Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei, her er vi!

Xenia

Recommended Posts

Hei!

Jeg heter Ida, er 22 år gammel og bor i Trondheim. Jobber i dyrebutikk, og en bivirkning av det er "dyrehage" i heimen (7 rotter, utallige pinnedyr, 2 hamster, saltvannsakvarium og ferskvannsakvarium). Vi har akkurat fått et nytt familiemdlem, Ville. Hun er ei lapsk vallhund tispe på 9 mnd som ikke har hatt det helt bra i livet. Har aldri hatt hund, og skulle egentlig vente litt med å skaffe meg en, men hun dukket opp stakkarslig og redd, og hun krøp rett inn i hjertet mitt :)

Så jeg håper jeg kan få mange gode tips og råd her inne ;)

Er hun ikke vakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :D Ja hun er nydelig, men har mye arbeid framover. Hun har tydeligvis ikke vært mye inne i hus, og er absolutt ikke husrein, stresser veldig, skeptisk til det meste. Men har bedret seg veldig på ei uke :)

Så håper vi får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Jeg har også "samme" hund som deg, som ikke har hatt det helt bra tidligere. Men hun var 5 mnd når jeg fikk henne. Da hun var rundt 7 måneder starter jeg med og dra på valpetreff med henne, med hunder som var like gammel og gjerne yngere, det hjalp veldig på hennes psyke og sosialeevne til andre hunder. Men hun hadde da vært utrolig lite i kontakt med andre hunder, og var veldig skeptisk og stresset til andre hunder av den grunn. Aldri angret på de treffene. Vis det kunne hjelpe hunden din og åpne sinnet sitt litt mer :-) Bare forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar imot alle tips med åpne armer! Høres kjempelurt ut, får se om jeg finner noen som arrangerer slike treff :) Fordelen med at jeg jobber i dyrebutikk er jo at hunden får være med på jobb. Supre greier, for kommer det trivelige folk og hunder inn så kan hun få hilse på. Det største problemet hennes er folk, tror hun har blitt tatt veldig hardt stakkar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig flott for henne at du tar henne med på jobb, masse menneske-sosialisering der. :ahappy: Ellers med hunde/valpetreff, finnes det en gruppe på facebook "Hundetreff i trondheim" ellers går det ann og arrangere her inne på hundesonen. :)

Hvilken dyrebutikk jobber du på? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit!

Nydelig hund, og med en masse tålmodighet, sosialisering og kjærlighet blir hun sikkert en super kompis :D Det går sikkert bra med dere begge, selv om hun har sin baggasje og er din første.

Det høres ut som det er tillit du må jobbe mest med, få henne til å stole på at du ikke putter henne i en ubehagelig situasjon, og ro/avslapningstrening?

PS; Jeg har en godt voksen, behagelig BC hannhund som er flink med valper, og vi kommer til å fortsette å delta på treff utover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! Nydelig hund :)

Er selv ny her.

Har selv en omplaseringshund, BC som nå er 11 år. Fikk han da han var 2,5 år. Mye arbeid med han da han var veldig nervøs og hadde mange rare ting for seg.

Bruk tiden slik at dere blir godt kjent med hverandre og ikke gå for fort frem. Finn måter å bygge opp selvtilitt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig var hun. :)

Jeg skal på Tam Lade om et par uker, regner med jeg skal kjøpe ny bilsele til Baby, den gamle har blitt liten. :P

Så om du ser en stor blå GD valp så er det sikkert oss. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...