Gå til innhold
Hundesonen.no

tester han grenser?


antonia

Recommended Posts

I dag når vi gikk tur, begynte Kaizer plutselig å knurre og bjeffe mot meg, nappet etter hendene mine og bet tak i båndet!

Han har såvidt startet dette før også, å da har jeg strammet inn båndet, sett mot skyene og spasert videre. Dette har tidligere funket, men ikke i dag! Venninna mi som gikk sammen med oss ble skikkeli skremt, det samme med andre mennesker som gikk forbi. Jeg for min del ble meget irritert og ganske oppgitt! Jeg prøvde først å ignorere og bare fortsette å gå, men det hele bare eskalerte og han begynte å hoppe på meg mens han nappet!

Hele greia endte med at jeg stoppet opp, tråkket på båndet og holdt han fast helt til han hadde roet seg ned. Dette måtte gjentas 5-6 ganger før vi kom hjem.

Men ja, en ubehagelig opplevelse!

Er det noen her som har råd eller tips til hvordan jeg skal håndtere slike situasjoner? er det endringer vi bør gjøre i hverdagen?

Kaizer er forøvrig en 3 år gammel boxer, som jeg fikk fra omplassering for litt over en mnd siden. Han er ikke alltid like flink å gå i bånd, og hopper når han hilser, har dette en sammenheng?

Mail er sendt til trondheim hundeskole, med tanke på kurs/atferdsterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være flere ting, men det bunner i "stress"

Kanskje det er lenge siden han fikk løpe og var utålmodig? Kan det være at akkurat denne veien han er vant til å gå før han møter hundevenner? Hadde han gått pent veldig lenge og trengte en utblåsning? Kanskje det er slik han alltid har gått i bånd før? (det tar tid før all forhenværende atferd dukker opp i omplasseringshunder)

Du taklet det iallefall riktig, stå på båndet til han gir seg eller bind han fast og ignorer ham. Ikke bli irritert/sint (lettere sagt enn gjort), han leser din sinnstemning og agerer mer pga det. Prøv å tenk tilbake, har det skjedd noe i det siste som kan ha bygget opp stress? Det kan like gjerne være mange positive ting som negative ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være flere ting, men det bunner i "stress"

Kanskje det er lenge siden han fikk løpe og var utålmodig? Kan det være at akkurat denne veien han er vant til å gå før han møter hundevenner? Hadde han gått pent veldig lenge og trengte en utblåsning? Kanskje det er slik han alltid har gått i bånd før? (det tar tid før all forhenværende atferd dukker opp i omplasseringshunder)

Du taklet det iallefall riktig, stå på båndet til han gir seg eller bind han fast og ignorer ham. Ikke bli irritert/sint (lettere sagt enn gjort), han leser din sinnstemning og agerer mer pga det. Prøv å tenk tilbake, har det skjedd noe i det siste som kan ha bygget opp stress? Det kan like gjerne være mange positive ting som negative ting.

Der sier du noe, de har sperret av barnehagen hvor vi pleide å slippe han og hundevennene for lek.. Med andre ord han det ikke blitt noe særlig fart og spenning siste to ukene.. gikk på en vei han aldri han fått hilse på hunder før, og det var første lufteturen etter jobb. Godt å høre du mener jeg taklet det riktig! Selv om jeg blir sint, er jeg fortsatt helt rolig, og prøver å heller se for meg hvordan jeg vil han skal oppføre seg, for å roe meg selv:p

For å se det "positive" i hendelsen, så har jeg nå fått oppleve han i en slik situasjon, og det hele skjedde heldigvis på et sted med ikke så mye mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig det du opplever der. Du harikke hatt han så lenge og det tar litt tid før han er blitt ordentlig husvarm. Slik oppførsel er som regel alltid stress i en eller annen form. Han vil noe annet enn du, han blir frustrert og girer seg opp. Du løste det på en helt grei måte.

Men husk at en voksen hanboxer trenger en god del stimuli, både mentalt og fysisk. Om han får passe mengder av begge greier vil han være rolig inne og antagelig ikke ha slike tulltak ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du taklet dette riktig :) Om du tror det kan ha en sammenheng med energinivå og det at du ikke har noen plass og slippe han så kanskje du kunne hadt på han en trekksele og syklet en runde hvor han får trekke og løpe det han vil/orker innimellom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne er han en engel! han er så rolig at man nesten glemmer at det er en hund i hus:p

Er nok stress som følge av oppsamling av energi, da han ikke har fått løpt/rast fra seg på litt over en uke! Må må må finne et nytt sted han kan "slippes" med langline..

