Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?

Timian

Recommended Posts

Neinei, nå vrir du om. Det var slettes ikke det jeg skrev...

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Hehe, ja, det stemmer det. Løsningen for de med destruktive hunder blir da gjerne å stappe dem i bur - hvor de passiviseres. Da er de jo såååå rolige, sover bare og er så trygge og fine. Best den har hulen sin :ahappy:

Må skille på hva som skjer hvor - løsningen er dermed også som regel forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Hvorfor i alle dager leste du ikke resten da? Begrunnelsen!

Hva tror du hovedjobben som hundeeier består i?

Å gi hunden et aktivt og mentalt utfordrende liv, slik at når det er hjemmetid, så er den god og sliten og benytter tiden til å være rolig eller sove.

En hund som mangler utfordringer av sin eier i dennes fritid, vil ofte bli destruktiv på et eller annet tidspunkt, ja, for på et eller annet vis må hunden få ut energi og bruke hodet mentalt.

Hvis din grunn for å ha hund i bur er at du har en hund som setter i gang og ødelegger ting når den ikke er i bur hjemme, så har du et klinkende klart svar; du har ikke gjort jobben din som hundeeier. Da gir du den altfor lite stimuli, både fysisk og psykisk. Du har heller ikke trent den grunnleggende riktig.

Jeg syns det er direkte skremmende å lese hvilke sprø argumenter mange har for å bruke bur på hunden sin. Det er rett og slett bare påfunn for å forsvare sin trang til å stenge et dyr som ikke hører til der, inne i bur.

Jeg mangler ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver mye fornuftig, men akkurat dette både reagerte jeg på og er uenig i. Nettopp slikt er med på å gjøre buret til noe ferske hundeeiere tror er en livsnødvendighet i heimen.

Dersom du leste neste setning skriver jeg buret bør være åpent, ellers mister det jo sin hensikt... Dette er en vesentlig, viktig forskjell ! Jeg mener også at et bur er livsnødvendig for hunden, men da som ett bur i en bil.. Er ingen tilhenger av bur, men i bil trengs det. Vi sikrer oss selv, og våre barn, og da bør også våre dyrebare husdyr være godt sikret i bilen for ett eventuelt sammenstøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig morsomt å lese altså..

De mot bur ser som regel ingen mellomting når man FORTELLER folk at man IKKE har hunden i bur 16 timer i døgnet.. Det hjelper såklart ikke, for de har bikkja i bur uansett hva de sier her.. Ifølge motstanderne.. Og selvfølgelig er det like morsomt at man kan bruke bur mange timer på utstilling, for hallo, det er jo ikke hver dag liksom!... :rolleyes2: Det finnes mange som ikke bruker bur på utstilling, hvorfor kan ikke alle lavære å bruke bur der da? Er det så vanskelig? Dere er late altså som må ha bur på utstilling! :whistle: Nemlig, det blir litt teit ikke sant?

Så da har vi avklart da at hunder som er normale klarer å være alene hjemme uten problemer. Det vil si at alle hundene som tilbringer noen timer i bur er alle unormale hunder. Hunder som kjeder seg, hunder som vokter/vakter, hunder som ikke kan være med katter alene eller andre hunder, hunder som sover på ett sted hele dagen - alle disse er visst unormale hunder som ikke er rett skrudd i hodet... Eh ja.. Nå finnes det rase og individforskjeller også.

Kan motstanderne fortelle hvilke situasjoner det er greit å ha bikkja i bur? Utenom som sikkerhet i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan motstanderne fortelle hvilke situasjoner det er greit å ha bikkja i bur? Utenom som sikkerhet i bil?

Jeg kommer på kun en ting som gjør det nødvendig å ha hunden i bur, vi snakker normale hunder, og det er ved sykdom og hunden skal holdes i ro.

edit: Når det kommer til burbruk på konk/utstilling, så er det ikke så himla vanskelig. Mine kan godt ligge løse de, men siden det er nok av idioter med andre hunder som lar sine bare vase rundt og oppi mine så stenger jeg dem inne, og ja, selvfølgelig fordi jeg finner det innmari lettvint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig morsomt å lese altså..

