Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og lydighet


pippin

Recommended Posts

Mana har nå vært her en uke og alt er bare velstand!

Jeg tenker jo å satse på lydighet med henne og lurer litt på hvordan dere andre starter treninga til valpen?

Foreløpig prioriterer jeg navn, kontakt og innkalling og det går så som så. Hun får være valp også så jeg tar ikke så tungt på det hvis hun ikke følger med osv :P Bytter på å bruke leke og godbit som belønning, men godbit er mer interessant å jobbe for. Hun kan også sitt, men tilbyr det mest når jeg har godbit og ikke når jeg har leke. De gangene hun planter rumpa på bakken og jeg har en leke er det såklart mye ros og draleking, der hun vinner en del. Bruker pinner, bamser, ball osv..

Hvilke øvelser starter dere på og når starter dere med dem? Hvor gammel er valpen osv?

Hvordan kan jeg gjøre meg så interessant som mulig? Jeg roser jo og hopper og styrer og snakker med høy lys stemme osv, klapper på henne og har det morsomt med henne. Men det er ikke alltid hun bryr seg sånn megahardt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Første tiden fokuserer jeg på lek-lek-lek og nesten bare lek egentlig.

"Gjennom lek skaper man kontakt". For meg er dette alpha, ultra og omega. Har du lek og kontakt så kommer mye gratis.

Ellers fokuserer jeg rett og slett bare på hverdagsbiter. Miljøtrene, sosialiserer (leke med fremmede) og komm epå innkaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig liten erfaring, men jeg vet jeg begynte for tidlig med X'en - det ble alvor altfor fort, jeg ville så mye og det ble dermed ikke så moro for henne. Det ble for mye trening og for lite valpetid, rett og slett. Så det skal jeg passe meg for med den valpen jeg skal ha nå.

Det første halvåret tenker jeg at jeg kun fokuserer på navn, kom hit (ikke innkalling med innsitt, men kom når jeg roper i skogen), kontakt, gå i bånd (og etterhvert gå pent i bånd), sosialisering, og enkel utstillingstrening før valpeshowene begynner (det samme som håndtering hos veterinær - sjekke tenner, bli tatt på av fremmed, etc - men også litt stacking, fristilling og trav, dog trent inn som lek - det er lett å trene fristilling som en tiggeøvelse).

Vi skal bare ha moro, og jobbe med det grunnleggende - for der slurvet jeg med X'en. Kontakt, kontakt, konktakt, og lek - få mer lek på denne valpen enn X'en har, jeg lærer for hver hund... Lære at det å leke med meg er gøy, "lære å lære" som en formulerte det en gang.

Nå bruker nok min rase litt tid på å modnes i hodet også, men jeg har i hvert fall tenkt til å bruke det som strategi på denne valpen - skal den lære kommandoer den første tiden, så er det de jeg trenger i hverdagen, som "bli" og "vent" og "hopp i bilen".

Når vi har fått et grunnleggende samarbeid og kontakt, samtidig som valpen har erfart at det er gøy å "leke" med meg, kan leken blir litt mer alvorlig og få litt mer krav, om hunden er klar for det.

X'en trente jeg dressur med, hennes valp skal jeg sørge for at jeg leker ting inn, slik at det er mest moro og mindre krav.

Det blir motsatt enn med X'en, hvor jeg brått kicket på lydighet da hun gikk på valpekurs, og jeg overdrev det, og fikk en hund som ga meg fingeren og ikke ville høre på meg. Så får vi se hvordan det fungerer.

Med X'en fikk jeg også en lang periode hvor vi ikke trente en dritt, fordi hun var skikkelig tenåring i opposisjon, og alt ble til kamper og konflikter oss i mellom. Det er en fin tid å gå spor på... :lol:

Så, når min valp er ni uker kommer jeg bare til å ha videreført det jeg gjør i valpekassa nå - ta den med der det er naturlig, la den oppleve verden som trygg, la den få nye erfaringer om verden, minne den på hva den heter, introdusere den for godbiter og leker, og teste ut hva som er morsomst av kongler og blåbærlyng.