Holder på å lære han å sykle og jogge og ettersom han tror fart betyr "nå skal vi leke", er det vanskelig å få utløpt energien hans ved sykling! foreløbig har vi ikke klart å sykle en meter en gang.. så nå trener vi gå pent, mens jeg triller sykkelen;)

Blir en tur på zoobutikken på oss på mandag for å kjøpe kløv, så han får jobbet litt mer på en rolig dag :)

Var nettop ute med han en liten time(da har vi gått 3 timer tilsammen i dag), å da oppførte han seg som den engelen han pleier å være:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og - litt oppgitt - må jeg si at dette er det som skjer når folk ikke vet hvilken hund de anskaffer seg!

Den adferden du beskriver er typisk for rasen! Og det er IKKE knurring! Boxere lager en liksomknurring når de leker, det er endel av språket deres! I tillegg elsker de å bite i ting...

Det du har, er en litt understimulert boxer, som starter lek med deg, fordi han kjeder seg! Gi ham flere utfordringer; det er en bruksrase du har anskaffet deg! Og et skarpt "NEI" pleier å være nok til å avslutte adferden, de er ganske myke for stemmebruk...

Jeg har masse videoer av min egen boxer (og tidligere boxer) i samme type lek! Han gjør det samme i lek med andre hunder, og hunder som han treffer første gang, skjønner ikke alltid språket, men etter 5 min leker de greit...

Angående sykling, så pleier de å ha en greie med at de "jakter" på pedaler og hjul, men mine har vært tilvendt sykkelen på 5-10 min... Boxere er valp hele livet, og de mener selv at 90 % av tiden de lever er deres leketid :D

Jeg ville personlig ha introdusert spor for ham; det er en aktivitet de blir sliten i hodet av! Kombinasjonen spor og lydighet, samt at han får løpt/svømt hver dag, gir deg en garantert rolig og avbalansert hund! Lykke til! Og spør gjerne om mer!

Forresten; å ignorere adferden hjelper ikke, han gjør det for å aktivisere deg, og jo mer passiv du er, jo mer vil han se behovet av å aktivisere deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og - litt oppgitt - må jeg si at dette er det som skjer når folk ikke vet hvilken hund de anskaffer seg!

Den adferden du beskriver er typisk for rasen! Og det er IKKE knurring! Boxere lager en liksomknurring når de leker, det er endel av språket deres! I tillegg elsker de å bite i ting...

Det du har, er en litt understimulert boxer, som starter lek med deg, fordi han kjeder seg! Gi ham flere utfordringer; det er en bruksrase du har anskaffet deg! Og et skarpt "NEI" pleier å være nok til å avslutte adferden, de er ganske myke for stemmebruk...

Jeg har masse videoer av min egen boxer (og tidligere boxer) i samme type lek! Han gjør det samme i lek med andre hunder, og hunder som han treffer første gang, skjønner ikke alltid språket, men etter 5 min leker de greit...

Angående sykling, så pleier de å ha en greie med at de "jakter" på pedaler og hjul, men mine har vært tilvendt sykkelen på 5-10 min... Boxere er valp hele livet, og de mener selv at 90 % av tiden de lever er deres leketid :D

Jeg ville personlig ha introdusert spor for ham; det er en aktivitet de blir sliten i hodet av! Kombinasjonen spor og lydighet, samt at han får løpt/svømt hver dag, gir deg en garantert rolig og avbalansert hund! Lykke til! Og spør gjerne om mer!

Forresten; å ignorere adferden hjelper ikke, han gjør det for å aktivisere deg, og jo mer passiv du er, jo mer vil han se behovet av å aktivisere deg...

