Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på hotell


HHC

Recommended Posts

Etter nok en hundehelg på hotell så lurer jeg på hva som er folkets generelle mening om hund på hotell og uskrevne regler om hva man gjør.

Har faktisk opplevd selv å ringe til resepsjonen på hotellet for å be dem låse seg inn på naborommet hvor en hund hadde bjeffet konstant i 2-3 timer. Jeg nevnte forøvrig at jeg hadde en forholdsvis høy terskel for bjeffing...

Er det greit å sette igjen hunden på rommet uansett om man vet/ikke vet om den kommer til å stå å bjeffe hele tiden bare fordi man MÅ ut å spise?Jeg vet selv at min hund kan bjeffe når folk romsterer utenfor romdøra og pleier derfor å ta han med meg/sette ham i bilen ettersom hva som passer best.

Min hund sover ikke i senga, men kan fint gniiii seg langs senga før han detter sammen på gulvet i en klump. Jeg tenker som så at jeg vet jo at man virkelig aldri blir 110% kvitt de hårene selv etter vask av sengetøyet.

Er det greit å la hunden gjøre så og si alt på rommet bare fordi man har betalt hundetillegg? Her tenker jeg klipp/vask uten å plukke om mestparten av hårene, gjøre de hvite håndklene helt fulle av hundehår etc. (Min tante jobber på et ganske så stort hotell i Bergen - og ja, folk lar hundene sine gjøre fra seg inne på hotellet/rommet uten å plukke det opp før utsjekk....)

Har i grunnen enda flere spørsmål som har kommet opp igjennom ulike hotellopphold med hund (en som hadde bikkja på plass ved siden av stolen midt i spisesalen mens han spiste frokost?). Men jeg lurer på om jeg med mine "uskrevne regler" er helt på jordet, eller er det faktisk slik de fleste tenker/oppfører seg på hotell? For når jeg ser og hører enkelte ting så forstår jeg inderlig godt hvorfor enkelte hoteller har begynt å nekte folk å ta med hunden sin, desverre.... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det henger sammen med normal folkeskikk jeg ...og det er det dessverre mange som glemmer. Folk slutter aldri å overraske :blink:

For en del år siden bodde jeg og Toya 8 uker på hotell midt i Kr.sand. Jeg hadde på forhånd spurt om jeg kunne ha med hund og fikk da tildelt røykerom. Ikke så god luft for meg sånn sett, men jeg skjønner at de vil ha hundene samme sted, så ikke så mange rom blir "ødelagt".

Vi pendlet og når jeg ankom hotellet for å sjekke inn sa jeg alltid i fra at jeg hadde hund og at de skulle ringe meg om hun bjeffet (jeg var der pga jobb) og oppgav mitt mobilnummer. I tillegg hang jeg alltid en lapp på døra hvor jeg skrev mitt mobilnummer og at jeg ikke ville ha rengjøring/vask (vil ikke ha fremmede inn til hunden min).

Jeg lot henne være løs på rommet fordi jeg vet at hun ikke ødelegger noe. Hadde med et fleece teppe som jeg la oppå sengeteppe slik at det ikke skulle bli så møkkete.

For meg er sånt vanlig, men igjen, folk slutter aldri å overraske. Noen har dessverre en holdning om at det så lenge det ikke er dems eget så er det ikke så nøye ...

Men personlig synes jeg at folk burde vise hensyn og normal folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av dette høres jo helt sykt ut. Jeg ville jo først og fremst ikke la hunden gjøre noe på hotell som den ikke har lov til hjemme (bjeffing, gjøre fra seg inne (!?), ødelegge ting osv. Om jeg er i tvil om at dette fungerer når han er alene, så har jeg med bur eller putter ham i bilen om mulig, når jeg ikke kan være med ham.