De mot bur ser som regel ingen mellomting når man FORTELLER folk at man IKKE har hunden i bur 16 timer i døgnet.. Det hjelper såklart ikke, for de har bikkja i bur uansett hva de sier her.. Ifølge motstanderne.. Og selvfølgelig er det like morsomt at man kan bruke bur mange timer på utstilling, for hallo, det er jo ikke hver dag liksom!... :rolleyes2: Det finnes mange som ikke bruker bur på utstilling, hvorfor kan ikke alle lavære å bruke bur der da? Er det så vanskelig? Dere er late altså som må ha bur på utstilling! :whistle: Nemlig, det blir litt teit ikke sant?

Så da har vi avklart da at hunder som er normale klarer å være alene hjemme uten problemer. Det vil si at alle hundene som tilbringer noen timer i bur er alle unormale hunder. Hunder som kjeder seg, hunder som vokter/vakter, hunder som ikke kan være med katter alene eller andre hunder, hunder som sover på ett sted hele dagen - alle disse er visst unormale hunder som ikke er rett skrudd i hodet... Eh ja.. Nå finnes det rase og individforskjeller også.

Jeg har lest det i en bok - en hundebok, at det er sånn, så det er en sikker kilde. :lol:

Med den største glede:

a) under transport (bil, tog, fly, etc)

b) på "doctor´s orders, når hunden må holdes helt i ro pga sykdom/skade

c) på stevner/utstillinger, ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er facinerende at alle blir dratt under èn kam jeg.. Er det virkelig noen her inne som har bikkja i bur 24/7 ? :blink:

Alle blir ikke dratt under én kam, men det er faktisk noen her som syns det er greit at folk har hunden i bur om natten (8 timer) pluss i arbeidstiden (8 timer + reisetid dit og hjem), og at dette må da være opp til den enkelte hundeeier å gjøre med/mot hunden sin.

Det er ikke burbruk under transport, eller i treningssammenheng, eller i perioden man evt. bruker på å hjelpe en stresset eller angstfyllt hund med å leve et godt liv det er så høyt snakk om egentlig, det er de som stenger en normal, frisk og sunn hund inne, på minimal plass, i opptil 2/3 av livet dens!

Gir det mening nå at folk reagerer heftig på dette temaet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke sagt at alle hunder som tilbringer noen timer i bur hver dag er unormale hunder med issues, det er sagt at eierne av disse hundene sansynligvis kunne løst det hele uten bur, men ikke gidder(?) av diverse årsaker. Stor forskjell.

Synes egentlig det er facinerende at alle blir dratt under èn kam jeg.. Er det virkelig noen her inne som har bikkja i bur 24/7 ? :blink:

Jammen godt du ikke gjør det samme da. :blink: For er jo iiiiiiingen her som differensierer på forskjell på burbruk som et verktøy for å løse situasjoner, og på å ha bikkja i bur 16 timer i døgnet. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er direkte skremmende å lese hvilke sprø argumenter mange har for å bruke bur på hunden sin. Det er rett og slett bare påfunn for å forsvare sin trang til å stenge et dyr som ikke hører til der, inne i bur.

Det er vel lik deg selv, du også begrunner ting du gjør med hunden. Hvorfor stenger du hunden inne i huset f.eks - hunden hører ikke hjemme der heller - den vil være fri. Hvorfor har du ikke ordne det slik at din hund har det slik hele tiden?

Med den største glede:

Da er du ikke burmotstander - du er akkurat lik alle som mener bur kan brukes vettugt. Altså til en viss grad og som man selv føler er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager leste du ikke resten da? Begrunnelsen!

Hva tror du hovedjobben som hundeeier består i?

Å gi hunden et aktivt og mentalt utfordrende liv, slik at når det er hjemmetid, så er den god og sliten og benytter tiden til å være rolig eller sove.

En hund som mangler utfordringer av sin eier i dennes fritid, vil ofte bli destruktiv på et eller annet tidspunkt, ja, for på et eller annet vis må hunden få ut energi og bruke hodet mentalt.

Hvis din grunn for å ha hund i bur er at du har en hund som setter i gang og ødelegger ting når den ikke er i bur hjemme, så har du et klinkende klart svar; du har ikke gjort jobben din som hundeeier. Da gir du den altfor lite stimuli, både fysisk og psykisk. Du har heller ikke trent den grunnleggende riktig.

Jeg mangler ord!

Tror ingen her inne forstod ironien og budskapet i denne...

Det jeg prøvde å si, er at ting blir ikke korrekt bare fordi dere sier det.

