Gå til innhold
Hundesonen.no

Tror kanskje at Pus skal få kattunger...

KayKs

Recommended Posts

Tror at Pus skal få kattunger :ahappy: Er ikke helt sikker, men jeg tror det :) Grunnene er at hun aldri har fått p-piller eller er sterilisert, hun har begynt å få stor mage(hun er korthåret så det er ikke pelsen som gjør det), vi gir henne ikke mer mat enn før og hun sover veldig mye, nesten hele dagen...mer enn vanlig for å si det sånn :P

Dette er ting jeg har lagt merke til, er det flere ting jeg kan se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Pus skal få kattunger :ahappy: Er ikke helt sikker, men jeg tror det :) Grunnene er at hun aldri har fått p-piller eller er sterilisert, hun har begynt å få stor mage(hun er korthåret så det er ikke pelsen som gjør det), vi gir henne ikke mer mat enn før og hun sover veldig mye, nesten hele dagen...mer enn vanlig for å si det sånn :P

Dette er ting jeg har lagt merke til, er det flere ting jeg kan se etter?

Har hun begynt å få stor mage så kan du sannsynligvis kjenne ungene hvis du klemmer på magen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er gammel nok til å ha hatt løpetid og hun har vært ute, er hun drektig, med all sannsynlighet..

:lol: Det er vel det sikraste teiknet.

Elles får ho snart pattar, og med mindre ho er naken mistar ho pelsen rundt desse.

Eg klarte ikkje å kjenne ungar på magen til vår katt før dei aller siste dagane før kalving. Men så er jo ikkje eg akkurat noko ekspert på gravide dyr... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er gammel nok til å ha hatt løpetid og hun har vært ute, er hun drektig, med all sannsynlighet..

Hun er gammel nok til å ha løpetid..

Da blir det spennende å se, de er jo bare helt nydelige :ahappy::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med kristiin over her, mange katter får kanskje ett kul så ville jeg sterlistert henne øyeblikkelig. Ja kattunger er søte de, men som sagt det finnes alt for mange katter i landet, og vi trenger ikke fler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det er vel det sikraste teiknet.

Elles får ho snart pattar, og med mindre ho er naken mistar ho pelsen rundt desse.

Eg klarte ikkje å kjenne ungar på magen til vår katt før dei aller siste dagane før kalving. Men så er jo ikkje eg akkurat noko ekspert på gravide dyr... :aww:

Kanskje du ikke gravde hardt nok? :lol: Jeg tar i litt*kremt* Katter er jo så løse i buken at man får gravd skikkelig, og da kjenner man noen klumper ganske tidlig.

Ellers er jeg enig med de over, kattunger er søte nok de, men et kattungekull er sjelden noe å juble for. Det betyr bare flere hjemløse katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ansvarlig katteeier steriliserer/kastrerer katten sin. Verden har allerede alt for mange uønskete katter.

Edit: Du kan dra til dyrlegen nå og få henne sterilisert, så fjerner de evt. Foster også. :)

Man kan faktisk være en ansvarlig katteeier selv om man ikke steriliserer katten. Vi hadde tenkt til å la henne gå på p-piller det første året, men så trodde vi hun skulle ha kattunger allerede da og kattungene blir misfostret hvis man gir p-piller til mora mens hun er gravid med de. Å NEI, det er ikke noe dumt i å gi katten p-piller i et år, for det har dyrlegen sagt, MEN ikke lengre.

Uansett hva med folk som avler på katter. Da er jo iallefall ikke de ansvarlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk være en ansvarlig katteeier selv om man ikke steriliserer katten. Vi hadde tenkt til å la henne gå på p-piller det første året, men så trodde vi hun skulle ha kattunger allerede da og kattungene blir misfostret hvis man gir p-piller til mora mens hun er gravid med de. Å NEI, det er ikke noe dumt i å gi katten p-piller i et år, for det har dyrlegen sagt, MEN ikke lengre.

Uansett hva med folk som avler på katter. Da er jo iallefall ikke de ansvarlige...

