderen liksom, nyrer, lever, ymse lugubre blodretter og vom også faktisk!)

Kan forresten føye til at da sønnen min gikk på ungdomsskolen så hadde de premiering av de med de beste matpakkene (antagelig i et forsøk på å få ungdommene til å a)spise regelmessig og b) spise sunt). Sønnen min vant han. Vi hadde grovbrød som var blitt formet til bagett og la masse salat,tomat,agruk,paprika etc sammen med kylling eller annet inni der. Pakket inn i gladpack slik at det så ut som det kom fra nærmeste bensin-stasjon. Sønnen min syntes premieringen var pinlig. I tillegg spiste han jo aldri matpakken men solgte den og kjøpte seg cola isteden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten føye til at da sønnen min gikk på ungdomsskolen så hadde de premiering av de med de beste matpakkene (antagelig i et forsøk på å få ungdommene til å a)spise regelmessig og b) spise sunt). Sønnen min vant han. Vi hadde grovbrød som var blitt formet til bagett og la masse salat,tomat,agruk,paprika etc sammen med kylling eller annet inni der. Pakket inn i gladpack slik at det så ut som det kom fra nærmeste bensin-stasjon. Sønnen min syntes premieringen var pinlig. I tillegg spiste han jo aldri matpakken men solgte den og kjøpte seg cola isteden..

Haha, gud!

Jeg velger å være så naiv å tro at ungdom fra 12-15 år klarer å spise når de er sultne uten å kreve noen premie for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg ofte gikk hele skoledagen uten å spise, spiste ofte ikke frokost heller (etter at jeg ble gammel nok til å lage matpakke og ta ansvar selv selvsagt). For min del hadde det iallefall vært et pluss om maten var gratis, at man i det minste fikk en gratis banan eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg ofte gikk hele skoledagen uten å spise, spiste ofte ikke frokost heller (etter at jeg ble gammel nok til å lage matpakke og ta ansvar selv selvsagt). For min del hadde det iallefall vært et pluss om maten var gratis, at man i det minste fikk en gratis banan eller noe.

Det gjør jeg også, det.

Men jeg mener ikke at skolestyrer og kommuner og slikt skal måtte bruke penger på mat. Jeg er seksten år, og burde virkelig klare å sørge for min egen energi. Dessverre gjør jeg ikke alltid det, men da er det jo bare meg det går ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig diskusjon. Jeg er litt usikker på hvordan man forener et "nei til matpakke" fordi foreldrene vil ha kontroll på matinntaket til avkommene med et "skolen må ta mer ansvar", men jeg er sikkert teit..

Det er alltids noe annet som man kunne brukt penger på, jeg syns dog ikke at skolemat er det verste. Jeg er faktisk for det, jeg. Heldagsskole med kantine. Forhåpentligvis i litt bedre kvalitet enn hva som serveres på gamlehjem og i fengslene.

Så syns jeg det er kjempefint at så mange begynner å bli lavkarbo-frelst, good for you! JEG derimot har ikke noe i mot karbohydrater (eller melk, for den saks skyld), så JEG lar mine barn spise (evt drikke) sånt jeg. Jeg har troa på et variert kosthold (i teorien ihvertfall), med både fett, proteiner og karbohydrater, og syns at den der religions-vitsen er overførbar: Religion is like a penis. It's fine to have one. It's fine to be proud of it. But please don't whip it out in public and start waving it around, And PLEASE don't try to shove it down my children's throats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare påpeke at nugatti er et utmerket pålegg, står ikke tilbake for brunost eller noe det. Datteren min hadde nugatti med på skolen hun. Hun var sterkt undervektig, og vi hadde beskjed av lege å legge vekt på at hun fikk i seg karbohydrater og fete ting (! Ja, det var legen sin det!) Dette er jo en del år siden, men jeg fikk på pukkelen for det av lærer. Jeg spurte læreren om det var bedre om hun hadde brunost, og det var det visst - da var det en deilig følelse å kunne trekke frem innholdsfortegnelsen til nugatti og sammenlikne den med brunost.. det var ikke så himla mye forskjell den gangen ihvertfall.

For ikke snakke om sauser på pose og glass...

Mine tantunger får sjokolade og kake, men de får aldri noensinne middag fra pose eller glass. Ikke Ask heller. Pastasaus, brun saus, hvit saus, smørsaus, tomatsuppe etc, alt er hjemlaget. Så om jeg ville valgt å sende med guttungen nugatti ellet brunost på skiva så hadde han fortsatt fått i seg mindre sukker og drit en de barna som som fikk ferdigmat hjemme. Hva vet barnehagen/ skolen om det?