Jeg har i mitt liv både lest og hørt (fra veeeldig erfarne hundefolk) nøyaktig det motsatte av det burmotstanderne her sier. Så hva er korrekt? Det majoriteten hevder, eller det burmotstanderne her hevder?

Var noen som nevnte at 99% av hundefolket ikke er på forum, og det har jeg også forstått.

De som er erfarne og seriøse, sier alltid: "Ikke les på forum, er helt utrolig hvor mange dumme meninger som er der inne". Og ja, burmotstand er blant annet den ene tingen som hundefolket IRL rister på hodet for..

Virker som om det er enten/eller, og slik ER det ikke i live, det er kun på forum det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke burmotstander - du er akkurat lik alle som mener bur kan brukes vettugt. Altså til en viss grad og som man selv føler er akseptabelt.

Amiga trenger ikke bur på utstilling heller hun om jeg glemmer å ha det med:

IMAG0149.jpg

På nkk drammen satt hun i fanget til Thorstein hele dagen også. Hadde ergo ingen behov for å stappe hundene i bur. De lå helt fint og sov på plenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen her inne forstod ironien og budskapet i denne...

Joda, noen gjorde nok det :)

Var noen som nevnte at 99% av hundefolket ikke er på forum, og det har jeg også forstått.

De som er erfarne og seriøse, sier alltid: "Ikke les på forum, er helt utrolig hvor mange dumme meninger som er der inne". Og ja, burmotstand er blant annet den ene tingen som hundefolket IRL rister på hodet for..

Jeg nevnte vel at de fleste ikke leser forum, men er ikke helt enig med deg her. Det fins mange på forum og fora rundt omkring med ganske så mye kunnskap - det kan virke som det er mange av disse som har lært de nyeste metodene også og ikke henger igjen i gammel og avleggs kunnskap. Som dessverre det fins mye av 'der ute' utenfor forum. Det er mer de som ikke oppdaterer seg og det er vel ikke positivt - om det gjelder hund eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burmotstandere; er noen av dere også motstander av bur i bil?

Hvorfor skulle vi det? Bur i bil er det samme som sikkerhetsbelte for deg og meg, + at det beskytter andre i bilen mot stor skade om hunden skulle være løs i tilfelle kollisjon. Løs hund kan også forårsake forstyrrelse av fører slik at denne kjører uaktsomt. Så ja til bur i bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det greit på stevner/utstillinger? Hvorfor kan man ikke skaffe seg folk eller noe som kan passe på hunder? Det er bare latskap å putte hundene i bur fordi det er enkelt for utstiller, slik h*n slipper å passe på bikkjene hvis personen er borte, inne i ringen med en av hundene osv. Det er ikke noen annen grunn. Hva skulle det ha verdt? Å skjerme hunden fra andre hunder? Man kan da passe på å si ifra hvis noen kommer bort med hunden sin eller noe?

At alle her er imot at hunden blir puttet i bur 16 timer i døgnet har vi jo oppklart nå. Eller? Hvem er for her? Hvis vi er enige i at det er galt å gjør det, hva er det vi diskuterer da? Man synes jo det er greit å bruke det periodevis osv tydeligvis, da er det greit. Så lenge målet er et burfritt hundehold.

Kan ikke alle skrive hva de synes er greit og ikke så vi får en oversikt da? :P

Jeg synes ihvertfall det er greit med bur i disse sammenheng: Som trening (passifisering) hvis hunden er stresset av å være løs (hvis man ikke har rom). Periodevis til man har oppnådd det man vil, slik at man ikke trenger bur lengre. Mål om et burfritt hundehold. Hvis en hund er destruktiv og man ikke har mulighet til å ha et rom ryddet/sikret osv. Burde man ikke ha hund da kanskje...? Stevner/utstilling osv. Ro osv ved sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Jeg siterer fra en burmotstander alleredre fra side tre i denne tråden:

Jeg mener heller ikke at bur er "tortur". (Slike begreper bruker man bare for å distansere seg og fiendtliggjøre oss burmotstandere. Klassisk forsvarteknikk det der.) Jeg tror ikke engang at hunder lider av å være i bur i ny og ne. Det er den utstrakte daglige burkbruken som er i strid med dyrevelferden. Burbruken hvor timene stadig plusses på og blir flere. "Se så fint den har det, den sover og slapper av." På natten, på dagen, mens den er alene, i bilen, under arrangementer og aktiviteter... Tick tock tick tock. Det er blitt allment akseptert at hundens nye seng er bur med lukket dør, og det er ganske skummelt. Til sammen blir det en stor del av hundens liv, og da må man stoppe opp og tenke seg om.