Må bare få sagt at han er en omplasseringshund som jeg fikk for en mnd siden, han er tre år gammel, og har dessverre ikke fått oppdragelse(sett bort fra at han er husren og kan å være alene hjemme). Var klar over hva jeg gikk til, og tok ikke knurringen og oppførselen som en aggressiv atferd, men var usikker på hvordan jeg skulle håndtere oppførselen; da han skremte vettet av folk som var rundt oss. Vi har trent litt "spor" ved å gjemme godbiter/leker, og dette viser han stor interesse for, så sporing blir det nok når hverdagslydigheten sitter:)

Å la han få løpe fra seg prøver jeg fortsatt å finne en løsning på; her er ingen plasser å "slippe" han på, og her er heller ingen hundepark:( syklingen er et kapittel for seg selv, men ser så smått fremskritt;) driver nå å trener han til å kunne jogge sammen med meg, og har store fremskritt her, men fortsatt en lang vei å gå!

Men om du har tips og triks til hvordan jeg kan aktivisere gutten både mentalt/fysisk, så tar jeg gjerne i mot en PM! Man kan lese så mye man vil, men førstehåndserfaring er jo alltid bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt at han er en omplasseringshund som jeg fikk for en mnd siden, han er tre år gammel, og har dessverre ikke fått oppdragelse(sett bort fra at han er husren og kan å være alene hjemme). Var klar over hva jeg gikk til, og tok ikke knurringen og oppførselen som en aggressiv atferd, men var usikker på hvordan jeg skulle håndtere oppførselen; da han skremte vettet av folk som var rundt oss. Vi har trent litt "spor" ved å gjemme godbiter/leker, og dette viser han stor interesse for, så sporing blir det nok når hverdagslydigheten sitter:)

Å la han få løpe fra seg prøver jeg fortsatt å finne en løsning på; her er ingen plasser å "slippe" han på, og her er heller ingen hundepark:( syklingen er et kapittel for seg selv, men ser så smått fremskritt;) driver nå å trener han til å kunne jogge sammen med meg, og har store fremskritt her, men fortsatt en lang vei å gå!

Men om du har tips og triks til hvordan jeg kan aktivisere gutten både mentalt/fysisk, så tar jeg gjerne i mot en PM! Man kan lese så mye man vil, men førstehåndserfaring er jo alltid bedre:)

Skal svare deg i morgen; nå er det kveld her :D

Det var ikke ment som kritikk, men du har fått deg en typisk boxer, og de er veldig orale av seg :D

Ble egentlig mest irritert over de velmenende innleggene som omtaler det som stressadferd; det er et rasetrekk! På samme måte som en BC ikke er stresset fordi den vil gjete sauer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal svare deg i morgen; nå er det kveld her :D

Det var ikke ment som kritikk, men du har fått deg en typisk boxer, og de er veldig orale av seg :D

Ble egentlig mest irritert over de velmenende innleggene som omtaler det som stressadferd; det er et rasetrekk! På samme måte som en BC ikke er stresset fordi den vil gjete sauer...

Et rasetrekk å være så høye i stress på tur?????? Åneidu! Kjenner flere boxere jeg, og alle har vist slik atferd når de er stresset, ikke når de er rolige. Stress er ikke automatisk et negativt ord når det gjelder atferd. Og ja, endel BC stresser når de vil gjete, men ikke får lov. Samme som boxeren her, den stresser når den ikke får lov å leke/løpe/hva den nå ønsker.

Tom min rolige, dryge, snilleting stresser hun, når hun vil ha i godbiten sin, selv om det bare vises gjennom pesing og en ekstra trang til å sitte på fang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kalle det hva man vil forsåvidt, stress, frustrasjon, understimulering etc. Poenget er å gi hunden stimuli slik at han blir fornøyd i hverdagen. Og ja, enig med Trulte at enkelte boxere som ikke har lært grensesetting gjerne har slik atferd som dette. De har lært at de oppnår noe med den bitingen i båndet, hopper opp osv.

Ordet "Nei" i seg selv vil ofte ikke være nok for å få slutt på atferden. Når hunden starter disse raptusene er det helt greit å binde han, forlate han for et øyeblikk. Eller på annen måte få vist han at han ikke oppnår noe som helst ved den oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rasetrekk å være så høye i stress på tur?????? Åneidu! Kjenner flere boxere jeg, og alle har vist slik atferd når de er stresset, ikke når de er rolige. Stress er ikke automatisk et negativt ord når det gjelder atferd. Og ja, endel BC stresser når de vil gjete, men ikke får lov. Samme som boxeren her, den stresser når den ikke får lov å leke/løpe/hva den nå ønsker.

