Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase liker du best? :)


KayKs

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Jeg kan gå forbi mange schâfere og border collier på gata, men klarer aldri å passere en Irsk ulvehund uten å måtte stoppe og kline litt.. Så det sier vel sitt :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk Kelpie ligger helt klart øverst på listen, men jeg har ett godt øye for jaktlabbisen som jeg opplever har mange likhetstrekk tiltross for at det ikke er en gjeterhund.

Så måtte jeg valgt en annen rase pr.d.d så hadde jeg nok hatt det.

Og skulle jeg hatt en hund som jeg ikke skulle ha til det bruket jeg har nå så hadde jeg vel hatt en Shelti eller Mops.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke allverdens med erfaring med rasen enda, men sheltien ser ut til å passe meg ypperlig hittil hvert fall :P Våken, kvikk, aktiv, leken, vakre og med en herlig pels!

Whippeten er jeg også veldig glad i. Rolige, elegante, muskuløse, rare og vennlige vesener som er helt fantastiske å se på når de løper avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxerpersonligheten er den jeg faller mest for. Bare så synd den har og kan ha så alt for mange uduglige sider ved seg... :rolleyes2:

Liker også Basenji veldig godt, mens jeg synest at Greyhound og andre store og "nakne" mynder er de aller, aller peneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den soleklare favoritt er nok BC.

Det er hunden jeg er oppvokst med og som jeg virkelig elsker.

Men tid og sånn gjør at jeg ikke har den rasen nå ;)

Men japanske spisshunder er også selvfølgelig en rase som jeg liker veldig, naturlig nok siden jeg har 2 :lol:

Utover det så er jeg veldig fasinert av saluki, den er jo bare vakker. Berner sennen er heller ikke dum.

Såeh konklusjon er at det ikke er lett og plukke bare 1.

Men plukker jeg to blir d BC og japansk spisshund. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund er absolutt på førsteplass til meg! Allsidige, hengivne, arbeidsvillige, finfin str, og ikke minst at de er utrolig flotte å se på.

Shetland sheepdog har andreplassen, tett opp mot førsteplassen. De har ganske mye av det samme jeg ser etter som lapphunden, men den første treffer mer blink størrelsesmessig.

Ellers er jeg utrolig fascinert av basenjien! Border collien er også en rase jeg er meget nysgjerrig på.

Men "min rase" er finsk lapphund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer en er boxer og collie langhår, en av disse hundene blir det garantert i løpet av vårt hundehold, om ikke begge :aww:

Og finsk lapphund er jo sabla pen utseendemessig, har ikke satt meg inn i hva de krever osv, så det blir bare sikling sånn sett :wub:

Så har vi jo engelsk setteren som så langt fungerer kjempe godt, enda det bare er valpen. Men vi har så klart møtt mange settere før valget falt på det, og skaffet oss masse kunnskaper og slikt om rasen. Og samboeren har tenkt å bruke den til jakt, så da får jo hunden gjøre det den er avlet for også :) Samt at de fungerer godt inn i familien, noe som er viktig med småbarn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange har nevnt så er greyhounden en stor favoritt hos meg, den kommer nok ikke før den dagen jeg flytter på landet, og har masse plass for den å løpe *drømme*, men det er nok ikke rasen som jeg kommer til å skaffe meg med det første. Jeg er egentlig mest fascinert av stoore hunder, og en sjokoladebrun nuffe som er børstet og ikke lukter er også et nydelig syn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaff kort og godt. Hadde en som "klatret" 3 meter opp en vegg etter tyggeleka, hang 45 minutter i et bildekk, dro noen 100 kg på vogna OG fungerte som hodepute for ungene. Men, siden vi bor i fabelaktige Norge...Dogo Canario siden 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten ikke si annet enn min egen rase, Portugisisk vannhund. Det er klart det er andre raser jeg liker godt, men jeg føler jeg klaffer sånn med portisen. Den er en super allarounder med masse humor og masse tillitt. Rasen er veldig kjærlig mot familien og går stort sett overens med det meste. Men jeg skal ikke lyve og si at det ikke finnes ting ved rasen jeg ikke liker. Men det ville vært kjedelig, da?!

Utseendet på rasen er også midt i blinken for meg. Jeg liker masse pels, funksjonell kroppsbygning, kraftfulle steg og de dype, mandelformede øynene som har så utrolig mye sjel <3

Jeg har nok funnet rasen "min", men liker også afghaneren utrolig godt, da mest utseendemessig. Det samme med dobermann. Papillon og puddelrasene er og raser jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært veldig, veldig glad i Tolleren. De er så morsomme å jobbe med, kloke og lærevillige. Også er de jo veldig pene, da! Dessverre har jeg ikke de beste erfaringene gemyttmessig, men jeg er jo ikke så veldig sosial selv, så det går fint :rolleyes2:

Jeg fikk øynene opp for Papillon/Phalene for lenge siden, rent utseendemessig, og etter å ha fått jobbe med en de siste ukene, må jeg nok liste dem opp som en soleklar favoritt. Alt jeg ser etter og mer, og veldig fin størrelse.

Av hundene jeg antageligvis aldri kommer til å eie, er jeg veldig glad i Border Collie og Polarhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Aussie og Toller, men Bichon Frisé er og veldig høyt oppe. :)

Det jeg liker med hundene er at de er så lettlærte, vennlige hunder, med store personligheter. De krever sitt, uansett hvor lettlærte de er, og det er noe som tiltrekker meg. I tillegg er jo utseende alltids et pluss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren har tatt meg med storm. Vakre, fartfylte, oppfinnsomme, lettlærte og med en utrolig hendig størrelse.

Engelsk Springer Spaniel vil alltid stå hjertet mitt nær, men er ikke helt den type hund som passer meg her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien har tatt meg med storm (for å herme etter det uttrykket - men det passet så godt.) :heart:

Welsh springer spaniel er også en veldig morsom hund som passer både til aktivt bruk og i familien. Jeg syntes begge rasene er vakre på hver sin måte - og de har begge stor personlighet.

Fra før er jeg veldig glad i Berner. Jeg blir varm i hjertet av den rasen rett og slett, de er bare så gode! Bearded collie er og en rase jeg setter stor pris på - en herlig glad klovn. :ahappy:

Men jo fler raser jeg blir godt kjent med, jo mer faller jeg for de og. Småhunder med 'flatt ansikt' foreksempel er definitivt ikke meg, men etter å ha blitt kjent med en liten griffon falt jeg jo helt for han også. :wub:

Så all ære til arten hund! :ahappy::heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien virker omtrent perfekt til meg i mine øyne nå. Den virker til å ha alt jeg ønsker i en hund. Arbeidslysten, utholdenheten, lekelyst, kamplyst, det sosiale, vakkert utseende, lite pelsstell, trygg og god mentalitet, bra helse. :wub: Rett og slett perfekt! (sånn bortsett fra at de kan vokte og varsle, men hysj! :whistle: )

Ellers har alltid Basenjien tiltalt meg utseendemessig og er en stor og uslått nummer en på maskothund ønskelisten min :wub: Men det er ikke akkurat den enkleste rasen å få truffet på individer av, så om personligheten dens passer med meg er jeg enda litt usikker på. Om det ikke blir en Basenji, så ligger mange av myndene mitt hjerte nært også som maskothunder :wub:

Det er mange meget vakre hunder der ute i verden, men om fornuften får komme til sin rett, så faller mange av de bort av ulike grunner

Edit: Glemte jo helt å si at jeg elsker gemyttet på papillonen. Synd de har en upraktisk pels :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...