Gå til innhold
Hundesonen.no

Slektsforskning


Nirm

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Er det fler her som driver med slektsforskning?

Hvor stammer dere fra? Hvor langt tilbake har dere kommet og har dere noen festlige slektninger å dele med oss? Som at vi har funnet ut at Toya og Ingvild er i slekt via denne damen her på en eller annen måte. :lol:

gni det inn, Nirm :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet enn at mamma er tre eller firemenning til noen i Royksopp, så vet jeg ikke om så veldig mye.

Men fant da noe greier bakover, noen helt tilbake til ca. 1200-tallet.

Også glemte jeg jo Moe da, som i Asbjørnsen og Moe, han er jeg beslektet til på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null peiling på hvordan man finner ut av sånt, men hadde vært artig å prøve. Eneste jeg har hørt av en annen som har drevet å slektsforsket på deler av slekten er at jeg er i slekt med den siste heksa som ble brent. Tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slekt med denne: Mattis Håberget

Hans foreldre sverget til mærramjølk:

"Mattias Håberget var født av Finnske foreldre og hoppemjølk var det første han fikk av næring. Finnen hadde den tro at dersom barnet fikk hoppemjølk fra ei hoppe som hadde sitt første føll, ville barnet bli spesielt sterkt. Verken barnet eller føllet måtte suge sin egen mor. Mærramjølk hjalp bare den førstefødte. Og om Mattias sies det at han ble en mann av helt usedvanlige krefter, men hoppa han fikk mjølka fra ble det ingen ting av."

Ved Nygården/Høljebakken finner man dørhella som det sies at han Mattis bar dit. Den er stor!

Er også i slekt med en eller annen idrettsutøver, husker ikke helt hvem det var, om det var Aamodt eller en annen som var aktiv på hans tid. Har i alle fall en del svensker og finner i slekta, da både mor og farsgreina kommer fra Hedmarken. Ei som har gitt ut slektsbok om Nesseterslekta, som er min mors fars linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekta mi på morssiden stammer fra Møre og Romsdal, farssiden vet jeg ikke ettersom jeg ikke kjenner ham, men farmora mi er ihvertfall fra Narvik. Etternavnet mitt stammer fra rundt Kristiansund et sted. Er faktisk med i en gruppe på FB for folk med felles etternavn ettersom det er så lite utbredt. Mange med det etternavnet utvandret til USA, bl.a. min morfars bror som den dag i dag bor i Florida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slekt med denne: Mattis Håberget

Hans foreldre sverget til mærramjølk:

"Mattias Håberget var født av Finnske foreldre og hoppemjølk var det første han fikk av næring. Finnen hadde den tro at dersom barnet fikk hoppemjølk fra ei hoppe som hadde sitt første føll, ville barnet bli spesielt sterkt. Verken barnet eller føllet måtte suge sin egen mor. Mærramjølk hjalp bare den førstefødte. Og om Mattias sies det at han ble en mann av helt usedvanlige krefter, men hoppa han fikk mjølka fra ble det ingen ting av."

Ved Nygården/Høljebakken finner man dørhella som det sies at han Mattis bar dit. Den er stor!

Herregud, stakkars barn, hoppemelk smaker grusomt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gni det inn, Nirm :lol:

Hvordan er du i slekt med Belle? Har du aner fra Trøndelagen, altså?

Er faktisk med i en gruppe på FB for folk med felles etternavn ettersom det er så lite utbredt.

Mamma lagde en tilsvarende gruppe for det ene etternavnet mitt - den består av ti medlemmer, hvor alle er i nær slekt med hverandre utenom en tilfeldig amerikaner som heter "Rocky" og som ingen egentlig vet hvem er. :lol:

Vi er litt flere enn ti som har dette etternavnet altså, men ikke så veldig mange - i Norge er vi registrert 46 stykker med det ene etternavnet mitt, og 159 med det andre - men vi er to slekter i Norge som bruker det navnet, én i Hedmark (like ved Elverum) og én i Nord-Trøndelag, der jeg kommer fra.

Jeg har ikke drevet noe med slektsforskning selv, men jeg har/har hatt besteforeldre som vet mye om de par-tre generasjonene over seg samt en del andre slektninger. En av "besteforeldreslektene" mine har bodd i Oslo i mange herrens år, men kom tidligere fra Ringerike et sted. En annen har hatt tilholdssted på Byneset utenfor Trondheim i mange generasjoner, med noe nytt blod her og der (stort sett fra Fosen). De to siste stammer fra bygder utenfor Stjørdal i Nord-Trøndelag.