Kanskje safer jeg for mye og drøyer for lenge nå, men hey, en må bare prøve for hver hund en har hva som fungerer - både fordi en som eier lærer og utvikler seg, og fordi hundene er individuelle med varierte behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si lek og ro, lek og ro :PMin erfaring med min polarhund viste at det tar tid og tålmodighet å bygge opp god lek (og at den leken gjerne går gjennom å jage rufsete ting som beveger seg i sprett og sprang bortover bakken, og gjerne lukter "vilt", dvs har skinn i seg på en eller annen måte. Mitt første gjennombrudd var en fillete håndduk med tau i, faktisk, glem de dyre lekene liksom... :rolleyes2: ).

Og rotrening er viktig fordi polarhunder er dårlige på å fokusere på mennesker lenge om gangen, og at man derfor trenger å konsentrere øktene veldig for å få noe godt ut av dem. Etterhvert blir det ønskelig med full fres kort stund, så fullstendig ro og det er ikke lov å finne på noe gøy for seg selv imens. Også er ro viktig fordi at de rett og slett ikke er lagd for å bli så gira som de må være for å synes at leking er kult, virker det som, så når det akkurat har blitt så kult at de gidder å forbrenne kalorier på å leke med en, så er det visst rett før de vipper over i koking :whistle:

Når det er sagt, er det ikke sikkert Mana er helt klar for å bli hausa så opp at hun blir veldig interessert i leking, hun er liten baby og syns kanskje det er litt skummelt hvis du tar skikkelig av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at alt går bra :D Som du vet er jo jeg ganske fersk, da valpen min er valp ennå :P hehe. Han er nå 14 uker og er kjempe flink på NAVNET sitt, kommer i full fart :) Han kan også DEKK, ikke muntlig, men med tegn (jobber med det..) Vi har også begynt å trene på å gå i buret, (for å avverge krise- det står åpent), og det går også veldig bra :) Jeg har jo tenkt å begynne å gå på utstilling, så jeg har bevisst ikke trent SITT med han, men det tilbyr han i hytt å gevær uansett, så man kan vel si at han kan det også :P hehe

Det første jeg begynte med var kontakt. Hver gang han så meg i øynene fikk han et klikk og godbit. Etterhvert så la jeg på lyd (smatter) når han så på meg, før jeg klikket (haha) og ga godbit. Nå er han helt rå på kontakt, jeg smatter og får oppmerksomheten hans. Er kjempe kjekt, og anbefaler å gjør det. Nå kan jeg faktisk avbryte han i lek, i biting på ulovlige ting og noen ganger bjeffing med den lyden. :D såå, kontakt kontakt :D og lykke til, blir kjempe artig å følge dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :D

Vi leker ikke så mange ganger om dagen og hun leker seg mye alene. Hun synes bare det er morro at jeg leker med henne og blir ikke redd i det hele tatt. Hun er steintøff og nøler ikke i det hele tatt med å jage bamse osv. Veldig glad i å jage ja, og lurer på å kjøpe enkelt biteskinn til henne :P Men det er vel typisk at hun heller ska bry seg om billige hjemmelagde leker istedet for ekte vare ja :lol:

Jeg fokuserer jo mest på å la henne oppleve nærmiljøet og det som fins her på en trygg og forsiktig måte. Idag ville hun hilse på en barnemor med barnevogn så her går det fremover. Klør jo i fingrene etter på begynne skikkelig trening, men jeg klarer å styre meg :P Tar hensyn til at hun er valp og skal ha rotrening, sovetid og leketid. Prøver å ikke stresse henne opp osv.

Hvordan går jeg frem med rotreninga da? Bare ignorere henne osv hvis hun fyrer seg opp? Ta henne med ute blant folk uten å gjøre noe spesielt, bare sitte i ro osv?

Men som Emma sier så kanskje jeg skal drøye litt med treninga og bare ha det morro? Jeg har ikke trent så mye, jeg bygger mest opp lekebiten for den er litt vanskelig blant polarhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening hjelper som fy, altså. Og fokuser også på mye lek (jeg leker aldri inne med min, for inne skal vi være rolig ...). Da Pøbel fikk megaraptuser, bare plukket vi ham opp og holdt han der til han roet seg ned. Jeg har jo en rase som girer seg veeeldig fort opp, og kan være stressa, og det ville jeg unngå i en stor grad. Og han er ikke verst, altså.

