Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp nå? Snart..

pippin

Recommended Posts

Men altså, AH er jo blandinger, så du vet jo sånn sett egentlig ikke helt hva du går til, da de er så forskjellige? Men virker jo som du vet endel om kombinasjonen da, så i dette tilfellet ved du vel noenlunde.

Jeg må jo bare ærlig innrømme at jeg stusser litt på at du skal ha AH igjen, når du ikke kunne ha den forrige. Men du har jo forklart det her, så jeg ser jo og tankegangen din. Men likevel så ville jeg ikke låst meg helt på AH, finnes jo mange andre aktive raser som egner seg bedre for bylivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar

men altså- om det er hovedsaklig turkamerat du skal ha, og ikke til trekk eller laaange turer, så fungerer det meste av rasene som det altså. :) Og flere av dem er bedre skikket til å være "enehunder" og alene hjemme enn det en gjengs husky er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det, det er vel få hunderaser som IKKE egner seg til tur, selv om arbeids- og trekklyst varierer. Du finner mange raser som passer til det også. Samojed og finsk lapphund er to alternativer som umiddelbart slo meg, som jeg kjenner flere av i byen.

Ville også ventet til dere faktisk har bosted.

Vi kjøpte jo Kovu før vi var flyttet tilbake fra England i fjor, faktisk uten å møte eller besøke oppdretter først (fyfy. fikk ham tilogmed levert på Gardermoen og hadde maks ti min kontakt med oppdretter der :P ). Jeg forventet ikke at det ble noe problem med Odin i forhold til hjemflytting, men da han ble så stresset av hjemturen, pluss at vi hadde masse stress og mas med forsinket flyttelass og komme på plass, så ble hundeholdet noe helt annet enn forventet. Hadde jeg visst da det jeg vet nå, så hadde vi ventet til denne sommeren, når alt, inkludert Odin, er på sitt normale igjen. Selv om dere ikke har en annen hund fra før, så er det mye som kan dukke opp uforutsett. Hvis du også skal søke deltidsjobb så må du være klar over at det er en del tusen studenter her som er ute etter de samme jobbene. Det kan være at du enten ikke får noe, eller må ta noe veldig ukurant. Så hvis du ikke har råd til å prioritere hund over deltidsjobb, så bør du vente til det er på plass også, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, AH er jo blandinger, så du vet jo sånn sett egentlig ikke helt hva du går til, da de er så forskjellige? Men virker jo som du vet endel om kombinasjonen da, så i dette tilfellet ved du vel noenlunde.

Jeg må jo bare ærlig innrømme at jeg stusser litt på at du skal ha AH igjen, når du ikke kunne ha den forrige. Men du har jo forklart det her, så jeg ser jo og tankegangen din. Men likevel så ville jeg ikke låst meg helt på AH, finnes jo mange andre aktive raser som egner seg bedre for bylivet.

Ja de er jo forskjellige, men jeg har fått et viss pekepinn på hvordan disse valpene blir. Den forrige var jo veldig på impuls. Det var jo veldig tilfeldig men det gikk kjempefint, og hun var alt jeg så i en hund. Det kan forandre seg for alle her i livet, og jeg hadde ikke planer om å kvitte meg med henne. Men det var det som måtte til for at hun skulle få det optimalt når jeg måtte flytte. Det var ikke planlagt at vi skulle til Oslo heller, når vi hadde henne. Men nå som vi skal slå oss til ro i storbyen, så blir alt mye enklere. Jeg vil ikke på liv og død beholde en hund hvis jeg vet den kan få det bedre et annet sted. Såpass egoistisk er jeg ikke. I tillegg så trengte Tila en del arbeid, noe som løste seg opp etter at hun kom til oss, så jeg ser det på en positiv måte at hun ble bedre.

men altså- om det er hovedsaklig turkamerat du skal ha, og ikke til trekk eller laaange turer, så fungerer det meste av rasene som det altså. :) Og flere av dem er bedre skikket til å være "enehunder" og alene hjemme enn det en gjengs husky er. :)

Jeg skal jo ha husky nettopp fordi jeg gjerne vil på laaange turer og trekk, ikke bare en times tid i skogen med rusling og løsslipp. Siste turen med Tila var på 5 timer og det var jo bare deilig! :) Etterhvert som hun blir eldre vil jeg på helgeturer, kanskje ukesturer med teltovernatting osv. Trollheimen igjen med kløving og slike type ting. Joda det finnes andre raser som kan dette også, men huskyen passer jo fint nok.