Man sørger jo for at hunden er minst mulig til bry. Noen steder er det greit å ta med hunden i spisesalen, men man lar ikke akkurat hunden forsyne seg av buffeten. På lik linje med eget opphold så sørger man for at hunden ikke er til sjenanse for andre beboere, innenfor rimelige grenser.

Vi reiste MYE i fjor da vi bodde i England, og Odin var såklart med. Et par steder var det ikke lov å la hunden være igjen på rommet, da satte vi ham enten i bilen eller brøt reglene. Odin hadde da tøyburet sitt når han var alene. Noen steder (bed and breakfasts, stort sett) snublet vi omtrent over husets hunder for å komme opp trappa til rommet. Det var egen hundehage utenfor, og hundene var velkommen overalt, også i spiseområdene. Vi hadde ingen klager noen steder, og folk var stort sett rimelige og greie når det gjaldt hundehold. Vi opplevde heller ikke problemer med andre som hadde hund på disse stedene. Vi skal på bilferie i Wales og sikkert mer i England etterhvert, og hundene blir helt klart med fremover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ekstra hensyn når jeg er på hotell, siden man bor med mange andre rundt seg, og ikke alle er like glade for å se hunder i korridorene. Jeg gjør minst mulig ut av meg, går raskt ut og inn til rommet og skal jeg spise froksost, går jeg først ut med hundene i bilen før jeg går å spiser. (også hvis jeg skal andre steder i området) Jeg forlater aldri hundene alene på rommet, og hundene ligger ikke i sengen. De spiser også på badet hvor det er fliser slik at de ikke griser på gulvteppenet. Jeg vil jo gjerne at det ikke skal merkes at man har dyr på rommene, slik at man får fortsette med det. Ser for meg at blir det mye gris og bråk så vil kanskje flere ikke tillate dyr.

Men ja, desverre er ikke alle like hensynsfulle. I forbindelse med en utstillingshelg var det mange med hunder på hotellet. Og da lot folk faktisk være alene igjen på rommet og hundene står å bjeffer i flere timer. Til og med når de skulle til puben og drikke om kvelden lot de hundene være igjen. (kjente igjen stemmene utenfor på gaten om natta når de skrålte, og når de kom i korridorene og gikk inn på rommet) Sånnt liker jeg ikke! Det høres veldig godt når de bjeffer og sånnt hører ikke hjemme på hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ingen her inne som synes det du skisserer er greit på noen måte. Men det stopper likevel aldri å forbause meg hvor, rett ut sagt, grisete og hensynsløse endel folk er!

Bikkjer som bjeffer og bjeffer. Tissestriper oppetter vegger i gangen, i heisen, og rett utenfor døren.. Hundemøkk overalt, etc.

Men de aller, aller fleste er selvsagt akkurat som "oss" her - prøver så godt man kan å ta hensyn til alle. Mine er også ute i bilen hvis jeg ikke er på rommet, de store ligger ikke i senger (men den lille er ikke mulig å nekte). Jeg tar alltid med flere fleecepledd på rommet som legges over møbler og senger, etc. (Fleece fordi det er så statisk elektrisk - og da får det med seg det meste av hår som farer!).

Børster ALDRI hund på rommetog bader dem selvsagt heller ikke der.

Og om jeg betaler en hundrings eller to mer for å ha med hunden(e), så har jeg heller ikke dårlig samvittighet om de må støvsuge litt ekstra (det kan de sikkert godt gjøre i alle tilfeller). Men noe griseri ligger det absolutt aldri igjen etter meg eller mine, vi er sikkert ikke eklere å ha på rommet enn endel andre hotellgjester, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ingen her inne som synes det du skisserer er greit på noen måte. Men det stopper likevel aldri å forbause meg hvor, rett ut sagt, grisete og hensynsløse endel folk er!

Bikkjer som bjeffer og bjeffer. Tissestriper oppetter vegger i gangen, i heisen, og rett utenfor døren.. Hundemøkk overalt, etc.

