Gå til innhold
Hundesonen.no

Apetitt, er det ok?

Kaja

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenker automatisk negativt om appetitt fordi det er felleskjøpet-for og jeg har dårlig erfaring med labb. Men dvergpinchern til venninda mi funker dårlig på alt annet enn appetitt. Apetitt er det eneste den ikke har konstant veldig bløt avføring og må bæsje 10 ganger på en tur av liksom. Så det der er veldig individuelt. Når du allikevel får det gratis ville jeg prøvd jeg. Du ser jo på hunden om den funker på det? Og om du forer halvt om halvt med V&H ser jeg ihvertfall ikke problemet med å prøve. Det går jo uansett an å variere tørrformerke litt innimellom også.

Prøv å anbefale organipets til henne. det er kjempegodt tørrfôr for magen og er økologisk, sundt og smaker godt. Vet ikke om noen som ikke har vært fornøyd med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen pakker av apettitt på utsilling og prøvde det på min pomeranian og chihuahua. de fikk så dårlig mage av det. Har prøvd igjen senere for å bli kvitt det fôret jeg hadde fått, men de ble like dårlige så jeg måtte kaste det. det som også er dumt med apetitt for små hunder er at kulene er så små at hundene mine sluker de hele og bruker ikke tennene i det hele tatt. Kan ikke tenke meg at det gjør magen noe bedre. Nå har jeg organipets økologisk tørrfôr og har aldri vært mer fornøyd. de har bedre ånde, pels, er mer matglade, og hvitere tenner. Syns også de røyter mindre nå. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett så mange hunder som har blitt dårlig innvendig, ikke bare utvendig med dårlig pels osv, at jeg personlig hadde ikke turt å gi Chicka Labb eller Apetitt som godbiter en gang, det skal igjennom systemet hennes og jeg er virkelig skeptisk til de merkene.

Vet at noen hunder tåler maten godt, men jeg hadde ikke turt å gamble på det, og jeg går så langt at jeg ALDRI ALDRI kommer til å kjøpe en valp fra en oppdretter som forer med dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med apetitt og Blondie har, som flere i denne tråden, fått mye mer stabil mage av det. Hun er en hund som liker forandringer i matveien, så det er vanskelig å si hvor godt hun liker det. Når vi først byttet om likte hun det best, men nå virker det som at hun syns det er litt tamt igjen. Pelsen hennes er hverken bedre eller verre enn den var da vi foret på RC mener jeg :) Men jeg har planer om å kanskje bytte for på henne, kanskje til V&H siden folk har så god erfaring med det.

Jeg tror ikke det er noe farlig å fore han på det ihvertfall. Som andre har sagt, se hvordan han blir når du forer på det :)

Nå har jeg organipets økologisk tørrfôr og har aldri vært mer fornøyd. de har bedre ånde, pels, er mer matglade, og hvitere tenner. Syns også de røyter mindre nå. Anbefales!

Dette hørtes veldig interessant ut. Hvor selger de det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse forskjellig fôr stående etter at Imouto har vunnet på utstilling, og med unntak av for Aiko som lett blir tynn og som også er ekstremt kresen, trur jeg ikke det betyr så himla mye med en 15 kg sekk Apetitt altså. Jeg trur ikke Cosmo kommer til å forringes i kvalitet (hehe) av å spise dette fôret. Det ser du jo uansett etter en stund. Blir han tynn, grinete, blass og røytete (og sikkert en del andre faktorer) så bytter du bare fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Eg har merka meg at det er mykje motstand mot felleskjøpforet her på hundesonen. Det synst eg er merkeleg. Vår oppdrettar forar alle sine hundar (4 vaksne berner sennen) med FK-for (hugsar ikkje kva som er kva, men dei brukar det som er rekna som det beste av dei to). Dei har forsøkt dei fleste av fora, og får best resultat på pelskvalitet (fleire av hundane har vunne fleire utstillingar), helse og mengde avføring med FK.

Ein annan ting er jo som Iner seier, dette foret er produsert i Noreg, og skal aldri vere eldre enn 3 veker når det blir levert til butikkane. Så kjem det sjølvsagt an på kor lenge det ligg der før det blir solgt, men best før-datoen er eitt år etter produksjonsdato, så då er det jo berre å sjekke før ein handlar.

