Gå til innhold
Hundesonen.no

Vadetur på Hardangervidda 2011


Bikipile

Recommended Posts

21.juli bega jeg og ei vennine, samt mine 3 røde farer, oss inn på Hardangervidda. Det var ikke meldt bra vær, men på tur skulle vi, og pakket alt godt inn i plastposer og gledet oss til turen.

Dag 1 gikk fra Dagali (innerst, der veien slutter. Ikke langt fra Åan (Æan) )og til Hein. Nydelig vær denne dagen, og da kom myggen og knotten frem. Jeg har aldri hatt flere myggestikk, men du verden, for en flott dag :) Begynte å gå i 12-tida, brukte god tid innover, og var på hytta i 4-5 tida. På Hein ble hundene puttet i bur i et uthus om natta.

026.jpg

032.jpg

049.jpg

053.jpg

054.jpg

057.jpg

Dag 2 gikk fra Hein til Rauhellern. Dette ble en våt tur, men vi hadde vinden i ryggen, så vi følte oss ikke så våte. Brukte ca. 4 timer på denne turen, en kjempefin etappe, men med noen litt vel store myrer til tider :whistle: Her ble ikke kameraet tatt like flittig fram pga været.

012.jpg

Hein ^

027-Kopi.jpg

029-Kopi.jpg

036-Kopi.jpg

044-Kopi.jpg

Rauhellern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 gikk fra Rauhellern til Mårbu. Det var meldt en skikkellig regnbyge kl. 10, og så skulle det være så og si opphold resten av dagen. Været hadde tydeligvis misforstått den meldingen :getlost: Byga kom rundt 09.30, og varte hele dagen. Vi ble dyvåte, og måtte vasse (de 4-beinte måtte svømme) over bekker som hadde blitt til elver pga nedbøren. Men vi hadde det gøy da, og gud, så deilig det var å komme til Mårbu :D

058.jpg

060.jpg

066.jpg

061.jpg

069.jpg

048-Kopi.jpg

Mårbu^

Dag 4 skulle vi gå fra Mårbu og ut mot Imingfjell der min kjære skulle hente oss. Formen min hadde blitt noe dårlig i løpet av natten, men vi begynte å gå. Da vi hadde gått ca 1 time, og feberen min virket som den steg, fant vi ut at vi skulle snu og gå tilbake til Mårbu. Derifra går det båt ut til Synken, hvor det går en bilvei. Vi fikk tatt noen bilder alikevel, denne dagen var det opphold :)

088.jpg

093.jpg

095.jpg

096.jpg

101.jpg

104.jpg

109.jpg

Tross været var dette en fantastisk tur, og skal ta den igjen en gang værgudene er litt hyggeligere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder! Den turen er flott den! :) Heinseter og Rauhelleren er veldig greie hytter å gå til med hund ihvertfall. Spesielt Rauhelleren er en hytte jeg liker godt.

Ja, var veldig fint på Rauhellern :) Vi ble plassert på rom rett ved hundene, så vi hadde full oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, også DE fine hundene da! :wub: Jeg synes Lexie ser riktig så lekker ut, jeg. :) (Ikke så fin som pappa og storesøster, men ikke langt unna, hehe).

Takktakk :D:wub: Men.... Lexi er da ikke på disse bildene, her er Birk, Kiri og Pippi :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en kjempefin tur, jeg kunne tenkt meg å gjort noe tilsvarende en gang.

Må en booke plass på hyttene på forhånd?

Hvordan er parkeringsmulighetene?

Jeg har ingen superkondis, hadde det vært mulig å tatt en etappe på fire-fem etapper, overnatte, og gå samme vei tilbake til bilen? Eller finnes det runder som gir start og slutt som samme sted, siden dere måtte hentes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en kjempefin tur, jeg kunne tenkt meg å gjort noe tilsvarende en gang.

Må en booke plass på hyttene på forhånd?

Hvordan er parkeringsmulighetene?

Jeg har ingen superkondis, hadde det vært mulig å tatt en etappe på fire-fem etapper, overnatte, og gå samme vei tilbake til bilen? Eller finnes det runder som gir start og slutt som samme sted, siden dere måtte hentes?

Jeg valgte å si ifra til hyttene at vi kom, siden jeg hadde med meg 3 hunder. Men møtte mange på veien som ikke hadde "booket" plass til hundene, og de fikk plass de også. Noen tok også hundene med inn på rommene.

Inne i Dagali er det en stor parkeringsplass hvor bilen kan stå mens du er på tur. Turen inn til Hein er veldig fin. Bare svak stigning, og etappen er ikke så lang. Vi valgte den for å få en myk start på turen. Hvis du går inn på turistforeningens sider, kan du leke deg litt med løypene og finne det som passer deg :)

Ikke noe problem å få til rundturer, med start og mål på samme sted. Og det er bare å spørre hvis du lurer på noe. Gubben er så og si oppvokst på vidda (pga reinsjakta) og kjenner mye av området innover :)

Forøvrig vil jeg anbefale Hardangervidda hvis man ikke orker mye opp og ned. Terrenget er veldig behagelig å gå i. Gikk i jotunheimen for noen år siden, og det var mye tøffere terreng :)

Grunnen til at vi gjorde som vi gjorde er at jeg bor 20 min fra Dagali, og 10 min fra Imingfjell, så da var det ikke noe problem for gubben å kjøre oss :)

Edit: svaret ble noe oppstykket og rart, men håper du fikk ut den infoen du trengte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å si ifra til hyttene at vi kom, siden jeg hadde med meg 3 hunder. Men møtte mange på veien som ikke hadde "booket" plass til hundene, og de fikk plass de også. Noen tok også hundene med inn på rommene.

