Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeperm

Pingo

Recommended Posts

Oppdretteren min betalte for ett års medlemskap i eurasier klubben da eg henta min ulldott. Men tror nok ikkje det er så vanlig.

Med min valp fikk eg kjøpekontrakten, forsikringspapirer + diverse info om valp, foring og oppdragelse. Sele + bånd, valpepakke fra RC + en teppebit med lukt fra mor og søsken. Bilder fra de første 8 ukene har eg fått tilsendt på mail.

Jeg synes egentlig det er en kjempeidè hvis man gjerne vil at kjøperne skal være litt aktive med utstilling o.l. De blir jo automatisk med i NKK også liksom, og de får info om kommende utstillinger, litt raseinfo, små historier etc som kanskje inspirerer? Jeg vet at jeg alltid fikk lyst til å melde på ett eller annet når belgerbladet og hundesport dumpet i postkassa. Ikke at jeg gjorde det så ofte da :whistle:

Edit: også synes jeg Mari og Anebanana har skitten tankegang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ach. HVER gang leser jeg "valpesperm". Carry on.

Jeg har også lest det hver gang, men har ikke turt å si noe. Takk, Mari. Du løste det for meg! :aww:

Jeg fikk for meg at det var valpepermisjon som i svangerskapsperm og ble gledelig overrasket et øyeblikk.. :icon_redface:

Jeg har definitivt ikke godt av dobbelvakter og lite søvn! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Smula fikk jeg med de standard papirene (avsto fra annen raseinfo og valpehefte fra NKK :P ), den blå kritikkboka, valpepakke fra RC og en tøyrotte. Helt kurant for meg som er kjent med rasen.

Edit:

Snuserklubben har også prøvd det med å melde inn valpekjøpere, men de aller fleste var medlem bare det året de fikk gratis. Istedenfor har vi en infobrosjyre oppdretterne gir med i valpepermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter har ikke "valpepakker" per se. Til Aiko fikk jeg m kontrakt, litt mat og vaksinasjonskort. I tillegg tok hun masse bilder underveis og la ut på nettsiden. Aiko hadde både bless og stjerne som valp, så hun var veldig lett å identifisere. :wub: Jeg trur kanskje jeg framsto som noe mer kunnskapsrik enn jeg var, for jeg fikk ingen info om fôring, tannfelling eller negleklipp, hehe. :ahappy: Det har jo blitt folk av Aiko, så det ordna seg. I tillegg formidla oppdretter kontakt mellom oss som bodde i Oslo.

Med Imouto fikk jeg med kontrakt og vaksinasjonskort. I tillegg var jeg der hver uke fra hun var 4 uker gammel, så jeg tør påstå at kullet og jeg blei godt kjent. :D

Dersom jeg kommer i en posisjon hvor jeg sjøl skal sende med noen valpepakker, blir det en nøktern, fornuftig linje. For å kjøpe shiba bør du som med kelpie ha litt kunnskap på forhånd om rasen, så mye bøker eller voldsomme mengder papir jeg tviler på de rekker å lese i travle valpetider uansett tviler jeg på at jeg lager. Men litt historier og bilder skal de selvsagt få. :) I tillegg vil jeg gi de medlemsskap i shibaklubben og handler og håndterings-"kurs" så mye de måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du være min oppdretter Emma? :flowers:

Signer den :ahappy:

Eneste problem kanskje er jo at du må endre rase for en liten periode :lol::whistle:

Men håper virkelig jeg kan få til noe like forsegjort når det er min tur. :aww:

Tenker at jeg også vil ha Emma som oppdretter :):whistle:

Åh, jeg vil også ha Emma og Yodel som oppdretter! (Om jeg noensinne skal ha Basenji, som det kanskje ser ut som, blir jeg iallefall å mase på Yodel :whistle: )

:icon_redface: Tusen takk!

Men det er ikke aktuelt å gjøre drastiske endringer på rase per i dag, altså. :aww:

Takk for svar.

Skriver dere heftet selv, eller bruker dere allerede skrevne artikler om feks kloklipp,vaksinering, sosialisering osv? Jeg ser fort for meg at mange andre er flinkere til å skrive enn meg selv...

