Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H til allergihund?


schnart

Recommended Posts

Ser ut til at Bobby har allergi. Vi har ikke testet han så vi vet ikke for hva..

Han reagerer helt klart på noe, men i samråd med vet. har vi droppet allergiprøvene og heller fokusert på at han kun får i seg tiltenkt for og enkelte godbiter. Han er bedre, men ser ut til at han heller ikke tåler Provit - godbitene :rolleyes2:

Grunnen til at han ikke er testet er at vi rett og slett ikke tror vi får til å passe på at han kun får i seg spes.for sammenhengende i 10 uker frem til evt. blodprøver.. :icon_confused: (Bajasen er kjapp til å hive seg over alt som muligens er spiselig ute.)

Vi forer på RC Golden voksen. Går som skrevet greiere nå, men jeg lurer på om noen har erfaring med å fore allergihund? Hvilke godbiter funker? Skjønner det blir litt vanskelig når jeg ikke vet eksakt hva han reagerer på.

Allergien slår ut med at han blir rød og irrtert i ørene og på magen. Han klør også voldsomt når det er på det verste.

Hvordan er det med V&H og allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er korn ol han reagerer på, så vil jo råfôr være det beste for ham. Er det en enkel proetinkilde han reagerer på, så spørs det da, iom at V&H har både kylling, storfe og laks i seg. Har du prøvd alle variantene av provit-godbitene?

JEG ville prøvd V&H jeg, begynt med den i ren kylling, om han tåler den fint prøvd nr 33, og om den går fint prøvd nr 25. Tåler han den er dere i boks, den er fullfôr og trenger ikke tilskudd av omega 3. Om det er kylling han reagerer på, som er eneste kjøttkilde i fôret hans nå, ville jeg prøvd storfevomma med tilskudd av omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd provit - liver og provit beef tripe. Er relativt sikker på at han reagerer på liver. Forsøker beef tripe nå, men er litt usikker da han fanget en spurv for 2 dager siden å rakk og tygge litt før jeg fikk dratt den ut :x Han kan vel reagere på det også?

Må bare innrømme at jeg ikke har noe særlig kunnskap om for, da dette er først hunden jeg har hatt med allergi. Så tidligere har jeg nok bare "surfet" på at de kjente formerkene vet hva de gjør..

Men hvis han ikke tåler beef tripe, spiller det inn på sannsynligheten for at han tåler V&H?

Tusen takk for svar! Fantastisk å ha muligheten til å spør folk som tydelig har mye kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du sier du har prøvd provit lever og provit kjøtt men er det bare i godbiter? For skal du gå eksakt til verks så bør godbitene en stund være ev helt reine produkter og helst av samme som foret. For å se hva som er hva. Husker ikke tiden. Du bør også skrive opp hva hunden får og kanskje hva den gjør for å få en sammenheng på hva som er hva.

Vorsteh min prøver akupunktur fordi hun har problemer med øret som sopp og kløe og ørebetennelse altså forløperen til allergi. Jeg vet hva som utløser det hos henne der er det større konsentrasjoner av husstøv og tørfor (ikke en bite men en prøvepakke i løpet av dagen) Hun blir helforet på V&H og når jeg gikk over til det så ble hun noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beef tripe er storfevom.

Det du bør prøve nå, er å ha på munnkurv ute så du er SIKKER på at han ikke får i seg noe ukjent. Bruk rent kjøtt som godbiter, velg f.eks kylling siden han allerede får det i tørrfôret sitt. Bruk det rått eller kok det lett om du ikke vil gi rått. Gjør dette to uker, blir han ikke verre, ville jeg gitt ham en hel RÅ kyllingfilet til et måltid, bare kyllingen, ikke tørrfôr ved siden av. Husk han kan få diare av dette siden han ikke er tilvendt rått, ikke bry deg om det, men følg med på ørene. Blir han ikke verre, gi han et nytt måltid med kyllingfilet etter etpar dager. Blir han ikke verre i ørene nå heller, kjøp V&H kyllingpølser, og gi ham det. Bruk ev tørrfôret du har som godbiter. Blir han bedre, så er det nok kornallergi, og da kan du prøve de andre pølsene, da nr 25 først, siden den har minst vom i seg. Blir han verre av nr 25, så kan du gi bare kyllingpølse en stund, men da må han få fiskeolje el sammen med maten for å få i seg omega 3. Når han er frisk, kan du eksperimentere med annet rått, som laksekoteletter, svinekoteletter osv. Gi ett måltid av det nye, og vent noen dager for å se om han reagerer. Hvis ikke, se da har du plutselig nye proteinkilder du kan variere med.

