Gå til innhold
Hundesonen.no

Når dropper du ei utstilling?


Cloudberry

Recommended Posts

Uva er i alt annet enn "utstillingskondisjon", hun ser ut som en skabbhund og utredes for dette. Mistanke om lavt stoffskifte, allergi, demodex.. Vi får første ordentlige blodprøvesvar på onsdag.

Neste helg er det utstilling på Ransäter, vi er påmeldt 2 dager og har gledd oss så innmari til å stille med flere enn 1 (eller ingen) konkurrenter. Dersom vi stiller forventer jeg egentlig at hun får KIP, men jeg skal høre med oppdretter hva hun synes vi bør gjøre. For å ha det sagt, Uva er i pigg og fin form, det er (foreløpig, bank i bordet) kun kosmetisk "feil" på henne.

Så bare av nysgjerrighet, når velger du å utebli fra utstilling?

(Bortsett fra det åpenbare at hunden blir syk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har skikkelig lyst til å dra, drar jeg uansett, nesten. Men jeg droppet NKK bø i år pga. han hadde en barbert firkant etter operasjon og skikkelig masse ekstra hud på halsen pga.væskeansamling. Så da gadd jeg ikke å dra så langt for å ikke få certet. Altså, ikke at jeg hadde forventet å få certet, men jeg dro jo for å konkurrere om det, og følte ikke vi var med i konkurransen da. Upraktisk med tog og sånn, lang vei. Hadde kanskje dratt uansett om det hadde vært enklere.

Synes dere skal dra jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal iallefall holde seg hjemme dersom det er sjanse for at det som feiler hunden er av smittsom art. Allergi f.eks. er greit, det er ikke smittsomt, men alt annet der det hersker tvil om diagnose (og da er det potensielt noe smittefarlig..) så bør man droppe og utsette andre eieres hunder for sin hund.

Sannsynligvis er det enkelte hundeeiere som vil ha valuta for utstillingsavgiften de har betalt og derfor driter i sykdomsmistanker. Mitt inntrykk er at det er nesten alltid utbrudd av diverse sykdommer etter at en større utstilling har gått av stabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere skal dra jeg!

Mye mulig vi drar, så kan vi ombestemme oss når som helst :)

Man skal iallefall holde seg hjemme dersom det er sjanse for at det som feiler hunden er av smittsom art. Allergi f.eks. er greit, det er ikke smittsomt, men alt annet der det hersker tvil om diagnose (og da er det potensielt noe smittefarlig..) så bør man droppe og utsette andre eieres hunder for sin hund.

Bare for å ha sagt det (igjen), det er ingen mistanke om at Uva har noe smittsom sykdom, og hun har overhodet ingen plager. Hun bare mister pels, hun klør ikke engang :)

Men jeg er enig med deg, da. Det virker som at feks slikt som kennelhoste er noe folk kan finne på å "satse" på at er noe annet, når de egentlig burde holdt hunden hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at en ikke vet at hunden er sjuk når en drar på utstilling - kennelhoste smitter før hunden viser sykdomstegn, hunden kan ha lus uten at en har oppdaget det enda, også videre. Så ikke alle er idioter. Men noen er det.

I Sverige har de strengere dopingregler enn vi har, så om hun går på noen som helst form for medisin, har hun ikke lov til å stille, og de skal ha vært medisinfri fra visse medisiner en viss tid - mer om dette finner du på skk.se, jeg tør ikke påstå hva som kommer innenfor.

Hvis hunden så skabbete ut, ville jeg blitt hjemme - både av hensyn til dommer som sikkert lurer og kan synes det er ubehagelig å ta på en hund som virker syk, av hensyn til hunden som kanskje ikke føler seg 100 prosent selv om hun virker pigg og normal (en utstilling er også en større belastning enn hverdagen hjemme), og av hensyn til andre utstillere som kanskje tror det er noe smittsomt og lar seg sjenere.

Jeg skjønner at du har gledet deg til å stille, jeg gjør det. Men jeg hadde nok ikke stilt en hund som var til utredning for noe en ikke helt vet hva er - jeg ville ikke tatt sjansen på at hunden eventuelt skulle smitte andre, at hundens immunforsvar skulle være svekket så den kunne ta imot smitte, og at jeg stilte syk hund.

Men, du får svaret på blodprøvene før utstillingen er, så du kan jo ta en ny vurdering da av hundens tilstand - både i forhold til om den er "syk" og hvordan pelsen ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner ikke poenget med å stille en hund som overhodet ikke kan premieres? Hvis hun ser så skabbete ut som du sier, så kan jeg ikke se for meg at du får noe fornuftig ut av det annet enn en dårlig kritikk?

På den annen side: jeg har droppet endel utstillinger bare fordi jeg ikke gadd stå opp, dårlig vær, følte ikke for allikevel etc :whistle: Loke har vel vært påmeldt på rundt 20 utstillinger tror jeg og bare stilt 7 ganger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange sier jo den og den dommeren liker ikke den og dden typen, og mange velger å ikke dra men jeg drar egentlig for det, må jo prøve selv og få erfaringen selv. Kan jo hende dommeren faktisk liker min hund.