Men de aller, aller fleste er selvsagt akkurat som "oss" her - prøver så godt man kan å ta hensyn til alle. Mine er også ute i bilen hvis jeg ikke er på rommet, de store ligger ikke i senger (men den lille er ikke mulig å nekte). Jeg tar alltid med flere fleecepledd på rommet som legges over møbler og senger, etc. (Fleece fordi det er så statisk elektrisk - og da får det med seg det meste av hår som farer!).

Børster ALDRI hund på rommetog bader dem selvsagt heller ikke der.

Og om jeg betaler en hundrings eller to mer for å ha med hunden(e), så har jeg heller ikke dårlig samvittighet om de må støvsuge litt ekstra (det kan de sikkert godt gjøre i alle tilfeller). Men noe griseri ligger det absolutt aldri igjen etter meg eller mine, vi er sikkert ikke eklere å ha på rommet enn endel andre hotellgjester, liksom...

Susanne

Men jeg ser alltid for meg at "vi" som er på stevner og slikt er "eliten", de som kan/bør vite mer enn "mannen i gata med Fido", men det er jo nettopp i slike tilfeller slik dritt dukker opp. Så da må jo noen av "oss" syntes det er ok også tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til avføring her og der, så tettes ofte do og sluket i dusjen fordi folk heller ut tørrfôr de ikke gidder å ta med seg hjem...

I Norge er ikke hund i spisesal lov, men det er uhyre mange som insisterer på at bebisen skal være med.

Hunder løper løse i resepsjonen, og om den smetter ut er det resepsjonistens feil som ikke passer på :icon_confused:

Folk smugler hund med på allergirom, og når de blir fersket sier de alt fra at det ikke er deres hund ( :blink: ) til at de hadde bestilt hunderom og har bekreftelse på det (når da bekreftelsen finnes fram står det tydelig allergirom, røyk/dyr ikke tillatt...)

Ille nok med de som lar redde/bråkende hunder bli igjen på hotellrommet, men det er MANGE som lar småbarn være igjen alene mens de selv er på byen.. Hotellet der min venninne jobber ringer alltid politiet først når de oppdager slikt, aldri foreldrene. Det er innmari pinlig å bli oppsøkt av uniformert politi som spør hvem som passer unga dine når du sitter ute på byen med alkohol på bordet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg hunder jeg vet ikke bråker kan jeg etterlate de på rommet når jeg spiser, og hvis jeg har behov for det så klipper jeg hund. Men jeg plukker det selvfølgelig opp, og de pisser og driter selvfølgelig ikke inne. Skulle det skje et uhell så fikser jeg selvfølgelig det. Nå har jeg hunder som ikke røyter så de får ligge i møblene.

Men - jeg hadde med C på Hamar for noen år siden og vi bodde på Scandic. Hun ble jo badet og stelt før utstillingen såklart, hvorpå hun går under sengen og kom ut på andre siden som en levende hybelkanin. Så det går litt begge veier - jeg blir ikke like nøye når hotellet er møkkete fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på hotell og har ofte med mine egne hunder på hotell. de bjeffer ikke når de er aleine, og vaskedamer er mer enn velkommen inn til dem :lol: De sitter som regel i bur hvis jeg er borte fra rommet (for å spise frokost etc) Jeg er aldri lenge borte fra dem, og må jeg være borte noen timer tar jeg dem med i bilen. de sover i senga da.

Ikke får de lov til å pisse og drite inne på hotell området heller, man går da ut for noe sånt noe!

Men som sagt, jeg jobber på hotell. Og de fleste som har med hunden sin er trivelige folk som tar hensyn. Har fått beskjed om å ta kontakt med eier hvis hunden bjeffer eller lager annet bråk. Men en gang var det en langhåret hund som var i værste røyteperioden som hadde liggi i sofaen på rommet, det så **** meg ikke ut! Hele sofaen, gulvet og alt var dekket av lange hvite hår, itilegg så var det nok lenge siden den hadde blitt dusja, for det stinka sur hund laaaang vei. Det rommet måtte nesten steriliserer :lol: Det synes jeg ikke er alright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med de fleste andre her ja.