Alenehjemmetrening vet jeg kan bli et problem, så det må jeg jobbe myyyye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE jobb med en valp! Huskyer er jo veldig krevende hunder.

Studere, hund, kjæreste, ungdomsliv... det er tøft, men om du virkelig vil det og brenner for det så ville jeg ha skaffet meg en valp. Du må virkelig legge mye jobb i det og det vet jeg som skaffet meg en omplasserings hund på ett år år når jeg hadde flyttet ut som 15 åring for å gå på skole og no har jeg fått meg valp igjen og det har virkelig ikke alltid vært like enkelt å ha hund. Det er mye en må ofre, men det er jo utrolig mye kjærelighet og glede også da :)

Husk også om hunden blir syk hvor dyre dyrelege regninger det kan bli. Du må forsikre hunden med engang du får den! :)

Jeg mener ihvertfall det at det å ha hund passer ikke alle og noen ganger er det bedre å vente. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med valget- spennende er det :)

Takk for det :)

Det er MYE jobb med en valp! Huskyer er jo veldig krevende hunder.

Studere, hund, kjæreste, ungdomsliv... det er tøft, men om du virkelig vil det og brenner for det så ville jeg ha skaffet meg en valp. Du må virkelig legge mye jobb i det og det vet jeg som skaffet meg en omplasserings hund på ett år år når jeg hadde flyttet ut som 15 åring for å gå på skole og no har jeg fått meg valp igjen og det har virkelig ikke alltid vært like enkelt å ha hund. Det er mye en må ofre, men det er jo utrolig mye kjærelighet og glede også da :)

Husk også om hunden blir syk hvor dyre dyrelege regninger det kan bli. Du må forsikre hunden med engang du får den! :)

Jeg mener ihvertfall det at det å ha hund passer ikke alle og noen ganger er det bedre å vente. :)

Lykke til!

Ja det er veldig mye arbeid. Derfor tar jeg meg ekstra god tid på å tenke igjennom dette. Hunder er krevende og man må ofre en del til fordel for hundeholdet. Etterhvert som valpen blir unghund blir den jo mindre krevende og mer selvstendig og det hjelper litt på det hele hvis man blir sliten. Husker når jeg fikk Tila så tenkte jeg; "herregud hva har jag sagt ja til nå?? Nå blir jeg sikkert dritsliten og må bruke all tida på henne...", Men gud så feil jeg tok. Jeg trodde det skulle bli krevende å ha henne, men det var jo ikke krevende i det hele tatt. Mulig hun er en litt sær husky da.. :P

Forsikring skal ihvertfall på plass!

Nei får sette meg i tenkeboksen! Vi gjerne høre flere erfaringer folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig i samme båt som deg nå, og etter å ha lest tråden her følte jeg meg litt mer usikker igjen.

Så gikk jeg ut på tur med gamlehunden, og tenkte, det er jo verdt det.

Men jeg skal skaffe meg whippet da, og den er vel ikke like krevende som en husky.

Flytter til Trondheim i juli, i liten leilighet(lov med hund), midt i sentrum. Om det blir valper så kommer ikke de til å bli leveringsklare før i starten av august.

Begynner i studiet i midten av august, har ikke peiling på hvordan det blir.

Dessuten tror jeg ikke at alt kan passe heeelt perfekt noengang heller, da får hvertfall aldri jeg meg hund.

Er vel ikke så mye nyttig å få ut av det jeg skriver, men følte vi var i litt lik situasjon. Og jeg tenker nå at det kommer mer posetivt enn negativt ut av det å eie en hund, med tanke på hva du evt skulle gå glipp av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig i samme båt som deg nå, og etter å ha lest tråden her følte jeg meg litt mer usikker igjen.

Så gikk jeg ut på tur med gamlehunden, og tenkte, det er jo verdt det.

