Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhunder som tisser på seg selv?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Dere med hannhunder, er dere plaget med at hunden tisser på seg selv?

Nitro har begynt å gjøre det nå, og han kan treffe frambeina og magen. Det stinker av han og jeg måtte bade han igår. Idag lukter han like ille. :getlost:

Det er jo litt tungvindt å måtte bade han etter hver tur. Er det egentlig vanlig av hanner skvetter på seg selv? Er det noe de kan vokse av seg, eller er noen mer grisete enn andre?

Dette skjer oftest når han står på 4 bein og tisser, og når han tisser lenge treffer strålen frambeina. Noen ganger markerer han ivrig og virker som om at han spenner seg i ryggen og da treffer strålen mage/bein.

Blææh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske vanlig tror jeg. Er vel egentlig første gangen nå som jeg har en hund som ikke gjør det, yngstemann er flink han. :thumbsup: Eldstemann passer jeg på, når jeg ser strålen tar feil retning tar jeg tak i beinet som han løfter opp sånn at strålen.... ja du skjønner. :x Ser sikkert jæv*** teit ut, men samme rakkern. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte med det da han ble operert i hoften. Han er stivere i musklene og ryggen og virker å stå på en annen måte nå enn før. Nå som han er blitt mykere og bedre trent igjen så ser det ut til å avta noe - heldigvis.

jeg prøver å gå ut i høyt gress så han kan gå på do der. Minsker risken for at han treffer segb selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tisses det daglig på seg *grøss* Så slangen ligger alltid klar når vi kommer hjem. Han er en real grisegutt og han klarer av en eller annen grunn å treffe forbeina sine og blir like overrasket hver gang *ler* Idioten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, tenker på dere med langhårete hunder! Stakkars :P Ille nok slik det er syns jeg, og han har jo så og si ikke hår på beina. Må nok begynne å spyle av han etter turene. Gjorde det nå netopp. Så må vel bare legge dette til i lista over ting jeg ikke liker med hannhunder. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at hanne er relativt uaktuelt her i huset.. :aww:

Gøyal eller? Er det (kun) derfor du har tispe? :lol:

Skvetting på beina er kun en bagatell så lenge det er gress/snø/en vanndam å tørke av det meste pisset, i noen tilfelle alt, mens vi er ute og vi har vann hjemme. Det skjer jo ikke hver dag og hele dagen lang heller, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyal eller? Er det (kun) derfor du har tispe? :lol:

Skvetting på beina er kun en bagatell så lenge det er gress/snø/en vanndam å tørke av det meste pisset, i noen tilfelle alt, mens vi er ute og vi har vann hjemme. Det skjer jo ikke hver dag og hele dagen lang heller, da. :)

"En av grunnene.." :aww:

Hihi neida, men jeg angrer heller ikke på at jeg har tisper når jeg leser sånn som dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at Orry har sånne uhell, men det er sjelden. Heldigvis :)

På det området der er det faktisk verre med Norma - hun vil helst tisse på helt åpne plasser, gjerne asfalt, og da renner tisset fort inn i "skjørtene" bak :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanlig at unge hannhunder ikke er så flinke med tissingen sin. Men erfaring gjør som kjent mester, og min erfaring er at de sjeldnere tisser på seg selv når de blir voksne. At det skjer innimellom, er likevel noe man må regne med samme hvor presisjonssikre de er blitt ;)

Har forresten litt plage med at når de større hunden mine tisser, kommer den lille og løfter foten himmelhøyt og tisser dem oppetter benet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om hanhunder som tisser på seg selv :icon_confused: Visst det er et uhell ja, men ikke til vanlig. Jeg har aldri opplevd det med noen av de jeg har hatt, heller aldri kjent noen som har gjort det. Er heldig jeg da tydeligvis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt ett par gule bikkjer når vi er sammen med hannhunder ja :getlost::sint_01:

Hannhunden jeg hadde tidligere hadde ikke noe problem med at han tisset på seg, men en unghund jeg omgås mye med tisser rett framover slik at det treffer både under magen og på frambeina.. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oi, jeg visste helt ærlig ikke at dette er så vanlig jeg :o Da har jeg tydeligvis hatt flaks, for min hannhund har aldri tissa på seg selv (men han har heller aldri alle fire beina i bakken når han tisser sånn som Djerve beskriver). Det har hendt han har fått litt i pelsen under magen da, hvis den er lang og henger ned foran, men pelsen ligger stort sett "fremover" der så han ikke treffer den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver til foreldrene mine tisser alltid samtidig som han driter, og da går det bare alltid innmari gærnt.. men ikke akkurat noe å gjøre med det annet enn å spyle etter tur.

Jeg er glad min lille gutt ikke har begynt å løfte på beinet og surre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, når småen har en ordentlig god lukt på gang (el løpetispe rett i nærheten) har han ikke alltid tid å løfte benet helt - forsøker å multitaske (snuse/gå fort/tisse/få med seg alt annet)- og da treffer han ofte ene frambeinet.. Så lage han en scene, spratler rundt og kikker på meg som om jeg hadde noe med det å gjøre... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med hannhunder, er dere plaget med at hunden tisser på seg selv?

Nitro har begynt å gjøre det nå, og han kan treffe frambeina og magen. Det stinker av han og jeg måtte bade han igår. Idag lukter han like ille. :getlost:

Det er jo litt tungvindt å måtte bade han etter hver tur. Er det egentlig vanlig av hanner skvetter på seg selv? Er det noe de kan vokse av seg, eller er noen mer grisete enn andre?

Dette skjer oftest når han står på 4 bein og tisser, og når han tisser lenge treffer strålen frambeina. Noen ganger markerer han ivrig og virker som om at han spenner seg i ryggen og da treffer strålen mage/bein.

Blææh!

Sliter litt med dette også... den dype brystkassen er litt vanskelig å styre unna, tydeligvis! Vi har lurt på om det har noe med balansen hans å gjøre, etter operasjonen. Han står helst på det beinet han er operert i. Akkurat som at han ikke klarer/gidder å løfte beinet skikkelig noen ganger. Men har hørt om andre whippethanner også kan gjøre det, og at de oftest vokser det av seg... så vi får se, og håpe.

Tørker med papir. Pleier ikke å være noe lukt eller noe da. Han vasker seg jo dessuten også godt selv etter tur, som oftest. Men det er et irritasjonsmoment, uten tvil. Jeg har ikke hatt lyst til å vaske han oftere på grunn av dette, mener vel egentlig at en hund ikke trenger å dusjes hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Alaska Husky tisser på seg selv, så godt som hver gang han skal ut og tisse, og tisser da gjerne på seg selv flere ganger ettersom at han er veldig glad i å gjøre fra seg i kjempe store mengder... :getlost:

Bichon Friséen min derimot tisser kun på seg selv når Alaska Huskyen min skubber til ham.. De er ikke akkurat bestevenner for å si det slik :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...