Gå til innhold
Hundesonen.no

Løwchen


Zitka
 Share

Recommended Posts

Noen her som kjenner til rasen? Da som kan fortelle meg hva den krever i løpet av en dag og hvor mye pelsstell det egentlig er..

Og hvor mye jobb er det å ha en løwchen som utstillingshund med tanke på pels og slikt? Er det noen farger som gjør det bedre enn andre osv?

Ikke minst, noen vet om veldig seriøse oppdrettere som vet hva de driver me?

Vet ikke helt om dette er riktig underforum, men jeg satser på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
1 minutt siden, MollyC skrev:

Nei, den har "hår" som de andre bichonene.

Jeg er oppriktig interessert i rasen, så om du har noen tips til oppdrettere må du bare sende meg melding :) Må først finne et individ her i byen som har en jeg kan låne for noen timer for å avkrefte allergisk reaksjon. Har sendt mail til valpeformidleren i klubben.

Vet du om "hårene" er lik som portugisisk vannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HeleneFS skrev:

Vet du om "hårene" er lik som portugisisk vannhund?

De er veldig like! :) 

Min oppdretter har begge rasene, og det er påfallende lik pels på de to.

Löwchen er en helt herlig rase, og står høyt på min liste for senere maskot-raser :wub: Tispa til min oppdretter er fra kennel Arfenco. Hun er skikkelig stødig, morsom, klovnete og tøff :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Line skrev:

Eh, hår som betegnelse er for å vise til at den er annerledes enn det man kalles pels. Jeg har i alle fall ikke pels på hodet..

Og hva er forskjellen mellom pels og hår da, mener du? Hunden har hår, og det har du også, eller du kan snu om på det, og si at dere begge har pels på hodet. Pels og hår er laget av det samme, og pels er bare et uttrykk man bruker for å skille mellom mengden hår. Hodet er det eneste stedet vi mennesker har tett hårvekst, og kan derfor falle innen for definisjonen av pels.

http://biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=31031

Jeg gjorde et poeng av det fordi mange ser ut til å tro det jeg også trodde frem til nokså nylig, at pels og hår er to forskjellige ting. Jeg har hørt setninger som at "hunden har hår sånn som mennesker" flere ganger, og ble nysgjerrig. Fant da ut at alle hunder har hår sånn som mennesker. Noen hunder har hår med samme egenskaper som vi har på leggene og andre steder, som stopper etter en viss lengde, mens andre har hår som vi har på hodet, som vokser kontinuerlig. Men alt sammen er hår, enkelt og greit.

---

Til TS: Jeg kan ikke så mye om Løwchen, men mormora mi overtok en pensjonert utstillingshann. Det var ganske mye pelsstell på han, mer enn mormor var i stand til å holde tritt med, og han floket seg uten grundig børsting hver dag. Det er i grunn det jeg har å bidra med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Line skrev:

Ja, men når man spør om hunden har hår eller pels så handler det om typen, og det skjønte vel egentlig du også. Det handler jo om at enkelte typer, som er det vi betegner som hår, egner seg ofte bedre for allergikere. 

Enig med deg!

Jeg er ganske opptatt av språk og definisjoner, men i dette tilfellet handler det om å skille på veldig ulike typer pels for å gjøre det mer forståelig at det nettopp finnes forskjeller.

Jeg har to raser uten underull. Den lille har pels. Den oppfører seg ikke som menneskehår, den føles ikke som menneskehår og den røyter. Portisen derimot har noe som minner mye mer om menneskehår. Det er en annen struktur, det røyter ikke med årstider og ytre påvirkning, kun når det er dødt hår som gres ut, og den regnes for å være allergivennlig. Så okke som, riktig begrep eller ei, så er det veldig forklarende å sammenlikne denne typen pels med menneskehår. Löwchen har også slik pels. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Maria skrev:

De er veldig like! :) 

Min oppdretter har begge rasene, og det er påfallende lik pels på de to.

Löwchen er en helt herlig rase, og står høyt på min liste for senere maskot-raser :wub: Tispa til min oppdretter er fra kennel Arfenco. Hun er skikkelig stødig, morsom, klovnete og tøff :D 

Takk for svar, vi vurderer jo denne rasen fordi samboer er helfrelst av portis, men jeg synes de blir hakket for store. Takk for tips om oppdretter, jeg sjekker det ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer sånn på hvordan løwchen ser ut uten bart. DA ser de vel ut som stilige små miniportiser :) Syns barten og skjegget ødelegger hele utseendet dems ellers, klarer ikke synes de er pene, da ser bare klippen merkelig ut sammen med barten :P Men nå er jo jeg generelt veldig lite glad i skjegg og bart. Men hadde vært artig å se en løwchen i portisklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Noen som kan fortelle hvor mye stell rasen krever for å være i utstillingskondisjon?

