Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal valpen sove!?


Dixie

Recommended Posts

Vi har alltid valpene i sengen den første tiden vi. De føler seg trygge med én gang, og så våkner vi lett når de gjør tegn til å måtte gå på do. Synes uansett at det er fint om valpen slipper å sove alene den første tiden. Det er en stor forandring å flytte fra mor og søsken! Hvis du ikke vil ha hunden i sengen, så kan man legge en hundeseng ved siden av din egen seng på soverommet, så er det bare å strekke en en beroligende hånd ned til valpen hvis den skulle være urolig. Greit å legge noen aviser på gulvet også for eventuelle uhell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tiden har valpene vi har (og har hatt) ligget i senga sammen med oss. Nå ligger de hvor de vil i huset (3 og 4 mnd gamle) :)

Jeg syns det er veldig lettvindt å ha dem i senga den første tiden, for da våkner jeg så lett når de må ut å tisse. Og så er det jo veldig koselig med en liten valpekropp snorkende inntil meg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya sov i bur fra første natt hun. Å sovnet med engang.

Hvorfor det - redd for at hun skulle angripe? :icon_confused:

_______________________________________________________________________

Til TS:

I senga eller i en hundeseng ved senga. Ofte kan det være greit å bruke en banankasse med tepper osv i siden endel valper har noe bitebehov, og da er det litt bortkasta å bruke dyre penger på en fin seng hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det - redd for at hun skulle angripe? :icon_confused:

_______________________________________________________________________

Nei, den lille pruppen her nei. Jeg ble anbefalt det når hun kom.

Og så lenge hun føler det trygt og godt fra første stund og gjerne helst går i buret å legger seg, syns jeg det er like greit å ha det slik. Da vet jeg hvor hun er om noe skulle skje også.

Hun elsker buret sitt hun, og det har aldri blitt brukt til straff eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr også pleid å ha de i senga, men det er mange som velger å ha de på gulvet og heller legge seg der nede med valpen de første nettene. Å flytte fra søsken og valpemor og så plutselig skulle være helt alene midt på natta er veldig tøft for mange valper. Naturlig nok. De er jo sosiale flokkdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan jo døren stå oppe, ikke sant? :)

Joda, men buret er plassert slik at om det begynner brenne i huset, skal det være lettest mulig få hun ut.

Uten å lete meg ihjel i huset, fordi hun har gjemt seg. Har også ei datter på 7år, som også har fått beskjed om at døra på rommet, den er lukket om natta.

For meg er dette den beste løsningen.

Men på dagtid, om Maya-pruppen er alene hjemme, er buret såklart åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Elwira lå jeg på gulvet på kjøkkenet sammen med hun. Når hun var ung sov hun i kjøkkengangen. Etter å ha sovet sammen med henne de første 3 døgna kunne hun sove alene.

Når min nye valp kommer om litt under en uke skal jeg sove sammen med begge hundene nede i stua mens jeg er hjemme hos foreldrene mine (bare noen dager). Jeg skal da ha åpent bur som hun kan legge seg inn i ved siden av madrassen. Når jeg drar tilbake til Ås kommer hun til å sove på rommet mitt, da også med åpent bur om hun syns det er en grei soveplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Lå på sofaen en uke jeg. Ja hunden havnet på soverommet til slutt så.. hva var vitsen tenkte jeg da. Men etter jeg fant første flått på han da fikk ikke hunden sove i sengen mer hehe. Ekleste kryp. Nå sover hunden i stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har begynt på stua, med meg på madrass. De har ikke fått lov å sove i senga før de er trygge på å sove alene. Da er det lettere å venne de til å sove overalt, for det virker som om senga er favoritten her i hus :icon_confused:

Cosmo pleide å sove i stua siden han var surpopm når han sov og Tesh sover enten i senga mi eller på egen madrass på gulvet på rommetm mitt.

Acqua sover i senga for hun tar jo ikke noe plass, haha.

Når jeg flytter blir det hundeforbud i senga, troor jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover de i sengen fra første dag, og forblir der :ahappy: SÅ koselig å ha hundene som varmeputer om vinteren. Nå kommer det jo en nr. 3, så må vel snart kjøpe en seng til :lol:

Første valpen vår sov i egen seng på gulvet. Dette fungerte veldig greit :)Han sov aldri i senga vår, bare fikk komme opp om morgenen når jeg enda lå og slumret.

Neste valp sov i bur om natten. Hun også slappet av fra første dag og likte seg veldig godt inne i den trygge hula si. Nå idag sover hun i senga sammen med oss, men syntes det er veldig greit at hunden lærer seg fra starten av å ligge i bur, siden vi er mye og reiser og det ikke alltid er greit med hund i senga.

