Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er hundevettet og evnen til å ta hensyn blitt av?


vannmann

Recommended Posts

NB: Utblåsningsinnlegg av en frustrert trøtt dyrevenn.

I ettermiddag skulle jeg trene den veldig store flat´en vår casper på å gå pent i bånd (han er snart 3 år men vi har akkurat overtatt han fra en annen familiemedlem), å var gardert med klikker, godbiter, drikke og mobil om uhellet skulle være ute for man vet aldri.

Vi hadde gått under 1 km og han gikk eksemplarisk, fikk godbit når han gjorde det han skulle og vi koset oss som de andre dagene vi har delt sammen. Vi gikk på asfalten og langs en brygge men bestemte oss for å gå en grusvei, å vi rekk knapt å komme på denne grusveien og kanskje gå 100m før uhellet var ute Vi kom gående rundt en sving og han gikk pent, jeg hadde full kontakt og ting kunne ikke vært bedre.

Plutselig treffer vi på 2 tenåringer(muligens yngre) med hver sin unghund, hun ene hadde en pinscher lignende hund og hun andre en sånn champagniefarget bc lignende sak (husker ikke navnet - beklager til alle som eier denne rasen). Disse jentene hadde hver sine respektive lekene unghunder i flexibånd og gjorde ingen tegn til å trykke inn knappen, rope inn hundene sine eller noe men lot de hoppe og svanse rundt meg og casper som må sies å være en stor og sterk flat på 45 kg. Jeg klarte å holde fokusen hans litt å var egentlig veldig stolt over hvor tålerant han var, men så fikk han nok å begynte å bjeffe og skulle løpe vekk fra "galskapen"....

Enden på visa var at jeg ble revet over ende på grusveien, slepet et par meter på ene kneet og håndbaken før han var "langt nok borte" fra disse hundene og stoppet og skulle sjekke om jeg var okay. Disse jentene bare sto og lo av tilfellet, før de gikk videre og fniser. Fy f*** å jeg kjente det koke og boble, men jeg sa eller skrek ikke noe. Jeg ble ille nok skadd til å ikke klare å gå med casper hjem selv å måtte ha samboeren min til å komme oss i møte for å få oss hjem.

At casper til slutt måtte løpe noen meter bort for å komme vekk klandrer jeg han ikke for, men hvor er vettet til jentene som lot deres hunder "bombandere" oss som gikk pent og pyntelig forbi dem som sto 4-5 meter unna?

Er det urimelig av meg å føle at de har skylden eller er grunnen til dette? Hva ville dere tenkt/sagt i min situasjon? Kan man kalle dette mangel på hundevett og hensyn?

Beklager langt, uryddig og utblåsende innlegg måtte bare få det ut ettersom jeg har plukket stein, grus og dritt utav hele venstre kneet, hele venstre hånden og håndbaken og på toppen av alle de venstre fingrene. Blir det ikke bedre til i morgen med all rensingen og sånt får jeg dra på legevakta og få de til å spyle ut resten :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort medfølelse fra en trøtt sliten sjel...

Ja jeg forstår deg godt jeg :) Synes det er meget dårlig å respektløst av disse og slippe sine hunder bort til din. Du kunne kanskje sakt i fra at de kunne godt holde hundene sine borte, men egentlig synes jeg det skal være unødvendig og fortelle folk med hund men siden de tydeligvis ikke synes det var noe problem og slippe sine hunder bort til din så hadde jeg sakt i fra, tror jeg :icon_confused:

Så lenge du har din i bånd så synes jeg de kan holde sine hunder bort og det hadde jeg tatt som en selvfølge at de gjorde. Desverre så ser jeg alt for ofte folk som går med hundene i flexiline og tydeligvis ikke har oppdaget stoppknappen på disse. Har spesielt en her som slipper linen heeeelt ut når vi kommer i mot og jeg må da dra med meg mine hunder de 15-20? meterne som lina han er, før jeg passere han og så de samme meterne til lina til hunden han er for kort sånn at den ikke rekker bort. Nå har jeg vanligvis greie hunden, men jeg forlanger ikke av mine at de skal ignorere en hund som står helt oppi dem og skal leke og herje når vi går turer så jeg blir ikke sint på hundene men meget forbanna på denne personen. Jeg har prøvt MANGE ganger å fortelle at han skal ta hunden til seg uten nytte så nå har jeg klart og inbille han at min store stygge svarte flat hann er meget farlig og liker aldeles IKKE andre hunder så det går greit når han er med for da holder han et godt tak i hunden sin. Dette var eneste utvei jeg hadde til slutt for jeg treffer han her over alt og da ble det rett og slett "trusler" og så får heller Ivo være men store stygge ulven i han sine øyner og eventuelt andre han går/snakker med. Helldigvis så tror jeg ikke han har så stor omgangskrets for han er ute med hunden til alle tider. De som kjenner hunden vet i hvert fall at han ikke kan gjøre en flue fortred.