Jeg har selv hatt et kattungekull jeg, damen jeg fikk pusen av sa hun var yngre enn hun var, så hun ble gravid før jeg rakk sterilisere henne. Man steriliserer stort sett når de er 6 mnd. Hun ble sterilisert i mens hun fortsatt ammet etter dyrlegens anbefalninger. De fleste dyrleger anbefaler sterilisering ved 6 mnd alder, jeg tror aldri jeg har hørt om at de anbefaler å gi de p-piller første året, men dyrleger har forskjellige oppfatninger sikkert...

Man kan ikke sammenligne folk som driver planlagt avl på rasekatter med de som ikke har styringa og får et kattungekull, det tror jeg egentlig du skjønner. Det er en grunn til at vanlige huskatter er gratis, det er altfor mange av de i forhold til gode hjem, og det er en ren dyretragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt et kattungekull jeg, damen jeg fikk pusen av sa hun var yngre enn hun var, så hun ble gravid før jeg rakk sterilisere henne. Man steriliserer stort sett når de er 6 mnd. Hun ble sterilisert i mens hun fortsatt ammet etter dyrlegens anbefalninger. De fleste dyrleger anbefaler sterilisering ved 6 mnd alder, jeg tror aldri jeg har hørt om at de anbefaler å gi de p-piller første året, men dyrleger har forskjellige oppfatninger sikkert...

Man kan ikke sammenligne folk som driver planlagt avl på rasekatter med de som ikke har styringa og får et kattungekull, det tror jeg egentlig du skjønner. Det er en grunn til at vanlige huskatter er gratis, det er altfor mange av de i forhold til gode hjem, og det er en ren dyretragedie.

Katten var over 6 mnd når vi fikk henne. Hun hadde blitt mishandlet av eieren hun hadde før. Når vi fikk henne luktet det som hun hadde bod i en søppelkasse, hun hadde løs mage og det gikk ikke an å røre henne uten at hun fresa eller bet. Så akkurat da var det siste vi tenkte å sterilisere henne, vi vurderte nesten å avlive henne...men etter et halvt år hos oss ble hun mye bedre og er en kjempe fin katt i dag.

Blir bare irritert når folk sier at man ikke er ansvarlig og sånn når man ikke kjenner historien til katten og personene som eier de. Å hvis jeg skulle skrevet alle grunnene til at vi har gjort som vi har gjort kunne jeg sikkert sittet her hele dagen.

Når hun først skal ha kattunger vil jeg jo gjøre det til en positiv situasjon. Vi skal ha henne inne nå i en månes tid å se om det er noe som skjer, hvis ikke skal vi gi henne p-piller og snakke med dyrlegen om sterilisering.

Btw dyrlegen anbefalte ikke at katten skal gå på p-piller, men de sier at man ikke burde la katten gå på p-piller i mer enn et år, men det er jo ikke noe galt med det så lenge man ikke gir de mer enn et år...det er iallefall det dyrlegen sa til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at uhell kan skje, jeg har som sagt hatt et selv. Flott at dere fikk skikk på stakkaren :ahappy:

Men man må faktisk regne med å få høre litt når man venter kattungekull, de fleste som får kattunger gjør det av uvitenhet og fordi de synes kattunger er søte. Det er fryktelig trist, og noe som må motarbeides på det sterkeste.Så får det heller være at noen føler det litt urettferdig.

Husk at pusungene helst skal være hos dere til de er 12 uker gamle, ikke 8 uker som mange gjør. Pusemor må få skikkelig bra fôr, og har dere katteluke anbefaler jeg dere å stenge den så dere slipper å få inn masse dyr som pusemor skal lære ungene å drepe...

Lurt å holde klesskap etc mest mulig lukket i tiden fremover også, katter føder gjerne på sånne steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren for jursvulster øker betraktelig fra og med FØRSTE p-pille er gitt. Så nei, det anbefales ikke uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren for jursvulster øker betraktelig fra og med FØRSTE p-pille er gitt. Så nei, det anbefales ikke uansett...

Selv om faren øker betyr ikke det at dyret nødvendigvis får det.. kattene min mor eier har gått på p-piller i flere år, den elste er nå 12år og har hatt 2 kull, den yngste snart 6 og ikke et eneste kull. Ingen av dem har jursvulster så vidt vi vet. Verken vi eller dyreleger har oppdaget noen enda.

