Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal valpen sove!?


Dixie

Recommended Posts

Jeg også tenker brann og at røyken som oftest dreper. Men hos oss har vi ikke montert opp nok brannvarslere til at jeg velger denne løsningen. Vi har en varsler i hver etasje(seriekoblet). Kjellerstua er lukket da det er varsler der (samt rømningsvei (2)), men ellers er det en varsler i første etasje og en utenfor soverommene i andre etasje - nettopp av den grunn er soveromsdørene stående på gløtt og ingen får ha igjen dørene der på natta. Nettopp pga røyken skal kunne nå røykvarsler. (vi velger å ha dørene oppe også pga varmen på sommeren, pga litt gjennomtrekk, for det blir ulidelig varmt uten)

Så jeg er enig i at dørene bør være lukket i så måte for sikkerheten, men kun under rette forutsetninger. Da kreves det varslere både utenfor og inne på hvert soverom.

Enig, er kontrollfiksert så brannvarslere er det nok av :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre at du tenker så langt at du seksjonerer ut huset om natta.

Det er det ikke mange som tenker på.

Jeg jobber med brannsikkerhet synes det er flott at folk lukker dørene om natten.

Og ikke minst har kontroll over hvor dyr mennesker er vist det skjer noe.

Som oftest så er det røyken som tar folk og du sparer mye tid på å holde dørene lukket.

Også viktig å gi beskjed om møte plass til barn og voksene om de skulle finne på å komme seg ut selv.

Forferdelig trist å finne småunger under senga og i skapet.

Ja, jentungen vet akkurat hva hun skal gjøre og hvordan hun skal gjøre i forhold til flere scenarioer. Meeeeen, spm er om hun klarer gjennomføre dette om det virkelig skjer :blink:

Men jeg har soverom og lekestue hver for seg, så finnes ikke mange gjemmeplasser på soverommet. Også Maya-pruppen sitt bur står der jeg mener det er minst fare for brann i forhold til elektrisk brann og andre årsaker. Men rommet er ganske stort, så hun har god tid før røyken treffer hun, etter brannvarslerene har begynt å gå.

Håper jeg. kan hende jeg har gjort noe helt feil. Men så lenge jeg har ro i kroppen med det. Syns jeg det er det beste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det gjelder brannsikkerhet er ikke bur et godt argument! Tenk om du ikke kommer deg dit hunden er pga røyk/ild, og hunden kan heller ikke komme til deg når du lokker på den. Skal man tenke brannsikkerhet skal den sove sammen med deg!

Ellers er det viktig med brannøvelse for hund også, slik at den faktisk lyder mens brannalarmen går, det er røyk og bråk osv. DET er bedre enn bur, det.

Ja, men jeg vil ikke ha hund på soverommet mitt, heller ikke barn på soverommet mitt.

Ja, man kan tro en hund eller ett barn som har gjennomgått øvelser på slikt hører. Men når man står oppi det hele i ett verre scenario, vet man ikke om noen av de hører.

Skummelt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelle, når du vil svare på flere innlegg, trykk på multisitat istedenfor siter. :) Da kan du svare alle i ett innlegg.

Aha, lurt ;) takk! :icon_redface:

Bare husk å trykk "svar" nederst eller øverst på siden når du er ferdig med å markere de "multisitatene" (innleggene) du vil svare på.

Testing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt valpene i bur og hadde planlagt å ligge på madrass på gulvet ved siden av, siden vi ikke har hundene på soverommet. Men det har vist seg at vi har alltid klart å liste oss på soverommet allerede første natt og hatt dørene åpne, slik at vi hører valpen hvis den piper. Men det har gått veldig fint, og vi har ikke trengt å lagt ved siden av, kun hatt soverroms døren åpen slik at valpen ser og hører oss. (Har dørene åpne det første halve året ca. til valpen holder seg om natten, før vi kan lukke døren, og så åpens burdøren når hunden sover hele natten (eller fjerner buret og stenger av et område rundt)

Kan også ha bur /seng etc ved siden av sengen og sakte flytte den ut av rommet.