Men jeg skal skaffe meg whippet da, og den er vel ikke like krevende som en husky.

Flytter til Trondheim i juli, i liten leilighet(lov med hund), midt i sentrum. Om det blir valper så kommer ikke de til å bli leveringsklare før i starten av august.

Begynner i studiet i midten av august, har ikke peiling på hvordan det blir.

Dessuten tror jeg ikke at alt kan passe heeelt perfekt noengang heller, da får hvertfall aldri jeg meg hund.

Er vel ikke så mye nyttig å få ut av det jeg skriver, men følte vi var i litt lik situasjon. Og jeg tenker nå at det kommer mer posetivt enn negativt ut av det å eie en hund, med tanke på hva du evt skulle gå glipp av. :)

Hjelper faktisk å se at flere er i samme situasjon får jeg får jo flere perspektiv på saken. Jeg tenker jo akkurat det samme som deg. Får jo valpen ca en måned før skolen starter på, og jeg vet jo ikke hvordan stuidedagene er til å begynne med, men jeg regner med det blir nogenlunde likt. Korte dager, så valpen får en rolig overgang og varierende hjemmetid alene.

Hvilket studie skal du gå?

Hunder blir hva man gjør dem til, pluss litt nykke her og der.

Ellers har vi fått svar fra leiligheten ved marka og de er veldig interessert i å ha oss. De prioriterer en og en leietaker slik at det bare er ett par som blir kontaktet om gangen. Veldig grei ordning! Og de irker skikkelig hyggelige. Og jeg kan bare spasere rett ut i marka omtrent! Bokstavelig talt! Så jeg krysser fingrene, så får vi se hvordan det blir med valpen etterhvert. Få leilighet i boks først nå :D

Fått bilder har vi også! Fint og koselig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg den hunden du vil ha, når du selv føler deg klar :) Føler du deg klar nå, og om husky er rasen du føler passer deg, og som du du vil ha, så skaffer du deg det :)

Lykke til :)

Takk! :)

Mange tanker svirrer i hodet mitt :frantics: , og jeg tenker bare at alt er avhengig av hvor vi ender opp. Typen skal på visnig på leiligheten på mandag. Spennende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha valp, så synes jeg du skal gå for det. Jeg har hatt valp samtidig som jeg har vært student jeg, flere valper også. Ja, man må ofre litt, men det går jo fint. Og hunden blir jo eldre da, det er jo absolutt ikke sånn at du må gi opp alt av festing fordi du får hund (herre jemini, hvor mye skal man ofre for de firbeinte vennene våre egentlig?). Jeg har lagt det opp sånn at jeg prøver å unngå å være borte på dagtid og kveldstid samme dag, men vi fester somregel på lørdager, så da er jo ikke det noe problem. Helt i starten blir det selvsagt annerledes, men det er jo ikke for så lang tid. Eneste er at du bør være veldig sikker på rasen. Jeg synes det er vanvittig mye enklere å være student med en hund på sheltie-størreølse enn BC-størrelse (og huskyen er jo enda større), de er så mye enklere å ha med seg rundt, få leilighet med og inkludere i hverdagen på en annen måte. Er det bare husky for deg, så er det jo sånn, men det går også ann å tenke over om man har flere raser man liker, og hvilke som passer i hvilke livssituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha valp, så synes jeg du skal gå for det. Jeg har hatt valp samtidig som jeg har vært student jeg, flere valper også. Ja, man må ofre litt, men det går jo fint. Og hunden blir jo eldre da, det er jo absolutt ikke sånn at du må gi opp alt av festing fordi du får hund (herre jemini, hvor mye skal man ofre for de firbeinte vennene våre egentlig?). Jeg har lagt det opp sånn at jeg prøver å unngå å være borte på dagtid og kveldstid samme dag, men vi fester somregel på lørdager, så da er jo ikke det noe problem. Helt i starten blir det selvsagt annerledes, men det er jo ikke for så lang tid. Eneste er at du bør være veldig sikker på rasen. Jeg synes det er vanvittig mye enklere å være student med en hund på sheltie-størreølse enn BC-størrelse (og huskyen er jo enda større), de er så mye enklere å ha med seg rundt, få leilighet med og inkludere i hverdagen på en annen måte. Er det bare husky for deg, så er det jo sånn, men det går også ann å tenke over om man har flere raser man liker, og hvilke som passer i hvilke livssituasjoner.