Jeg slutter nok aldri og bli overasket over hvordan noen oppfører seg.

Men jeg tror nok det kommer ann på respekt for andre mennesker.

Jeg ville aldri latt noen plukke opp dritt og møkk etter meg eller mine.

Det ville aldri falt meg inn, selv om jeg har betalt 100-350kr for å ha hundene der, så sjekker jeg aldri ut før rommet seg greit ut. Altså boss er kastet i boss spannet, og det er til en viss grad umulig og se det har vært hund der.

Jeg vil jo gjerne være velkommen til det hotellet neste gang også, da jeg stort sett bruker faste hoteller når vi er ute og reiser med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gurimalla, jeg blir helt flau av å lese denne tråden og se hvordan enkelte hundeeiere kan oppføre seg der de ferdes! Å la hunden drite på hotellrommet og bare la det ligge og sjekke ut "i smug" etterpå... det er jo helt uhørt! Er det rart hunder nektes adgang både her og der og båndtvangen økes, sier jeg... når noen få ødelegger for så mange.

Det jeg ikke forstår er hvordan sånne folk kan ha det med seg selv? Bare driter de i hvordan de fremstår overfor andre? Jeg skjønner det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De gangene jeg har hatt hund på hotell var jeg veldig nøye. På WDS i danmark bodde vi poå ett hotell som i annledningen tillot hunder. Men Det var altså vegg til vegg teppe i hele hotellet. Når vi dro for å spise satt jeg mine to på badet for jeg kunne ikke stole på de og vegg til vegg teppe. På morningen løp jeg nærmest ut for det teppet var jeg ikke sikker på till og med slik endte det med at tispen satt seg ned en gang jeg drooo henne med meg ut:) Og ja jeg jeg synes folk tok seg til rette ja slippe hunden løs på andre eiendom veldig veldig veldig få folk gikk tur noe jeg synes var rart med tanke på at det kun bodde folk med hund på hotellet. Det første jeg gjorde på morningen var å gå ut på tur og siste jeg gjorde på kvelden for å minimalisere muligheten for tiss/bæsje ulykker på vegg til vegg teppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkert over hva jeg leser her. Har hatt hund med på hotell, og da skal selvsagt rommet se like fint ut når vi drar som hvis det ikke hadde vært hunder der. Hundene får ikke ligge i møbler, og jeg skal virkelig stole 100% på dem for å forlate dem der alene, om det så bare er for å dra til spisesalen for frokost. Ville ikke forlatt hunder alene i mange timer på et hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har hatt hund med på hotell flere ganger, og har hatt uhell EN gang, da bikkja var dårlig i magen på natta og dreit sprutbæsj ut rundt hele buret, selvsagt natta før jeg skulle sjekke ut, søndagen. Tørket selvsagt opp alt så godt jeg kunne med papir og det håndkleet som lå i buret, puttet alt i søpleposen der og knyttet igjen, åpnet vinduet til lufting, og sa ifra med en gang til de i resepsjonen hva som hadde hendt, hva jeg hadde gjort, og at det sikkert burde vaskes der snarest mulig. :aww:

Jeg skjønner heller ikke de som lar bikkjene ødelegge, pisse og drite ned innendørs på hoteller, ei heller i utstillingshaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hun ble jo badet og stelt før utstillingen såklart, hvorpå hun går under sengen og kom ut på andre siden som en levende hybelkanin.

Akkurat dette opplevde jeg på siste hotellopphold med hunden. Før jeg reiste stelte jeg hundepels og dusjet han, slik at det skulle være lettere å tørke av han ved stygt vær mens vi bodde på hotell. Hotellet er et mye brukt og fint hotell, så jeg var veldig overrasket over den elendige rengjøringen av dette hunderommet. Hunden la seg langs sengen ved ankomst (og delvis under), og da han reiste seg var det en 45-kilos hybelkanin som kom gående mot meg for litt kos :ermm: Jeg vasket derfor hele rommet den dagen, også de andre fire dagene jeg og hunden bodde på det hotellet. Jeg ba om rengjøring den ene dag, og da hadde jeg gjort "forarbeid" for rengjøringsfolka slik at jobben ble veldig enkel for de.

