Gå til innhold
Hundesonen.no

MP3 på lufteturen


pippin

Recommended Posts

Ofte ser jeg folk som går med MP3 spillern på full guffe når de lufter hundene sine. Senest igår så jeg ei lita jente på kanskje 12 år som var ute å luftet, med full musikk på ørene. Er dette forsvalig? Er man alene uti marka med hunden, så kanskje... Men jeg synes ikke det er særlig ansvarlig å gå slik egentlig. Hva hvis det plutselig oppstår noe som du ikke enser fordi du heller vil høre på Eminem osv.. Hunden står i veien for en syklist som kommer susende, det kommer en annen hund man ikke legger merke til osv..

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte ser jeg folk som går med MP3 spillern på full guffe når de lufter hundene sine. Senest igår så jeg ei lita jente på kanskje 12 år som var ute å luftet, med full musikk på ørene. Er dette forsvalig? Er man alene uti marka med hunden, så kanskje... Men jeg synes ikke det er særlig ansvarlig å gå slik egentlig. Hva hvis det plutselig oppstår noe som du ikke enser fordi du heller vil høre på Eminem osv.. Hunden står i veien for en syklist som kommer susende, det kommer en annen hund man ikke legger merke til osv..

Hva tenker dere?

Synes du det er uansvarlig for døve også å lufte hunder? Kan oppfattes som en søkt spørsmålsstilling, men jeg er bare oppriktig nysgjerrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg pleier aldri å ha musikk på øret mens jeg går med bikkja, men jeg ser virkelig ikke problemet med det heller. Hvorfor er det værre å ha det når du går med bikkja enn når du går uten? Du kan jo svinse i veien for en sykkelist da også? Hunden min går bare å snuser i grøfta uansett, og mellom meg og grøfta tviler jeg på noen sykler. Han er heller ikke noe problem i møte med andre hunder og det hadde vært et problem ser jeg på kroppsspråket hans om han ser noe. Så nei, jeg ser ikke problemet og syns dette er å blande seg litt vel mye borti andres hundehold og liv.

Når det er sakt er jeg selv litt for mye kontrollfreak til å ville gjøre det, og når jeg går tur går jeg tur sammen med hunden min, vi går ikke hver vår tur med et bånd i mellom :aww: Men hva andre gjør er deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jeg på tur med hundene har jeg ikke musikk på øret, men hvis jeg løper med hundene har jeg stort sett alltid litt treningsmusikk på øret. Ser ikke noe i veien med det, men jeg har jo også hundene i kort bånd slik at de ikke er på motsatt side av veien i forhold til meg i tilfelle vi skulle blokkere veien hvis jeg ikke hører at noen kommer syklende bak meg f.eks. Man blir jo mindre oppmerksom, men kan ikke si at jeg har møtt på noen musikkrelaterte problemer på løpeturene mine hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er noe forskjellig fra når jeg går alene, altså man ser jo at det kommer f.eks. andre hunder forfra ihvertfall, og bakfra, tja da passerer vel ekvipasjen i forsvarlig avstand.

Har du en utagerende hund er jo saken annerledes, men da går man kanskje ikke med musikk i ørene.