Ja enig med du. Ofre ting må jeg jo, men det vil jeg jo også for å ha mulighet til å ha hund. Jeg hadde jo ikke vurdert det hvis jeg var typen som var ute av huset for å være sosial, gå på kino, feste, shoppe osv store deler av dagen. Jeg høres sikkert skikkelig asosial ut :lol: I begynnelsen dedikerer jeg jo all min fritid på valpen, det skulle jo bare mangle.

Når det gjelder størrelse så er det jo veldig kjekt med en mindre hund. Men ettersom jeg gjerne vil drive med trekk og kløving osv, så er det uaktuelt. Mange jeg liker som er mindre, men jeg liker bedre en mellomstor-stor hund.

Andre jeg kunne tenkt meg er jo belger - terv eller gronnis.. Men jeg vet ikke helt om jeg er heeelt den der mentaltreningstypen, selv om jeg synes det er kjempegøy! Så å velge en rase som er som skapt for mentaltrening så blir jeg usikker. Og typen kan ikke fordra utseende på disse, ikke at han har noe han skulle ha sagt! De er jo dritfine hunder.. :D Samojeden blir for treg igjen.. Føler jo det er huskyen som er min type hund da :whistle: Og etter å ha eid en så er det liksom retningen jeg tror jeg ville passet best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Skal vi se.. En liten oppdatering først bare.. Vi har ihvertfall fått leiligheten vi ville ha. RETT ved østmarka, nærmere segt PÅ grensa til marka. Jeg er så glad! :D Vi var å kikket på leiligheten osv, og huseierne sa at "alle" i nabolaget hadde hund og at de var de eneste uten omtrent. Vi traff vel på 6-7 hunder den lille tida vi var der. De sa også bare "kjør på med hund!" Så herlig da gitt..! :) Det morsomme er at nabohuset har 18 huskyer! Og driver nok med hundekjøring. Så gøy tenkte jeg! :D Haha, for et sammentreff.. Veldig hyggelig nabolag med mange hunder og familier tror jeg nok.

Det andre er at valpene er født! Og jeg gleder meg som en unge til å få hilse på de etterhvert.

Jeg grubler fortsatt og har selvsagt sagt ifra om at det ikke er 100% sikkert at jeg skal ha valp derifra, men oppdretter er jo så snill! :) Og skjønner såklart dette.

Flere som har input nå som vi har leilighet? Vi flytter inn senest 1.august.. Muligens noen dager før, noe jeg håper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på? :P

Neida, tenk nøye igjennom, sett opp alle de negative tingene ved å skaffe seg valp nå, fra dette kullet og alt det dette innebærer, deretter skriver du opp hvordan du løser de negative punktene.

F.eks.

Problem: Lite sosialt samvær på ettermiddagen, fadder ting.

Løsning: Droppe mye av fadderopplegget, samt være flink til å skape venner i skoletiden.

Men har en liten følelse på at du/dere ender opp med en småttis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! I can feel the perssure! :D SKal bort å hilse på småttisene idag :) Det blir spennende! :D Så får jeg sett akkurat hvordan de er mtp på pels osv. Noen har også mer vilje enn andre og bråker mer. Morsomt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde desverre ikke med kamera, jeg tenkte ikke på det engang! :D De var ihvertfall skikkelig fine hele gjengen. Gode og runde og en del lyd. Herlige små! Jeg vil haaa..! :D Ikke vet jeg hvilken jeg eventuelt skal ha heller, må nok se etterhvert som de vokser. Det blir spennende det :)

Fortsatt i tenkeboksen og det knaker hardt der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var/er nettstudent, jobbløs, og to mannfolk på slep. Vi skulle flytte fra Bergen og til Gjøvik, og jeg hadde ikke hund i den perioden. Visningene vi var på, var forutsatt for hund. Utenfor huset vi bor i nå, så vi en stor hestetrailer, og jeg tenkte "JA! Her skal vi bo!". Snakket med huseier om hundehold, og det var nema problemas. 2 måneder senere kom Pøbel, en veldig aktiv, svart liten krabat i hus. Gutta jeg bor med går på skolen sånn av og til, jeg var hjemme med valpen, og fikk meg jobb i januar. Og det er liksom alltid noen hjemme til enhver tid, men jeg skulle nesten hatt det sånn at alle kunne være ute samtidig uten hunden av og til. Alenehjemmetrening har gått fint, altså. Men det har liksom vært et sprik mellom 10 minutter, til en halvtime, til 5 timer fordi man plutselig måtte noe, og sånn er det bare.