Edit: AnetteH, jeg spurte en amerikaner forrige helg om det virkelig var sant at de sendte med ungene potetchips i niste. Jada, gikk under grønnsaker det! :lol:

Hun hadde forøvrig ikke kunnet spise is siden hun var liten pga lactoseintoleranse, men den norske isen gikk bra.

Hun pratet hele helgen om at maten i Norge smakte som "real food" og at hun aldri hadde spist så mye mat før, men allikevel gikk hun ned 5 kg den måneden hun var her..

Rart de overlever der borte egentlig :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå bare du som plutselig snakker om omsorgssvikt i samme pusten som skolemat og da er det ikke det minste merkelig at vi tror det er usunn matpakke du sikter til.

Neivel. Jeg synes det er veldig merkelig. Men det henger sikkert sammen med mine forventninger til lese- og analyseferdigheter hos lærerstanden. My bad.

Jeg har også fått med meg at det sendes for få bekymringsmeldinger fra skole og barnehage og naboer og foreldrene til barnas venner for den del. Nå formulerer du deg på en slik måte at jeg lurer på om jeg skal føle meg angrepet, men det kan du jo ikke vite om jeg har noen grunn til og ikke har jeg myndighet til å la deg få vite det, heller.

For meg har dette vært en komplett upersonlig debatt, hvor jeg har snakket om "lærere" (ikke om "Ida", eller "LineSK", f eks), om du føler deg angrepet så er det beklagelig, men lite jeg kan ta ansvar for.

Jeg har aldri sett sjokomelk eller slikt på vår skole, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Av det du har fortalt om din skole så virker den veldig OK, og jeg har heller ikke bedt om hjelp ifb med skolemelktilbudet i Norge, jeg har påpekt hva som foregår, og uttalt at jeg synes det er bemerkelsesverdig at ingen av lærerene som har kastet seg inn i diskusjonen her har kommentert det i det hele tatt.

Men det er altså ikke lærerne som styrer det med melk og frukt. Ikke hos oss, iallfall. Du får ta det med FAU, de har mer makt enn lærerne når det gjelder avtalen med Tine.Det er jo foreldrenes arbeidsutvalg og er kanskje lavmåls på dine sønners skole. Det kan jeg ikke uttale meg om.

Igjen, jeg synes det er tilnærmet utrolig at ikke lærerene står på barikadene og uttaler seg om vanviddet, hverken her eller på mine sønners skole, eller i andre skoler.

Så fint at du har fått dine sønner til å spise allsidig, da. Kanskje du har noen tips til andre som sliter mer? Ia her kastet opp av alt hun fikk, så hun hadde pupp som hovednæring til hun var ett år. Da gikk hun rett over på brød med leverpostei. Fremdeles kastet hun opp av det meste vi kaller sunt, så vitamintilskudd ble vår redning en stund. Vel, jeg er nok dust.

Vet du, Ida, jeg har også barn her i huset som ble tilnærmet fullammet leeeeenge - jeg har fortsatt en sønn som kaster opp av makrell i tomat, det er dermed ikke sagt at han bare får innta 1 type pålegg. Barns smaksopplevelser endrer seg over tid, det er også veldig godt vitenskapelig dokumentert - men hvis de aldri får utfordret smakene sine, så utvikler de seg heller ikke.

Det Loke opplever nå med minsten sin er helt normalt, og vil endres igjen ganske fort så sant hun fortsetter å tilby flere typer mat.

På vår skole har drøyt halvparten av elevene ikkevestlig bakgrunn. Hvis du titter oppi matboksene til alle firehundre elevene og leter etter gulrøtter og grovbrød, tror jeg du også vil se at skolebrød og vafler svært skjelden er å finne i matboksene til barn som er etnisk norske.

Jaha, og det betyr at du ville funnet skolebrød og vafler hos dem som ikke er etnisk norske, da? Kanskje det hadde vært en enkel og grei måte å påvirke matvalget hos de ikke-etnisk norske om det hadde vært regler (retningslinjer, om du vil), for dem som ikke "vet bedre"?

Jeg er ikke redd for å si at mange nye nordmenn er altfor dårlig skolert i forventninger og plikter til foreldrene vedrørende barnas hygiene, påkledning, kosthold, søvnvaner, fravær etc. Det må da være bedre å skolere folk før de skal sendes ut for å stå på egne bein i dette samfunnet, enn å skrike om omsorgssvikt og barnevern fordi de ikke vet at ungene blir kalde i syntetiske sokker i gummistøvler når det bikker minus ti.