Jeg har tilogmed reist med t-bane med musikk i øra, og hunden liggende på gulvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del pleier å gå med musikk på øret, men bare på det ene, sånn at jeg faktisk får med meg om det skjer noe viktig rundt meg. Pluss så holder jeg alltid et halvt øye på hunden, og hun får jo med seg alt som er rundt uansett :ahappy: Og selvsagt går hunden alltid på innsiden av meg, sånn at hun ikke tryner en sykkelist...selv om det frister noen ganger med de som ikke eier noe respekt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkelig at man kan finne SÅ mye å pirke på i en hundeverden jeg. Er ikke det ene galt, så kan du banne på det andre er. Nei, jeg har ofte 6 stk i magebelte på tur med musikk på full guffe, jeg har da øyner fordi om jeg ikke nødvendigvis hører dem :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten alltid musikk på øret når jeg er på vei til et sted alene - dvs når jeg går, tar buss/t-bane, i butikker, på Oslo s også videre, så jeg er vant til å høre på musikk og orientere meg samtidig. Man blir ikke blind med det samme man får musikk på øret, og jeg tilpasser selvfølgelig volumet etter omgivelsene jeg befinner meg i. Da ser jeg ikke problemet med å gå med musikk på øret når bikkja er med, heller. Tvert i mot er det veldig, veldig deilig på litt halvdårlige dager hvor jeg helst bare vil lukke verden litt ut og rusle avgårde i egne tanker. Hunden henger jo på uansett hun, i alle fall så lenge hun er i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte med musikk på ørene og ser virkelig ikke hva som er uforsvalig med deg? Tenk, jeg har tilogmed en hund som blir sint på andre hannhunder i bånd, og han kan faktisk finne på å prøve å sloss litt med dem!

Huff nei jeg skulle kanskje ikke hatt hund :P

Saken er jo faktisk slik at jeg har øyne jeg ser med, jeg følger med på hunden min og kommer det hund/syklister/andre ting i nerheten så oppdager jeg det veldig fort, for Cosmo sier veldig pent i fra om det, han stopper opp og stirrer veldig.

Kan ikke si jeg er mer eller mindre oppmerksom om jeg går med musikk eller ikke, annet enn at vi går ofte lenger når jeg har musikk på (som igjen er positivt for hundens del.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser jeg da ingen problemer med...

Selv har jeg som regels musikk bare i det ene øret, men det er fordi jeg føler at jeg får litt mer kontroll på ting som skjer rundt meg. Jeg hører uansett bare på musikk hvis jeg går i skogen eller andre steder med lite "trafikk". Og så hører jeg bare på musikk på høsten/vinteren. Nå går jeg heller å hører på fuglene og alle de andre fine vår/sommer lydene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow... :P Det var visst veeldig mange som gjorde slikt. Nei så lenge man har fokus på at man faktisk går med en hund i bånd så er det jo greit. Jeg har ikke noe imot at folk går slik, så lenge man tar hensyn til omgivelsene. Og er oppmerksom. Men alle er jo ikke det og går helt i sin egen verden. Bryr seg mer om musikken enn bikkja som svimser hit og dit.

Jeg føler jeg mister litt kontrollen når jeg går med musikk og samtidig har en hund jeg skal følge med på. Jeg liker vel å høre det som skjer rundt meg til alle tider regner jeg med. Folk får jo gjøre hva de vil :P Jeg bare måtte høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow... :P Det var visst veeldig mange som gjorde slikt. Nei så lenge man har fokus på at man faktisk går med en hund i bånd så er det jo greit. Jeg har ikke noe imot at folk går slik, så lenge man tar hensyn til omgivelsene. Og er oppmerksom. Men alle er jo ikke det og går helt i sin egen verden. Bryr seg mer om musikken enn bikkja som svimser hit og dit.
Det er nok ikke musikkens feil, men kanskje deres måte å lufte hunden til vanlig :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg aldri. Ikke etter at venninnen min gikk med musikk på ørene og ikke fikk med seg at det kom en annen hundeeier bak de med løs hund, og det endte med slosskamp. Jeg er kontrollfreak og vil høre og se hundene mine hele tiden og høre det i god tid dersom vi passerer mennesker eller andre hunder. Går jeg uten musikk kan jeg koble hundene i bånd når jeg hører mennesker, eller unngå å møte på andre hunder (spesielt når jeg går med alle tre, det er litt slitsomt å plutselig møte på en annen hundeflokk rett rundt en busk).

Nå går jeg nesten alltid i skogen da, men sykler jeg eller lufter hundene der det er veldig åpent, så kan jeg kanskje ha litt lav musikk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke problemet, enkelt og greit :) Så lenge man har kontroll på omgivelser, seg selv og hunden er det jo et fett om man har musikk på øret eller ikke.

