Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer/diskriminering. Tid for betroelser...


ida

Recommended Posts

Jeg kan vel ikke gjemme unna at jeg har en del fordommer jeg også.

* Alle som mener at en rødgrønn regjering er topp, følger ikke helt med.

* De som bor på østkanten har det ikke like bra som oss på vestkanten (haha, jeg ser jo selv at det ser dumt ut)

* Innvandrere som ikke kan norsk og ikke integererer seg i det norske samfunnet, kan like gjerne dra hjem

* Folk med settere er snobbete (ja, jeg bor rett ved Holmenkollen, der de så fint kalles kollenmarsvin)

Jeg kan sikkert fortsette i evigheter, men jeg skal lukke munnen nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

- Folk fra bygda stemmer enten FrP (for billig bensin og røyk, mot innvandring), SP (mot ulv, og det er det eneste som betyr noe) eller Krf (er imot abort, samboerskap, homofile og kvinnelige prester). De er rasistiske, svært stolte av å være norske, røyker mye og har ingen som helst karrieremessige mål i livet. Jentene vil gjerne være hjemmeværende mødre, og blir det også - eventuelt med en deltidsjobb på den lokale bensinstasjonen. Gutta kjører graver, trailer eller dumper, og er fornøyde med å ha dama hjemme på kjøkkenet. Eh. Det er jammen godt ikke mine tidligere sambygdinger og gode venner er inne på hundesonenforumet. Jeg skammer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Folk fra bygda stemmer enten FrP (for billig bensin og røyk, mot innvandring), SP (mot ulv, og det er det eneste som betyr noe) eller Krf (er imot abort, samboerskap, homofile og kvinnelige prester). De er rasistiske, svært stolte av å være norske, røyker mye og har ingen som helst karrieremessige mål i livet. Jentene vil gjerne være hjemmeværende mødre, og blir det også - eventuelt med en deltidsjobb på den lokale bensinstasjonen. Gutta kjører graver, trailer eller dumper, og er fornøyde med å ha dama hjemme på kjøkkenet. Eh. Det er jammen godt ikke mine tidligere sambygdinger og gode venner er inne på hundesonenforumet. Jeg skammer meg.

Haha, singellivet kler deg, vennen :lol: Men, bygdefiolk altså :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle noen fordommer, men jeg anser faktisk fordommene mine som bullshit. :P Jeg lar det aldri gå utover noen egentlig, med tanke på at jeg møter folk med åpent sinn uansett om de heter Ali og bor på Grønland, eller Ola og bor på bedre vestkant.

Eneste er at jeg bruker fordommer på jobb ganske aktivt, så jeg "diskriminerer" vel folk til tider da. Dvs jeg lar utseende, kleskode, hudfarge, geografi bl.a. være med til å avgjøre situasjoner. Det er ikke det samme å møte en invandrergjeng i en mørk bakgate i Oslo natterstid, enn å treffe en bankfunksjonær som ønsker å bli låst ut eller inn av arbeidsplassen sin. Likevel vil jo pakistaneren som trenger ambulanse få akkurat samme hjelp av meg som en fra bedre vestkant. "Diskrimineringen" går på egensikkerhet egentlig (det kan være kjekt med hjelp når man drar på husbråk i enkelte bydeler eksempel).

Men av og til blir man tatt litt på senga av slike tanker. Den gangen jeg var 110% sikker på at det kom til å bli bråk med en person som så ut som om han tilhørte en eller annen nynazistisk gjeng, så var det ikke verre enn at han hulkende fortalte at han hadde sett en mann drikke bak rattet og var så redd for at han skulle kjøre på noen barn, at jeg måtte fortelle politiet det (de ville ikke prate med han, garantert pga utseende hans de også). Mens den gangen jeg fikk et pistoløp planta mellom øya, var hos en kunde. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle noen fordommer, men jeg anser faktisk fordommene mine som bullshit. :P Jeg lar det aldri gå utover noen egentlig, med tanke på at jeg møter folk med åpent sinn uansett om de heter Ali og bor på Grønland, eller Ola og bor på bedre vestkant.