Som KensingtonGate skriver lenger ned, er dette en del av kosen for meg - mye av dette skrev jeg mellom parring og fødsel, mens jeg ventet og drømte om valper - og mye av valpepermen blir jo blåkopi på neste kull igjen.

Jeg har skrevet alt med egne ord, men jeg har selvfølgelig dobbeltsjekket fakta jeg er usikker på, jeg har lest mye av artikler, bøker og på nett opp gjennom som har gitt meg kunnskap og inspirasjon. Så jeg kan vel ikke si at det er mitt verk - men siden jeg har tidvis levd av språket mitt, føles det veldig naturlig å skrive det selv, med egne ord og formuleringer. Det føles fremmed å sende med tekster skrevet av andre, særlig om jeg mener at jeg kunne skrevet de bedre selv... :aww: (Da tenker jeg språkflyt og grammatikk).

Spennende tråd! Akkurat dette har jeg tenkt en del på de siste fem år og jeg kommer også til å sette sammen en omfattende valpepakke når jeg en vakker dag blir oppdretter. Selvsagt vil det være til nytte for valpekjøper og dermed komme valpen til gode, men jeg innrømmer glatt at jeg koser meg med denslags. :ahappy:

Jeg og å - jeg begynte på valpepermen da tispa mi ble parret (og gikk tom) i fjor, det er en del av kosen mens en venter på å se om det har båret frukter. Det, og å planlegge navn. Så fælt mye annet får en ikke gjort i ventetiden.

Loke minnet meg forresten på at jeg også sender med et par eksemplarer av medlemsbladet og et infoskriv om raseklubben, som raseklubben tilbyr gratis for sine oppdrettere.

Edit: men jeg fikk noen tanker her altså..

Er det virkelig nødvendig å gi de såå mye? Valpeperm, teppe fra valpekassa og fòr er jeg helt for. Men jeg tror den gjengse valpekjøper har hamstret inn leker etc på forhånd og ikke forventer å få fòr en gang... Blir det ikke litt kjøpepress på oppdrettere egentlig?

Jeg tenker som så at det å kjøpe inn utstyr er en del av forberedelsene og kosen i ventetiden for valpekjøper, derfor sender ikke jeg med slikt - utover en børste som er det beste jeg noen gang har prøvd på en røytehund, og unner alle med en røyteberner å ha tilgjengelig. Og plutoduk er også en fin ting å ha liggende, bernerens valpepels blir lett våt, og plutoduker er forbruksvare. Så de to tingene synes jeg er greit å gi, men resten er opp til valpekjøper.

Jeg vet ikke om det skaper kjøpepress - men jeg er for eksempel ikke av de som skriver på hjemmesiden hva de får på kjøpet ved å handle valp hos meg. Så det er en bonus for valpekjøper og ikke noe andre behøver å føle seg truet av.

Jeg får også inntrykk av at småraser lettere får utstyr sendt med seg enn store raser - jeg vet om flere oppdrettere av mindre raser, hvor de sender med alt de trenger av pelsutstyr, bur, sele og det meste en kan trenge. Men de gir også avslag på valpeprisen om de selger valp til noen som har hatt hund før og ikke trenger alt utstyr på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det skaper kjøpepress - men jeg er for eksempel ikke av de som skriver på hjemmesiden hva de får på kjøpet ved å handle valp hos meg. Så det er en bonus for valpekjøper og ikke noe andre behøver å føle seg truet av.

Jeg får også inntrykk av at småraser lettere får utstyr sendt med seg enn store raser - jeg vet om flere oppdrettere av mindre raser, hvor de sender med alt de trenger av pelsutstyr, bur, sele og det meste en kan trenge. Men de gir også avslag på valpeprisen om de selger valp til noen som har hatt hund før og ikke trenger alt utstyr på nytt.

Vet du: når jeg tenker meg om så hadde jeg faktisk satt veldig pris på det hvis jeg får meg en puddelvalp.