Jeg fikk ihvertfall svar fra raseklubben om at den måtte børstes minst en gang i uken og bades annenhver uke, oftere i unghundtiden.

---

 

Jeg liker forøvrig skjegg og bart og synes løwchen er en pen rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hvanais, men de har jo identisk pels/hårlag. Dette varierer fra hund til hund, noen er nesten "puddel" mens andre er helt rette igjen, men min egen krever hvertfall enormt pelsarbeid. Må gres hver dag, og blir badet ukentlig-hver 10. dag. Allikevel dukker floker opp som må klippes, spesielt om det er vått/fuktig ute og ang klær (fryser helt ekstremt lett, så må brukes mye), sammenfiltrede tover kan dukke opp på timer om forhold blir lagt tilrette for det. Har erfaring med Frisé da jeg passet en sånn ofte samtidig tidligere, denne var en drøm i forhold å holde flokefri iforhold for å si det sånn. Bare vær obs på at det krever mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pelsstell det er på rasen varierer veldig fra hund til hund. Jeg har en som floker omtent bare jeg ser på henne og må børstes og gres ihvertfall 2 til 3 ganger i uka. De andre to har jeg nesten ikke hatt floker på selv om det kan gå over en uke mellom hver gang de børstes. Jeg bader de ca. hver 14. dag eller før utstilling. For å holde klippen ok, syns jeg det er lett ca. hver 14. dag og alltid ca. 2 dager før utstilling. Blir de for lange tar det lengre tid og få det pent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MollyC skrev:

Hvor mye pelsstell det er på rasen varierer veldig fra hund til hund. Jeg har en som floker omtent bare jeg ser på henne og må børstes og gres ihvertfall 2 til 3 ganger i uka. De andre to har jeg nesten ikke hatt floker på selv om det kan gå over en uke mellom hver gang de børstes. Jeg bader de ca. hver 14. dag eller før utstilling. For å holde klippen ok, syns jeg det er lett ca. hver 14. dag og alltid ca. 2 dager før utstilling. Blir de for lange tar det lengre tid og få det pent.

Hvor ofte barberer du? Og klipper du noe den pelsen som er igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Orca skrev:

Lurer sånn på hvordan løwchen ser ut uten bart. DA ser de vel ut som stilige små miniportiser :) Syns barten og skjegget ødelegger hele utseendet dems ellers, klarer ikke synes de er pene, da ser bare klippen merkelig ut sammen med barten :P Men nå er jo jeg generelt veldig lite glad i skjegg og bart. Men hadde vært artig å se en løwchen i portisklipp.

Haha. Hysj på deg, du! Du liker rar sveis på portis også. De skal ikke være sånn. Löwchen må ha bart - hvis ikke er det ikke löwchen :P 

 

Jeg har innmari lyst på en liten slik en senere i livet. Jeg opplever dem som veldig aktive, men blide og morsomme hunder. Vi har en hann i nabolaget der jeg er vokst opp, som er på dagen like gammel som Chess. De to kommer skikkelig godt overens. :) Jeg synes ikke löwchen oppfører seg så veldig miniatyrhund, i alle fall ikke sammenliknet med papillon, og det tiltaler meg med mye hund i liten kropp. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2015, 10.29.49, Maria skrev:

Haha. Hysj på deg, du! Du liker rar sveis på portis også. De skal ikke være sånn. Löwchen må ha bart - hvis ikke er det ikke löwchen :P 

 

Jeg har innmari lyst på en liten slik en senere i livet. Jeg opplever dem som veldig aktive, men blide og morsomme hunder. Vi har en hann i nabolaget der jeg er vokst opp, som er på dagen like gammel som Chess. De to kommer skikkelig godt overens. :) Jeg synes ikke löwchen oppfører seg så veldig miniatyrhund, i alle fall ikke sammenliknet med papillon, og det tiltaler meg med mye hund i liten kropp. 

Jeg liker utstillinngsklippen på portis og jeg, jeg liker egentlig det meste bare ikke bart :P Hehe. Men er du ikke enig i at det HADDE vært artig å se en uten bart i klin lik klipp som portis? Jeg har en greie med at jeg med alt i livet synes det er så morsomt med miniatyrer av ting, og da må det være en tro kopi av det store :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...