Jeg har ikke trekt meg fra en påmeldt utstilling hittil, var på et valpeshow sørpe sjuk og fikk noen til å stille for meg :P

jeg har valgt å droppe å melde på Amiga nå fordi hun er barbert overalt på kroppen og ser ganske grusom ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, du får svaret på blodprøvene før utstillingen er, så du kan jo ta en ny vurdering da av hundens tilstand - både i forhold til om den er "syk" og hvordan pelsen ser ut.

Det er selvfølgelig alt avhengig av blodprøven hva vi velger å gjøre, det var også derfor jeg nevnte at vi får iallefall litt mer svar på onsdag. Og uansett om jeg finner det forsvarlig å stille, er det slett ikke sikkert vi gjør det likevel :)

Dette var absolutt ikke ment som en tråd om hvorvidt vi bør stille akkurat denne gangen, jeg er bare generelt nysgjerrig på hva som gjør at folk velger å droppe utstillinger. Som Loke sier, dårlig vær og slikt :)

Kan tenke meg at enkelte med pelshunder vil la været veie tungt, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en utstilling i nærheten, er forholdvis uerfaren hund som har mistet all pels, så kan det hende jeg stiller for treningens skyld. Men en hund som er udiagnostisert syk, ville jeg ikke stilt.

Championer må være i utstillingskondisjon, noe annet synes jeg er uhøflig overfor dommeren.

Jeg har flere ganger latt være å melde på hunder til utstilling, også rasespesialen, fordi de ikke har vært i en kondisjon som ikke har vørt god nok i mine øyne.

Hvis det er en stor utstilling og mulighet til å treffe andre/nye hunder, kan det godt hende jeg heller drar uten å stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig alt avhengig av blodprøven hva vi velger å gjøre, det var også derfor jeg nevnte at vi får iallefall litt mer svar på onsdag. Og uansett om jeg finner det forsvarlig å stille, er det slett ikke sikkert vi gjør det likevel :)

Dette var absolutt ikke ment som en tråd om hvorvidt vi bør stille akkurat denne gangen, jeg er bare generelt nysgjerrig på hva som gjør at folk velger å droppe utstillinger. Som Loke sier, dårlig vær og slikt :)

Kan tenke meg at enkelte med pelshunder vil la været veie tungt, for eksempel.

Har ikke vært pelsen jeg har tenkt på, men meg selv :lol: Loke var søkkvåt når han ble Nuch han,jeg holdt på å ikke rekke oppmøtet og det høljeregnet. Og han fikk gjørmebade på et jorde før han skulle inn i grupperingen (fikk NOEN blikk og kommentarer ja), men heldigvis var han så lettstelt at jeg bare børset han og vips ble han BIG4 med kommentaren "utmerket pelskondisjon" :lol: Men jeg er ikke akkurat fryktelig bitt av utstillingsbasillen, selv om jeg tror jeg kan skryte på meg å være den eneste på sonen som aldri har gått inn i en ring uten å få cert og BIR :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ikke hvis det blir endringer iforhold til den jeg skal reise med. Jeg reiser ikke alene på utstilling eller overnatter alene, så er avhengig av at samboer blir med, eller en venn. Hvis det ikke blir noe av, dropper jeg utstillingen. Har kun droppet utstillingen 1 gang med Chanti, fordi jeg ikke ville reise alene med begge hundene. Så på det umulig med tanke på handlig når de to rasene jeg har ble dømt nesten samtidig og jeg var alene.

Ellers er jeg med på alle de jeg velger å delta på, så lenge hunden og meg selv er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare generelt også:

Jeg tror X'en har fått fire ikke møtt i sitt liv. Det ene var et lydighetsstevne hvor JEG hadde brukket halebeinet, så jeg var ikke i stand til å gå programmet. Det andre var en utstilling hvor pelsen ikke kom opp like kjapt som forventet, det var varmt midt på sommeren, så jeg og samboeren dro på hytta til svigers for helga - jeg visste vi ikke kunne gjøre det så bra som vi burde gjøre det uten pels for den dommeren. Så har hun fått to ikke møtt i år på grunn av drektighet - men jeg meldte på i fall hun ikke var parret/drektig, så jeg hadde mulighetene.

Ellers melder jeg sjelden på når jeg vet hun vil være naken, etter hvert som jeg har lært meg syklusen hennes. Det er et par utstillinger hvor jeg håpte hun skulle holde pelsen lenge nok, men den rant av. Jeg stilte likevel, fordi jeg ønsket kritikk fra de dommerne.

Da hun var yngre, var det nok utstillinger jeg skulle latt være å stille på både på grunn av pelsen og på grunn av voksefaser, men det er ikke alltid så lett å vite når en melder på hvordan den unge hunden er om fem uker. Og jeg synes jo utstilling er moro, og det er mer moro om en får stilt.