Det har noe med at oppdretter sikkert har prøvd ut alt mulig slags utstyr, og funnet ut hvilken som egner seg best på deres hunders pelskvalitet. Bur og sele hadde jeg følt var helt unødvendig (spesielt bur :whistle: ), men akkurat når det kommer til pelsstell på pelsraser så er det jo kjempepraktisk for førstegangseiere av rasen at noen mer erfarne står for innkjøpene. Men samtidig går det jo fullt mulig å spørre oppretter hva h*n anbefaler, for så å kjøpe inn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en veldig omfattende pakke da jeg hentet Chessea. Men noe av de koseligste jeg fikk var en CD med bilder av valpene fra graviditet, fødsel og fra uke til uke fram til levering. Den CDen er alltid koselig å se på :)

Oppdretter hadde også kjøpt inn en hel det utstyr vi kunne få kjøpe av henne til redusert pris i tillegg til det som fulgte med i valpepakka. Det var ting som hun selv brukte og var fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss har bare vært av gårde en kveld også er tråden full av mange gode ideer( og noen litt skitne tanker :lol: )! Tusen takk !

Jeg har tenkt litt som Jeanette, at de jeg har på valpelisten pr dags dato har hatt hund før og synes kanskje det blir litt rart å få med råd om renslighetstrening osv. Dette man man kanskje tilpasse etter som hva slags valpekjøpere man får. Tidligere har jeg også hatt et par helt ferske kjøpere og de fikk med grundigere info.

Men å sende med mange bilder, bilder av foreldre og evt forfedre er sikkert ikke dumt, og kan være morsomt å se på.

Kontrakter, vaksinasjonskort og attester er jo en selvfølge.

Jeg tenkte ikke jeg skulle gi med så uhorvelig mye, men tenkte at alle skulle få med

-valpepakke fra RC(evt 4kg for )

-Halsbånd og leiebånd, fordi jeg synes det er koselig og fordi det kan være kjekt å kunne båndtrene litt før de flytter.

-en ball- fordi jeg fant noen superfine og billige noen,

-teppe

-valpepermen med litt info om foreldre, rasen og valpen, skal passe på å få med masse bilder.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpepakken min er visst ganske beskjeden, i forhold til hva noen her ramser opp. De vanlige papirene fra NKK og forsikr.selskap, tørrfor fra RC,en liten artikkel om stell, foring m.m. som jeg har snekret sammen selv. I tillegg får de med Retrieverhåndboken og et par nr. av retrievernytt (klubbens medlemsblad.)

Bilder av valpene på mail, og bilder av foreldrene. Streng beskjed om å kontakte meg om alt de lurer på, gjerne så lenge hunden lever.

Jeg ser ikke helt poenget i å overlesse kjøperne med ting og tang, de har jo skaffet det meste på forhånd.Det er tross alt valpen som er "hovedpersonen" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til "standardting" som kontrakt, helsebok, fôr osv sender jeg med noen leker (fordi jeg ikke klarer styre meg fra å kjøpe) og cd med alle bilder tatt fra paring til levering. I permen legger jeg ved:

* et brev fra den enkelte valp med litt ulik generell info om trening, fôring og pelsstell

* Info om pelsstell før utstilling

* Info om utstillinger, tollingjakt og spor

* Info om tollersyken

* Rasestandard

* Kort info om hundens språk og signaler

* Medlemsskapsreklame fra retrieverklubben

Info om kombinasjonen, valpeblogg, vekttabell etc. blir liggende på hjemmesiden, og valpekjøperne har også fått mye av dette kontinuerlig via mail.

Ellers er jeg opptatt av å få følge hundene videre, og forventer oppdateringer. På A-kullet fikk jeg kun 4 valper, derav 3 solgte, noe som betød at jeg ikke hadde mer enn 6 valpekjøpere. Jeg samlet alle disse til middag og valpekos en ettermiddag før henting, slik at de kunne bli litt kjent. Vi har også hatt flere møter i ettertid, noe som har ført til at valpekjøperne kjenner hverandre godt nok til at de også har stilt opp som hundepassere for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg opptatt av å få følge hundene videre, og forventer oppdateringer. På A-kullet fikk jeg kun 4 valper, derav 3 solgte, noe som betød at jeg ikke hadde mer enn 6 valpekjøpere. Jeg samlet alle disse til middag og valpekos en ettermiddag før henting, slik at de kunne bli litt kjent. Vi har også hatt flere møter i ettertid, noe som har ført til at valpekjøperne kjenner hverandre godt nok til at de også har stilt opp som hundepassere for hverandre.