Det mest spennende i min slekt er vel massemorderinnen (men hun er jeg ikke direkte etterkommer av, altså - hvis jeg ikke husker helt feil var hun en kusine eller tremenning av min tipp-tipp-oldemor) samt en riking som vel egentlig er min tipp-tipp-oldefar, men fordi barnet var "uekte" ble ikke arven ført videre. Forøvrig har vi noen amerikafarere, så jeg har litt slekt både i Texas og Minnesota. Men utover det er det stort sett bare bønder og arbeidere bakover i slekta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternavnet mitt er det kun 13 som har, og alle er i nær slekt med hverandre :lol: Ellers skal jeg visstnok være i slekt med en bøddel fra Sunnmøre :whistle: Jeg har aner fra Oslo, Gjøvik, Sunnmøre og Trøndelag. Så en litt sånn lett blanding :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skoleprosjekt om slektsforskning for en stund tilbake. Det endte opp med at jeg satt dag etter dag, fant frem slektsbøker, slektskart og søkte rundt på leting etter familie. På pappas side var det lite spennende, bønder hele veien. På mammas side derimot var det mye snasent, slekten strekker seg tilbake til Tyskland da de kom hit på begynnelsen av 1600 tallet til Bergen. Jeg fant ut at min tipp tipp oldefar var Hans Rasmus Astrup, en vistnok kjent politiker som bodde i Vitenskapsakademiet.

Et godt tips er å melde seg inn på http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.myheritage.no%2Ffamily-tree-builder&ei=Tcc1To-7NpHusgaSyPS6Ag&usg=AFQjCNGkpSQldOYgY4xTL7-jWbWP7dKIeQ&sig2=CJTtdt6FHMjID3LwaxWBcQ denne siden. Her begynner man å legge inn info så langt bak man vet, og den vil også koble deg opp mot slektstreer som inneholder samme navn som deg. Advarer dere om at man blir litt hekta :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er du i slekt med Belle? Har du aner fra Trøndelagen, altså?

Mamma lagde en tilsvarende gruppe for det ene etternavnet mitt - den består av ti medlemmer, hvor alle er i nær slekt med hverandre utenom en tilfeldig amerikaner som heter "Rocky" og som ingen egentlig vet hvem er. :lol:

Vi er litt flere enn ti som har dette etternavnet altså, men ikke så veldig mange - i Norge er vi registrert 46 stykker med det ene etternavnet mitt, og 159 med det andre - men vi er to slekter i Norge som bruker det navnet, én i Hedmark (like ved Elverum) og én i Nord-Trøndelag, der jeg kommer fra.

Jeg har ikke drevet noe med slektsforskning selv, men jeg har/har hatt besteforeldre som vet mye om de par-tre generasjonene over seg samt en del andre slektninger. En av "besteforeldreslektene" mine har bodd i Oslo i mange herrens år, men kom tidligere fra Ringerike et sted. En annen har hatt tilholdssted på Byneset utenfor Trondheim i mange generasjoner, med noe nytt blod her og der (stort sett fra Fosen). De to siste stammer fra bygder utenfor Stjørdal i Nord-Trøndelag.

Det mest spennende i min slekt er vel massemorderinnen (men hun er jeg ikke direkte etterkommer av, altså - hvis jeg ikke husker helt feil var hun en kusine eller tremenning av min tipp-tipp-oldemor) samt en riking som vel egentlig er min tipp-tipp-oldefar, men fordi barnet var "uekte" ble ikke arven ført videre. Forøvrig har vi noen amerikafarere, så jeg har litt slekt både i Texas og Minnesota. Men utover det er det stort sett bare bønder og arbeidere bakover i slekta mi.

Nei si det... er noen glupinger som har styra og ordna og funnet det ut :lol:

Ja jeg har trønderske aner - farmor og farfar er trøndere og pappa har bodd hele barndommen sin på idylliske Orkanger :lol:

Farfars slekt er fra Steinkjær og farmor er jeg mer usikker på , men samme kan det være :P

Er i allefall baki der *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å melde seg inn på http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.myheritage.no%2Ffamily-tree-builder&ei=Tcc1To-7NpHusgaSyPS6Ag&usg=AFQjCNGkpSQldOYgY4xTL7-jWbWP7dKIeQ&sig2=CJTtdt6FHMjID3LwaxWBcQ denne siden. Her begynner man å legge inn info så langt bak man vet, og den vil også koble deg opp mot slektstreer som inneholder samme navn som deg. Advarer dere om at man blir litt hekta :whistle:

får jo ikke til laste dette ned.. hva gjør jeg feil? eller funker det ikke på mac?

Red: tror kanskje jeg fikk det til no :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at min tipp tipp oldefar var Hans Rasmus Astrup, en vistnok kjent politiker som bodde i Vitenskapsakademiet.

Han var faktisk statsråd på 1880-tallet, i tillegg til at han vel var landets rikeste mann.

Oldefar til den nålevende Hans Rasmus Astrup om jeg ikke tar helt feil.