Er det nå jeg skal si at det der med ferskhet er en sannhet med modifikasjoner? Jeg vant nemlig tre 20 kilos sekker for noen år siden, og de var levert fra FK til arrangør, produksjonsdatoen stod på men like fullt var to av sekkene fulle av forkaker med møggel på. Jeg leverte de på felleskjøpet der jeg bodde og de ville kompansere med å gi meg fire nye sekker, jeg takket imidlertid pent nei til det - det lukter grisefor og det trenger jeg ikke å gi til bikkjene mine tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er det nå jeg skal si at det der med ferskhet er en sannhet med modifikasjoner? Jeg vant nemlig tre 20 kilos sekker for noen år siden, og de var levert fra FK til arrangør, produksjonsdatoen stod på men like fullt var to av sekkene fulle av forkaker med møggel på. Jeg leverte de på felleskjøpet der jeg bodde og de ville kompansere med å gi meg fire nye sekker, jeg takket imidlertid pent nei til det - det lukter grisefor og det trenger jeg ikke å gi til bikkjene mine tenker jeg.

Fikk litt fôr fra en vi kjenner, det første som slo meg var at fôret stinket en blanding av grisefôr og gammel fiskeslo :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Prøv å anbefale organipets til henne. det er kjempegodt tørrfôr for magen og er økologisk, sundt og smaker godt. Vet ikke om noen som ikke har vært fornøyd med det

Takk for tips, men nå har de jo funnet et for som funker veldig bra på henne. Jeg er ingen stor fan av appetitt, og velger ikke å fore min hund på det, men hadde ikke hatt problemer med å prøve han på det om jeg hadde fått det gratis (men nå forer jeg også delvis på V&H). Jeg tror sikkert det finnes bedre for siden så mange har dårlige erfaringer med apetitt og labb, men det er også hunder som funker bedre på dette. Som f.eks. denne DPen som funka dårlig på alt av de store kjente kvalitetsfora. Og hun har like blank fin pels som på f.eks. RC, eukanuba, hills, spesific etc., røyter lite, er glad og aktiv, er den mest muskuløse DP jeg har sett og har endelig orden på magen. Men dette mener jeg som sakt ikke at det er et bedre for for de fleste hunder, men for noen er det det. Og for mange har det lite å si, ihvertfall over en kortere periode. Syns nesten det er skremmende hvordan vanvittig tiltro mange har til store, dyre tørrformerker fordi de selges i dyrebutikk eller hos veterinæren og fordi de har penger til å kjøpe seg reklame hos aktører vi hundefolk finner seriøse... Jada, jeg bruker både RC og eukanuba selv, men jeg syns iblandt argumantasjonen og hvor ukritiske vi er bare fordi disse er store og dyre er litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med apetitt og Blondie har, som flere i denne tråden, fått mye mer stabil mage av det. Hun er en hund som liker forandringer i matveien, så det er vanskelig å si hvor godt hun liker det. Når vi først byttet om likte hun det best, men nå virker det som at hun syns det er litt tamt igjen. Pelsen hennes er hverken bedre eller verre enn den var da vi foret på RC mener jeg :) Men jeg har planer om å kanskje bytte for på henne, kanskje til V&H siden folk har så god erfaring med det.

Jeg tror ikke det er noe farlig å fore han på det ihvertfall. Som andre har sagt, se hvordan han blir når du forer på det :)

Dette hørtes veldig interessant ut. Hvor selger de det? :)

Det selges en del steder i Oslo som jeg vet om og på alphadog.no på nett. De får tak i større sekker enn de har i nettbutikken og. Da må du bare si ifra en uke i forveien så kan du enten få det tilsendt eller hente i butikken i Oslo sentrum.

For mer info kan du også sjekke ut distributøren beautyhund.no som kan selge direkte til din lokale dyrebutikk.

Det er et helt supert fôr. De har også til katt som også er kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appetitt er et bra for. Og en ting er sikkert - hadde dyrlegene solgt dette foret, hadde det vært utropt som et rent superfor!

Tror du virkelig det??

At vi er så blåøyde og naive at det veterinæren tjener mest på automatisk er noe vi alle er enige om er det beste? (Hvorfor er da vom & hundemat, norwegian polar, orjen etc ansett som bra her inne?)

Neida, det er ikke så lett dette med fôr. Og ja, jeg er enig med en som tidligere sa at siden så mange av oss har kjempedårlig erfaring med Labb, så blir det såklart umulig å omstille seg til å anta at Appetitt er noe særlig bedre.

