Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstilling


Kaja
 Share

Recommended Posts

Tesh har jo vekstperioder, og i noen av disse periodene er det umulig å få henne til å se pen ut! Uansett hva jeg gjør ender hun opp med å stå som en gyngehest (forbeina for langt fram).

Hvordan vise henne på best mulig måte når det er slik? Hun er ikke dårlig vinklet, og av seg selv står hun jo fint, så kommer jeg å skal stille opp så ser hun teit ut, ja min feil men finner ikke ut HVA jeg gjør feil.

Og hvordan stille henne opp sånn som hun er nå for at dommeren skal se på det bra og ikke det dårlige? :lol:

Sliter med å få henne til å strekke seg forover?

Eksempler

254332_10150655454245311_745795310_19064740_595654_n.jpg

har vist slettet de andre, hehe :) men tidvis mye værre enn eksempelet altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sånn gjorde Noah også som ung, han så ut som en sagkrakk når han stod. I en periode fikk jeg andre til å stille han fordi om jeg var laaaangtnok unna og noen holdt han igjen så kom han seg over frembena på en helt annen måte.

Så når du skal trene stå, så gjør det enten ved tat du bilder henne fast (da gjerne med ett vindu eller noe på siden som du kan se om det ser bra ut i), eller at noen holder henne og at du går langt fra og at hun blir holdt igjen. Gjerne at du går bak noe så hun får reisningen i nakken også. Når hun står perfekt, legg på "stå" kommando og belønn ved at du går inntil med godbit eller leke. Etterhvert så vil det bli vanen hennes og er du heldig så slipper du å styre så veldig med benflytting men kan stille henne med deg i front fremfor ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har merket noen forskjell på det, men mange hunder - spesielt litt halvtunge, større raser - sliter med å strekke seg når underlaget er vanskelig. Da lønner det seg å stille på gress fremfor glatt håndballbane :) Derfor bruker jeg ofte klister på de tyngste hundene når jeg stiller de ut, slik at de kan strekke beina langt bak uten at de sklir.

Ellers tror jeg løsningen din blir rett og slett å trene inn en bedre "stå" slik at han VET at han ikke flytte på beina. Deretter trener du med godbit foran han og gir den akkurat når du ser at han strekker litt på kroppen (og ikke bare når han strekker på halsen), og krev etterhver en skikkelig bra holdning for at han skal få lov til å få den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har merket noen forskjell på det, men mange hunder - spesielt litt halvtunge, større raser - sliter med å strekke seg når underlaget er vanskelig. Da lønner det seg å stille på gress fremfor glatt håndballbane :) Derfor bruker jeg ofte klister på de tyngste hundene når jeg stiller de ut, slik at de kan strekke beina langt bak uten at de sklir.

Ellers tror jeg løsningen din blir rett og slett å trene inn en bedre "stå" slik at han VET at han ikke flytte på beina. Deretter trener du med godbit foran han og gir den akkurat når du ser at han strekker litt på kroppen (og ikke bare når han strekker på halsen), og krev etterhver en skikkelig bra holdning for at han skal få lov til å få den.

Trener på gress eller asfalt, men er det lov med klister altså?

Forøverig er Tesh en tispe :)

Men da skal vi trene inn en bedre stå og prøve å se hva som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener på gress eller asfalt, men er det lov med klister altså?

Forøverig er Tesh en tispe :)

Men da skal vi trene inn en bedre stå og prøve å se hva som fungerer.

Okei, gress eller asfalt er "greit" underlag. Det gir mye friksjon og de sklir ikke så lett :) Men skal du stille innendørs så ville jeg ha vurdert det. Og man kan fint tolke regelverken dithen at det ikke er lov, så det får være opp til deg å bedømme. Men jeg risikerer ikke at hundene sklir i en sving og skader seg på glatt underlag, så inntil arrangørene gjør noe med dette så tar jeg risikoen og bruker klister :)

Og jeg visste jo egentlig veldig godt at Tesh er en tispe :icon_redface: Skylder på at jeg er bergenser og lett sier "han" til alt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Okei, gress eller asfalt er "greit" underlag. Det gir mye friksjon og de sklir ikke så lett smile.gif Men skal du stille innendørs så ville jeg ha vurdert det. Og man kan fint tolke regelverken dithen at det ikke er lov, så det får være opp til deg å bedømme. Men jeg risikerer ikke at hundene sklir i en sving og skader seg på glatt underlag, så inntil arrangørene gjør noe med dette så tar jeg risikoen og bruker klister smile.gif

Og jeg visste jo egentlig veldig godt at Tesh er en tispe :icon_redface: Skylder på at jeg er bergenser og lett sier "han" til alt :whistle:

Jeg tror de aller fleste haller stiller seg svært negativt til klisterbruken, siden det er vanskelig å fjerne fra gulvet, men det går an å bruke f.eks brus i stedet for å få litt bedre fotfeste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...