Lykke til, og ikke nøl med å spørre om det er noe du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at det er fòret han reagerer på? Faktisk er det bare en ganske liten prosentandelen av allergiske hunder som har fòrallergi. De aller aller fleste har atopi og reagerer på husstøvmidd, pollen eller annet i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at det er fòret han reagerer på? Faktisk er det bare en ganske liten prosentandelen av allergiske hunder som har fòrallergi. De aller aller fleste har atopi og reagerer på husstøvmidd, pollen eller annet i lufta.

Men det testes som regel via fôret først, fordi det er det enkleste. Det er mange som reagerer på lagermidd i tørrfôret også, samt kornet - spesielt hveten. Og om det er positiv reaksjon på fôrbyttet, da vet man det, er det ikke det må man se på miljøet hunden lever i, med grundig renhold, tørke av hunden etter å ha vært ute (fjerne pollen) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først forsøkt å bytte ut hundens liggeplasser med skinn, skai eller annet der midd ikke trives. Rundvask av hus og hyppis støvsuging. Personlig ville jeg forsøkt dette først før jeg startet med fôrbytte. Så ville jeg skrevet en dagbok der jeg noterte ned hyppigheten av kløen, hva hunden har spist, hvor den har oppholdt seg osv. kanskje kan man da se et mønster i kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergihund er noe dritt! Desverre er det sånn at det blir mye arbeid for dere for å finne ut hva han reagerer på, og for å holde han unna det i framtiden. Det er jo bare en jobb man må ta, ellers blir jo bikkja dårligere, det nytter liksom ikke å tenke at man ikke greier å holde den unna alt annet en foret sitt -for det må man jo. Selvfølgelig kan man være uheldig og bikkja finner og spiser noe ute som den ikke burde, men inne klarer man faktisk ha kontroll på hvor man har mat og ikke... Det første dere burde kutte ut var jo godbitene, det vanskeliggjør jo hele prosessen om man skal teste ut flere forskjellige fortyper samtidig, og det er jo det man gjør om man både gir for og godbiter.

Dessuten trenger det jo ikke være foret i det hele tatt, min hund -Salza- er allergisk for lagermidd, det vil si at hun tåler ingen former for tørrfor eller "ferdiggodbiter" eller langtidslagret mat. Men hun tåler det meste av rene råvarer. Jeg har god erfaring med vom og hundemat på henne. Gikk vel bare noen få måneder fra jeg begynte med V&H til jeg kunne slutte med medisinene og hun har ikke hatt noe tilbakefall etter det som har vært så ille at hun har vært nødt til å få en ny kur. Jeg begynte med kyllingpølsene, og de måtte hun gå på lenge til alle symptomene var borte. men da begynte jeg og blande litt med de andre pølsene, og nå går det greit med alt av V&H og en god del annet for også. Blant annet kan hun få av tørkede griseører o.l. nå, om jeg bare har hatt det i fryseren en stund. Problemet til å begynne med var at imunforsvaret var så overfølsomt pga all utprøving osv, at det skulle så ekstremt lite til før hun fikk utslett osv. Men nå når vi egentlig har ganske kontroll på det -så tåler hun mer før hun evt blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H har visstnok vist seg å ha en god effekt på en del hunder med allergi.

Det er jo ikke noen særlig tvil om at V&H ligger langt nærmere et naturlig kosthold for en hund enn hva tørrforet gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil prøvd råfôring med V&H dersom hunden led av allergi. Alle de tilsetningene som finnes i tørrfôr er jeg personlig overbevist om har en del og si i mange tilfeller. Korn, E-stoffer, holdbarhetsmiddel osv, alt mulig er blandet i tørrfôr og boksmat.

V&H er ikke tilsatt noe, og er helt rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi vet ikke at det er foret. Men tenkte som tuilp sier at det var det letteste stedet å begynne. Ellers har vi også slitt med våteksem *mumle noe om Golden og hudproblemer :twisted: * og har siden alltid skyllt ham etter bad, dusjet ham med antiseptisk shampoo og gjennomtørket ham når han er blitt våt.

Skinnseng har han alltid hatt og jeg tror ikke det er så verst rent her :)

Provit har vi bare prøvd som godbiter, da en og en type av gangen for å teste reaksjonen. Han er som sagt blitt bedre, men ser ikke ut til at det forsvinner på foret vi bruker nå.

Kan jeg håpe på at han blir helt symptomfri forresten?