Men lek i seg selv gir mye kontakt automatisk, og det hjelper i det vide og brede til senere også - den kontakten DERE oppnår med hverandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte den dagen hun kom hjem til oss, jeg. Med de mest grunnleggende tingene selvsagt; som "kom" + navnet hennes (som hun selvfølgelig aldri hadde hørt før vi hentet henne, så det må jo læres) og så renslighetstreningen. De to tingene var første prioritet. Så fulgte etterhvert "sitt" og "dekk" (ligg) når jeg følte det var "plass i hodet" på den vimsete lille valpen. Tror det var et par uker senere, etter henting.

Deretter lærte jeg henne bare et tulletricks som "snurr", og da spinner hun 360º rundt :-) Moro med noe "unyttig" og! ;)

Nå har jeg begynt på "stå" (som i "stå stille på stedet hvil").

Jeg har egentlig aldri gjort noe med dette å gå pent i bånd, vi trasker nå helt greit avgårde likevel. Hun henger ikke i stram line foran meg med tunga som et slips, men hun tusler greit enten ved siden av meg eller litt rundt meg. Det har derfor ikke vært noen høy prioritet å gå inn for og lære henne å gå i bånd,for det har liksom kommet av seg selv, men det kan hende jeg får sjansen til å angre på det senere :P (sånn type kjønnsmoden alder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening: hold i halsbåndet eller kort bånd, evt annen måte sørg for at valpen fysisk er i ro. Kan godt gi et signal når du gjør dette i tillegg, feks "ro", "ferdig", "pause", "regnfrakk" e.l. Sånn holder du valpen helt til den har slått seg godt til ro, puster rolig og sitter/ligger (jeg foretrekker at N ligger, mer avslappende) og slapper av, da kan dere kanskje leke litt kort (igjen - signal er fint å ha, feks "trene?" e.l.) - så ro igjen. Etterhvert som valpen blir riktig flink til å ta poenget med ro/pause, er det opp til deg å lære den at du bestemmer lengden av pausen, altså variere og forlenge tiden. For valper (og Dimlinger :whistle: ) må pausen gjerne være lengre enn den faktiske treningsøkten, og kanskje et par småpauser i løpet av en økt også. Jeg bruker gjerne en kort pause etter noen få repetisjoner, slik at det blir 1-2 pauser i løpet av en økt før den avsluttes med en lang pause. Da slipper jeg at han mister fokus i treningen på "eget initiativ".

Ja, vi har et konsentrasjonsproblem :icon_redface:

Edit: også er det selvsagt lurt at man starter med denne treninga i stua, så tar den med ut og i stadig vanskeligere miljøer, og til slutt til sentrum og på fellestreninger, ettersom valpen skjønner tegninga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! :D Jeg har faktisk begynt med litt rotrening jeg da. Som f.eks. hvis tibben rører på seg eller løper av gårde så blir jo hun gira og skal være med han overalt.. Da har jeg tatt tak i halsbåndet hennes ved siden av meg og hun får ikke gå før hun setter seg ned. Dette har hun sånn delvis skjønt. Litt syting og sprelling før hun setter rompa nedpå.. Så må hun sitte i noen sekunder før hun får gå osv..

Takk Vims for en god forklaring ;) Skal bruke dette mer slik at vi unngår vimsing og stress. Legge på et signal i tillegg er jo supert!

Da trener jeg mer på kontakt og innkalling i tillegg til navnet.. Øvde litt på å la godbiten være ifred, slik at hun må ta øyekontakt med meg før hun får den og det fungerer bra. Legger godbiten foran henne, hun ser på godbiten-meg og så ros og få godbiten. Hun lærer fort da og det er morsomt!

Kontakt, lek og ro skal jeg huske bcAmira. Må jo høre på verdensmesteren! :D

Hvor gamle er valpene deres før dere innfører enkle øvelser da? Sånn ca? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store planer om å starte tidlig med alt mulig med min nye valp, men så har det bare ikke blitt sånn og han har ikke lært noen ting enda, men leke det gjør vi masse så nå ble jeg veldig lettet av å lese denne tråden :P

Eller vi har begynt med innkalling da og jeg belønner hver gang han kommer til meg å tar kontakt selv også når vi er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å prioritere

1) kontakt og lek,

2) ro og trygghet,

3) miljøtrening og sosialisering,

4) problemløsing (shaping) og kroppskontroll

i den rekkefølgen når jeg får valp neste gang. Jeg har litt troen på at om man har et godt grunnlag med forsterkere som fungerer og en hund som er trygg, førerorientert og med god selvtillitt, så ordner øvelsene seg "av seg selv" etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...