Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødskjær i pelsen


Recommended Posts

Gutten har i en stund hatt litt rødskjær flere steder på kroppen som blir gradvis verre for hver uke. Det hele begynte med at han slikket seg på magen/skrittet i korte perioder hver dag. Hormoner, tenkte jeg, ettersom han var/er i den alderen. Testikler kommer og går, pels blir tettere osv. Ved siden av dette har han begynt å bite seg på beina. Voksesmerter, tenkte jeg. Vokser fort, helt naturlig. Og de siste to ukene har han klødd seg stadig oftere. Ører, hals og forbein klør mest.

Jeg hører jo om mange som har lignende problemer, men ikke om en felles årsak. Allergi, våteksem og sopp er vanlige årsaker, visstnok. Jeg gjør det selvsagt så enkelt og lar en veterinær undersøke ham, men jeg lurer også på hvilke erfaringer dere har med dette/lignende problem. For jeg er jo nysgjerrig og for meg teller andres erfaringer mye. Jeg ble selvsagt litt urolig når kassedama på veterinærkontoret sa jeg burde bytte for. V&H hadde hun aldri hørt om. Det skal ganske mye til for at jeg skal gå over til tørrfor, men rådene til en veterinær trumfer forsåvidt mine preferanser. Ikke at hun var veterinær. Det har for øvrig blitt mer rødskjær i pelsen etter jeg begynte å blande inn det mildeste foret som selges på det lokale veterinærkontoret.

Jeg håper uansett at det ikke har noe med foret å gjøre.

Grunnen til at jeg var nede hos veterinæren uten hund i første omgang, var for å kjøpe en krem/shampoo e.l. som kunne hjelpe. Noe som kunne stabilisere PH-en. Men det fikk jeg ikke uten resept.

Nå er han ikke synlig plaget av dette, og rødskjæret er nesten umulig å se, men jeg ønsker selvsagt å ta ting som kan utvikle seg til noe mer så tidlig som mulig.

Tanker rundt dette? Hvor vanlig er det? Det virker på meg som det at en unghund slikker seg litt her og klør seg litt der er helt naturlig, og at rødskjæret er en konsekvens av disse tingene. For han er tross alt kritthvit og misfarge vises umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha hårsekkmidd ?

En trenings kompis har en golden hann på 10-11 mnd som har fått påvist det. Dessverre feilbehandlet, så han ble værre i stedet for bedre. Han har rødlig pels, klør noe forferdelig og har også hårløse partier nå.

bare en ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen har hatt våteksem, og han fikk det da han var omtrent på alder med det din er nå. Da fikk pelsen rundt og på områdene med våteksem en rødoransje farge. Selv da våteksemen ble borte, var rødfargen igjen, helt til han felte pelsen.

Jeg var hos 3 forskjellige veterinærer i løpet av tiden han hadde våteksem; en av disse insisterte på at jeg måtte bytte til allergifôr - og aldri gå over til noe annet senere. Men da jeg spurte om hvorfor, og hvorfor det skulle være bedre enn det jeg ga ham på det tidspunktet (NP) kom han med en rekke rare uttalelser som jeg med min videregåendekjemi kunne avfeie som ikke bare galt, men også mer sannsynlig gjeldende for spesialfôret han ville selge meg.

Jeg vil ikke påstå at hunden din ikke har fôrallergi, men jeg tror ikke det automatisk blir bedre av å bruke et fôr som selges hos veterinær. Kan vel like gjerne bruke V&H kylling, tenker jeg, det veterinærfôret jeg ble anbefalt innehold uansett kylling :P Uansett, våteksemen til Nansen ble borte, og han går fortsatt ikke på spesialfôr ;)