JEG personlig gidder ikke engang å prøve en annen variant av et ...fôr, liksom. Og ja, jeg HAR prøvd Labb på flere hunder og det funket ikke i det hele tatt.

Men når dèt er sagt - Appetitt sies jo å være av bedre kvalitet/råstoffer enn Labb. Så visst hadde jeg forsøkt hvis jeg hadde fått et årsforbruk gratis! Og spesielt om man da 50-50-fôrer med v&h. Kan ikke tenke meg at der er noe galt med Appetitt på noen måte - og det funker sikkert helt greit på den normale vanlige hunden.

(Og det finnes så mye "stæsj" man kan blande i som gjør måltidet bedre!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen som solgte Apetitt en gang, og spurte etter forskjellen på dette og Labb. De svarte at Labb er ytrefileten så og si, og Apetitt indrefileten.

Jeg tror ikke det er noe galt med det egentlig, men likevel kommer jeg aldri til å bruke det på min hund, jeg tørr rett og slett ikke av en eller annen grunn. Men hadde jeg vunnet ett år av det hadde jeg vel testet det ut, om ikke innholdet kræsjer helt med det min hund skal ha. Og når du i tillegg gir 50/50 vogh så kan det nok ikke gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd appetitt på mine ( i kombinasjon med v & h da, det får de uansett tørrfôrtype)- og det funket bra. Men fôret er jo ikke akkurat billig, og da kan jeg likegjerne bruke det jeg vanligvis har brukt som jeg har avtale på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har en hypersensitiv hund som tåler fôrbytte dårlig, er det jo bare å prøve?

Forøvrig bruker jeg selv apetitt og er godt fornøyd. Jeg er kanskje heldig som har en hund som tåler det meste, og har brukt flere typer fôr gjennom åra inkl RC, eukanuba, olivers .. etter tilgjengelighet, pris og anbefalinger uten å merke noen særlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vunnet 1 års forbruk med appetitt, jeg har ingen betenkeligheter med å fore på det. Mine hunder har blanke tykke fine pelser når de har gått på appetitt, de fungerer bra på alle måter. En del raser er vel kanskje avlet i stykker å må gå på spesialfor for å klare å leve, heldigvis har ikke jeg en slik rase...

Mange ubegrunnede fordommer mot fortyper, innholdsmessig er det ikke noe galt med Appetitt. Mine hunder fungerer like bra på Appetitt som ProPlan, og de liker Appetitt bedre enn Hills og Royal Canin...

I tillegg er det jo produsert av norske råvarer, synes det er fint, ikke produsert i USA og råvarene og foret er fraktet 2 ganger rundt jordkloden med oljeskip. Så tar man litt ansvar for fremtiden også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del raser er vel kanskje avlet i stykker å må gå på spesialfor for å klare å leve, heldigvis har ikke jeg en slik rase...

Utdyp gjerne :)

Hvilke raser er dette?

Det er mye vi har forandret gjennom avl, men jeg er ikke så sikker på at hundens fordøyelse er en av de tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvor mange fordommer hundeeiere har mot FK sine produkter, eller rettere sagt ,lite kunnskap om fóring av hund. Og ingen motstandere av Appetitt klarer på noen måte å fortelle, eller dokumentere hva som er dårlig med dette fóret.

Og de som påstår at det ikke står hva den inneholder kan jeg hjelpe dere som ikke klarer lese på pakken.

Kyllingkjøtt

kyllinglever

kyllingfett

norsk omega 3

ris

mais

hvete

Macrogard

sikkorirot

sukkerbetefiber

vitaminer

mineraler

Og hva gjør dette innholdet så mye dårligere enn f.eks RC? Og hvilke mangler har dette fóret? De som kan svare på dette må gjerne gi tilbakemeldinger til forskerne på Ås Landbrukshøyskole , og fortelle de hva de ikke har forstått, siden det er denne instuttisjonen som foretar utvikling, analyser og kvalitets sikrer dette fóret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvor mange fordommer hundeeiere har mot FK sine produkter, eller rettere sagt ,lite kunnskap om fóring av hund. Og ingen motstandere av Appetitt klarer på noen måte å fortelle, eller dokumentere hva som er dårlig med dette fóret.

Og de som påstår at det ikke står hva den inneholder kan jeg hjelpe dere som ikke klarer lese på pakken.