Med i bagasjen hadde jeg selvfølgelig med egne hundehåndklær og teppe. Det hadde aldri falt meg inn å bruke hotellets håndklær på den måten.

Når jeg leser de skrekkhistoriene i denne tråden ble jeg noe overrasket, men ved nærmere ettertanke så tror jeg disse omtalte hundefolka er like grisete på flere plan, og hadde nok vært skrekkeksempler i flere sammenhenger også uten hund. Det handler om en dose sunn fornuft og normal folkeskikk - og det gjelder mange områder, med eller uten hund. Trist likevel, hvis noen skulle komme til å mene at en hel gruppe hundeeiere er lik på grunn av slike griser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har hatt med hunden på hotell flere ganger tidligere, og det har ikke vært noe problem da å dra fra han noen timer etter ordentlig tur, spurte om de hadde hørt bjeffing, men utrolig nok ikke (tenkte om noen romsterte rett utenfor at det ville bli noe på nytt og ukjent sted).

En gang gikk brannalarmen mens vi var borte fra han på hotellet stakkars, hovedalarmen rett utenfor der vi hadde rom :mellow: Men en hundeglad resepsjonist hadde løpt opp på rommet (ga beskjed i resepsjonen med rom-nummer + tlf.nr tilfelle han skulle bråke eller noe), og hun hadde heldigvis vært så snill og løpt opp med det samme og båret han ut med seg siden hun ikke fant båndet i fasten. SÅ utrolig glad for det, for å si det slik!

Ellers hører normal folkeskikk til på slike opphold, og du skal forlate rommet i nogen lunde orden mener nå jeg, om et uhell har skjedd gir du beskjed og beklager deg før du drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Vi bodde på hotell i Sverige forrige helg, og joda... Bikkjene fikk ligge i senga. Men utover det tar vi så mye hensyn vi får tatt.

Desverre kastet Gry opp på kvelden, men da vasket jeg gulvteppet etter meg og dro bikkja med meg inn på badet i tilfelle hun skulle spy mer, slik at jeg fikk vasket det opp bedre.

Hundene var aldri alene på rommet, de ble satt i bilen før vi selv spiste frokost, og kom det folk gående i gangene eller ventet på heisen, så ba vi hundene sette seg og vente til veien var klar.

Mine hunder skal ikke være til sjenanse for andre!

Utenfor plukket vi hundemøkk så fort hundene gjorde noe, og vi gikk unna hotellet for å lufte dem. (Så langt man kommer med nødne hunder da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lotta Dvergpinscheren bodde i stvg på hotell for 2 uker siden.

Jeg måtte ha mat da jeg ikke hadde spist på over 24 timer og begynte å bli ganske svimmel. jeg gikk ned å spurte om jeg kunne ha Lotta på rommet de 30 minuttene jeg gikk for å finne noe mat. ga telefon nr mitt til de vist hun laget lyd. De ringte ikke, men da jeg kom sa de at de hadde vært å gitt henne vann fordi hun hørtes ut som hun ville ha vann og sa at hun var stille etter på. Hver gang jeg gikk ut eller kom inn med hun måtte de hilse på hunden. og hun ene som jobbet der kom ektra tur på jobb for å si hade til hunden når vi dro.... overaska på servicen!

Vi har altid med ekstra håndklær til hunden, de sover i bur om natten. av og til får lotta sove i sengen for hun synger høylytt vist hun synes det er kaldt. men da legger vi noe hun kan ligge på. Har aldri klipt hund på rommet. men badet de har vi gjort.

tar altid heisen aleine, vist ikke det er andre hunde folk.

når det er hundeutstilling hører du alt for mye hunde støy og masse hår i gangene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer langt med normal folkeskikk :) Hvordan ville vi likt å ha funnet rommet?