Eneste er at jeg bruker fordommer på jobb ganske aktivt, så jeg "diskriminerer" vel folk til tider da. Dvs jeg lar utseende, kleskode, hudfarge, geografi bl.a. være med til å avgjøre situasjoner. Det er ikke det samme å møte en invandrergjeng i en mørk bakgate i Oslo natterstid, enn å treffe en bankfunksjonær som ønsker å bli låst ut eller inn av arbeidsplassen sin. Likevel vil jo pakistaneren som trenger ambulanse få akkurat samme hjelp av meg som en fra bedre vestkant. "Diskrimineringen" går på egensikkerhet egentlig (det kan være kjekt med hjelp når man drar på husbråk i enkelte bydeler eksempel).

Men av og til blir man tatt litt på senga av slike tanker. Den gangen jeg var 110% sikker på at det kom til å bli bråk med en person som så ut som om han tilhørte en eller annen nynazistisk gjeng, så var det ikke verre enn at han hulkende fortalte at han hadde sett en mann drikke bak rattet og var så redd for at han skulle kjøre på noen barn, at jeg måtte fortelle politiet det (de ville ikke prate med han, garantert pga utseende hans de også). Mens den gangen jeg fikk et pistoløp planta mellom øya, var hos en kunde. :lol:

Å få sine egne fordommer midt i fleisen er egentlig en god følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, singellivet kler deg, vennen :lol: Men, bygdefiolk altså :rolleyes2:

:lol: :lol: Det verste er at mine fordommer faktisk er rimelig godt forankret i virkeligheten :lol: Men det betyr selvsagt ikke at ALLE bygdefolk er slike da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som PT men når jeg ser overvektige folk på butikken som KUN handler ferdigmat, sukker og mer sukker tenker jeg at de er late og har gitt opp :icon_redface: Enda jeg VET fra erfaring at det er feil, men tanken sniker seg ofte inn allikevel! Jeg vet at det er mye mer som spiller inn, som familiehistorie, sykdommer, skader, operasjoner, lite kunnskap osv.

Det er vel den verste fordommen jeg har, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som PT men når jeg ser overvektige folk på butikken som KUN handler ferdigmat, sukker og mer sukker tenker jeg at de er late og har gitt opp :icon_redface: Enda jeg VET fra erfaring at det er feil, men tanken sniker seg ofte inn allikevel! Jeg vet at det er mye mer som spiller inn, som familiehistorie, sykdommer, skader, operasjoner, lite kunnskap osv.

Det er vel den verste fordommen jeg har, tror jeg.

Den fordommen har jeg også, og den er teit den. Når jeg selv nettopp har slanket meg, så legger jeg plutselig merke til "lubne" folk som spiser softis og potetgull og lurer på hvorfor de ikke tar seg sammen istedet. At jeg selv nettopp var temmelig rund i kantene har jeg da glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda stemmer de som stemmer senterpartiet som oftest pga bedre vilkår for bøndene, ikke pga at de ikke vil ha ulv :lol: Men så er det nesten ikke sauebønder her hvor jeg bor uansett da, så kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få sine egne fordommer midt i fleisen er egentlig en god følelse!

Det er det ja. :lol: Slike hendelser vil man aldri glemme. Jeg husker han wanna-be nazien så utrolig godt som om det var igår jeg traff han. :lol:

Enden på historien var forøvrig positiv. Politiet fikk hanka inn han gjøken før han fikk kjørt på noen barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fordommer mot FrP'ere... Grunnlaget er ikke bare det de da står for men vissheten jeg har om at disse folkene:

a) ikke har satt seg inn i hva partiet står for bortsett fra de enkle og lettvinne "godene" ved at "alt" blir billigere

b) ikke har forstått hvordan ting henger sammen, hvordan et velferdssammfunn er satt sammen og hvilke tiltak/midler dette er avhengig av.

Jeg kan ikke få meg til å tro at et eneste menneske her i verden ville stemt FrP hvis de hadde forstått hva som ville skjedd om alt FrP ønsker hadde blitt gjennomført...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fordommer mot FrP'ere... Grunnlaget er ikke bare det de da står for men vissheten jeg har om at disse folkene:

a) ikke har satt seg inn i hva partiet står for bortsett fra de enkle og lettvinne "godene" ved at "alt" blir billigere

b) ikke har forstått hvordan ting henger sammen, hvordan et velferdssammfunn er satt sammen og hvilke tiltak/midler dette er avhengig av.

Jeg kan ikke få meg til å tro at et eneste menneske her i verden ville stemt FrP hvis de hadde forstått hva som ville skjedd om alt FrP ønsker hadde blitt gjennomført...!