Kyllingkjøtt

kyllinglever

kyllingfett

norsk omega 3

ris

mais

hvete

Macrogard

sikkorirot

sukkerbetefiber

vitaminer

mineraler

Og hva gjør dette innholdet så mye dårligere enn f.eks RC? Og hvilke mangler har dette fóret? De som kan svare på dette må gjerne gi tilbakemeldinger til forskerne på Ås Landbrukshøyskole , og fortelle de hva de ikke har forstått, siden det er denne instuttisjonen som foretar utvikling, analyser og kvalitets sikrer dette fóret.

Regner med at du hinter til meg og labbis? jeg har aldri sett en sekk med Apetitt jeg, derfor har jeg ikke lest innholdsfortegnelsen, da den er heller ikke lagt ut på Apetitts egne hjemmesider. Jeg har ikke påstått at det ikke står på sekken! Det du har lagt ut, er det rekkefølgen det står på sekken?? Står det noe om prosentandel? Hvorfra kommer Omega 3? (du har ikke skrevet opp noe om fisk)

Som sagt, jeg kjenner folk som har opplevd mugg i sekkene flere ganger, både innkjøpt forskjellige steder i landet og med forskjellige produksjonsdatoer. Jeg kjenner også flere som er misfornøyd etter å ha prøvd, enn de som er fornøyd. Det er meget få tørrfôr jeg anbefaler i det store og hele, og hittil har ikke Labb og Apetitt noe annet en kortreist mat som + i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp gjerne :)

Hvilke raser er dette?

Det er mye vi har forandret gjennom avl, men jeg er ikke så sikker på at hundens fordøyelse er en av de tingene.

Hører bare folk sier hundene ikke tåler ditt og ikke tåler datt. Klart man kan ødelegge fordøyelsen på hundene ved feil avl, om eks en matador i en rase hadde en genfeil tilknyttet fordøyelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du hinter til meg og labbis? jeg har aldri sett en sekk med Apetitt jeg, derfor har jeg ikke lest innholdsfortegnelsen, da den er heller ikke lagt ut på Apetitts egne hjemmesider. Jeg har ikke påstått at det ikke står på sekken! Det du har lagt ut, er det rekkefølgen det står på sekken?? Står det noe om prosentandel? Hvorfra kommer Omega 3? (du har ikke skrevet opp noe om fisk)

Som sagt, jeg kjenner folk som har opplevd mugg i sekkene flere ganger, både innkjøpt forskjellige steder i landet og med forskjellige produksjonsdatoer. Jeg kjenner også flere som er misfornøyd etter å ha prøvd, enn de som er fornøyd. Det er meget få tørrfôr jeg anbefaler i det store og hele, og hittil har ikke Labb og Apetitt noe annet en kortreist mat som + i min bok.

Mulig det er noe embalasjefeil som er grunnen til mugg i sekkene, de har nettopp byttet embalasje på sekkene sine, mulig som et tiltak mot det...

Kan finne prosentandel osv morgen, står i ei brosjyre jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3- fiskeolje

Rekkefølgen er slik den er pålagt å være ved næringsmiddelproduksjon,hovedbestandelen, eller det som det er mest av, kommer først og så kommer resten i synkende rekkefølge. Slik står det på alle fórsekker og annen mat.

Og hva legges i begrepet"har prøvd" ?

noen skriver at de prøvde en prøvepakke?????? og noen bedømmer fóret etter en/to uker. Og da glemmer de en elemntær ting at skal hunden over på nytt fór så må det brukes minst 8 uker før tarmfloraen har stabilisert seg og at overgangen skjer gradvis. Noe som er en selvfølge ved all fórskifte.

Bortsett fra hva du har hørt, hva legger du vekt på at et tørrfór skal inneholde? Og hvilke fór har du kompetanse til å anbefale?

Er det noe du har prøvd selv/bruker selv, eller er det noe du har "hørt" at andre har sagt det er bra?

Grunnen til at jeg spør, er at siden du går så bombastisk ut mot Appetitt så tar jeg det som en selvfølge at du har kjennskap og kunnskap til at du kan overprøve et fagmiljø i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra hva du har hørt, hva legger du vekt på at et tørrfór skal inneholde? Og hvilke fór har du kompetanse til å anbefale?

Er det noe du har prøvd selv/bruker selv, eller er det noe du har "hørt" at andre har sagt det er bra?

Grunnen til at jeg spør, er at siden du går så bombastisk ut mot Appetitt så tar jeg det som en selvfølge at du har kjennskap og kunnskap til at du kan overprøve et fagmiljø i Norge.

Søk på nicket mitt og råfôr du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...