Så hvis det ikke nytter med vennlige beskjeder så bare skyld på den store stygge hunden og si at de burde virkelig holde hundene sine borte ellers blir det på eget annsvar, hvis dette skulle gjenta seg da. :)

Men ja jeg synes dette er 100% deres feil og du har ditt på det rene for hunden din gikk fint med deg i bånd. Respektløst og uansvarlig! Helldigvis var din hund snill da men dette kunne jo endt virkelig ille for hundene deres hvis de hadde møtt på en hund som gikk til angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte du om de kunne holde styr på hundene sine da?

Og, da du merket at han begynte miste fokus, hvorfor gikk ikke du vekk fra situasjonen?

Og burde du ikke være så pass at du i en slik situasjon var forberedt på at hunden din kunne rykke til?

Selv om de lot hundene hoppe rundt deg og din hund, så burde du kunne klare kontrollere hunden din allikevel og ikke bli dratt over ende av den.

Jada, jeg forstå din irritasjon, men desverre kan man ikke forvente at andre hundeeiere viser den respekt å holde hundene sine under kontroll. Man må rett og slett si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vandret rundt med bikkjer som ikke alltid finner andre hunder så artige, så jeg vet veldig godt hvordan du har det... Jeg har heldigvis skjønt at folk er og blir idioter og de tar sjeldent eller aldri hensyn. Så jeg har begynt å be dem snurre inn tingen og passe på hundene sine. Da kommer som regel denne: "Jammen min er jo bare snill!" ok, fint og da svarer du med denne: "vel det er ikke min og den vil gjerne ha lunsj!" Da skal du se det blir fart på flexi'n *ler* Så selv om din flatt kanskje er en en vennlig sjel og ikke gjør andre vondt, så kan du bruke denne for alt det er verdt, denne eller alvorlig smittsom sykdom, men har erfart at det ikke blir tatt like alvorlig :icon_confused: Så for oss med store hunder som blir "overfalt" av andre mindre hunder, hjelper den der eter til lunsj varianten veldig godt.

Så jo litt din feil var det, for det er ditt ansvar å passe på din hund og du kunne sagt i fra til jentene i alderen hvor de ikke tenker på annet enn gutter og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer deg noen knep etterhvert, ja. Ingen av mine hunder skal hilse på tilfeldige forbipasserende og det er svært lenge siden jeg forsto at det er ikke slik majoriteten av hundefolket tenker. Derfor har jeg utviklet et stemmeleie som bærer langt og -hvis nødvendig- høres rimelig hurpete ut.

Her kommer min trinn for trinn, passeringsmanual for møte med flexihelvete:

O På god avstand, høyt, men fremdeles blid:

"De skal ikke hilse!" Her kan du ikke forvente noen respons, da den møtende ekvipasjen er altfor opptatte av å peile inn denne deilige flokken av potensielle hilsebuddies.

O Litt nærmere:

"Kan du være så snill å ta hunden til deg?" (Er du heldig her, så gjør eieren noen mer eller mindre velykkede fiskemanøver og du hører et par drrrrklikk, drrrrklikk da snella sluker et par tre meter av linen.

O Enda nærmere og nå har du dine hunder i sitt på god avstand på den andre siden av veien, men ser at den møtende hunden har mer enn nok lengde igjen til å snurre drittlina minst to ganger rundt dine hunder og dermed bli stående bom fast i en garantert uheldig posisjon. Stemmen din blir nå lavere, men samtidig et hakk surere. Øyenkontakt med passerende flexifører kan være en fordel:

"Tispa mi er kjempesur, kan du være så snill å ta hunden din inntil deg?" Slik tar du selv ansvar for at du pålegger den møtende ekvipasjen å utvise et minimum av hensyn og de kan gå videre i den tro at de og deres atferd ikke har noe med saken å gjøre. Sannsynligheten for at møtende flexifører ikke reagerer, eller reagerer for sent, er stor, så her kan det være lurt å trekke enda lenger ut i grøfta, få egne hunder i sitt igjen, slik at du atter kan konsentrere deg om Fido, flexin og fører.