Hvilken skole skal vi sende dem på da? Påklednings- og hygieneskolen? Muslimske mødre som ikke har lov å gå ut av huset alene? Sikkert smart.

Men da er vi enige om at det er foreldrene som skal legge til rette for at barna får sunn mat før og i skoletiden. Eller skal vi reise hjem til hver især og smøre maten deres?

Det var faktisk det første jeg sa i det første innlegget jeg postet i denne tråden.

For en merkelig diskusjon. Jeg er litt usikker på hvordan man forener et "nei til matpakke" fordi foreldrene vil ha kontroll på matinntaket til avkommene med et "skolen må ta mer ansvar", men jeg er sikkert teit..

Man forener ikke nei til matpakke med at skolen må ta mer ansvar. Man forener et ja til matpakke, med et ønske om retningslinjer for hva denne skal inneholde.

Fulltidsskole er jeg i mot - men jeg er ENDA mer imot at skolen skal fore ungene mine. Med tanke på den dritten de fleste barn (mulig unntak for Sverige, jeg har ikke sjekket så nøye), får i kantiner hvor dette er praksis og alt man gjør er å spare penger, så vil jeg ha meg frabedt at skolen/staten sin finansielle status skal bestemme hva mine barn får spise.

For meg er det langt viktigere at de får skolebøkene de har krav på (ikke stensiler), blyanter, kladdebøker og viskelær i skoletida, enn at de får pommes frittes og løvbiff i kantinen.

Siste nytt på bokfronten her er forresten at 6. klassingen IKKE får skrive i engelsk arbeidsbok (som da altså er laget som en engangs-bruksbok), fordi skolen ikke har råd til å kjøpe flere.

Det er til å grine av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke trekkes inn i dette tullet noe mer. Men litt velger jeg å kommentere. Alle de muslimske mødrene jeg kjenner/vet om, er flotte, stolte kvinner som går hvor de vil, når de vil, men de mangler ofte en del basiskunnskap om påkledning, kosthold og slike kulturelle og klimamessige rutiner. De går på norskkurs, ofte i årevis mange av dem og det hadde kanskje vært en fin arena å lære om forventningene fra det norske samfunnet.

På vår skole har vi noe som heter: "Retningslinjer for samarbeid hjem- skole". De er å finne i personalhåndboka. Om du vil kan jeg kopiere dem og legge ut her. Etter hodet kan jeg si at en av forventningene fra skolen er at eleven kommer utvilt, mett og med egnet skolemat på skolen.

EDIT: Hvis du virkelig opplever det som et stort problem at det tilbys sjokomelk på skolen, eller at elevene går på butikken i skoletiden, så mener jeg det jeg har sagt tidligere om at du bør ta det opp i FAU. Er du ikke klassekontakt selv, så meld din bekymring til klassekontakten og be vedkommende ta det videre. Er det konkrete episoder du har opplevd som vanskelige eller farlige der elever er innvolvert, er rektor den rette å henvende seg til om kontaktlæreren vegrer seg fra å ta tak.

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i motsetning til Mari er jeg ikke nazi på sukker lenger, det har vist seg å bli for vanskelig når han er med søskenbarna minst et par ganger i uka og de får kaker og sjokolade ved spesielle anledninger. Guttungen min skjønner veldig godt at de får noe annet

Denne logikken må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår. H har søskenbarn han også, 7 i tallet og vi møter de jevnlig i sosiale sammenhenger. De er ikke sukkerfri, det kommer ikke H til å være for alltid heller.

Jepp, han ser at de andre får kake, han skjønner tegninga og han protesterer. Men sorry vennen min, such is life. Ting er ikke alltid rettferdig og man får ikke alt man har lyst på. Vi avleder, vi tar ham ut fra situasjonen, vi ber de rundt oss ta hensyn og/eller vi tar en tantrum. Vi får det til å funke rett og slett, man finner en løsning når man fjerner sukker fra alternativslista. Han er ett år gammel, han trenger ikke sukker, han trenger ikke engang den sosiale biten rundt sukkeret. Alt det der kommer tidsnok.

Hva din sønn får legger jeg meg ikke borti, jeg tror ikke du automatisk gjør noe galt fordi du tillater sukker der jeg ikke gjør det, jeg har ikke noe problem med det. Men logikken forstår jeg bare ikke. Dette er jo bare den første av evigmange situasjoner framover hvor min sønn ikke får bare fordi alle andre kompiser får.

