Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om din hunderase


Maria
 Share

Recommended Posts

- Rase: Mops

- Pelstype: Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr: Ingen børste sånn egentlig nødvendig. Anbefaler dog en gummibørste til å dra av den verste pelsen under røyting. Bruker en karde på de fawne siden de har dobbelt så mye pels som de sorte. (De fawne har dekkpels og underull mens de sorte skal bare ha dekkpels)

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo. Ellers liker jeg å dulle litt opp. Siden mine er utstillingshunder blir de dusjet i Chris Christensen. Både shampoo som passer pels farge, Thick and Thicker og balsam.

Anbefaler og å blåse hunden tørr siden den har rynker KAN det lettere forekomme våteksem.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Våtserveietter til å vaske hunden regelmessig under nesefolden. Ellers foretrekkes det vel seler pga den korte halsen.

- Utstilling: Ett diskret utstillingsbånd, selv foretrekker jeg halvstrup i sølv eller gullfarge med et sort enkelt kobbel.

- Spesielt for rasen: Røyter VELDIG mye. Kan snorke og bråke endel om den ikke holdes i bra kondisjon eller har lett for å bli stresset.

gal_img_fullsize_e55761468b5ad4879ae24afa7a4666ae.jpg

N S Dk Fin Ir Lux Cr Slo NORD uch Bundesiger-2009 EUW-09-10 FW-09 NW-09 EUjW-08 NORDW-09 NORDjW-08 CR jCH ESTCHINTCH (FCI)LVCH

Tangetoppen`s Obelix

(bildet lånt fra Tangetoppen.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Nova Scotia Duck Tolling Retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Gummibørste og karde

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo og jeg bruker også balsam det legger pelsen veldig fint. Jeg har brukt lilla shampoo på potene som er hvite. Saks, gjerne effileringssaks til poter.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd ikke noe spesielt, kanskje noen dummies.

- Utstilling: Enkelt bånd som passer til pelsfargen, bades en uke før utstilling så pelsen for lagt seg fint. Fristilles.

- Spesielt for rasen: Ørenapping er greit før utstilling hvertfall. Ekstremt glad i vann og så har vi jo tollinghylet:)

baileyseuuch1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regne med LineSK kommer med utførlig beskrivelse av schnauzerne, hvis ikke så får noen poke meg så skal jeg skrive litt. :=)

-Rase

Saluki

-Pelstype:

Eh, heter vel langhåret, men eneste lange er faner og ører

-Nødvendig:

Holde ører og faner flokefri

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Vanlig børste til grovbørsting og en god kam til ører og faner.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Myndehalsbånd! Hette over ørene ved spising for å spare ørepels.

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør og flokefri

- Spesielt for rasen

Skal ha behåring mellom tærne, altså tøffler.

-Rase

Basenji

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

Ikke noe spesielle behov. Kan bruke shampoo før utstilling om ønskelig,

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Gummikarde når den røyter, kanskje en myk naturbustbørste for kosens skyld, men absolutt ikke noe som har vært nødvendig her.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør

- Spesielt for rasen

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Hette over ørene ved spising for å spare ørehår

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

-Rase

Kaukasisk ovtcharka

-Pelstype:

Langhåret, rett og ganske stiv pels med masse tykk underull. Pelslengde varierer. Faner på ører, hale og baksiden av ben. Selvrensende, men med et rikt fettlag som fort oppleves som skittent. Halen og buksene har ganske stri pels som lett filtrer seg sammen og er stri å børste, pelsen på og rundt ørene har en tendens til å floke seg. Slipper underulla to ganger i året, men røyter jevnt og trutt utenom også.

Krever lite stell i forhold til pelsmengde og en enkel rake holder lenge for jevnlig stell. Gjennombørsting en gang i uka for å holde pelsen flokefri og minske pels på gulvet er mer enn nok.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Underullsrake, f.eks. schäferkarde.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

*Sjampo til å redusere fettlaget i pelsen

*Saks/effileringssaks til å trimme potepelsen (som vokser som ugress), fanene på ørene og hasene

*Blåser

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesielt

- Utstilling

Gjennombørsting og fjerning av løs underull, trimming av faner og potepels for et ryddigere utseende, bad for å redusere fettlaget. Bruker lang tid på å tørke, så å gjøre det noen dager i forveien er lurt. Hvor nøye man vil gå til verks velger man jo selv, det er ikke en utpreget "pyntehund" i ringen, men pelsen skal være gjennombørstet og fri for løse underullsdotter.