Tom min rolige, dryge, snilleting stresser hun, når hun vil ha i godbiten sin, selv om det bare vises gjennom pesing og en ekstra trang til å sitte på fang.

Hvis du LESER innlegget mitt, så sier jeg at det IKKE er stress! ALLE boxere jeg har vært borti, aktiviserer seg selv med å "bite" i hender/bånd...de har ekstremt lett for å kjede seg.... Mulig vi ikke definerer ordet stress på samme måte, men en hund som leker, kaller jeg ikke stresset, den kaller jeg aktiv!

En BC som gjeter (ikke nektes å gjete) er aktiv, men ikke stresset - etter min definisjon...

Min egen boxer er EKSTREMT rolig (trenes mye), men jeg kan få frem den adferden som TS beskriver på under 5 sekund...og det tar meg kortere tid å få den bort igjen...

Beste belønningen man kan gi en boxer er "kamp" (les:drakamp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kalle det hva man vil forsåvidt, stress, frustrasjon, understimulering etc. Poenget er å gi hunden stimuli slik at han blir fornøyd i hverdagen. Og ja, enig med Trulte at enkelte boxere som ikke har lært grensesetting gjerne har slik atferd som dette. De har lært at de oppnår noe med den bitingen i båndet, hopper opp osv.

Ordet "Nei" i seg selv vil ofte ikke være nok for å få slutt på atferden. Når hunden starter disse raptusene er det helt greit å binde han, forlate han for et øyeblikk. Eller på annen måte få vist han at han ikke oppnår noe som helst ved den oppførselen.

Dette er ikke en adferd man bare finner hos boxere som er understimulerte og ikke har lært grensesetting...

Om ikke et nei virker, så er det greit å binde hunden, om man ikke ønsker den type oppførsel - for min egen del, fremelsker jeg den adferden, fordi den brukes som belønning under trening (da på kommando, vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror beviset for at hunden ikke ville deg vondt med dette, sitter du med selv. Du har ingen sår, og du blør ikke.

Tror du ikke at hadde hunden virkelig vært sint og ment å skade deg, hadde du sittet med sår nå...? Kun lekebiting gir ingen sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror beviset for at hunden ikke ville deg vondt med dette, sitter du med selv. Du har ingen sår, og du blør ikke.

Tror du ikke at hadde hunden virkelig vært sint og ment å skade deg, hadde du sittet med sår nå...? Kun lekebiting gir ingen sår.

nei nei nei, jeg tok det ikke som aggressivitet! Skjønte med en gang at dette var pøbleri, og tok meg ikke engang bryet med å trekke til med hendene:p eneste jeg ble full av var sløgg!

Problemet her var at jeg ikke fikk stanset oppførselen med ignorering, og lurte på hva i all verden han forsøkte å oppnå med dette.

Det er ikke en oppførsel jeg nødvendigvis vil fjerne, men jeg ønsker å kunne kontrollere den!

Til Trulte70: Jeg prøvde selvfølgelig å si nei før jeg gjorde noe annet;) Men dette er en gutt som er vant til å få gjøre som han vil, og ikke kan grensesetting! Et nei, betyr ingenting for han når vi befinner oss utendørs. Det har tatt meg en mnd bare å lære han å reagere på navnet sitt både inne om ute! Han har hatt to hjem før, der jeg ikke vet noe om det første hjemmet(hvor han bodde til han var 2år). Men gutten aner ikke hvordan han leker med mennesker.. Inviterer jeg til drakamp, slipper han bare! Kaster jeg en pinne, reagerer han ikke. Kaster jeg en ball, løper han bort til ballen og legger seg ned å biter i den, han vil heller ikke bytte til noe bedre! I hjemmet han var før han kom til meg, måtte de trene han til å leke med andre hunder.. Han har myyye å lære, både sosialt og treningsmessig. Håper du skjønner at det ikke er lett å stoppe en slik oppførsel med et enkelt nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei nei, jeg tok det ikke som aggressivitet! Skjønte med en gang at dette var pøbleri, og tok meg ikke engang bryet med å trekke til med hendene:p eneste jeg ble full av var sløgg!

