Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr hundenavnet for deg?

Ia

Recommended Posts

Har glemt å nevne Chico jeg, for den historien er litt morsom.

Vi bodde jo i Mexico da vi kjøpte han og siden rasen heter kleiner münsterländer, som betyr liten innbygger av Münster, og at han er hannhund så passet Chico godt. Det betyr gutt og liten på spansk, og vi trodde virkelig vi hadde funnet et skikkelig originalt navn.

Den gang ei, for det er visst et av de mest populære hundenavnen som finnes.

Hadde vi fått kennelnavnet før, hadde han nok het Alfred (etter Riverhills Angie's Alfred).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Jeg kjøpte Knott usett, og trodde hun var tric. Knott - godisen - er jo i hvit, grå/svart og grå/brun, og det er tradisjon at bordere har ett-stavelsesnavn, så derfor heter hun Knott. Det viste seg å passe usedvanlig bra, da hun var en klengete valp uten like, og i tillegg bet oss så blodet sprutet, så hun minnet ikke lite om insektslektningen ... Zima mener jeg betyr "frost" på kroatisk, noe som isåfall passer veldig bra til fargen - SILJE??

Zima betyr i alle fall vinter på russisk ;-)

Her i huset har vi per d.d. tre hunder.. Laska fikk navnet sitt fordi det betyr snømus/kjærtegn på russisk. Jeg hadde litt "russisk-tendenser" på den tiden, også elsket hun å borre seg ned i snø på vinteren mens hun var pitteliten valp. Hun ble mer snømus enn et kjærtegn. Zima heter Penzima på stamtavlen, noe som betyr ønsket/begjært, så fikk hun kallenavnet Zima som betyr vinter på russisk. Litt ironisk; afrikansk hund i vinterland, den må da hete "vinter" ;-) Lira er min fortsettelse på L-navn og er (hos meg) en forkortelse av lirypa. En hund som skal fly lavt og fort igjennom skogen ;-)

Så hadde jeg inntil for to år siden Lyng, som fikk navne sitt da han var rødmelert og pelsen hans stod "i brann". Akkurat som vidda gjør på høsten (han var født i slutten av august). Derfor fikk han hete Lyng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hver gang jeg har søkt tilfeldig på "Mico" på google bilder, har det kommet opp bilder av aper. Mistenkelig.. Så jeg søkte på google translate, på "gjenkjenn språk", og tada.. Mico betyr ape på spansk. :rolleyes2:

Mico skulle egentlig hete Mio (Etter "Mio - min Mio"), men så var det slik at foreldrene mine synes det høres ut som et jentenavn. Så da la jeg på en "k" og fikk da Mico. Opprinnelig skulle han hete Miko, men det var allerede en som het det fra oppdretteren. Jeg ville at han skulle ha stamtavlenavnet "Nordkooik`s Majestetiske Mico", men så så han absolutt ikke majestetisk ut når jeg så han som 5 uker gammel, så jeg valgte å bare la han hete Nordkooik`s Mico.

Navnet hans bare dukket opp, uten at det egentlig hadde noen betydning for meg. Men neste hund skal nok få et litt mer betydningsfullt navn enn ape. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes navn er moro, har vært (og er fremdeles) oppdretter av rasekatter i 11 år og ikke en eneste kattunge herfra har et navn som ikke er gjennomtenkt. Det samme gjelder selvsagt hundene, fordi om ingen er egen oppdrettet (ennå). Har ikke kommet lenger enn til kennelnavnet. Men håper ting klaffer og jeg får et kull valper til våren. Navnene er klare, men de holder jeg på til valpene er her ;)

Mine nåværende heter:

Hightower's A Dream Comes True, til daglig Denali. "Dream/Dreamy" har jeg hatt en katt som het, så det var uaktuelt. Så da ble det Denali rett og slett fordi jeg har beundret og vært fascinert av dette fjellet i mange år. USAs/Alaskas høyeste fjell. Kankje bedre kjent som Mt. McKinely.