- Spesielt for rasen

Ingenting i denne sammenhengen. Antar at stellet er mye det samme som f.eks. leonberger, som jo er veldig lik men langt vanligere.

Edit: Ørekupering der man klipper av hele ørelappen er fortsatt utbredt i utlandet, disse får naturligvis ikke stilles.

C.I.B, FIN MVA Tachetee Aardwolf, lånt fra www.tachetee.fi

aaturyp1.jpg

Endret av Argyros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rase

Norsk Lundehund

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

skal ikke ha for som inneholder mer enn 15% fett da dette kan trigge frem sykdommenIL (intestinal lymfangiektasi)

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

En vanlig børste.Rasen har selvrensendes pels så her vaskes det kun før hver utstiling.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesiellt

- Utstilling

Enkelt bånd som matcher fargen på hunden og gjerne snake utstillings lenke.Hunden skal ikke klippes noe annet enn klør.

- Spesielt for rasen

Ekstra tær forlabbene er det fem treleddete tær og en som er toleddet, mens det på bakbeina er fire treleddete og to toleddete tær.

Det ytre øret kan foldes sammen, slik at det indre øret beskyttes mot skitt .

Har stor bevegelighet ved at skulderleddet er slik utformet at forbeina kan føres rett ut til siden, mens nakkeleddets fleksibilitet gjør at hunden kan bøye hodet bak på ryggen.

Bittet er ofte ujevnt og det er ganske vanlig med underbitt, særlig omvendt saksebitt.

blaan.jpg

Bildet er tatt av Tine Therese Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, soniser! Jeg skriver inn fortløpende :) Snille dere!

Også glemte jeg å si at det bare er å komme med innspill selv om raser er nevnt før, med mindre dere er 100% enige med det som er skrevet. Flere innspill gir et bredere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenklubben.com/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenklubben.com/Klippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenkl...m/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenkl...lippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Takk skal du ha :) Skal se på det! Klippeskjema er flott.

Tror jeg skal mase litt på Kristine Mali om å få litt info fra henne og. Hun jobbet hos oss og er jo wheatennørd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Golden retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Karde, shampoo - bruker KW, og den fungerer godt på pelsen til min golden

- Anbefalt pelsutstyr: Vil absolutt anbefale furminator i røyteperioden! Ellers er en saks grei å ha, både til å klippe fanene, rundt potene og på halen. Her bruker jeg effileringssaks, men om jeg ikke finner den har jeg brukt vanlig kjøkkensaks :P Men anbefaler effilering om det skal bli fint altså!

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd (vil absolutt anbefale halvstrup for å ha en sikkerhet for at de ikke kan vri seg ut), dummie er greit å ha.

- Utstilling: Enkelt utstillingsbånd med farge nærmest mulig hundens pelsfarge. Løkka på båndet skal kunne være såpass stor at den kan henge langt ned på skuldrene under oppstilling. Skal klippes og bades før utstilling. Bades helst bare noen dager før. Klippes rundt potene, brystet skal klippes (det skal være kort, men ikke så kort som hos enkelte spanieler), hale og faner skal klippes, samt under buken og magen, og ved ørene.

Kan stilles fritt, men vanligst at rasen stilles opp.

- Spesielt for rasen: Vær oppmerksom på at dette er en rase som er veldig glad i å grave, ellers er de ofte veldig glad i vann. Somoftest matglade og elsker å bære på ting de finne både inne og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Papillon

Pelstype: Langhåret, silkeaktig.

Spesielt om pelsen: Rasen har underull, men i standaren står det at de ikke skal ha dette. Før en utstilling bør dette da fjernes. Noen individer har lite underull og bør da bruke et dekken når det regner eller er kaldt ute for å ikke fryse eller bli gjennomvåt. Pelsen under potene bør klippes så hunden ikke sklir og slik at det ikke dannes isklumper her.

Annet anbefalt utstyr: Dekken for hunder med lite underull.

Nødvendig stelleutstyr: Børste med ståltinner, kam med lite mellomrom og shampo.

Anbefalt stelleutstyr: Saks med butt ende til å klippe under potene med. Effilerinssaks til å klippe pelsen på benstammen. Underullskam til å fjerne underull. Shampo som gjør pelsen mer silkeaktig: Pet silk eller Spectrum ten fra CC. White on white for det gule i rumpen. Balsamspray til å bruke når man børster: Ice on Ice eller Natusan Kids. Tørrshampo eller potetmel til den gule pelsen i rumpen på utstilling.