He, he -jeg er helt enig med deg, og forundres stadig over at det er dem som har mest å tape personlig om FRP kommer til makten, som støtter dem.

Men da kan du hele partiprogrammet by heart da, bcAmira? :P

Det er ikke nødvendig for dem som kan lese.

Noen deilige sitater fra hjemmesiden deres: - Om miljø, f eks:

"Det er for tidlig å konkludere rundt årsakssammenhenger vedrørende klimaendringer. Vi ønsker å unngå å sløse bort ressurser på symboltiltak, og sette inn de midlene som skal brukes på forskning, utvikling og tiltak som gir mest effekt."

Eller denne, om økonomiske støtteordninger (fra prinsipp-programmet":

"Enkeltmennesket har selv hovedansvaret for å sørge for seg og sine nærmeste. Det offentlige skal ha et sikkerhetsnett for dem som ikke er i stand til å greie seg selv. Økonomisk sosialhjelp skal være en kortvarig hjelp for mennesker i en vanskelig livssituasjon. Den økonomiske sosialhjelpen skal være statlig finansiert og forvaltet av NAV. Det skal stilles strenge krav for utbetaling av offentlige midler. Hensikten med kravene skal være å sørge for at flere blir økonomisk selvhjulpne. Vi mener arbeidet for å avsløre de som misbruker velferdsordningene, og som således bidrar til å undergrave det velferdssystemet som er bygget opp i Norge, må intensiveres."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofolk skjønner ikke andre dialekter enn sin egen og syns det er helt unødvendig at folk fra Stavanger og Sogndal og sånt skal snakke uforståelig når de snakker med Oslofolk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen deilige sitater fra hjemmesiden deres: - Om miljø, f eks:

"Det er for tidlig å konkludere rundt årsakssammenhenger vedrørende klimaendringer. Vi ønsker å unngå å sløse bort ressurser på symboltiltak, og sette inn de midlene som skal brukes på forskning, utvikling og tiltak som gir mest effekt."

Dette er jo faktisk et av de mer oppegående sitatene jeg har sett fra FRP, det er sant at man må slutte med fånyttes tiltak som "CO2-avgift" på flyreiser eller liknende. Som om en innbetaling utgjør noe netto forskjell på kosentrasjonen (ppm) av CO2 i øvre atmosfære? Deretter er det heller ikke overbevisende framsatt noen sammenhenger mellom "global oppvarming", "klimaendringer" eller andre populære ord - og konsentrasjon av CO2. Geoengineering, fokus på forurensning og fokus på faktiske tiltak er løsningen. Faktiske tiltak inkluderer for eksempel forebygging av kullkraftverk i Kina og India og støtte up-and-coming utviklingsland med en "climate mitigating tool-box" slik at det faktisk blir merkbare forskjeller i netto CO2-konsentrasjon i atmosfæren. Ta en kikk på Kaya-equation, og se om tulleskatter - som den rødgrønne regjeringen har innført - vil gjøre noe forskjell.... ;)

Og for å være ON TOPIC : jeg har fordommer mot folk som uttaler seg om klimaendringer, uten å ha bakgrunn eller kompetanse. Og om det skulle være noe tvil - jeg har kompetanse ;) Har bl.a gått i lære hos Norsk Polarinstitutts Kim Holmen, CCS-pionér og prisvinner Eirik Lindeberg, samt Olav Kårstad - forfatter av boka "Keeping the lights on".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofolk skjønner ikke andre dialekter enn sin egen og syn det er helt unødvendig at folk fra Stavenger og Sogndal og sånt skal snakke uforståelig når de snakker med Oslofolk :icon_redface:

:lol:

Oh fordommer har jeg drøssevis av! Men jeg pleier å ha ganske god dressur på dem, så de ikke får påvirke så mye. Men det begynner å komme endel om gamle enkefolk med altformye fritid. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som breial finnmarking har jeg en del fordommer angående "søringer" (alt sør for polarsirkelen) og hvor pysete disse er når det gjelder kulde/natur/hundeliv osv osv. At bestisen min er fra Oslo og kjæresten fra Røros og begge motbeviser disse komplett? Neeeeeshhh... :rolleyes2:

(Og så kan man liksom ikke påstå at Robert Sørlie og slike mennesker er pysete da, men det synes ikke Fordommen min er ett godt nok argument. Hundekjørere er visst nordlendinger i ånden, ellerno slikt sprøyt.)

