Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjerde inn eiendommen rundt huset - hvor høyt?


Batis

Recommended Posts

Hei, håper at noen soniser kunne dele litt erfaringer med dette..

Saken er at vi skal gjerde inn rundt det nye huset, men er svært usikre på hvor høyt vi behøver å ha gjerdet. Må kunne holde inne alt ifra en ålete liten DP(/katt/sjøløve) til en spretten dobermann/aussie - eller hva det måtte være... er det litt overkill å gå opp til 1,80? Er ikke slik at de skal står ute mye over lengre tid uten oppsyn, men det må kunne gå an å gå innomhus å lage seg mat imens de er utenfor liksom.. Og nabokatta fremdeles er i èn del..og puster.. :blink::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninde av meg har 1,50 m gjerdet, og når det skal sies så hoppet jo deres sorte elghund lekende lett over det når den så en kattepus på den andre siden :whistle: Så med spretne hunder er det vel bare en fordel å gå litt opp i høyden for å være sikker : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Ja var det jeg var litt usikker på, om det var noen regler som sier en viss høyde.. Har noen lyst å dele link til bilder om hvordan dere har gjort det? Gjerne med tips om hvordan det kan se litt fint ut også - om det er mulig :rolleyes2: :icon_confused::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvilke regler som gjelder for hvor høyt gjerde man kan sette opp uten å søke tillatelse. Jeg vet ikke hvorfor, men 1,20 popper opp i hodet mitt. Det er iallfall slik at over en viss høyde må det søkes, naboer opplyses med mulighet for klage osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også hørt at det er en maks høyde på gjerder rundt en tomt. Man kan såklart ha 1,80 høy hundegård - men den skal da også være plassert x antall meter fra tomtegrensen.

Vi har 1,20, tror jeg.. Og selv om beardisene KAN hoppe over, så gjør de det ikke.. Har sett beardiser over 1,80 også - men man kan jo ikke leve i et fengsel fordet.. (Det blir lett seende slik ut hvis man snakker om SÅ høye gjerder.

Tips - lavere gjerde, men en tett hekk man lar vokse opp til et par meters høyde. Ser penere ut, skjuler stygt gjerde og det skal "litt" til for en hund å bare kaste seg inn i en busk, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje reglar som seier at innhegning til hund skal vere minimum 1,80?

ææh, lurer på om jeg kommer med et dumt spørsmål jeg nå altså :lol: Men nå ble jeg nysgjerrig og lurer

Når hunden løper på tomta som er inngjerdet på f. eks et gjerdet som er 1,20 m høyt, regnes dette da som innhegningen til hunden? Og bør da være 1,80 om dette er regelen? :rolleyes2:

Mener nemmelig at jeg har hørt at en hundegård skal ha høyere gjerde, uten å kan sikre kildene siden jeg bare mener jeg har hørt det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at ein ikkje har lov til å la hundar springe laust rundtomkring utan at ein har 100% kontroll på dei til einkvar tid (bandtvang osv), og at hunden per definisjon er laus dersom han ikkje er gjerda inne med gjerde på minimum 1,80m. Så skal hunden springje laus på heile eigedomen, må gjerdet rundt denne vere 1,80. Om ein kallar det innhegning eller ikkje, er jo ein annan sak, men per definisjon, så er det jo det det er :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så stor hage og har bare vanlig gjerde, dvs ca 50-80 cm. (aner ikke hvor høyt det, er normalt stakitt gjerde).

Begge mine hunder kan i teorien hoppe lett over gjerdet men de vet ikke at de kan og ikke er det lov heller. Faktisk har ingen av de prøvd.

På vinteren er det gjerne snø som dekker nesten hele gjerdet, så om de er ute uten tilsyn har jeg for sikkerhets skyld satt Amigo i bånd. Men det er få ganger.

Spørs på hundene og hva man selv synes, men jeg synes ikke gjerde på over 1,80 meter er særlig pent ...

Men igjen, det spørs på hagen, beliggenhet osv

Har venner som har 1,80 gjerder og det ser greit ut. Men her jeg bor passer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det om at hundeinnhegning skal være minst 1,80? Nysgjerrig. Her må man søke om man setter opp gjerder på over 1,50 mot offentlig vei eller direkte på tomteskiller mot naboer. Selv har jeg 1,50 rundt tunet og hundegård med 2meters netting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, håper at noen soniser kunne dele litt erfaringer med dette..

Saken er at vi skal gjerde inn rundt det nye huset, men er svært usikre på hvor høyt vi behøver å ha gjerdet. Må kunne holde inne alt ifra en ålete liten DP(/katt/sjøløve) til en spretten dobermann/aussie - eller hva det måtte være... er det litt overkill å gå opp til 1,80? Er ikke slik at de skal står ute mye over lengre tid uten oppsyn, men det må kunne gå an å gå innomhus å lage seg mat imens de er utenfor liksom.. Og nabokatta fremdeles er i èn del..og puster.. :blink::whistle:

Sjekk med kommunen du bor i. Der eg bygger hus er 1,50m maks høyde på gjerde i tomtegrense, alt annet må søkes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at 2 meter er grensen, men nå ble jeg usikker her.

2 meter er skjemmende og vil sperre for utsikten til naboer. Jeg tror grensen er lavere enn som så.

Har sett beardiser over 1,80 også

Oj, det var en høy beardis. :aww:

Poenget er vel at ein ikkje har lov til å la hundar springe laust rundtomkring utan at ein har 100% kontroll på dei til einkvar tid (bandtvang osv), og at hunden per definisjon er laus dersom han ikkje er gjerda inne med gjerde på minimum 1,80m.

Hva er din referansen her? Hundeloven sier "forsvarlig inngjerdet", den sier ikke noe om høyde på gjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det om at hundeinnhegning skal være minst 1,80? Nysgjerrig.

Godt spørsmål. I lov om hundehald står dette:

"§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel."

Og så står det noko om at kommunen kan spesifisere nærmare. Kanskje det er her i Vaksdal det skal vere 1,80? Dette var iallefall talet oppdrettarane våre kom med.

Red.: Og der var Mari ute før meg, gitt :icon_redface: . Men vi kom vel fram til det same, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 meters netting(cintoflex) gjerde rundt hagen. Hundene klarer ikke hoppe over, og så er det gjennomsiktig slik at det ikke er stygt eller sjenerende for oss eller naboer. Utrolig sterkt! Har holdt igjen hundene selv når de har løpt rett i det pga ei katt. Men elgen går rett igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og synspunkter! Spesielt det med hekk Susanne :D ser for meg at det vil funke + at det ser kanskej litt bedre ut.. Vil ikke at det skal se ut som et fort heller..:P Har lite lyst på 2 meter høyt, massivt gjerde rundt - det vil langt ifra se bra ut i det nabolaget ;) Var en her ikveld som var innen kommunen som sa at jeg fint kunne sette opp 1,80 - uten å søke. Men er ikke helt 100%. Får ta en telefon for sikkerhetsskyld.. men kan ikke komme på så mange måter å gjøre dette på en fin og passe rimelig måte med et nesten 2meter høyt heller..

Djervekvinnen; jeg skal ha det i baktanke om jeg går til anskaffelse av elg :D:lol::innocent:

Jeg får sjekke litt rundt på de forskjellige byggekjedene imorgen, hva de har å tilby...:)

Takk igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...