Hightower's Freke Winter Spirit. Freke til daglig. En av Odin's to ulver. Det betyr den glupske.

Jeg har forsåvidt satt navn på alle mine, selv om de har vært oppdrettet av andre. "A Dream Comes True" heter hun på stamtavla fordi jeg hadde hatt lyst på en svart/hvit siberian siden før min første. Men først med Denali fikk jeg en hund med denne fargen som passet mine andre kriterier om potensialer til både det ene og det andre samt en stamtavle jeg likte.

Freke heter "Winter Spirit" fordi oppdretteren mener at et kort navn ikke er passende for en "utstillingshund". Så da ble det Winter Spirit i tråd med sin mor og beste mor som også har "vinternavn" hhv See Here is Little Frosty og Fire'n Frost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Damien har fått navnet sitt fordi han er fra D-kullet, og vi overtok han bare noen få dager etter at vi flyttet inn i nytt hus, og husnummeret her er 666. :lol:

Han blir ofte bare kalt Dami.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hver gang jeg har søkt tilfeldig på "Mico" på google bilder, har det kommet opp bilder av aper. Mistenkelig.. Så jeg søkte på google translate, på "gjenkjenn språk", og tada.. Mico betyr ape på spansk. :rolleyes2:

Mico skulle egentlig hete Mio (Etter "Mio - min Mio"), men så var det slik at foreldrene mine synes det høres ut som et jentenavn. Så da la jeg på en "k" og fikk da Mico. Opprinnelig skulle han hete Miko, men det var allerede en som het det fra oppdretteren. Jeg ville at han skulle ha stamtavlenavnet "Nordkooik`s Majestetiske Mico", men så så han absolutt ikke majestetisk ut når jeg så han som 5 uker gammel, så jeg valgte å bare la han hete Nordkooik`s Mico.

Navnet hans bare dukket opp, uten at det egentlig hadde noen betydning for meg. Men neste hund skal nok få et litt mer betydningsfullt navn enn ape. :innocent:

Når jeg hører navnet Mico så tenker jeg på han her:

50506_53370284166_1771418_n.jpg

meeko.png

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kalle Gumpe for Gumpe fordi det betyr ulv på samisk :D Han er en Alaska Husky så han ligner jo litt på en ulv :wub:

Baileys ble å hete Baileys pga at hun hadde samme farge på pelsen som Baileys :D

Hadde også en hund som het Guovza som betyr bjørn på samisk, vet ikke hvorfor han ble kaldt for det, for han var den minste hunden i hundespannet pluss at han hadde pipe stemme :icon_confused::lol:

Kajakk ble å hete Kajakk fordi han er så glad i å svømme/bade :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie

Hun er egentlig oppkalt etter det samiske ordet for sjel som er Siellu, så først laget vi en liten vri og hun het Sielli. Men det ble veldig fort til Ellie :)

Gresk elemon - rop om miskunn, eller en variant av Helena som betyr 'lys.'

Balrog

Jeg ville ha et tøft og orginalt navn når jeg først skulle ha hannhund. Jeg er også stor fan av LOTR så jeg var virkelig kreativ da jeg fant på det navnet vil jeg si. :innocent:

Er det ikke sånn dere husker det? Ok da.

Balrog heter Balrog fordi han ble født imens våre helter kjempet imot en ilddemon 'in the deep mines of Moria' på oppdretteren sin TV :D Veldig bra valg å bli født akkurat da, flink valp!

Kunne aldri funnet på noe så tøft og orginalt selv :ahappy:

"What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape, maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and to go before it."

"Hvor de andre balrogene er, eller om de faktisk fortsatt finnes, vet ingen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg ikke svart!

Jóga - het Jenny da jeg hentet henne, men etter å ha hatt Bobby og Freddy var jeg litt lei av denne type navn. Hun ble raskt omdøpt, på vei hjem faktisk, og er oppkalt etter en av mine yndlingssanger. Men - Jóga og Jenny (eller Jeannie som hun heter på stamtavla) er forkortelser av samme navn, nemlig "Johanna" som betyr "nåde".