O Nå har kanskje Fido lagt seg ned midt i veien og eieren står der med et litt fårete smil og sier noe sånt som: "Han er bare snill, altså." Eller:"Han nekter å gå før han får hilse." (Ja, for det er det Fido som har styrt i alle år. Sosialsjefen i heimen, liksom. Herregud!) Dette er jo strengt talt ikke ditt problem, men du vet at det er du som er den vriene, uansett, fordi du -gud forby- forventer at andre tar hensyn til dine hunders behov. Når disse behovene er så sære som at du ønsker passering uten full rompesnus, båndinnvikling, utveksling av alle avisens overskrifter og akking over alle som ikke plukker opp etter seg og båndtvangens forbannelse, så får du skylde deg sjøl.

Så foreslår du forsiktig:

"Kanskje du kan snelle deg bort til hunden din da, så kan vi bare snike oss forbi her i grøftekanten, mens hunden din ligger midt i veien og du kan jo bare stå der å klø deg i hue til i mårra i mens du lurer på hvordan du skal få med deg bikkja di, for nå vil vi gå videre" Eh, det kom ut litt feil, men her gjelder det altså å si noe lurt og gjerne hyggelig og bare smyge seg forbi før Fido rekker å sprette opp og dra med seg fører i bykset og dine egne hunder fremdeles er sånn nogenlunde fokusert på deg og hva for noe morsomt som kommer i etterkant av denne fantastiske passeringen :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo den gode hundeeiere og har flexi også :twisted:

Amiga får gå i flexi noen meter forran somregel og foxi går i bånd ved siden av meg(dette er på vimse lufteturene rundt nabolaget kveld og morgen, skogtur går begge i bånd, trening, treff,turere med andre etc). Kommer det hunder stopper begge og Amiga blir kalt inn og vi går videre tett sammen. Og siden jeg faktisk har en hund som ikke liker alle så fungerer iallefall "DEN LIKER IKKE ANDRE" ropet som regel :innocent:

Jeg har jo hatt folk som bare herregud den er jo snill, la de hilse og jeg lar amiga hilse og holder foxi i halsbåndet for å ha kontroll.

Jeg kan vel være såpass slem at jeg setter meg ned i kanten med mine og holder godbiter og fokus også komm det en ypling av en boler med en hund,og jeg ba han gå litt unna oss (jada med flexi hadde han) noe han ikke gjorde. Ba rett og slett Foxi halse og gud han fikk fart på seg :innocent:

Jeg selv lar jo ikke mine gå bort til andre, iallefall ikke i flexi. Jeg har selv stort arr rundt ankelen etter andre venners hunder som har tatt en piruett rundt meg :angry: Men jeg har ganske lett for å si ifra til møtende folk at enten gi pokker i å slepp hundan dine bort på meg, eller min er faktisk ikke snill den.

I din situasjon kunne det hende det hadde løst seg om du kanskje ropte vær så snill ta de inn, vi trener f.ex?

Og før alle skyter meg fordi jeg eier flexi bånd så er det uhyre praktisk natt lufting fra døra når du ikke har 100% innkalling :lol: Også er det forskjell på være totalt uvitende og la hundene buse på i flexi eller å faktisk fortsatt overholde kontrollen med å bruke stopp knappen og kalle inn hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kanskje ikke ment å være noen flexidiskusjon, men det er ingen hemmelighet at jeg ønsker død over iddiotboksen og minefelt rundt området der alle slike (flexibånd, altså)burde begraves. Det er ikke det at jeg ikke ser at den boksen kan være bedre å holde for leddgikthender (jepp, der er jeg, men har ikke flexi), eller gir Fido en større snuse og pisseradius. Det jeg ikke skjønner er hvorfor hunden absolutt skal kunne gå fem meter fra deg og hvilken økt livskvalitet dette gir til hunden. Ja, og alt dette andre styret som følger med flexi, da. Summa summarum, står jeg ved mitt standpunkt og er en innbitt og kronisk flexihater :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er kommunikasjonen?

Skjønner din frustrasjon, vært borti lignende hendelser selv. Forskjellen er vell at min hund veier 5 kg...