Problemet her var at jeg ikke fikk stanset oppførselen med ignorering, og lurte på hva i all verden han forsøkte å oppnå med dette.

Det er ikke en oppførsel jeg nødvendigvis vil fjerne, men jeg ønsker å kunne kontrollere den!

Til Trulte70: Jeg prøvde selvfølgelig å si nei før jeg gjorde noe annet;) Men dette er en gutt som er vant til å få gjøre som han vil, og ikke kan grensesetting! Et nei, betyr ingenting for han når vi befinner oss utendørs. Det har tatt meg en mnd bare å lære han å reagere på navnet sitt både inne om ute! Han har hatt to hjem før, der jeg ikke vet noe om det første hjemmet(hvor han bodde til han var 2år). Men gutten aner ikke hvordan han leker med mennesker.. Inviterer jeg til drakamp, slipper han bare! Kaster jeg en pinne, reagerer han ikke. Kaster jeg en ball, løper han bort til ballen og legger seg ned å biter i den, han vil heller ikke bytte til noe bedre! I hjemmet han var før han kom til meg, måtte de trene han til å leke med andre hunder.. Han har myyye å lære, både sosialt og treningsmessig. Håper du skjønner at det ikke er lett å stoppe en slik oppførsel med et enkelt nei:)

Prøv å legge inn en annen kommando som han allerede kan, f.eks. SITT. Klikk og belønn hvis han responderer.

Jeg er enig med deg; du må kunne kontrollere leken (dvs det er DU som bestemmer når, hvor og hvor lenge...)

Det som er viktig å huske med boxer, er at hvis du gir dem motstand (dvs tar i dem fysisk når de allerede er "oppskrudd"), så legger de vanligvis inn et ekstra gir...og den kampen ønsker du ikke, med mindre du er sikker på å vinne...

Det er normalt lite jaktlyst i boxere, men de passer godt på tingene sine, og vokter gjerne yndlingslekene...

Når du har drakamp, så bruk en lang fille eller ha tau i, ikke press ham med blikket, legg deg gjerne ned og dra til han er sikker på seg selv...la ham vinne fillen innimellom og tilby en ny i bytte... Jeg bruker gjerne fleecepledd fra Kid til 20 kroner, som jeg strimler opp og fletter i tykke fletter på ca 1 meter..billige og holdbare leker!

Husk at boxeren har et eget humor-gen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha blitt tipset om å lage en lang drakamp-leke, og invitere til lek, tror jeg faktisk problemet er løst!

Etter en del trening på at han kan få holde fast i leken selv om jeg også holder tak i den, så begynte vi å leke litt "røffere". Da kom atferden han viste på overnevnte tur frem for fullt, og vi startet treningen med at han skal avbryte når jeg sier STOPP!

Og det VIRKET:D

Samma hvor giret han er, så stopper han om jeg sier stopp, og slipper om jeg sier slipp:)

Bare jeg leter frem draleka, blir han så glad at han logrer med hele seg og ser ut som han ikke vet hvor han skal gjøre av seg!

HURRAHURRAHURRA:D

At han nå har skjønt betydningen av stopp når han girer seg opp, har vi også tatt giraffsteg når det gjelder joggingen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha blitt tipset om å lage en lang drakamp-leke, og invitere til lek, tror jeg faktisk problemet er løst!

Etter en del trening på at han kan få holde fast i leken selv om jeg også holder tak i den, så begynte vi å leke litt "røffere". Da kom atferden han viste på overnevnte tur frem for fullt, og vi startet treningen med at han skal avbryte når jeg sier STOPP!

Og det VIRKET:D

Samma hvor giret han er, så stopper han om jeg sier stopp, og slipper om jeg sier slipp:)

Bare jeg leter frem draleka, blir han så glad at han logrer med hele seg og ser ut som han ikke vet hvor han skal gjøre av seg!

