Gå til innhold
Hundesonen.no

Sette sammen to momenter

Kristiin

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp med og sette sammen to momenter.

Vi går spor, og hunden synes det er gøy.

Vi har trent på en del pinne plukking utennom spor. Og det går forsåvidt bra. Hun snuser ser fram plukket pinnen, springer opp til meg og slipper den ved føttene mine. Hun har både plukket pinner spredd på plena og pinner mikset med andre pinner (som jeg ikke har tatt på.)

Prøvde en gang og legge ut pinner i sporet, og de hoppet hun glatt over og fortsatte sin ferd videre i sporet..

Hvordan setter man sammen disse monentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe godt svar men bruker du en komando når hunden skal finne pinnene utenom sporene? Jeg trener lydighet og spor så den dagen vi begynner med pinner i sporet så TROR jeg at jeg vil bruke samme komandoen som når jeg trener pinner i lp. Jeg sier finn pinnen i lp og tror jeg ville lakt noen veldig korte spor med en pinne midt i sporet og da brukt denne komandoen, men helt ærlig så vet jeg ikke. Hvis du sier noen spesielt når hunden søker etter pinner så kan du kanskje prøve å si noe når det nærmer seg en pinne? for å gjøre hunden ekstra oppmerksom og eventuelt senke ned farten på hunden, holde igjen eller vise henne pinnen? :)

Du får ha lykke til og oppdatering om hvordan du løser dette setter jeg pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunden kan både sporet og pinneplukking, men har ikke kobla at pinner i sporet betyr noe. Lille tervdyret mitt var akkurat lik. Det jeg gjorde som løste hele greia var noe så enkelt som å repetere litt pinneplukking før sporstart, passa på å ha markert pinnene i sporet godt så jeg visste akkurat hvor de var og rett og slett holdt han igjen i lina så han ikke fikk passert pinnen. Sa ingen ting, ingen kommando eller masing, bare holdt igjen og venta. Han visste utmerket godt at pinnen var der, han hadde bare dårlig tid og ikke forstått at den hadde noen betydning i sporet. Så når han ikke kom videre begynte han å tenke, så prøvde han å plukke den, full belønning og samme gjentok seg på neste pinne. Etter et par sånne plukka han pinner uten problemer :) Men vær veldig forsiktig med å ikke signalisere med lina (eller andre hjelpemidler) for lenge. Det er jo hunden som skal finne pinnene, ikke du som skal gi hunden apportkommando med lina eller andre signaler. Det kan gå veldig fort å få en hund som blir avhengig av signaler fra deg på pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve og holde henne igjen i sporet der pinnene er. Men, hun er vanskelig og belønne i sporet. Hun er så dypt engasjert (og rolig) i sporet at hun ikke er intr. I leker, som jeg som regel bruker på henne. Så full belønning synes jeg er litt vanskelig, når jeg regner "full belønning" som røff lek. (Sånn som Milla liker det hehe.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta noen økter i selve sporet hvor du repeterer pinneplukking. Altså før du legger ut pinnene. Gå vanlig spor, paus hunden, ta frem pinnen, belønn for plukking. Da blir overgangen mindre og hunden får erfaringer på at vi kan plukke pinner inni sporet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Da skal jeg prøve og holde henne igjen i sporet der pinnene er. Men, hun er vanskelig og belønne i sporet. Hun er så dypt engasjert (og rolig) i sporet at hun ikke er intr. I leker, som jeg som regel bruker på henne. Så full belønning synes jeg er litt vanskelig, når jeg regner "full belønning" som røff lek. (Sånn som Milla liker det hehe.. )

Full belønning trenger ikke å være røff lek da. Med det mente jeg bare en belønning hunden syns er verdt å avbryte sporinga for. Noe som er bedre enn den vanlige frolicen hun får stappa i kjeften :lol: Hva med f.eks. våtfor til katt? De fleste hunder elsker det. Server det på litt interessante måter. Eller noe annet av mat hun virkelig elsker. Hva pleier du å bruke som sporslutt? Det er ingen grunn til at slutten skal belønnes noe bedre enn hver enkelt pinne. Egentlig kan du tenke at det bare er mange spor etter hverandre med en pinne som slutt i hvert spor. Etterhvert får du vurdere hvor bra belønningene må være og variere, men i starten er det lurt at det er noe som virkelig topp. Men det er ingen ting i veien for at det kan være mat.

Ellers er Poters tips om å avbryte sporet og trene pinneplukking ved siden av halvveis i sporet også lurt. Gjerne gjøre det først noen ganger og så begynne å holde henne igjen de første sporene om hun ikke plukker av seg selv etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...