Men hva med å be dem rope inn hundene? Avtale hvilken side av veien man skal velge? Mange hundeeiere kjenner normene, og har respekt for andre heldigvis. MEN noen må jo alltid komme og f***e opp!

Prøv å avtale i forkant neste gang. Det gjør jeg med mitt nervevrak av en hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man har møtt på en ulike raringer opp igjennom. De jeg ikke liker er det som bare følger etter hunden sin og lar den gå hvor den vil, særlig små hunder eller valper, og selv om min hund står og nistirrer og bjeffer "aggressivt" imot dem, så smiler de og bare lar hunden gå imot "monsteret" mitt,selv om jeg sier at hunden min ikke vil hilse, ja det går så langt at jeg bare må trekke meg langt unna og prøve å rømme unna forførgelsen.

Det er ikke vanskelig å skjønne at folk ikke vil hilse. Enten ser man det på eiere eller på bikkja. Jeg har heldigvis ikke vært noe plaget med dette, mulig fordi jeg har en dobermann, og Nitro er så stor at de fleste hunder ikke vil hilse på han.

Noen skjønner heller ikke hundespråk i det hele tatt.

Noen bare bryr seg ikke og viser liten respekt.

Man vil møte mange rare hundeeiere. Men i mitt tilfelle har jeg mest møtt trivelige oppegående hundefolk.

SKjønner godt du er sint! Det hadde jeg også blitt. Veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mister vett og hjerne når de kjøper hund, som gubben min sier, og jeg må si jeg er enig med ham til tider. Dersom folk ikke tar hensyn når de sier at de ikke skal hilse, og gjerne kommer med en "han er så snill, at", så sier jeg bare at "det er ikke min, hun biter" og vips, så vil ikke folk hilse alikevel, gitt :innocent: (beklager Ganzie, at jeg får deg til å høres ut som en demonhund :innocent: )

Da får vi gå i fred, og når vi møter dem neste gang, så holder hundeeiern lille FiFi i kort bånd :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mister vett og hjerne når de kjøper hund, som gubben min sier, og jeg må si jeg er enig med ham til tider. Dersom folk ikke tar hensyn når de sier at de ikke skal hilse, og gjerne kommer med en "han er så snill, at", så sier jeg bare at "det er ikke min, hun biter" og vips, så vil ikke folk hilse alikevel, gitt :innocent: (beklager Ganzie, at jeg får deg til å høres ut som en demonhund :innocent: )

Da får vi gå i fred, og når vi møter dem neste gang, så holder hundeeiern lille FiFi i kort bånd :aww:

Hadde det bare hjulpet... gamla med storpuddelen oppi gata sier bare "å, gjør han det...?" og slipper hannhunden sin i flexibånd enda litt nærmere enn knurrende Odin. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare hjulpet... gamla med storpuddelen oppi gata sier bare "å, gjør han det...?" og slipper hannhunden sin i flexibånd enda litt nærmere enn knurrende Odin. :getlost:

Og iblant føler jeg at det er slike som hyler høyest og går til media når nuskesnuske ble bitt av en annen hund :getlost: "Tenke? Nei, vi la hjernen igjen hjemme, vi" :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt de få hundene ved sin side. Har hatt et par sånne med den tidligere hunden min, med drittunger som går med minihundene sine i kjerringjojo (flexibånd), og jeg har faktisk bare sagt "pass på bikkja di, min spiser sånne". Rett og slett fordi jeg har fått nok av sånne folk. Og dumme uhell. Hunden min var nå faktisk ikke sint på småhunder, men han har blitt tygget på av andre hunder fordi det har vært sånne folk av større dyr som ikke har vært noe ålreite.

Det mest idiotiske eksempelet var da jeg bodde i Bergen, og ei dame lufter dvergpinscheren sin i kjerringjojo. Sambo og faren hans holdt på å fikse bilen til sambo, og der kom verdens mest selvsikre pinscher stormende inn i oppkjørselen til min oppbundede hund (dama trodde ikke det var noen der ...). Sånn gjør meg faktisk sint, og jeg vet at jeg ville fått skylda om noe skjedde (merkelig at noe ikke gjorde, faktisk. For den pinscheren var seriøst høy på seg selv ...), fordi jeg hadde stor hund.