Og jeg har aldri sett på valpen som noe stort problem. Jeg drikker ikke, og går sjeldent ut her vi bor nå. Men han er som regel med når vi er i Bergen eller Oslo, eller så har vi folk der som mer enn gjerne passer han for oss noen timer om det ikke passer å ha ham med. Alt ordner seg på en eller annen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var/er nettstudent, jobbløs, og to mannfolk på slep. Vi skulle flytte fra Bergen og til Gjøvik, og jeg hadde ikke hund i den perioden. Visningene vi var på, var forutsatt for hund. Utenfor huset vi bor i nå, så vi en stor hestetrailer, og jeg tenkte "JA! Her skal vi bo!". Snakket med huseier om hundehold, og det var nema problemas. 2 måneder senere kom Pøbel, en veldig aktiv, svart liten krabat i hus. Gutta jeg bor med går på skolen sånn av og til, jeg var hjemme med valpen, og fikk meg jobb i januar. Og det er liksom alltid noen hjemme til enhver tid, men jeg skulle nesten hatt det sånn at alle kunne være ute samtidig uten hunden av og til. Alenehjemmetrening har gått fint, altså. Men det har liksom vært et sprik mellom 10 minutter, til en halvtime, til 5 timer fordi man plutselig måtte noe, og sånn er det bare.

Og jeg har aldri sett på valpen som noe stort problem. Jeg drikker ikke, og går sjeldent ut her vi bor nå. Men han er som regel med når vi er i Bergen eller Oslo, eller så har vi folk der som mer enn gjerne passer han for oss noen timer om det ikke passer å ha ham med. Alt ordner seg på en eller annen måte. :)

Glemte helt å svare på denne jeg! Takk for svar :)

Jeg tenker jo mest på hjemmealene treninga, men mulig jeg bekymrer meg for mye, for jeg har jo en tendens til å se for meg det værste.. :whistle:

Jeg TROR jeg kommer til å få nok tid til å trene på å være alene hjemme. Ihvertfall hvis jeg har få timer til daglig et par dager i uka. Jeg tror heller ikke valpen tar skade av å være alene litt lengre enn forventet en gang iblant, for det er jo noe som kan skje innimellom. Valpen har jo ikke noe tidsperspektiv i den forstand.. Ikke at jeg kommer til å være lenge borte med vilje..! :P

Decisions decisions...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Håper alt ordner seg med leilighet og sånt, da går ting så mye lettere og du kan senke skuldrene og virkelig vurdere om det passer.

Jeg har vært av og på ang kjøp av hund helt siden jeg startet skolen fjor høst. Etter at jeg fant meg en plass å bo, med gangavstand til alt som er av "byens fasiliteter", og med to gode venninner som blir romkamerater bestemte jeg meg for at det blir hund :D Venninnene gleder seg like mye som meg, og det blir litt enklere dersom det er en eller annen gang jeg trenger pass. Nå begynner jo jeg 2 året på høgskolen og har fått meg et nettverk med venner og hatt et år som skikkelig student med alt det innebærer av sosiale sammenkomster og festing, og føler liksom at jeg er kommet ganske godt over det der. Jeg har vært ganske heldig, fant leilighet ganske kjapt, og fant verdens nydeligstevalp :wub: som jeg får rett etter eksamen, så jeg har over 2 mnder med valpen før skolestart!