Flere måter å gjøre det på. :) Det viktigste er at valpen føler seg trygg og har dere i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ligge nede på sofaen med valpen ved siden av meg :ahappy: Han ville ikke sove alene på gulvet, da begynte han å hyle, men det var jo kjempe koselig å ha han ved siden av meg om natta :ahappy::wub: Lå på sofaen i et halvt år :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ligge nede på sofaen med valpen ved siden av meg :ahappy: Han ville ikke sove alene på gulvet, da begynte han å hyle, men det var jo kjempe koselig å ha han ved siden av meg om natta :ahappy::wub: Lå på sofaen i et halvt år :whistle:

hihi :wub: høres kjempekoselig ut :innocent::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min valp i litt over 2 uker nå, og etter å ha prøvd meg litt frem sover hun nå alene på gangen, i egen seng, rett utenfor soveromsdøren vår. :)

Har prøvd å ha henne nedenfor sengen, men siden den er ganske lav fant hun ut allerede etter første natt hvordan hun kom seg opp til oss.

Prøvde å avvenne hun fra det, men lille Xena ville absolutt være i sengen med oss hun!

Så prøvde jeg å sove på sofaen med henne ved siden av, og siden dette gikk greit, prøvde jeg å la henne sove på gangen med åpen soveromsdør sånn at jeg skulle høre om hun ble urolig, men hun kom heller bare inn å kravlet opp til oss hun, så måtte lukke døren samme natt, så gikk jeg heller ut til henne og roet henne når hun ble urolig.

Nå virker det til at hun har lært at selv om hun må være alene på natten, så kommer vi tilbake på morgenen, og har ikke hørt noe piping eller noe de siste nettene. :wub::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min valp i litt over 2 uker nå, og etter å ha prøvd meg litt frem sover hun nå alene på gangen, i egen seng, rett utenfor soveromsdøren vår. :)

Har prøvd å ha henne nedenfor sengen, men siden den er ganske lav fant hun ut allerede etter første natt hvordan hun kom seg opp til oss.

Prøvde å avvenne hun fra det, men lille Xena ville absolutt være i sengen med oss hun!

Så prøvde jeg å sove på sofaen med henne ved siden av, og siden dette gikk greit, prøvde jeg å la henne sove på gangen med åpen soveromsdør sånn at jeg skulle høre om hun ble urolig, men hun kom heller bare inn å kravlet opp til oss hun, så måtte lukke døren samme natt, så gikk jeg heller ut til henne og roet henne når hun ble urolig.

Nå virker det til at hun har lært at selv om hun må være alene på natten, så kommer vi tilbake på morgenen, og har ikke hørt noe piping eller noe de siste nettene. :wub::D

Hehe, søtt da :) men vi skal ha henne i senga etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det pleier å løse seg selv, jeg..

Valpen legger seg akkurat der den vil og går dit den vil etter at jeg har sovnet... Litt avhengig av hvilke hunder jeg har hjemme, så kan valpens plass være begrenset til f.eks. soverommet og/eller stua - det varerer.

Jeg gjør alltid istand en seng til den, men sjelden den brukes (beardisvalper). Med Moxy (boston terrier) var sengeproblemet enkelt - der saueskinnet hennes ligger, der ligger hun også.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste valpen har fått avgrenset område (soverom og gang), så har han bestemt helt selv hvor han vil sove. Som regel så sover han i fotenden, oppå dyna. Noen ganger sover han på teppet sitt, andre ganger i stolen sin, og noen ganger på gulvet.

Personlig så foretrekker jeg å ha hundene i senga, og der har de fått være om de vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricky sover litt der han vil, og forflytter seg gjerne flere ganger i løpet av natta. Det begynner helst i senga, så finner han ut at han skal ligge i sofaen i kjellerstua, før han til slutt løper opp i stua og legger seg i en stol. Det funker altså ikke å sove med lukkede dører her, nei :P

Nyvalpen skal sove i senga fra første natt, og siden det er en liten tynnpelset italiener, så tror jeg ikke det blir noe problem for verken meg eller ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...