Pelsstell: Det floker seg lett bak ørene, under frembeina og i skjørtet. Børster man daglig gjennom pelsen vil det bli minimalt til ingen floker i pelsen. Dette tar maks 5 minutter og sparer deg mye tid og skade på pelsen. Bruk alltid en sprayflaske med vann eller en balsamspray når du børster en papillon. Det er lurt å klippebort pelsen under potene så hunden ikke sklir eller får isklumper der om vinteren. Pelsen i baken har lett for å bli full i tiss. Da er det lurt å vaske når det begynner å lukte vondt.

Utstilling: Før en utstilling bades hunden. Dette gjøres enten dagen før eller et par dager i forveien om pelsen ligger seg i en midtskill. Man føner pelsen etter bad for å unngå liggemerker. Man føner da medhårs og børster underveis. En uke i forveien klipper man pelsen på potene. Man bruker en saks med butt ende til å klippe pelsen under potene. Rundt potene kan man bruke den samme saksen, eventuelt en effileringssaks. De skal ha harelabb, så man beholder pelsen frempå poten. Får hunden en veldig klumpete pote kan man bruke en effileringssaks til å tynne pelsen oppå poten. Man kan bruke effileringssaksen til å klippebort pelsen på benstammen fremme og bak. Fremme klipper man opp til den ekstra tåen, mens man klippet opp til hasen bak. Man kan bruke tørrshampo eller potetmel i rumpen på hunden om pelsen der er gul på utstillingsdagen.

6058178209_bd08aec353_z.jpg

Ferdig klippet bakfot.

Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling med den pelskondisjonen den er på bildet

5821805488_7b845b2c73_z.jpg

Se bort i fra den skamklipte fremfoten, hun ble barbert av veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

Oppps! *fikse* Sånn går det når man svarer på tråd etterat man burde ha lagt seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase Boxer

- Pelstype korthåret,glatt

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc) ingenting spesielt

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr her bruker vi oppvaskhansker og fjerner løshår med det,kjempeeffektivt

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) gummikarde (sånn massasjedings),sele er innmari greit siden boxern gjerne kaster seg frem når den er gira og da minsker man belastningen på nakken.

- Utstilling Ren og velstelt :) vet at noen går over bikkja med pusseskinn før de skal i ringen for å få frem glansen i pelsen

- Spesielt for rasen Duracellkaniner med adhd :rofl: Spondylose og hjertefeil er noe rasen har slitt med og bør sjekkes og absolutt ikke avles på. Ellers kjempetrivlige hunder med verdens mest sjarmerende vesen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Du bør investere i en Andis super speed eller en oster Golden A5. Du får mange ulike skjær og kammer til disse, og maskinene går og går. Har selv Andis og er veldig fornøyd med den. Eneste som duger på en silkemyk pels er skikkelige maskiner og skarpe skjær. Selv bruker jeg mest 10er skjæret til Andis og setter kam på det om jeg vil ha litt lengde. Beste prisen får du som regel hos HundiHuset (sjekk Finn eller Facebook) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase:

-Australian Sheperd

Pelstype:
-Langhåret dobbelpels med dekk hår og underull. Røyter mye 2 ganger i året.

Nødvendig stelleutstyr:
-Klotang, effileringssaks, pelssaks, potesaks, karde, kam og børste. Chris Christensen eller Plush Puppy pelsprodukter.

Anbefalt:
-Føner, kløv, furminator

Annet anbefalt utstyr:
-Normalt hundeutstyr som bånd, sele, halsbånd, bur, seng, draleker, tyggeleker, kong, tepper, klikker, matskål og vannskål.

Utstilling:
Klotang, effileringssaks, kam, karde, pelssaks, Chirs Christensen White on White Shampo eller Plush Puppy BodyBuilding Shampo, føner, funktig håndkle, tøybur, utstillingsbånd (beige til rød og sort til sort/blå hund) vannskål og godbiter.

Spesielt for rasen:
- Rasen er aktiv og trenger mental og fysisk stimuli. Derfor bør man anskaffe leker som draleker, kong og aktiviseringsleker. Man bør også ta i bruk klikker, slik at hunden må bruke hodet sitt. Godbiter av diverse slag er nødvendig når man trener, eller en leke, f.eks en ball. Aussien liker å bevege seg, så en kløv eller en trekksele er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...