Jeg sier GO FOR IT :innocent: Er du hundegal, og ikke er av den hypersosiale typen så går dette greit! Men jeg ville kanskje også vurdert litt mer på rase ? Jeg brukte evigheter på rasevalg. Er mange raser der ute som er med på tur, kløving og trekk, og som ikke trenger mye mental trening. Sånn jeg har erfart huskyen er at den gjerne vil på timesvis med tur hver eneste dag og få brukt seg skikkelig fysisk. Det er det ikke sikkert du kan tilby som student. det vil garantert være dager og perioder hvor du må sitte hjemme for å lese/skrive oppgaver. Da kan det være greit å ha en hund som ikke går på veggen av ei rolig uke, men som du kan ta kortere turer med, og heller aktivisere litt inne med f.eks. søk osv. Jeg tror det er viktig å heller velge en hund som ikke krever så mye, men som gjerne er med på det :)

Da vil jeg bare si lykke til! Alt ordner seg for snille piker ;)

(og JA, jeg vet det er sent. Har sittet med oppgave i hele natt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Håper alt ordner seg med leilighet og sånt, da går ting så mye lettere og du kan senke skuldrene og virkelig vurdere om det passer.

Jeg har vært av og på ang kjøp av hund helt siden jeg startet skolen fjor høst. Etter at jeg fant meg en plass å bo, med gangavstand til alt som er av "byens fasiliteter", og med to gode venninner som blir romkamerater bestemte jeg meg for at det blir hund :D Venninnene gleder seg like mye som meg, og det blir litt enklere dersom det er en eller annen gang jeg trenger pass. Nå begynner jo jeg 2 året på høgskolen og har fått meg et nettverk med venner og hatt et år som skikkelig student med alt det innebærer av sosiale sammenkomster og festing, og føler liksom at jeg er kommet ganske godt over det der. Jeg har vært ganske heldig, fant leilighet ganske kjapt, og fant verdens nydeligstevalp :wub: som jeg får rett etter eksamen, så jeg har over 2 mnder med valpen før skolestart!

Jeg sier GO FOR IT :innocent: Er du hundegal, og ikke er av den hypersosiale typen så går dette greit! Men jeg ville kanskje også vurdert litt mer på rase ? Jeg brukte evigheter på rasevalg. Er mange raser der ute som er med på tur, kløving og trekk, og som ikke trenger mye mental trening. Sånn jeg har erfart huskyen er at den gjerne vil på timesvis med tur hver eneste dag og få brukt seg skikkelig fysisk. Det er det ikke sikkert du kan tilby som student. det vil garantert være dager og perioder hvor du må sitte hjemme for å lese/skrive oppgaver. Da kan det være greit å ha en hund som ikke går på veggen av ei rolig uke, men som du kan ta kortere turer med, og heller aktivisere litt inne med f.eks. søk osv. Jeg tror det er viktig å heller velge en hund som ikke krever så mye, men som gjerne er med på det :)

Da vil jeg bare si lykke til! Alt ordner seg for snille piker ;)

(og JA, jeg vet det er sent. Har sittet med oppgave i hele natt...)

Takk for svar og grattis med snart valp! :D Det blir nok superkos å få den i hus! ;)

Sånn ellers så heller jeg mer og mer mot valp.. Uten at jeg skal bestemme meg nå. Ang. huskyen så har jeg jo erfaring med rasen.. Foreldrene er rolige og behagelige hunder, så valpene tar nok litt etter der. Ellers er det viktig at valpen/unghunden lærer seg at det ikke skjer like mye hver dag. Den forrige huskyen jeg hadde taklet ei uke uten MYE aktivitet som bare det. Var skikkelig sofagris. Mange misforstår ofte huskyen og tror at den ikke tåler rolige dager. At den må ha hard og mye aktivitet hver dag. Dette er som regel ikke tilfellet, selv om de krever en del. Og igjen, veldig individuelt. Jeg tror det kommer an på hva hunden blir vant med. Legger man inn rolige perioder tror jeg ikke det er noe problem. Uansett så vil den jo få mye aktivitet og trening etterhvert som den blir større og kan bli med på mer. Blir nok en del joggeturer, trekk og kløving. Det er ikke slik at jeg skal ha husky for så å gjøre den om til en sofagris.. :P Huskyen har liksom fått plassen i hjertet mitt.. :wub:

Skal besøke valpene snart igjen, når de har fått åpnet øynene osv. De er en livlig gjeng allerede! Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...