Saeta - betyr "hår" (lat.), og hun er da oppkalt etter musikalen Hair. Det er jo bare fair når moren er oppkalt etter en sang.

Villa - oppkalt etter brusen, ettersom moren het Cola og tanta Pepsi osv. Enkelt og greit, hun trengte et brusnavn.

Silma - "stjerneskinn" (quenya), bokstavoppkalling etter mamma Saeta, og jeg likte godt betydningen.

Tíbrá - islandsk for "mirage", som moren hennes heter. Hun er altså oppkalt etter henne.

Sirius - oppkalt etter Sirius Black i HP, og det er jo ikke noe minus at det er hundestjernen.

Avalon - betyr "eple", og er en mytisk øy, så han er da delvis oppkalt etter pappa Cuba (som jo også er en øy), og betydningen passet godt da han er etter to Thornapplehunder.

Alma - betyr "blomst" (quenya), og navnet passet perfekt da hennes stamtavlenavn Elanor er nettopp en blomst som vokser i Lotloriens skoger (LOTR). Også delvis oppkalt etter mamma Silma (Saeta-Silma-Alma).

Ingen tilfeldige navnevalg her i huset ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky het opprinnelig Nene, som visstnok skal bety "baby" på brasilsk. Hun som eide ham, hadde både faren og moren, og broren hans i tillegg. Broren het Junior, så jeg tror hele navnekonseptet i det huset gikk under familiebetegnelser..

Uansett, Rocky kom til oss da han var to år, og det viste seg at han ikke reagerte på navnet han hadde fått tildelt. Hver gang han ble ropt på gikk han og skammet seg, mens han kom lykkelig og glad fram hver gang noen brølte "nei". Vel, jeg hadde allerede bestemt meg for hva min første hund skulle hete etter at jeg hadde truffet på en Golden Retriever jeg aldri har sett maken til i senere tid. Den het logisk nok Rocky.

I senere tid har han levd opp til navnet sitt. Rocky betyr jo på engelsk vaklevoren, utstø, og om vi ennå ser på musikksjangeren og tegneseriekarakteren Rocky, vil de som kjenner godt til ham vite at dette, dette er Rocky. Altså, han er ikke direkte utsø, men oppførselen hans kan til tider være en litt smule ustø... say no more...

Hero fikk navnet sitt mye på grunn av klangen i navnet, og fordi han har en slags maske som jeg liker å se på som en heltemaske alá Batman. Og i og med at Hero betyr helt på engelsk, sier vel det seg selv. Han har og en tendens til å stille opp for meg og Rocky når vi er i "nød" og virkelig trenger hjelp til å bekjempe ondskapen som dukker opp rundt hvert eneste gatehjørne eller tre. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky het opprinnelig Nene, som visstnok skal bety "baby" på brasilsk.

Nene er en kjæleform av niño eller niña, som betyr liten gutt og jente på spansk. På portugisisk (de snakker nemlig ikke brasilsk i Brasil, hehe) sier man ikke nene, men heller filho, bebé osv. :)

Synes det er kult at det er den scruffy tegneseriehelten Rocky er oppkalt etter, og ikke den slitne bokseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nene er en kjæleform av niño eller niña, som betyr liten gutt og jente på spansk. På portugisisk (de snakker nemlig ikke brasilsk i Brasil, hehe) sier man ikke nene, men heller filho, bebé osv. :)

Synes det er kult at det er den scruffy tegneseriehelten Rocky er oppkalt etter, og ikke den slitne bokseren.

Jo da, jeg vet forsåvidt at de ikke snakker brasilsk i Brasil, men var ikke helt sikker på faktaen som faren min hadde gitt til meg, som igjen var gitt fra forrige hundeeier... :P Men, takk for hjelpen med den delen! :thumbsup: og, bare for ikke å skape forvirring eller noe, så var hun fra Brazil... og mer vet ikke jeg.