Edit: begge disse har gått på p-piller fra omtrent 6mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det anbefales...uansett så vet jeg om mange katter som bruker p-piller, ingen av de har jursvulst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om faren øker betyr ikke det at dyret nødvendigvis får det.. kattene min mor eier har gått på p-piller i flere år, den elste er nå 12år og har hatt 2 kull, den yngste snart 6 og ikke et eneste kull. Ingen av dem har jursvulster så vidt vi vet. Verken vi eller dyreleger har oppdaget noen enda.

Edit: begge disse har gått på p-piller fra omtrent 6mnd alder.

Jeg har aldri sagt at det anbefales...uansett så vet jeg om mange katter som bruker p-piller, ingen av de har jursvulst...

Nei, men sjansen ØKER betraktelig! DET er det ikke til å skjule.

Dessuten er jeg av den mening at skaffer man seg en katt nå til dags, så betyr det at man leverer den hos veterinæren så fort den nærmer seg 6 mnd alder, for kastrering. Uavhengig av kjønn. Vi trenger ikke fler kattunger i denne verden.

og hvorfor skal man gi p-piller da, om det ikke er for å ha muligheten for kull senere?

Om eneste grunnen er kostnaden, så burde man 1. ikke skaffet seg katt i første omgang eller 2. overtatt en ferdig kastrert en.

For å gi piller som ØKER sjansen for jursvulster, ser jeg på som bare slemt. Når man har muligheten til å kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fosterhjem for dyrebeskyttelsen så klarer jeg ikke se en grunn i verden til å sette kattunger på vanlige huskatter. Jada, den er sikkert søt og fint og alt som er, men det er mer enn nok kattunger her i verden. Jeg har tre inne fra DB nå, den ene har jeg overtatt, de to andre venter på nye hjem...

Hos veterinæren her får man ikke p-piller til katt om det ikke er helt spesielle situasjoner som gjør at man ikke kan kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er fyfy. Den første katten vi hadde måtte vi avlive som 12åring pga jursvulster som følge av pillene. Da visste vi ikke bedre. Hun ble operert to ganger, men det kom stadig tilbake. Det var forferdelig. Ikke ta kjangsen. Hold henne heller inne til hun er sterlisert.

Håper dere finner gode hjem til ungene.

Er ellers enig med PsychoLynx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å ha henne inne nå, så da er det bare å vente å se :icon_confused: Vi får vel bare sterilisere henne hvis hun ikke får noen kattunger/etter hun har fått kattunger ;) Det blir nok det enkleste og beste for henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan dere gjøre det nå og. Vi hadde en lauskatte her som var gravid så jeg tok hu med til vetten og steriliserte hu. Da var hu såpass på vei at dem måtte knerte kattungene :icon_cry: Men bedre det enn å ha 10 lauskatter liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan dere gjøre det nå og. Vi hadde en lauskatte her som var gravid så jeg tok hu med til vetten og steriliserte hu. Da var hu såpass på vei at dem måtte knerte kattungene :icon_cry: Men bedre det enn å ha 10 lauskatter liksom.

Synd med ungene,men all ære til deg som tok ansvar :flowers: .Den hunkatten kan nå få et langt og godt liv som smågnager rydder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte katten min, eller det var en kattunge ute eier som tilslutt fikk flytte opp på gården siden vi ikke hadde katt og hadde mus til tider. Siden vi var usikkre på hvor gammel hun var gikk det en liten stund før vi steriliserte henne. Dyrlegen kunne ikke kjenne kattunger på utsiden men fant 6 stykk når hun ble åpnet. De var bittesmå og hun var ikke mange ukene på vei. Dyrlenen sa at kattunger sovner automatisk inn når moren blir lagt i narkose? Får ikke det helt til å stemme jeg da for de overlever jo ved keisersnitt, men kanskje de må være så og så store for å overleve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med ungene,men all ære til deg som tok ansvar :flowers: .Den hunkatten kan nå få et langt og godt liv som smågnager rydder smile.gif

Hadde hu bare holdt seg her :huh: Etter rekonvalensen så forsvant hu :sint_01: Men men, har da fått en ny omplasseringskatte til å holde musene vekk :D Som også er sterilisert selvsagt, kattunger får andre drive med, jeg er ikke interresert i å få flere kattunger til verden ihvertfall :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...