Inne i Dagali er det en stor parkeringsplass hvor bilen kan stå mens du er på tur. Turen inn til Hein er veldig fin. Bare svak stigning, og etappen er ikke så lang. Vi valgte den for å få en myk start på turen. Hvis du går inn på turistforeningens sider, kan du leke deg litt med løypene og finne det som passer deg :)

Ikke noe problem å få til rundturer, med start og mål på samme sted. Og det er bare å spørre hvis du lurer på noe. Gubben er så og si oppvokst på vidda (pga reinsjakta) og kjenner mye av området innover :)

Forøvrig vil jeg anbefale Hardangervidda hvis man ikke orker mye opp og ned. Terrenget er veldig behagelig å gå i. Gikk i jotunheimen for noen år siden, og det var mye tøffere terreng :)

Grunnen til at vi gjorde som vi gjorde er at jeg bor 20 min fra Dagali, og 10 min fra Imingfjell, så da var det ikke noe problem for gubben å kjøre oss :)

Edit: svaret ble noe oppstykket og rart, men håper du fikk ut den infoen du trengte :icon_redface:

Tusen takk for svar!

Er det merkede løyper, eller bør en ha kart- og kompasskompetanse?

Akkurat nå har jeg små valper i hus, men jeg tenkte utover høsten om det gikk an å få til en tur på valpens premisser da, så jeg skal sjekke turistforeningens sider - eller om jeg tar en tur og får valpevakt. Uansett, jeg har lyst på en slik tur! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Er det merkede løyper, eller bør en ha kart- og kompasskompetanse?

Akkurat nå har jeg små valper i hus, men jeg tenkte utover høsten om det gikk an å få til en tur på valpens premisser da, så jeg skal sjekke turistforeningens sider - eller om jeg tar en tur og får valpevakt. Uansett, jeg har lyst på en slik tur! :ahappy:

Fine røde T'er hele veien, samt disse stiene er godt brukte, så du skal være "flink" hvis du greier å rote deg bort fra den :lol: Men alltid smart å ha med kart så du har en viss peiling på hvor du er, turistløypene er gjerne godt merket på karta :)

Jeg brukte turistforeningen sin side flittig, ordnet meg løype og viste den til gubben. Han kom med tilbakemeldinger om hva som var smart og ikke, og så endret jeg den litt etter hva han sa, og det ble en veldig fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine røde T'er hele veien, samt disse stiene er godt brukte, så du skal være "flink" hvis du greier å rote deg bort fra den :lol: Men alltid smart å ha med kart så du har en viss peiling på hvor du er, turistløypene er gjerne godt merket på karta :)

Jeg brukte turistforeningen sin side flittig, ordnet meg løype og viste den til gubben. Han kom med tilbakemeldinger om hva som var smart og ikke, og så endret jeg den litt etter hva han sa, og det ble en veldig fin tur :)

Da høres det ut som at selv jeg skal klare meg på en slik tur! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å-å-å. I min grønne ungdom gikk jeg på Hardangervidda, og har vært innom Heinsæter og Rauheller. Ble tursjuk nå! Gikk en rundtur fra Tuvaseter, der er det også nydelig. Å, det var så gøy å se igjen bilder fra Heinsæter. Er den fremdeles privateid? Det var en koselig hyttevert som var veldig sosial med gjestene.

Fine "fjellrever" også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å-å-å. I min grønne ungdom gikk jeg på Hardangervidda, og har vært innom Heinsæter og Rauheller. Ble tursjuk nå! Gikk en rundtur fra Tuvaseter, der er det også nydelig. Å, det var så gøy å se igjen bilder fra Heinsæter. Er den fremdeles privateid? Det var en koselig hyttevert som var veldig sosial med gjestene.

Fine "fjellrever" også!

Ja, det er en flott område. Heinsæter er fortsatt privateid ja :)

Fine bilder! Det så ut som en fin tur, selv om været var dårlig.

Men hvem tar vare på hønene ved den ene hytta? Er det noen som bor der?

Det var en veldig fin tur :) Turen fra Rauhellern til Mårbu var våt og tåkete, så til tider så vi ikke så mye. Men utifra reinsrapportene som har kommet ut i det siste hadde vi rein rundt oss. Det forklarer hvorfor hundene været mye til tider :lol:

Hønene hører til på Hein, der er det folk hele sesongen, så de er ikke forlatt. Alle disse 3 hyttene er betjente hytter, så her kommer man til 3-retters middag og en skikkelig frokost :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :D:wub: Men.... Lexi er da ikke på disse bildene, her er Birk, Kiri og Pippi :icon_confused:

Haha, var det jeg skjønte etterpå. Jeg trudde Kiri var Lexi! :lol: Nå veit jeg jo at Lexi er b&t, men Kiri er så puslete at hun lett kunne vært en stor valp. :ahappy: Søstra di holdt Aiko i armene en stund på helgekurset, og det første hun kommenterte var hvor tung hun var og hvor mye kropp det var, hehe. Kiri var visst veldig mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, var det jeg skjønte etterpå. Jeg trudde Kiri var Lexi! :lol: Nå veit jeg jo at Lexi er b&t, men Kiri er så puslete at hun lett kunne vært en stor valp. :ahappy: Søstra di holdt Aiko i armene en stund på helgekurset, og det første hun kommenterte var hvor tung hun var og hvor mye kropp det var, hehe. Kiri var visst veldig mye mindre.

Haha, da skjønner jeg det litt bedre :lol:

Ja, hun er høy og lang Kiri, men ikke så mye kropp til tider pga denne spisevegringa si :rolleyes2: Men nå er hu go og rund da, stakkars vesla mener bestemt at hun har fått valper. Går nok over snart, begynner å nærme seg nesten 3 mnd siden løpetida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...