At man ikke kan holde bikkja unna alt annet en foret er vel ikke umulig, inne ihvertfall. Men tanken om munnkurv har faktisk aldri slått meg *slå seg i panna*. Vi får prøve det når vi prøver ut "oppskriften" til tulip. Tusen takk for et så konkret forslag! :thumbs:

Selv om jeg får litt vondt av bajasen som må ha munnkurv ute over en lengre periode, virker så hemmende :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg får litt vondt av bajasen som må ha munnkurv ute over en lengre periode, virker så hemmende :icon_redface:

Det enkleste er ofte det beste ;) Ang munnkurv, er den riktig tilpasset slik at den ikke gnager noen steder finnes den ikke hemmende i det hele tatt, hunden får bare ikke plukket i seg alt mulig rart, og du kan belønne med godbiter gjennom gitteret også :)Hunden kan også drikke vann uten problemer, samt åpne munnen og pese om det trengs. Gubben hadde håndsydd munnkurv i lær, fordi det var umulig å få en som satt godt over kjevene hans uten at det var for stort i snutepartiet. Han stakk hodet frivillig inn i munnkurven, og brydde seg aldri om at han hadde den på. Jeg tror jeg har et hysterisk bilde av ham et sted, skal se om jeg finner det...

8d6b2387aa930bd178621209f94e293c.jpg

Jeg fikk ikke snudd det rett vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget jo en tråd her inne tidligere om alle tingene hunden min var allergisk mot, finner den ikke igjen, men kan jo remse opp tingene en gang til: Kylling, lam, and, svin, stofre og melk. Nå er det tatt bare blodprøve hos dyrlegen så vet jo ikke om hun er så allergisk mot alt dette. Kan V&H være noe og prøve på mi? Blir hun værre er det jo bare å gå tilbake til fòret hun bruker nå, selv om jeg synes hun klør litt i overkant på det fòret. Er ikke enkelt og finne et fòr som er 100% bra på henne virker det som og jeg begynner og bli litt oppgitt.. Vi har jo kuttet ut alt dette på listen da jeg fikk svaret, men uansett så bli det ikke helt komplett med fiske tørrfòr vikrker det som. :blink: Hun reagerer med og bli rød og irritert i ørenr og kløe rundt hals og armhuler så det er enkelt å se om hun tåler det eller ikke.

Ikke meningen å kuppe tråden din, men tenkte jeg kunne slenge inn ett spm siden vi er i samme situasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beef tripe er storfevom.

Det du bør prøve nå, er å ha på munnkurv ute så du er SIKKER på at han ikke får i seg noe ukjent. Bruk rent kjøtt som godbiter, velg f.eks kylling siden han allerede får det i tørrfôret sitt. Bruk det rått eller kok det lett om du ikke vil gi rått. Gjør dette to uker, blir han ikke verre, ville jeg gitt ham en hel RÅ kyllingfilet til et måltid, bare kyllingen, ikke tørrfôr ved siden av. Husk han kan få diare av dette siden han ikke er tilvendt rått, ikke bry deg om det, men følg med på ørene. Blir han ikke verre, gi han et nytt måltid med kyllingfilet etter etpar dager. Blir han ikke verre i ørene nå heller, kjøp V&H kyllingpølser, og gi ham det. Bruk ev tørrfôret du har som godbiter. Blir han bedre, så er det nok kornallergi, og da kan du prøve de andre pølsene, da nr 25 først, siden den har minst vom i seg. Blir han verre av nr 25, så kan du gi bare kyllingpølse en stund, men da må han få fiskeolje el sammen med maten for å få i seg omega 3. Når han er frisk, kan du eksperimentere med annet rått, som laksekoteletter, svinekoteletter osv. Gi ett måltid av det nye, og vent noen dager for å se om han reagerer. Hvis ikke, se da har du plutselig nye proteinkilder du kan variere med.

Lykke til, og ikke nøl med å spørre om det er noe du lurer på!

Enkelte hunder reagerer på fisk. Bla. min allergiker. Han fores i hovedsak på V&H nr. 33, en liten neve solsikkefrø og en blåbærtabelett pr dag. Dette har han levd på de siste 5-6 årene. Var hos vet og sjekket nyrer og lever, siden han iflg papiret begynner å bli gammel, og prøvene var helt fine.

Jeg ville først forsøkt å bytte ut hundens liggeplasser med skinn, skai eller annet der midd ikke trives. Rundvask av hus og hyppis støvsuging. Personlig ville jeg forsøkt dette først før jeg startet med fôrbytte. Så ville jeg skrevet en dagbok der jeg noterte ned hyppigheten av kløen, hva hunden har spist, hvor den har oppholdt seg osv. kanskje kan man da se et mønster i kløen.

Dagbok er ikke dumt. Da får man med alle nyansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hunder reagerer på fisk.

Jupp, det gjorde Gubben også, alvorlig allergisk også..