De rådene jeg tok til meg, og fortsatt er litt nøye på, er at jeg alltid tørker ham godt når han blir våt, alltid skyller ham hvis han blir ordentlig møkkete eller vasser i salt- eller myrvann, og at jeg stort gir ham hjemmelagde godbiter uten salt og andre krydder, og at jeg aldri gir ham ting som har liggi varmt og blitt surt - og at jeg passer på at han får i seg godt med fett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en med rødaktig pels noen steder og under labbene. Det skyldes at den slikker seg, og enzymer i spyttet misfarger pelsen - i følge veterinær. Slikkingen hos denne hunden er en "uvane", den ligger gjerne og slikker og slikker på samme sted. (man tror det er en måte å takle stress/frustrasjon på, og det kan nok stemme for det skjer helst de dagene vi ikke trener). Hos forrige eier gjorde den også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver, Meg, var også det jeg foreslo som logisk grunn på veterinærkontoret, for han er kun rød der han slikker seg, og graden av farge varierer i forhold til hvor mye han har slikket seg. Jeg tror også det kan være stressrelatert ifb at han er unghund og mye skjer. Det er dog ingen forskjell på dager der han gjør mye kontra dager han gjør lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du. Beklager å måtte si det. Jeg hadde problemer med det samme. Jeg spurte mange og forsket en del på det. Dette er sopp. Mulig det kommer av ensymer i spyttet. Blant Shih tzu eiere var det ganske kjent. Min tispe fikk det da hun begynte å slikke seg mye etter første løpetid. Jeg har funnet ut hva som stopper det. Sjampo mot sopp, eller blå zalo( ikke bruk mye og skyll godt) Sørge for at hunden tørker raskt etter at hun har blitt våt ute.

Mat spiller ingen rolle, dette har jeg eksprimentert på. Fargen blir ikke borte før pelsen er skiftet, men med sjampo mot sopp, slutter det å spre seg og når pelsen er borte er fargen borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det er sopp, men vi bare ble kvitt våteksemen vi. Og kjøpte sånn tjæresjampo for den skulle være fin mot hudproblemer sa damen. Hunden min lukter tjærebredd båt. Det lukter godt. Mmmmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt OT, men: hvorfor dukker dette opp kun på noen hunder om det skyldes spytt?

Da burde for eksempel Norma hatt veldig røde poter (hun har periodevis problemer med huden, og spesielt potene er "slikkesone"), samt vært rød i pelsen rundt munnen, men det er hun jo ikke.

En venninne av meg har to hunder av forskjellig rase som begge er rødlige i pelsen både på potene, beina og rundt munnen, den ene også på magen. Disse er ikke utpregede slikkehunder, i hvert fall ikke i følge eieren.

Jeg har hørt at rødskjær ofte dukker opp på grunn av sopp, men jeg selvfølgelig se for meg at det finnes flere årsaker enn bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man plantefarger, er det vanskelig å få til en så kraftig og stabil farge. Det er derfor logisk at det er noe kraftig som forårsakker dette, som sopp. Det stoppes i hvertfall med sjampo mot sopp. Jeg har to hunder av samme rase, den ene har dette om jeg ikke vasker med soppsjampo etter løpetid. Den andre har ikke dette om ikke han blir slikket av henne når hun ikke har blitt vasket med denne sjampoen. Det virker derfor logisk at det forårsakes av noe i spyttet, ved visse betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min var det i hvert fall kun spytt, og ikke mer enn det. ;)

Han hadde sin del av våteksem også, men det så ikke ut som hunden til Kitano har det. Dessuten hadde de vært mye mer intens på det også, til det punktet at det er konstant fuktig på området der eksemet er. Og at pelsen "deler" seg og blir skjellete rett under (på huden, selvsagt) pelsen, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ogå lurt på om det er sopp, men veterinæren påstod hardnakket at det var pga spytt.

prøvde tjæreshampoo + diverse for å få vekk fargen, men det hjalp ikke. Dessuten er jo årsaken fortsatt til stede...

(berta her er en litt sær hund, ingen interesse for triks/lydighetstrening OVERHODET, snuseturer i bånd har hun ikke skjønt poenget med- her er livet å TREKKE fremover! hvorfor går du så sakte, lurer hun på om vi går fottur. Trekkhunden. med stor T)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et liv i askese for unghunden Brisco.

Jeg var innom veterinæren i dag med følgende resultat:

  • Stronghold 3 ganger med 4 ukers mellomrom (for å utelukke parasitter).
  • Allergifor i minst 2 måneder (yikes!).
  • Ikke andre matrester, godbiter o.l. (yikes!).
  • Antibiotika i 10 dager.
  • Kløestillende shampoo.

Nå skal toppforsikringen til Gjensidige virkelig få prøvd seg. Vet de har nektet å dekke fòr tidligere, men det er tross alt den lengste delen av behandlingen.

Vi fikk uansett en trivelig dag utav besøket. Fint vær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kitano: dette syntes jeg hørtes ut som å skyte spurv med kanon jeg. Ja behandle mot parasitter med stronghold, vent i tre uker å se om du får noen bedring. Gå tilbake til v&h uten å tilsette tørrfor. En del tørrfor inneholder betakaroten som gir naturlig rødskjær i pels, brukes mye på schäferhund før utstilling. Om du til da ikke har merket noen endring så kan du heller begynne på allergiforet. Mange unghunder som får mye godbiter får for mye protein som sammen med kjønnshormonene kan gi uspesifikk kløe. Dette går over om du bruker leksak som belønning og trener litt mindre for en periode.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Signerer Gråtass sitt innlegg :)

Om man bruker Frolic som belønning så er det veldig mye gulrot i det og pelsen kan faktisk bli rødlig.