Men det skal sies, akkurat det liker jeg her jeg bor nå. Her tar folk faktisk hensyn. De lar ikke hundene sine hilse på andre med mindre andre parten sier at det er ok. Jeg har faktisk ikke møtt en eneste rundt her som dytter hunden sin bort i min. Det er ikke ofte man ser, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skal være litt slem. Om hunden du har overtatt er så stor og uregjerlig at du ikke kan håndtere han og blir skadet om han drar deg overende så bør du kanskje la være å gå tur med han tenker jeg. Ser du nevner at du har med mobil i tilfelle uhellet er ute og det for meg er en klar indikasjon på at dette kanskje er en hund som ikke passer deg.

Det vil ALLTID finnes idioter der ute som ikke har styr på bikkja si, og om du må ringe samboeren for å komme deg hjem etter hvert sånt møte så kommer du til å slite.

Men mitt tips er uansett at neste gang så åpner du munnen og sier ifra at du vil de skal holde bikkjene sine vekk fra din - da har du i alle fall gjort en innsats for å unngå å bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ganske enkelt ikke folks tankegang. Personlig hadde jeg aldri våget å bare la hunden min dure rett bort til en annen hund, en som attpåtil er i bånd! Man vet aldri hva slags gemytt den fremmede hunden har, kanskje den flår alle som kommer i nærheten.

Folk med hunden i flexiline som ikke "veiver inn" lina når de ser en annen hund, skulle vært fratatt lina og fått den klippet i småbiter! :getlost:

Jeg syns ærlig talt at en hel del hundeeiere er DUMME :P (de som ikke tenker lengre enn nesa rekker) Jeg irriterer meg over en del i det daglige også. Jeg bor rett ved en strekke på veien som mange folk bruker til å lufte hundene sine. Hekken vår skjuler meg, så intetanende hundeeiere lar hundene sine drite og så går de bare videre - uten å plukke opp etter bikkja, for de trodde at ingen så dem! Dette ser jeg så ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ganske enkelt ikke folks tankegang. Personlig hadde jeg aldri våget å bare la hunden min dure rett bort til en annen hund, en som attpåtil er i bånd! Man vet aldri hva slags gemytt den fremmede hunden har, kanskje den flår alle som kommer i nærheten.

Folk med hunden i flexiline som ikke "veiver inn" lina når de ser en annen hund, skulle vært fratatt lina og fått den klippet i småbiter! :getlost:

Jeg syns ærlig talt at en hel del hundeeiere er DUMME :P (de som ikke tenker lengre enn nesa rekker) Jeg irriterer meg over en del i det daglige også. Jeg bor rett ved en strekke på veien som mange folk bruker til å lufte hundene sine. Hekken vår skjuler meg, så intetanende hundeeiere lar hundene sine drite og så går de bare videre - uten å plukke opp etter bikkja, for de trodde at ingen så dem! Dette ser jeg så ofte...

Er jo da du må åpne kjeften å be de plukke opp etter seg ;)

Og til TS sitt forsvar, ja hunden er stor, og ja hun har akkurat overtatt den, så da tar det kanskje litt tid før man lærer seg å lese hundens reaksjonsmønster, og dermed kan man ha uhell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo da du må åpne kjeften å be de plukke opp etter seg ;)

Og til TS sitt forsvar, ja hunden er stor, og ja hun har akkurat overtatt den, så da tar det kanskje litt tid før man lærer seg å lese hundens reaksjonsmønster, og dermed kan man ha uhell :)

Tusen takk Enits og alle andre med gode råd!

Har ikke hatt han mer enn en uke og har luftet han masse og slikt tidligere uten noen uhell, mobilen var heller med fordi jeg har beinskjørhet og derfor prøver å holde meg mest mulig i aktivitet for å holde dette i sjakk.

Casper er ingen agresiv hund, pleier ikke og røske, nappe eller dra når han ser hunder, men i dette tilfellet tror jeg disse to hundene ble for mye action på en gang da han gikk i veldig kort bånd pga trening. Vi gikk laaaaaaangt unna de og viste de tydelig at vi gikk utenfor grusveien på øverisen og de sto en godt stykke på nedsiden. Problemet var nok at akkurt der var det smalt/trangt og vi kom oss ikke langt nok bort fra de på oversiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kanskje ikke ment å være noen flexidiskusjon, men det er ingen hemmelighet at jeg ønsker død over iddiotboksen og minefelt rundt området der alle slike (flexibånd, altså)burde begraves. Det er ikke det at jeg ikke ser at den boksen kan være bedre å holde for leddgikthender (jepp, der er jeg, men har ikke flexi), eller gir Fido en større snuse og pisseradius. Det jeg ikke skjønner er hvorfor hunden absolutt skal kunne gå fem meter fra deg og hvilken økt livskvalitet dette gir til hunden. Ja, og alt dette andre styret som følger med flexi, da. Summa summarum, står jeg ved mitt standpunkt og er en innbitt og kronisk flexihater :twisted:

Du, nå ble jeg skikkelig overraska du.. Liker du ikke flexibånd? Det har vi ikke fått med oss :P

Jeg går med flexibånd på begge mine tispeskinn jeg, hvorav den ene er både kronisk jogger- og syklist-jakter OG sånn passe grinete på løshunder, og har fortsatt til gode å ha et uhell. Vi har heller aldri problemer med folk som på død og liv skal la sine kjøtere hilse på mine - muligens fordi jeg OSER at det ikke er aktuelt? Og det er lov til å bruke stemmen sin når man er ute, man kan snakke til folk og si at det er skikkelig ikke aktuelt at bikkjene hilser - hvor innmari vanskelig kan det være da?

Eneste idioten JEG har møtt med bikkjer i bånd, var en med en diger akita-hanne, i helt vanlig leietau for hest :P Mine hunder var også i vanlige leiebånd. Vi satt ved et tjern og så på ungene bada, han hadde tenkt å gå forbi, og da begynner tervefaenskapet å brøle og hoppe på to bein, og huskyen - litt påvirket av energien til terven :P - begynner med piruetter mens han piper, og da spør idioten med akitaen om de ikke burde få hilse.. Øh.. Hvorfor i huleste vil du det, liksom? Ser det ut som om mine hunder er noe hunden din burde få hilse på? Eh, tru'kke det..

Konklusjonen min er at idioter får du i alle båndlengder, og man er passe idiot sjøl også om man ikke klarer å gi folk beskjed om å taue inn bikkja si, selv om den skulle råke til å gå i "kjerringjojo". Og at andre folk bruker flexiline, er heller ingen unnskyldning til å ikke ha kontroll på egen kjøter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare hjulpet... gamla med storpuddelen oppi gata sier bare "å, gjør han det...?" og slipper hannhunden sin i flexibånd enda litt nærmere enn knurrende Odin. :getlost:

Det opplevde jeg igår faktisk.

Sita kan være skikkelig teit gneldrebikje, og liker å bjeffe fra seg. Skyt først, spør etterpå type ting. Igår var hun i finfint lune, og gikk som et lys. Jeg elsker anledninger til å belønne henne for å passere hunder fint, og tenkte å benytte anledninga også i går da vi møtte en spaniel av noe slag.

I det han spinner ut snella roper eieren "kan han få hilse?" og jeg rekker såvidt å svare "helst ikke", men kjerringa reagerte ikke og hunden kom bort til Sita. Hun var stille og hilste pent, men jeg hadde helst sett at de lot være. "Hun er ikke så hyggelig mot andre hunder" sa jeg, og forsøkte å gå avgårde. Kjerringa med bikja flytta seg etter med et "neida, men han er så hyggelig så".

Javel :blink:

kjerringjojo

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk glemmer alt som heter regler, folkeskikk og sunn fornuft. Har flere jeg møter på tur som lar stor hunder vimse bort til valpen min fordi; valpen drar jo, han vil jo bare hilse. Jo da, men det betyr jo at når jeg prøver å få oppmerksomheten min og få han etter meg så skal man ikke hilse, han skal ikke hilse på alle han ser! Men nei da...

Har også de siste ukene kastet ut flere folk av butikken fordi de har med hunder inn! På et senter! I en matbutikk! De fleste kommer med kommentarene om at de sitter jo bare på armen, eller det er jo bare en valp.... Morsomt å ringe på vektern når de tusler videre inn på senteret for der er det like lite lov som på kiwi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringjojo :lol:

Som oftest slipper jeg unna sånne, antagelig fordi jeg viser veldig (etter å ha hatt hund som IKKE kunne hilse uten å spise på motparten) tydelig med kroppspråket at vi ikke er interessert. Jeg får Felix på siden av meg og sier "på plass" og da tar de fleste hintet. Noen virker det dessverre som er uhelbredelige så jeg har måttet ta i bruk stemmen også. "Fløtt dæ, bikkjekræk!" var den siste jeg brukte til en stiv hund som sperra veien med kjerringjojoen sin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...