HURRAHURRAHURRA:D

At han nå har skjønt betydningen av stopp når han girer seg opp, har vi også tatt giraffsteg når det gjelder joggingen! :D

Godt jobbet! Gratulerer med "ny" hund :D Snart freser dere rundt med sykkel også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt! Vil bare komme med et litt skummelt innspill. Jeg tok over en hund med samme oppførsel, bare at han var hakket verre (han bet hull, hadde 0 bitehemning), jeg valgte å legge en egen kommando på å avbryte atferden (brukte "kutt) og en på å starte den opp (brukte kroppsspråk). Senere brukte jeg den type lek (for det er bare lek) som belønning. Jeg syntes det var helt fantastisk å ha en hund jeg kunne belønne i så stor grad. Det ble jackpoten hans, å leke med meg var selvfølgelig kulere enn kong etc... Utrolig kjekt når hunden plutselig gjør noe helt fantastisk og du ikke har biffen han fortjener liksom *ler* Problemet er at da må du virkelig vite hva du gjør, og du må kunne stoppe han selv i lek med andre. Du aner ikke hvor mange som vil brytekampe med en sånn hund når de skal tøffe seg litt, for så å bli litt nervøse.

Som sagt, ikke sikkert det er lurt for deg, spørs hvor mye kontroll du får på han, men for meg var det gull verdt som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tips til dette annet enn at Trulte kommer med mye lurt.

Jeg hadde kurs med bare boxere en gang, åh herregud, som jeg rev meg i håret. Jeg hadde fra 6 mnd og opp til 5 år. De var noen fordømte klovner hele gjengen og det var ett under om de klarte å holde seg på bakken i 20 minutter av gangen. Innmari søte altså, men jeg kjente jeg ble smågal av dem *ler* Når man har 6 boxere som har litt liten selvkontroll på kurs, blir det ikke mye lp-kurs, men mer selvkontrolls kurs hihi. Var ikke alle som var fornøyde med det, men blir ikke lp-hunder som ikke klarer å holde fire bein i bakken uten å snakke om det i 4 minutter. Så da vet du, at det er ikke bare du eller han som gjør noe galt. Han er bare en boxer rett og slett, en liten sak på 3 år som ikke har fått oppdragelse og nå begynner å bli varm i trøya og viser deg litt hvorfor han ble omplassert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxere ER klovner! De er "valp" (i hodet) hele livet, og tror at hele verden er deres private lekeplass! :D

MEN; om man klarer å styre denne intensiteten deres inn på rett spor, så ender man opp med en fantastisk hund, en hund som gjør hva det skulle være for å glede eieren og som dør av glede for en ørliten drakamp...

En boxer vil kanskje aldri gå like pent som en schæfer eller malle i lydighet, men det finnes ikke den dommer i verden som ikke blir sjarmert av arbeidsgleden og humøret deres!!

Når jeg gikk ferdselprøven, og dommeren skulle sjekke gemyttet til hunden, rullet han seg liksågodt over på rygg, så hun kunne klø ham på magen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: men Boxere er så fantastiske hunder! Har alltid elsket de, siden jeg hadde en "bestevenn" som var Boxer som liten. Makan til hunder! Hun pleide å hoppe ned fra verandaen sin (det var høyt!)og følge meg til bussen hver morgen. Utrolig smarte hunder, bare man får - som Trulte sier - kanalisert det litt. Også så vakre. En veltrent Boxer er et syn for guder. Gratulerer med en flott rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker boxere. Morsomt å lese slike tråder som dette (når rådene fungerer, og det går bra, selvsagt). Liker hunder med humor og personlighet (men selvsagt, må ikke være klovner for å ha personlighet, er kjekt med dønn rolige hunder med karakter også). Er tre boxere i gaten vår, men ingen av de er spesielt glade i Hermesgutt. De vi har truffet andre steder har han derimot lekt veldig bra med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at løsningen har funket! :D Kjenner meg igjen i mye av det Trulte skriver, da det var egentlig boxer vi hadde falt for :ahappy: Vi besøkte to oppdrettere, og konkluderte med at boxer kanskje ble litt for tøff for oss som førstegangshund. Vet ikke om tøff blir det rette ordet, men vi er kanskje mer redde for å ødelegge hunden, for å misforstå den på en måte :rolleyes2: Men de er herlige skapninger, og håper det blir boxer en gang i fremtiden ihvertfall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda mer OT; Nye valpen min er 4 uker nå, og det nærmer seg henting, så det blir SPAMMING med valpebilder av boxer fremover :D Og så vil jeg tipse om at hvis noen er ute etter gode brukslinjer, så har kennel Enchanter's kull nå (er dog usikker på om det fremdeles er noen ledige) ;)

Den jeg har nå; Dennis-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...