Som en morsom kuriositet har jeg faktisk en av bilene som den nålevende kjøpte stående.. En eksepsjonelt velutrustet Volvo 760 Turbo, 1989 modell :)

Den nålevende Hans Rasmus Astrup er forøvrig mannen bak Astrup Fearnley museet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var faktisk statsråd på 1880-tallet, i tillegg til at han vel var landets rikeste mann.

Oldefar til den nålevende Hans Rasmus Astrup om jeg ikke tar helt feil.

Som en morsom kuriositet har jeg faktisk en av bilene som den nålevende kjøpte stående.. En eksepsjonelt velutrustet Volvo 760 Turbo, 1989 modell :)

Den nålevende Hans Rasmus Astrup er forøvrig mannen bak Astrup Fearnley museet.. :)

Det har gått bra med noen i familien iallefall, men morsomt med mer informasjon. Jeg kan jo også legge til at jeg er oldebarn til Arnstein Arneberg, kjent arkitekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite spennende å si om slekta, annet enn at jeg på en eller annen måte er i slekt med Robert Sørlie et eller annet sted på morssida mi. Mora mi drev med slektsgransking før, så det var slik det kom opp. Men er det er jo litt kult, er vel der hundegalskapen kommer ifra :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg koser meg med slektsforskning. Kjempespennende :) Min mor er fra Vestlandet (Florø og Elnesvågen), min farmor fra Gudbrandsdalen og min farfar fra Kvaløya ved Tromsø, så jeg har slekt spredd rundt overalt. For tiden holder jeg på med farfar sin side. Jeg har i flere år hørt at vi har hatt noen mordere i slekta (hvem har vel ikke det :P ), og nå fant jeg dem ved hjelp av google :D Mordet er blitt kjent som Kjærvikmordet, skjedde på 1700-tallet, og ble utført av Birte og Benjamin - søster og bror av en av mine forfedre. Egentlig en ganske spennende, men selvfølgelig tragisk, historie. De drepte Birtes ektemann, hvorfor er det mange teorier rundt. Etter flere rettsaker og rømningsforsøk ble Birte og Benjamin dømt til døden. Hodene til Birte og Benjamin ble satt på stake til skrekk og advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg skal forske litt på slekta mi, det høres utrolig interessant ut å vite hvor man egentlig kommer fra :thumbsup:

Det er kjempespennende :) Og denne mordsaken som jeg fant, har jo blitt skrevet så mye om! Masteroppgaver, roman og vissnok en mini-serie på NRK (selv om jeg er noe usikker på om den handler akkurat om dette, pga en same som er innvolvert). Så... Hvis det er noen der ute som har lyst å selge en bok som heter "Timeglasset", kom ut i 1952, og skrevet av en Nils Ytreberg, er det bare å si ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet litt bakover på min slekt. Min far stammer fra Hønefoss området visst. Ikke så mye spennende å finne der foreløpig...

Bakover på min mors slekt, så stammer en side fra Kyrkjebø i Sogn og Fjordane. Og der har de bodd i flere generasjoner. Videre går de tilbake til Danmark, og geistlige dansker. Annen gren går over til Sverige, helt nord mot finskegrensa. Og der var det tydeligvis litt drama i gården, og endte med at enten kone eller sønnen slo ihjel far på gården. Men hoder ble visstnok ikke satt på staker da. :lol: Det er visstnok samiske aner som er også finsktalende, men jeg har ikke helt funnet ut om de går over til Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet litt bakover på min slekt. Min far stammer fra Hønefoss området visst. Ikke så mye spennende å finne der foreløpig...

Bakover på min mors slekt, så stammer en side fra Kyrkjebø i Sogn og Fjordane. Og der har de bodd i flere generasjoner. Videre går de tilbake til Danmark, og geistlige dansker. Annen gren går over til Sverige, helt nord mot finskegrensa. Og der var det tydeligvis litt drama i gården, og endte med at enten kone eller sønnen slo ihjel far på gården. Men hoder ble visstnok ikke satt på staker da. :lol: Det er visstnok samiske aner som er også finsktalende, men jeg har ikke helt funnet ut om de går over til Finland.

Si ifra hvis du trenger litt hjelp til info på Hønefoss-siden da. Jeg er oppvokst der (vel Hole da, men kjenner områdene rundt også), og min bestemor er også det (var veldig vanlig at folk flytta fra Gudbrandsdalen til Hønefoss vissnok på den tiden), og kjenner traktene veldig godt (litt hobby-historiker :P ). I tillegg til at min oldefar og slekt var fra Hole/Norderhov.

På den siden dukket det forresten plutselig opp en svensk skredder som slo seg til ro i Hole, men han har jeg ikke begynt å undersøke nærmere ennå. Men det står litt skrevet om han i Holes bygdebøker. Men er litt usikker på hvordan jeg skal finne fram til ting i Sverige, noen som vet?

Veldig mange parenteser det blei her da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
×
×
  • Opprett ny...