Jeg hører sjelden på musikk på tur nå, men tidligere, når jeg bare hadde én hund, hadde jeg stort sett alltid musikk på øret. Orry liker seg godt i sin verden på tur, så da var det bare fint for meg å drømme meg bort i musikken mens vi gikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg aldri. Ikke etter at venninnen min gikk med musikk på ørene og ikke fikk med seg at det kom en annen hundeeier bak de med løs hund, og det endte med slosskamp. Jeg er kontrollfreak og vil høre og se hundene mine hele tiden og høre det i god tid dersom vi passerer mennesker eller andre hunder. Går jeg uten musikk kan jeg koble hundene i bånd når jeg hører mennesker, eller unngå å møte på andre hunder (spesielt når jeg går med alle tre, det er litt slitsomt å plutselig møte på en annen hundeflokk rett rundt en busk).

Nå går jeg nesten alltid i skogen da, men sykler jeg eller lufter hundene der det er veldig åpent, så kan jeg kanskje ha litt lav musikk på.

Er svaret avgitt? :whistle::lol:

Måtte bare erte litt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg aldri. Ikke etter at venninnen min gikk med musikk på ørene og ikke fikk med seg at det kom en annen hundeeier bak de med løs hund, og det endte med slosskamp. Jeg er kontrollfreak og vil høre og se hundene mine hele tiden og høre det i god tid dersom vi passerer mennesker eller andre hunder. Går jeg uten musikk kan jeg koble hundene i bånd når jeg hører mennesker, eller unngå å møte på andre hunder (spesielt når jeg går med alle tre, det er litt slitsomt å plutselig møte på en annen hundeflokk rett rundt en busk).

Helt enig :)

Fått nok overaskelser bakfra på tur at jeg ikke gjør det igjen :)

Har også etterhvert sluttet når jeg sykler etter et kræsj pga jeg og en anne hørte på musikk og ikke registrerte hverandre.

Elsker å høre på musikk men har sluttet på tur, liker å høre på verden istedenfor nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri musikk utendørs selv. Kun hvis jeg maler huset eller klipper plen kan jeg ha det, men ikke når jeg går på veien. Jeg føler meg litt hemmet av å ikke høre ting rundt meg, om det er biler som kommer, sykelister etc. Hadde bare blitt mer stresset og sett meg bak hele tiden, og blitt mer skremt av ting som putselig kom forbi meg. Har ikke fortau her heller, så må passe meg for biler.

Så nei, ingen musikk på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svaret avgitt? :whistle::lol:

Måtte bare erte litt :icon_redface:

Men jeg ser ikke på sykling som tur, og har dessverre bare følt kontroll over omgivelsene èn gang, og det var på en enorm strand på sørlandet :lol: Å gå tur blir liksom noe helt annet. Da tør jeg ikke rett og slett, selv om jeg har snille hunder :P (dog noe gærne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ofte på¨musikk når jeg går tur :) dog har jeg som regel bare musikk på det ene øret for å høre om d skulle skje noe vist jeg er å går en plass me trafikk og andre folk å ting som fåregår...MEN bikkja merker jo som regel ting lenge før meg uansett om jeg hører musikk eller ikke så har ikke vært noe problem når jeg har hatt musikk på begge ørene :) Vi går ofte MYE lengere turer når jeg hører musikk for jeg kommer godt i siget å synes det er så deilig å ha go musikk på øret å ei gla bikkje ved min side :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går omtrent ikke utenfor huset uten mp3-spiller, jeg. Unntaket er når jeg skal ha hundene løse, da vil jeg ha litt ekstra oversikt. Men som regel er de jo i bånd når jeg går tur med dem alene, og da har jeg alltid musikk eller lydbok. Men jeg ser meg jo litt ekstra omkring for å passe på biler og folk som kommer bakfra og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...