Om det kun er der han blir fuktig ute så vet jeg om en shampoo som tar det, farlig er den heller ikke ;)

Animal Natural Life med Aloe Vera Har vi brukt på vår blonde hoffe. Han liker å stå i "blauta" når han er ute og får raskt ett rødskjær i pelsen på potene. Vasker med denne shampooen og det røde forsvinner... (det røde han får er alger, de samme som kommer på bad som ikke blir vasket skikkelig - yacky! ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem? :hmm:

Veterinæren hadde faktisk en veldig god forklaring på hva våteksem er og hvorfor Brisco ikke har det. Hun sa bl.a. at våteksem var et resultat av sår som fikk utvikle seg og sårene hans er for ferske, små og tørre til at det er våteksem. Sa hun.

Ellers er jeg enig i at det skytes spurv med kanoner, men ettersom det koster meg lite og jeg som fersking må sette min lit til at veterinæren vil det beste for bikkja, så fyrer jeg gjerne avgårde et par kanonkuler.

Nå valgte jeg å bruke allergifor fra Hill's i stedet for det merket veterinærkontoret samarbeidet med og jeg krysser fingrene for at gutten liker det så jeg kan dra på sporkurs om 1.5 mnd. Jeg må liksom ha noe å bruke som belønning.

Symptomer jeg ikke har nevnt for dere er at han klør en del. Eller, han klør som alle hunder gjør, men noen mener det kanskje er litt mye. Ellers røyter han mye, men jeg tror han slipper valpe/vinterpelsen for tiden. Røytingen har ikke vart særlig lenge og den er forsåvidt helt naturlig.

TAKK for shampoo-tipset, Dratini. Jeg elsker å gå tur i regnet og jeg antar bikkja kommer til å bli badeglad når han først får prøvd.

Det du skriver om mye proteiner og uspesifikk kløe, Gråtass, passer veldig inn i mitt tilfelle. Hvorfor kan ikke veterinæren slike ting egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Gråtass sier.

Men jeg har som sagt hatt min del av våteksem på min tidligere golden. Han hadde også rødskjær i pelsen, uten at det var noe mer enn det.

Eneste jeg kan si som kan ligne på våteksem (ikke noe spesielt hardt angrepet, i hvert fall) i ditt tilfelle, kan være disse bildene (fordi pelsen er ganske "skjellete":

5596067942_c20c26e511.jpg

5595483267_bb7eb0cc83.jpg

Men er han fuktig og lukter ekstra "betennelse" på de røde områdene? Våteksem lukter ikke godt, nemlig ... og våteksem ER faktisk ikke så ille å behandle med ting som koster masse hit og dit. Jeg var litt sånn "GAH, nå igjen ... ja, ja. Barbere området til såret så mye jeg kan. Hive på litt bacimycin og aselli sårsalve, og holde det tørt, tørt, tørt, så går det over av seg sjøl". Veterinærene er som oftest med på greia om å sprøyte inn antibiotika med en eneste gang, og jeg synes det egentlig er ganske drøyt. Spesielt på raser som er ganske utsatt for å få våteksem, da de gjerne kan bli immun mot det senere, da det virkelig trengs.

Men så har det seg jo sånn at man egentlig skal stole på veterinæren sin også, spesielt om man er ganske fersk, og ikke har vært i "gamet" så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått tilbud om å prøve Malaseb shampo? Det er en kløstillende soppdrepende shampo som gjør underverker med en sopp"infisert" pels.

Jeg hadde forsøkt det meste før jeg fikk tilbud om denne shampoen og den dreper soppen og gir lindring samtidig - den er genial! :)

Det at hunden din slikker seg kan f.eks ha startet med en dille, men siden fuktsopp kan klø og være ubehagelig kan det gjøre til at hunden slikker mer for å lindre kløen. Noe som blir til en ond sirkel da fuktsoppen trenger fukt for å leve.

Siden shampoen kun virker på pels og hud er den helt trygg å bruke.

Jeg har forøvrig god erfaring med eplecidereddikk i vannet for å surgjøre ph til hunden og for å motvirke sopp. Eplecidereddikk er heller ikke farlig på noe som helst vis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...