Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å hoppe inn i bilen?


adi85

Recommended Posts

Ikke verdens verste problemstiling iværtfall. :P

Som foreslått, sleng leke eller godbiter inn i bilen.

Ellers kan du ta min litt spesielle variant. Ta deg litt springfart med hunden, slik at den hopper inn i bilen. I ettertid bare begynn og "krev" at den skal hoppe inn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godbit før den faktisk er helt inne i bilen, eventuelt klikke den inn? :P

cosmo hopper frivillig, tesh må jeg løfte enda (og det er TUNGT) men ingen av de er trent med godbiter, det bare går seg til av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxi hopper inn, Amiga hopper med framlabber også dytter jeg rumpa inn, rett og slett fordi hun ikke klarer selv pga lang rygg og veldig høy bil. I lavere biler hopper hun rett inn.

Vi gir vel nesten alltid en godbit når de er kommet inn i buret. For Foxi var buret og biltur så gøy og sterkt at hun bare hoppet av seg selv :whistle: mens med amiga har jeg klappet på kanten for å få henne halvveis opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden instruksen: "Hopp" og bruk den når den skal inn i bilen. For de hundene som gjerne vil hoppe inn i alle biler som er dumme nok til å stå med en dør åpen :icon_redface: , er det lurt å lære bikkja å vente på "værsågod" før den får hoppe inn i bilen. Akk, ja. Vi har alle vårt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden gikk dette av seg selv, hun bare hoppet inn hun(uten noe trening). Men denne virker det som hun bare ikke skjønner at hun skal hoppe inn:p Godbiter og leker har vi prøvd, da setter hun forlabbene opp og venter på at vi skal hjelpe henne:p Vi har også prøvde å springe sammen med henne, men da stopper bare hun ved bilen.Og hun liker bil, så det er ikke fordi hun ikke vil inn i bilen, hun vet det betyr moro. Virker rett og slett som om hun ikke forstår at hun skal ta fart og hoppe inn i bilen... Hun er jo litt tung å drive å halveis løfte inn i bilen, men det går vel bra:) Ikke verdens største problem, men bare tenkte jeg skulle sjekke om noen hadde noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så lenge du løfter henne inn til slutt, så er det jo ingen grunn for henne å hoppe inn selv. Så la henne gå sulten en dag. Ved middagtider setter du matskåla inn i bilen, lukker burdøren, med hunden på utsiden. Etter et par minutter avhengig av hvor sulten hunden er, så åpner du burdøren og sier "værsågod" eller hva nå enn fri-ordet ditt er. Om hunden ikke hopper inn frivillig da, så får den ikke mat den dagen, neste dag gjenta prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det spørs litt på hvor du står og hvor mye du "gir" av deg selv. Min hund blir veldig "akk, du står i veien, da bare står jeg her, så får du løfte stumpen min ...". Da går jeg litt unna, står litt lenger bort, og pælmer godbit inn i buret. :) Da hopper'n rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri trent på det, men jeg har sørget for at vi alltid skal noe artig når vi kjører bil.

Så lenge det å kjøre bil er en skikkelig kul greie tror jeg nok det for de fleste kommer av seg selv..

Her hopper begge hundene villig inn i bilen når vi skal på kjøretur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes flyr inn i bilen til mine foreldre når de kommer til oss... av en eller annen grunn forbinder han biler med "kjempegøy!!" uten at vi helt kan forstå hvorfor, for det eneste han har kjørt til - da vi selv ikke har bil - er stort sett vetrinæren (nå syns han riktignok vetrinæren er kjempegøy også). Så, vi har aldri trent på det, men som Pan er inne på: syns hunden bil er moro, så er ikke dette noe problem. Er bilen en nøytral ting for hunden så må det vel bare litt trening til (masse oppstyr og godbiter for å hoppe inn, og litt mer nøytral respons for å komme ut - da trener du samtidig hunden til å være rolig når den kommer ut av en bil, i stedet for å fly i firsprang mot andre hunder, katter, ting-som-beveger-seg, og du samtidig lærer hunden at den skal ta kontakt med deg når den kommer ut av en bil, akkurat slik som den skal ta kontakt med deg når den går ut en dør eller ut en port).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...