Men i TS sitt tilfelle er det ikke fisk i fôret han får nå, og det nevnes heller ikke fisk som godbiter, derfor heller jeg mot korn/lagermidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget jo en tråd her inne tidligere om alle tingene hunden min var allergisk mot, finner den ikke igjen, men kan jo remse opp tingene en gang til: Kylling, lam, and, svin, stofre og melk. Nå er det tatt bare blodprøve hos dyrlegen så vet jo ikke om hun er så allergisk mot alt dette.

Man kan ikke sjekke forallergi med blodprøve (faktisk er blodprøve ganske ubrukelig til å teste allergi i det hele tatt). Prikktest kan gi gode svar på eventuell kontaktallergi.

For å finne ut av forallergi må man rett og slett prøve seg frem.

Jeg ville forsøkt v&h, som andre har skrevet. Om hunden er foret på tørrfor hittil er det ganske sannsynlig at den vil få det bedre på v&h, fordi proteinkildene er annerledes.

Min egen hund reagerer med kløe og rød, sår hud på hvete og muligens andre kornprodukter, han reagerer overhodet ikke på v&h, verken 33 eller 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sjekke forallergi med blodprøve (faktisk er blodprøve ganske ubrukelig til å teste allergi i det hele tatt). Prikktest kan gi gode svar på eventuell kontaktallergi.

For å finne ut av forallergi må man rett og slett prøve seg frem.

Jeg ville forsøkt v&h, som andre har skrevet. Om hunden er foret på tørrfor hittil er det ganske sannsynlig at den vil få det bedre på v&h, fordi proteinkildene er annerledes.

Min egen hund reagerer med kløe og rød, sår hud på hvete og muligens andre kornprodukter, han reagerer overhodet ikke på v&h, verken 33 eller 25.

Det er ikke helt riktig. Det fins et laboratorium som tester for fôrallergi. Men min veterinær og mange andre veterinærer sier at den undersøkelsen ikke er til å stole på. Men jeg vet den brukes og jeg vet at iallefall en annnen av sonens brukere har benyttet seg av denne testen på en tidligere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig. Det fins et laboratorium som tester for fôrallergi. Men min veterinær og mange andre veterinærer sier at den undersøkelsen ikke er til å stole på. Men jeg vet den brukes og jeg vet at iallefall en annnen av sonens brukere har benyttet seg av denne testen på en tidligere hund.

Joda, det går an å utføre en blodprøve og se etter antistoffer - det jeg mener er at det ikke går an å faktisk utrede matallergi på den måten, man kan ikke bruke svarene til noe (enten man er sonis eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sjekke forallergi med blodprøve (faktisk er blodprøve ganske ubrukelig til å teste allergi i det hele tatt). Prikktest kan gi gode svar på eventuell kontaktallergi.

For å finne ut av forallergi må man rett og slett prøve seg frem.

Jeg ville forsøkt v&h, som andre har skrevet. Om hunden er foret på tørrfor hittil er det ganske sannsynlig at den vil få det bedre på v&h, fordi proteinkildene er annerledes.

Min egen hund reagerer med kløe og rød, sår hud på hvete og muligens andre kornprodukter, han reagerer overhodet ikke på v&h, verken 33 eller 25.

Okei, da blir jeg nok å prøve v&h på henne, men hvordan skal jeg gjøre det med overgangen fra tørrfòr til våtfòr uten at hun blir dårlig i magen? Hun har gått på tørrfòr i hele sitt liv. Skal jeg blande litt å øke etterhvert? Å hvilken en ville du begynnt med? 33 eller 25? Har kanskje ikke så mye å si det da vi blir å prøve begge hvis hun reagerer på en. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da blir jeg nok å prøve v&h på henne, men hvordan skal jeg gjøre det med overgangen fra tørrfòr til våtfòr uten at hun blir dårlig i magen? Hun har gått på tørrfòr i hele sitt liv. Skal jeg blande litt å øke etterhvert? Å hvilken en ville du begynnt med? 33 eller 25? Har kanskje ikke så mye å si det da vi blir å prøve begge hvis hun reagerer på en. :whistle:

Hvis du virkelig vil gå nøye til verks må du bruke eliminasjonsdiett, der du starter med en ingrediens hun aldri har fått før (f.eks. and) og holde deg til KUN det i seks uker - for så å legge til en og en ingrediens sakte for å se hva hun faktisk reagerer på.

Det er fryktelig omstendelig og krevende, så hvis du ikke har noen grunn til å tro at hun faktisk ER allergisk mot alt mellom himmel og jord, så prøv v&h. Se hva de andre har sagt om hvilke typer du bør starte med.

Du kan gå rett over, men om hun er veldig følsom for forbytte kan du jo gjøre det gradvis med blanding.

Ha også i mente eventuelle kryssallergier - for hvete er dette f.eks. rug og bygg (kan også inkludere ris og havre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...