Jeg går ikke fra min hund på hotellrommet, det er jo fremmed rom og man vet igrunn aldri hva hunden kan finne på. Jeg tar han da med meg og setter han eventuellt i bilen. Jeg kunne kanskje gått ifra han om jeg skulle ned i resepsjonen 5 minutter eller noe, såpass kort tid. Men ikke noe mer enn det :)

Han har fått ligget i sengen 1 gang tror jeg, men som oftest så ligger han på gulvet. Han får selvsagt IKKE gjøre fra seg inne, og skulle uhellet være ute (ikke opplevd enda) så vasker man selvsagt opp etter seg, såpass bør man jo gjøre.

Man bør ta hensyn til andre gjester, og hotellet i seg selv :) Ikke utnytte gjestfriheten!

Men samtidig har jeg opplevd litt av hvert fra hotellets side også. Skitne rom, spindelvev, skittent bad og gørrskitne puter (pynteputer) som de da selvsagt har puntet sengen med :blink: Det første jeg gjør når jeg kommer inn på rommet er å vrenge av det skitne sengepleddet og putene og pakker det i skapet... Støv og dritt har det vært mye av. Ikke akkurat imponerende det heller! meeen, jeg lager da ikke ekstra rot av den grunn :)

Ellers så må jeg bare si at vegg til vegg-teppe? På et rom beregnet for dyr? Ikke akkurat er smart :sweat: Jeg har dalmatiner jeg, dere kan da selv tenke deg hvordan det teppet ser ut?! :icon_redface: Samtidig, sist vi var på hotell så hadde de en sort lenestol der inne... På hunderommet! Nico gikk forbi denne (strøk seg langs den) og VIPS var det en sort stol dekket med hvite hår, jeg kostet meg ihjel for å få bort det værste. Men det var ikke lett gitt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan folk har det hjemme jeg, når de lar bikkjene pisse oppetter veggene og drite på gulvet på hotellet...

Hundene mine får ikke lov til noe mer enn de gjør hjemme når de er på hotell, og hotellrommet har alltid vært tilnærmet "strøkent" når jeg har reist igjen.... Folkeskikk er en grei ting.

Jeg har reist fra hund på hotellrommet 1 gang, og det gikk strålende. Men nå er ikke hun en hund som vokter når hun er på fremmede plasser heller, selv om de vi skulle treffe banket på døren når vi var borte og hun var alene (må si jeg var litt imponert selv).

Men alt i alt... Hvorfor skal man være mer "slaurete" når man er på hotell, enn når man er i egen heim??? Det har jeg aldri forstått.... Da kan man iallefall ikke klage på dårlig service etterpå... Og i tillegg, de som holder på sånn, er de som ødelegger for oss andre vettige folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ja... ser da hjem der bikkjene får gjøre som de vil inne også. "Å, nei her er det så mange hunder her, at må bare regne med at de tisser litt her og der. Så ikke sett noe på gulvet og behold skoene på"

det er kanskje ikke rart det er folk som lar bikkjene drite på hotellet og lar være å plukke opp?

*grøsser nedover ryggen av sånn holdning, forøvrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ja... ser da hjem der bikkjene får gjøre som de vil inne også. "Å, nei her er det så mange hunder her, at må bare regne med at de tisser litt her og der. Så ikke sett noe på gulvet og behold skoene på"

det er kanskje ikke rart det er folk som lar bikkjene drite på hotellet og lar være å plukke opp?

*grøsser nedover ryggen av sånn holdning, forøvrig*

Finnes nok miniatyrhundene som ikke er renslige i voksen alder fordi de aldri har fått treningen ja ;)

Helt enig med deg, forøvrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...