Brunkrem-med-bleikere-lepper-jenter synes det er flaut og ekkelt når man må plukke opp etter hunden og tør ikke gjøre det jeg anser som tøft her i verden. De er for opptatt med å lakke de falske neglene sine mens de filosoferer over trash-tv. Ikke kan de engelsk, heller. (Men de vet alle hva "Twilight" betyr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine største fordommer er mot fordomsfulle mennesker, jeg antar at de er dumme..

Ha ha, jeg satt på et møte en gang (nærmeste kolleger og vi skulle egentlig planlegge på femte timen og da sklir det gjerne litt ut)og jeg la ut om fordommsfulle Frpfolk og jeg ble stadig mer klar over at det var rimelig fordomsfull preiking :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg antar at de som ser ned på fordomsfulle mennesker ser ned på oss som har det og at de føler seg så mye bedre enn andre, men at innerst inne, har de ett snev av det selv :P (Siden jeg fikk den følelsen nå, så skriver jeg det)

Jeg har mange av de samme som flere her har, men det morsomme er jo når jeg opplever å få det i fleisen med dunder og brak :) Mads har jo vært veldig vanskelig og måtte på spes.skole (har skrevet om det før, så skitt au), her får jeg vite at hans kontakt og person som ville følge han var Somoalia og var flyktining. MMMMMMMMMMMMMMMMMM Så klart han var! Har da sterkt i minne han som gikk bersherk på trikken (mener det var samme sommer) Herregud, dette ble jo totalt feil i mine ører. Nei det går ikke og var på vei til å trekke barnet fra hele opplegget og klare meg sjæl. Så kommer verdens søteste og herligste mann inn i rommet. Håret sto til alle kanter og han presenterte seg på flytende gebrokken og skikkelig dårlig norsk. Men bare fremtoningen hans lyste av styrke og trygghet :ahappy: Han viste seg å være en fantastisk mann, og ga min sønn så mye og meg. Æsj, nå renner tårene her, for han var så fin og jeg fikk så det smalt der. Nå har jeg ett litt annet syn på somaliere enn jeg hadde før jeg traff han :)

Og så må jeg fortelle om alle som ikke har schäfere som har fordommer så det suser. Alle vet jo at schäfere brøler ikke sant. Alle som en, finnes ikke unntak, og i hvertfall i bånd. Her i går gikk jeg tur med Tøfflus. På vei tilbake fra en kjempehyggelig tur (var hyggelig etterpå å altså) møter vi en mellom snuser. Den setter i gang kjeftamentet og brøler, så klart myndene måtte fortelle at de ikke godtok slik oppførsel og slikt ett bråk! Hvem gikk vakkert i bånd forbi? Jo, det var to schäfere i bånd det, ikke noe brøling, ikke noe knurring, ingen bust eller høye haler. Nei, de var kun nysgjerrige på denne som kjeftet slikt :P

Jeg har som flere her inne, opptil fler fordommer, men jeg er ikke tøff nok til å fortelle om dem :P Kan si så mye som at jeg er vel lik veldig mange her. Vet om dem, men gjør ikke noe med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blonde pene jenter er ALLTID overlegne og tror de er bedre enn alle andre. De bruker også et par timer foran speilet hver morgen bare for at utseendet skal være perfekt. Dette gjelder spesielt jenter fra Bærum.

Det morsomste er at jeg stadig vekk får motbevisst fordommen, har tilogmed flere venninner som går innunder kategorien, men som ikke passer profilen i det hele tatt.

Jeg digger faktisk å ta førsteinntrykket mitt, legge det til side, prøve å bli kjent med personen, og motbevise det første inntrykket jeg fikk. Det er forbausende hvor mange flotte mennesker som er der ute om man bare legger fordommer og slikt til side.

Tenker bare på alle tankene jeg har hatt om soniser, også har jeg blitt kjent med dem, og sett dem i et helt annet lys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaske til med noen hundefordommer til, da:

Schæferen er lumsk og flyr på andre hunder, gjerne etter at de har passert

Tolleren er alltid nervøs og helt koko (hvor tar jeg det fra :icon_redface: )

BC blir skyggejagere og iddioter hvis de ikke får gjete sau

Cavalieren er bare en kjedelig hund

Øya spretter ut på Chihuahuan hvis du klemmer litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...