Valp nr. 3 likte seg ikke i buret, og det ble derfor satt bort med engang. Hun sover i senga vår og har alltid gjort det. Men hun har heldigvis ikke noe problem med å sove i bur når hun må det.

Valp nr. 4 som kommer om 2 uker skal også få ligge i senga fra dag en. Gleder meg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover de i sengen fra første dag, og forblir der :ahappy: SÅ koselig å ha hundene som varmeputer om vinteren. Nå kommer det jo en nr. 3, så må vel snart kjøpe en seng til :lol:

Første valpen vår sov i egen seng på gulvet. Dette fungerte veldig greit :)Han sov aldri i senga vår, bare fikk komme opp om morgenen når jeg enda lå og slumret.

Neste valp sov i bur om natten. Hun også slappet av fra første dag og likte seg veldig godt inne i den trygge hula si. Nå idag sover hun i senga sammen med oss, men syntes det er veldig greit at hunden lærer seg fra starten av å ligge i bur, siden vi er mye og reiser og det ikke alltid er greit med hund i senga.

Valp nr. 3 likte seg ikke i buret, og det ble derfor satt bort med engang. Hun sover i senga vår og har alltid gjort det. Men hun har heldigvis ikke noe problem med å sove i bur når hun må det.

Valp nr. 4 som kommer om 2 uker skal også få ligge i senga fra dag en. Gleder meg! :ahappy:

Høres Veldig korselig ut :D:wub::lol: skal nok også ha hunden i senga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde som nokre få andre her, la oss på ei madrass på golvet i gangen, der vi ville ha Laffen om natta. Rundt madrassa satte vi opp kompostgrindar, slik at han ikkje kunne leggje seg oppå madrassa med oss. Etterkvart flytta vi madrassa ut i stova, og sperra av døra med grindane, slik at han ikkje kom seg bort til oss heller. To netter seinare sov han fint åleine på gangen heile natta, medan vi sov i andreetasja :) . No hadde han ein liten periode der han bjeffa masse sånn rundt halv 5 kvar morgon, men det slutta han med etterkvart (heldigvis :blink: ).

Men om du uansett tenkte å ha han i senga seinare, så er det jo sjølvsagt berre å byrje med det med ein gong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men buret er plassert slik at om det begynner brenne i huset, skal det være lettest mulig få hun ut.

Uten å lete meg ihjel i huset, fordi hun har gjemt seg. Har også ei datter på 7år, som også har fått beskjed om at døra på rommet, den er lukket om natta.

For meg er dette den beste løsningen.

Men på dagtid, om Maya-pruppen er alene hjemme, er buret såklart åpent :)

Spennende å høre at du tenker så langt at du seksjonerer ut huset om natta.

Det er det ikke mange som tenker på.

Jeg jobber med brannsikkerhet synes det er flott at folk lukker dørene om natten.

Og ikke minst har kontroll over hvor dyr mennesker er vist det skjer noe.

Som oftest så er det røyken som tar folk og du sparer mye tid på å holde dørene lukket.

Også viktig å gi beskjed om møte plass til barn og voksene om de skulle finne på å komme seg ut selv.

Forferdelig trist å finne småunger under senga og i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med brannsikkerhet synes det er flott at folk lukker dørene om natten.

Og ikke minst har kontroll over hvor dyr mennesker er vist det skjer noe.

Som oftest så er det røyken som tar folk og du sparer mye tid på å holde dørene lukket.

Jeg også tenker brann og at røyken som oftest dreper. Men hos oss har vi ikke montert opp nok brannvarslere til at jeg velger denne løsningen. Vi har en varsler i hver etasje(seriekoblet). Kjellerstua er lukket da det er varsler der (samt rømningsvei (2)), men ellers er det en varsler i første etasje og en utenfor soverommene i andre etasje - nettopp av den grunn er soveromsdørene stående på gløtt og ingen får ha igjen dørene der på natta. Nettopp pga røyken skal kunne nå røykvarsler. (vi velger å ha dørene oppe også pga varmen på sommeren, pga litt gjennomtrekk, for det blir ulidelig varmt uten)

Så jeg er enig i at dørene bør være lukket i så måte for sikkerheten, men kun under rette forutsetninger. Da kreves det varslere både utenfor og inne på hvert soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gjelder brannsikkerhet er ikke bur et godt argument! Tenk om du ikke kommer deg dit hunden er pga røyk/ild, og hunden kan heller ikke komme til deg når du lokker på den. Skal man tenke brannsikkerhet skal den sove sammen med deg!

Ellers er det viktig med brannøvelse for hund også, slik at den faktisk lyder mens brannalarmen går, det er røyk og bråk osv. DET er bedre enn bur, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...