Det lille bildet handler om hunden og dens individuelle hverdag. Det større bildet handler om dyresynet. Begge deler er like viktig.

Og jeg sier igjen, burmotstanderne er ikke så unyanserte som dere vil ha oss til. Vi klarer helt fint se at bur kan ha en funksjon. Men ikke i timesvis hver enda dag.

At du nå modererer deg til å bli mer og mer enig i det vi har sagt siden den spede begynnelsen av denne tråden, for så å legge skylda på oss ved å sette oss i overdrevent polariserte bokser vi slettes ikke hører hjemme i, må du nesten stå for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hundene i min oppvekst har aldri sett et bur og jeg så ingen grunn til å ha bur til Chicka heller da vi fikk hun (fikk hun da hun var 13mnd, hadde hatt flere hjem).

Chicka var vant med å være i et bur i det ene hjemmet hun hadde vært i og hun var oppstallet i større "bur-rom" der hun stod til omplassering.

Vi kjøpte bur til å ha i bilen og hunden var løs i hele leiligheten fra dag 1.

Det gikk en slippers, holdt på å rive ned fugleburet en gang og et par ganger så var badehåndklærne myye morsommere leker enn hennes egne.

Dette ga seg når hun fikk "nei" et par ganger og jeg husket å sette skoene mine inn i skapet hvor skoene egentlig skulle stå (holde det litt ryddig har aldri skadet...), fugleburet fikk en annen plass og var ikke i fare etter den ene gangen :whistle:

Da jeg hadde praksis-hunder til massasjeutdannelsen min så fikk jeg kjøpt et tøybur til en veldig billig penge av den ene eieren av to av praksishundene mine.

Det stod oppe i den andre leiligheten jeg bodde i og hun brukte det som en "hule", var aldri stengt.

Nå som jeg flyttet inn i huset så har jeg ikke pakket opp tøyburet, hun ligger jo egentlig mest under bordet, i sofaen sammen meg, ute på trappen eller i hagen (bor på gård) eller på soverommet.

Jeg hadde hatt konstant dårlig samvittighet dersom jeg hadde hatt Chicka i et bur, enten på natten eller når jeg var på jobb.

Jeg jobber ikke nå pga kroniske sykdommer og relativt ny operert, men da jeg jobbet så hadde jeg nok med den dårlige samvittigheten for at hun var alene hjemme i over 8timer, samvittigheten hadde revet meg i stykker hadde hun itillegg vært i et bur :icon_cry:

Tror uerfarene hundeeiere som er usikre på burbruk bør først starte med å ha hunden i feks et eller to rom i huset, også evt åpne flere rom etterhvert som man føler seg mer sikker på hunden.

Vi har alltid hatt med hunden på soverommet om natten da den var valp og den har hatt tilgang til gangen og kjøkkenet når vi var borte (da den var valp), etterhvert etter ca 1-2mnd så fikk den hele huset, null problemer med ledninger, planter osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mitt liv både lest og hørt (fra veeeldig erfarne hundefolk) nøyaktig det motsatte av det burmotstanderne her sier. Så hva er korrekt? Det majoriteten hevder, eller det burmotstanderne her hevder?

Tja, du kan høre på din egne sunne fornuft? Føler du innerst inne at hunder bør oppbevares i bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blir ikke dratt under én kam, men det er faktisk noen her som syns det er greit at folk har hunden i bur om natten (8 timer) pluss i arbeidstiden (8 timer + reisetid dit og hjem), og at dette må da være opp til den enkelte hundeeier å gjøre med/mot hunden sin.

Det er ikke burbruk under transport, eller i treningssammenheng, eller i perioden man evt. bruker på å hjelpe en stresset eller angstfyllt hund med å leve et godt liv det er så høyt snakk om egentlig, det er de som stenger en normal, frisk og sunn hund inne, på minimal plass, i opptil 2/3 av livet dens!

Gir det mening nå at folk reagerer heftig på dette temaet??

Denne ga litt mer mening for en sosalt misfit som meg ja :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...