Herregud så koselig! Det optimale er jo å kunne møte alle regelmessig, men for min del blir det trolig litt vanskelig da de nok kommer til å bo nokså spredt! Men det er jo så koselig med de få som bor nærme og man har muligheten til å følge litt tettere "live" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig!

Mine foreldre, da de drev oppdrett, hadde alltid som praksis å invitere alle til ettårsbursdagsfeiring - selvfølgelig hadde en kontakt og kommunikasjon før det, men på den dagen (eller nærmeste helgedag) kom alle til oss, en kunne se hvordan valpene hadde utviklet seg, sammenligne, utveksle erfaringer, en fikk se selv at alt gikk bra med alle, en kunne gi en påminnelse om røntgenfotografering, osv.

Jeg kunne tenke meg å få til noe lignende selv - men nå ble det tre valper, en skal til utlandet og den andre skal jeg ha, så det blir ikke strie partyet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mer eller mindre ingenting, så kjip er jeg.

De får noen kg mat til hundene, valpepakken til föret jeg gir, vaksine bok, forsikring + annet som kommer fra NKK.

Jeg forventer faktisk at mine valpekjøpere skal ta kontakt på mail, sms, tlf e.l. om det er noe de lurer på som de ikke finner svar på.

(Men så forventer jeg også at valpekjøpere av min rase skal ha litt kunnskap fra før, ellers hadde de ikke fått kjøpt av meg.)

Samme her. Jeg sender med valpene en 5 kg forsekk, i år fikk de papirene i en fin metallboks som RC spanderte, sammen med rabattkort på forkjøp,helseattest/vaksinebok, forsikringspapirer og kjøpekontrakt. I tillegg får de et fleeceteppe som lukter mamma. That's it..

Ikke har jeg tid til å ta så mye bilder og i hvertfall ikke å sortere, redigere og lage fancy ting. Valpene er id-merket, markkuret og vaksinert. Det er stor nok utgift på "billigvalper". Jeg syns jeg legger alt jeg kan av tid i dem og det er viktigere for meg enn valpepakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selvsakt papirer, helsebok og alt sånnt på begge.

Av Cosmo sin oppdretter fikk alle hver sin hjemmelagde bok med bilder av valpen og litt av de andre, info om foring og litt diverse om rasen. Veldig søt og koselig bok!

Fikk også med masse tørrfor, er ikke sikker på hvor mye.

En liten boks fra handlers var fylt opp med leker, godbiter, tyggebein. Hun hadde også strikket dekken til alle i kullet i forskjellige farger! Så fikk vi med bånd og halsbånd.

Jeg fikk også med regndekken :)

Har også kjempegod kontakt med oppdretter og de 3 andre valpekjøperene, 2 av de møter jeg jevnelig, både med oppdretter eller uten. Hun siste bor i nord men vi snakker masse på tlf :) Syns det er utrolig hyggelig, og siden Cosmo ikke lever lenger fant vi ut at Tesh er jo stesøstra dems så mø fortsette å ha kontakt som før :)

Med Tesh fulgte det med valpepakke fra RC og papirer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lupin fikk jeg levert på døra, det slår vel servicen til de fleste. :lol: Fikk ikke så mye med til han, fikk tilbud om halsbånd tror jeg, men jeg hadde jo. Fikk med noen kg v&valp som valpepakke, og papirene. :ahappy:

Har liksom ikke behov for så mye dill med valpene, litt for, noe med kjent lukt og kanskje et halsbånd/sele holder lenge i tillegg til papirer. Men det er jo litt stas med dill da, selv når man får hund nr 7. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...