Og jeg skjønner ikke helt hvor mange spesielle anledninger en ettåring har rukket å oppleve? Om det er snakk om et flertall, kan vi da fortsatt kalle det spesielle anledninger? Dette er problemet mitt med sukkerkulturen, det er ikke snakk om spesielle anledninger lenger, det er en jevnlig flyt av sukker. For hver bursdag feires opptil flere ganger med voksenfeiring og barneselskap, så er det jul, så er det påske, så er det 17. mai, så er det langhelg, så er det hyttetur, så er det lørdag, så er det skoleavslutning, så er det nyttårsaften, så er det dåp, så er det bryllup, så er det konfirmasjon, så har vi gjester, så er vi på besøk, etc etc etc. Vi spiser ikke sukker ved spesielle anlendinger lenger, det er blitt en del av hverdagen. Jeg håper at ved å innstille gode vaner de viktige første årene, at min sønn når han blir voksen ikke ender opp med den holdningen at kos og hygge betyr drittmat, får i vår kultur hører det andre plutselig sammen med det første.

Det finnes masse alternativer der ute, som barn gjerne liker og ikke stiller spørsmålstegn ved.

Og igjen, det er ikke kritikk av deg eller dine valg, det er bare en generell betraktning og en frust fra meg. Det er holdningene jeg blir oppgitt over, at det på noen slags måte er greit å servere barn sjokolademelk i løpet av skoledagen på barneskolen er bare et utrykk av dette. Ask har det sikkert som plommen i egget han, helt sikkert. :)

2ne, H får plenty karbohydrater han. Men jeg forsøker å gi ham de gode karbohydratene, ikke kjappe karber som bare føkker med forbrenningen hans. Det gjør ingen noe godt. Sukkeret kommer etterhvert, der har vi ikke noe valg og det er heller ingen biggie. Men jeg kommer til å dytte den grensa så langt jeg klarer, nettopp fordi det er direkte usunt og han er bare en bitteliten pudding enda.

edit:

Jeg har troa på et variert kosthold (i teorien ihvertfall), med både fett, proteiner og karbohydrater, og syns at den der religions-vitsen er overførbar: Religion is like a penis. It's fine to have one. It's fine to be proud of it. But please don't whip it out in public and start waving it around, And PLEASE don't try to shove it down my children's throats.

Vel det er nettopp derfor jeg ikke ønsker gratis skolemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse*

Spesielle anledninger har hittil vært.

  • en halv kinderegg sjokolade på lørdagen i ferien vi var sammen
  • en safari cookie når vi hadde en liten familiesamling her og de andre barna gikk rundt og spiste
  • et kvart kakekstykke på Slektstreff i Oslo i går
  • til sammen 3 vaffel hjerter gitt på forskjellige tidspunkt

Og så kommer bursdagen hans.

Jeg var i utgangspunktet fast bestemt på at han ikke skulle få sukker før han var 3 år.

Men med tanke på at han ikke får sukker her hjemme (jeg har sukkermigrene og tåler ikke brus etc, ikke er jeg glad i søtt heller) og han ikke får sukker i middagen sin slik de fleste andre barn får, så synes jeg faktisk det blir for prinsipielt av meg å ta opp den fighten..Etter å ha tenkt igjennom det synes jeg ikke det er verdt det, han skal få kose seg når de andre gjør det istedet for å gråte og være skuffet, det lille sukkeret han får i seg har ingen trille å si for hans fysiske og psykiske helse.

Som ernæringsfysiologen i den artikkelen jeg linket til sier: sukker er ikke giftig.

Salt er verre...

Selvfølgelig kommer det andre fighter senere, men der vil jeg jo selvfølgelig gå inn med en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Som alle andre foreldre må.

Edit:

Jeg må virkelig le litt av Lotta!

Glad jeg ikke vokser opp hos deg, egentlig.

Hvor får du den fra? Lotta er da en engasjert mor, det kommer jo tydelig frem. Er det noe det er mangel på hos mange foreldre så er det ekte engasjement. Tror ungene hennes har det helt topp jeg, selv om man er krasse på nettet betyr det ikke at man er det mot barna sine liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielle anledninger har hittil vært.

Som sagt, det er generelle betraktninger, ikke en kritikk til deg. Hva din unge spiser og ved hvilke anledninger helt konkret er ikke egentlig så kjempeinteressant. Det var retoriske spørsmål ment for å sette i gang noen tanker.

sukker er ikke giftig.

Sukker kan selvfølgelig være giftig.

Salt er verre...

Det spørs helt på bl.a væskeinntak.