Om du ser ham i virkeligheten skjønner man grunnen ganske godt hvorfor, for å si det slik :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Så gøy å lese flotte navn med masse betydning! :D Imponert over all kreativiteten.

Bobby heter Bobby fordi jeg ble hjernevasket av gubben. Familien hans hadde golden når han var liten, hun kom i hus når han var 7. Sta som han var hadde han bestemt seg for at dyret skulle hete Bobby. Det fikk han ikke gjennom (hun ble hetende Lotta). Så når han nå var voksen (og ikke mindre sta) startet han rett og slett å kalle bajasen Bobby fra vi begynte planlegging og forberedelser til dyret var i hus. Etterhvert het han bare det, jeg klarte ikke å se ham som noe annet enn Bobby :icon_confused:

Men kjært barn har mange (kalle)navn; Dingla (gud som det dingler på den bikkja..), Bajas (fordi han ER en bajas), Knotten (fordi han en gang var liten) og ØYH! (gjerne når han har litt selektiv hørsel). Han lyder heldigvis alle :lol:

Ellers hadde vi en langhåret collie ved navn Kiltie. "Skjørt - skotsk kilt - Kiltie"

Og mamma har nå en til; Bonnie. "Bonny wee lass" - liten søt jente (sånn ukritisk oversatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom hele tråden her nå, og satser på at vår Gaia ikke er "nevnt" ennå ;)

Vi gjør det enkelt, og sakser rett fra Wikipedia:

Gaia er, i henhold til gammel gresk mytologi, jorden og en gudinne i ett og er opphav til alt.

Blant hennes barn er Uranos (himmelen), Okeanos (havstrømmen) og Pontos (havet). Hun er også synsk og fungerte som orakel i Delfi før Zevs' sønn Apollon tok over.

Hun har altså litt å leve opp til, lille lørva her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er jeg blitt litt overtroisk når det kommer til navnene på hundene mine, tror de lever opp til navnene sine...

De av hundene mine jeg selv har vært med og bestemt navnet på;

Farah Fawnita. Farah fordi oldemoren het det og det var en utrolig flott hund, Fawnita ble til fordi jeg hadde bestemt at valpen skulle hete Nita (betyr "grace") og fawn betyr "vise glede ved å logre". Nita er en veldig edel hund både i væremåte og utseende...

Jala betyr "special one", noe jeg syntes passet veldig ettersom det er en Irsk Vannspaniel og en sjelden rasen. Hmmm, Jala kan vel ikke beskrives med et mer treffende ord en spesiel. Hun heter på papiret "At the moment" og hun er virkelig overalt der ting skjer.... og lever i nuet, det skal i allefall være sikkert...

Alpha, heter egentlig Alarica som betyr "all ruler". Alpha er kun stilt på utstilling 3x som voksen og ble på 3 forsøk NUCH og slo verdensvinner'n da hun stilte mot han... og hun er en Alpha...

Gigi (Gigi Gotzone) betyr "en engel til å stole på". Er skyggen min og hjertebarnet mitt... vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive denne hunden riktig... men hun har et uttrykk i øynene som er "gammelklok"...

Koskos (fordi jeg ville ha en kosehund), heter egentlig Hachilah som betyr "mitt håp er med henne". Gav henne dette navnet fordi jeg trodde jeg skulle miste Gigi.... men hun har jo allerede utmerket seg i utstillingsringen med BIS som beste plassering.... og hverdagsnavnet Koskos kunne ikke passet bedre... hun ligger nemlig og koser seg med pledd slik som kan se katter gjøre... og hun er egentlig en labrador med flekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biscotti Bandini var ikkje heilt vår stil akkurat :)

Ville gå for noko som sto i stil med gutten me hadde fått oss,

ettersom me begge har ein forkjærleik for norsk black metal vart valget

åpenlyst rimeleg kjapt etter han kom i hus: Mayhem!

Vener som slit med engelsk uttale kallar han Kaos, som funkar like bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...