Jeg gjør nok det samme framover med den nye valpen også - melder på der jeg vil stille, og reiser for å få treningen. Det hender også at dommere er litt snillere med unge hunder, slik at en kan komme unna med mer.

Mens fireåringen vil jeg være mer selektiv med, i vår store konkurranse bør det meste være på plass. Når det er sagt, har jeg veldig lyst til å melde på til NKK Hamar selv om jeg vet ikke pelsen er topp da, fordi dommer har likt henne før. Noen ganger må en bare prøve.

Så er det selvfølgelig også lettere å være selektiv med påmeldingene når en har flere hunder å stille og abstinensene røsker. En må jo ikke melde på begge to/alle sammen hver gang. Det er flere utstillinger utover høsten hvor jeg ikke ser for meg å melde på fireåringen, men drar med valpen.

Konklusjon: Det er sjelden jeg ikke møter, men så har jeg vært forskånet fra veldig syke hunder så langt, bank i bordet. Men jeg er mer selektiv når jeg melder meg på, og følger "røytekalenderen" - det er en grunn til at vi ikke har stilt på en eneste utstilling i år. Januar til mars var hun uten pels, i april ble hun parret, og etter det har hun vært skjermet for å unngå smittefare. Og nå har jeg abstinenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side: jeg har droppet endel utstillinger bare fordi jeg ikke gadd stå opp, dårlig vær, følte ikke for allikevel etc :whistle: Loke har vel vært påmeldt på rundt 20 utstillinger tror jeg og bare stilt 7 ganger :lol:

Det høres akkurat ut som meg. Jeg melder heller på ting jeg kanskje vil dra på, enn å sitte å angre på at jeg ikke har meldt på.

Aner ikke hvor mange utstillinger og konkurranser jeg har vært påmeldt på i år, men har bare stilt 1 gang i lydighet og ingen ganger på utstilling. Skal ikke regne over hvor mye penger jeg har kastet ut vinduet :whistle:

Grunnene til at jeg ikke har stilt: Gidder ikke stå opp :icon_redface: , langt å reise og orker ikke styre med pakking osv og jobb. En gang i USA var Rina syk, så da uteble vi fra utstilling der. Ellers har jeg vært den skyldige i alle gangene vi ikke har møtt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter ikke om hundene er syke, og om jeg ikke kommer meg dit. Har ikke lappen så er avhengi av reisefølge og kollektiv transport.

Om bikkjene har pels eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om, har jeg betalt påmeldinga, så lar jeg ikke pelsen ha noe å si. Kanskje man har flaks likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt hjemme en gang fra en utstilling jeg hadde meldt på, husker faktisk ikke akkurat hvorfor, men det hadde vel med ork eller økonomi å gjøre. Det siste halvåret har jeg vært i tvil om jeg skulle reise et par ganger. Symra har lagt seg til en uryddig måte å løpe på og i tillegg gnagde hun av seg barten. Innimellom løp hun helt fint, derfor har jeg tatt sjansen, og det er bare en dommer som har kommentert det og gitt blått pga dårlige bevegelser. Barten ser det ikke ut til at dommerne bryr seg om. På NKK Trondheim skrev dommeren at hun var i excellent condition, så det med barten har jeg bestemt meg for å ta helt med ro.

Jeg føler med deg malinic, det er fryktelig skuffende å ikke kunne dra på utstilling når man har gledet seg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt stille en hund som er nedrøyta, så fremt den er helt nedrøyta og ikke skabbete. Det er helt naturlig at hunder mister pelsen, og alt kan ikke klaffe ift utstillingssesongen.

Når det er sagt, så trakk jeg Aiko fra rasespesialen i juni, fordi hun var nedrøyta. Hadde det vært en annen hund ville jeg stilt, men fordi Aiko har avvikende bevegelser pga feilstillinga i skjelettet, vurderte jeg det til at hun ikke trengte ENDA en utfordring dommer kan legge negativt merke til. Vi skulle uansett bare stille for å øve oss til Bjerke.

Andre ting jeg kan droppe å møte for, er manglende skyss, at hunden virker demotivert (nå har jeg heldigvis en hund som "alltid" er glad) eller at jeg heller vil dra på klatretur i skogen med dem. :P

Jeg gidder normalt ikke dra langt for å stille valp, men stiller til gjengjeld nærmest uansett, for å få treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode der jeg sleit litt med shibaen på bordet, og da stilte jeg han et par - tre ganger selv om pelsen ikke var i kondisjon for treningens skyld.

Utenom det, så stiller jeg han ikke når han ikke er i pels, slik som NKK Harstad i vår, selv om jeg reiste dit med de to andre hundene.

Ellers har jeg stilt på alt jeg har meldt de på i snart 5 sesonger.

Jeg er så trassig at om gubben melder avbud pga jobbreiser, så får jeg med meg noen andre eller drar alene... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...