De to sitatene er ikke katogorisk riktig. Poenget mitt med å kverulere på ovenstående er at man kan lese samme forskning og komme fram til forskjellige ting, og det finnes ernæringsfysiologer som vil komme til andre slutninger enn den du viser til. I tillegg til det finnes det genetiske predisposisjoner og individuelle omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er generelle betraktninger, ikke en kritikk til deg. Hva din unge spiser og ved hvilke anledninger helt konkret er ikke egentlig så kjempeinteressant. Det var retoriske spørsmål ment for å sette i gang noen tanker.

Sukker kan selvfølgelig være giftig.

Det spørs helt på bl.a væskeinntak.

De to sitatene er ikke katogorisk riktig. Poenget mitt med å kverulere på ovenstående er at man kan lese samme forskning og komme fram til forskjellige ting, og det finnes ernæringsfysiologer som vil komme til andre slutninger enn den du viser til. I tillegg til det finnes det genetiske predisposisjoner og individuelle omstendigheter.

Det falt meg naturlig å svare på et spørsmål med eksempler, regnet med at du ikke var så nysgjerrig på hva akkurat min unge spiser :D

Selvfølgelig vil forskere alltid være uenige og joda, det meste kan være farlig hvis man får i seg for mye av det, men etter å ha bodd med en som er med på å skifter ut nyrer som yrke, har jeg blitt overbevist om at salt er verre...Spesielt for små barn med nyrer som ikke er helt oppe og går enda, Salt er omtrent umulig å unngå i et vanlig kosthold, absolutt all industrimat inneholder det (ikke minst brød!), derfor bruker jeg kun usaltet smør etc Helt ærlig synes jeg dette sukkerfokuset er noe ensidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men etter å ha bodd med en som er med på å skifter ut nyrer som yrke, har jeg blitt overbevist om at salt er verre...

Sorry, men akkurat dette burde være nok til å innse at ens syn på nyreproblemer kanskje ikke er helt balansert...?

Poenget mitt er fortsatt at å kategorisk si at sukker ikke er farlig, mens salt er verre, er direkte feil. Det finnes plenty av omstendigheter hvor sukker er farlig (jeg vet ikke om du kjenner til senvirkningene av diabetes og hvor mange som faktisk rammes av sykdommen f.eks), og større saltinntak er anbefalt (jeg har selv fått det anbefalt av lege nettopp av hensyn til nyrene mine). Og siden det er så store individuelle forskjeller så ønsker jeg å gjøre det som er best for mitt barn i den grad jeg kan. Og akkurat min sønns næringsbehov tror jeg at jeg kjenner bedre til enn Utdanningsdepartementet, eller hvem det nå er som skulle bestemt hva skolematen skulle bestå av.

Helt ærlig synes jeg dette sukkerfokuset er noe ensidig...

Men, Loke, jeg stilte spørsmålstegn med logikken din, ikke sukkerinntaket.

Det er klart man ikke trenger å synes at vi har et stort sukkerinntak i dagens samfunn, eller at det økte sukkerinntaket gir oss sykdommer, økte helseutgifter, overvekt etc, no big. Men selv om jeg ser en holdning til sukker som jeg ikke synes er heldig, så betyr det ikke at jeg har en ensidig syn på kosthold? Bare fordi jeg snakker om sukker i et par innlegg så betyr det vel ikke at sukker er alt jeg tenker på når det kommer til kosthold? Jeg skjønner ikke logikken din her heller jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Men, Loke, jeg stilte spørsmålstegn med logikken din, ikke sukkerinntaket.

Det er klart man ikke trenger å synes at vi har et stort sukkerinntak i dagens samfunn, eller at det økte sukkerinntaket gir oss sykdommer, økte helseutgifter, overvekt etc, no big. Men selv om jeg ser en holdning til sukker som jeg ikke synes er heldig, så betyr det ikke at jeg har en ensidig syn på kosthold? Bare fordi jeg snakker om sukker i et par innlegg så betyr det vel ikke at sukker er alt jeg tenker på når det kommer til kosthold? Jeg skjønner ikke logikken din her heller jeg.

Jeg har selv fått anbefalt å øke saltinntaket i perioder pga lavt blodtrykk, men nei jeg kjenner ikke for mye til diabetes.

Det jeg mener med at sukkerfokuset er for ensidig var ikke til deg personlig, men mtp på sukkerfrie barnehager, barnebursdager etc. Det er ingen som reagerer på om ungen spiser brød, vanlig salt bordsmør og saltpølse til hvert måltid, selv om helsedirektoratet gjentatte ganger har gått ut og advart sterkt mot nordmenns saltvaner. Nugatti derimot = fy fy...

Tilmed vannet man kjøper i butikken er ofte tilsatt salt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...