Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunn vår 2011!


Aya

Recommended Posts

Jeg fikk et innfall av "oh what the heck" og har nå sendt mail til fotballaget i studentidretten og spurt om jeg kan komme på trening neste uke. :ahappy: Vurderte rugby-laget, men på hjemmesiden deres lå det bare bilder av svære, massive muskelbuntmenn - tror ikke jeg har noe der å gjøre...

Så flink, og tøff! du er! :) Gleder meg til å høre hvordan det går videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Bra jobbet Misheru!

Jeg kjenner forresten en treningsnarkoman og kostholdsfreak som vil gå opp i vekt. Hun sluker slike proteinshaker som visstnok smaker dritt :P Men til poenget; hun mener at å-spise-frokost-for-å-gå-ned-i-vekt-tipset er en myte. Hun mener at man kun går ned i muskelmasse om man gjør det, men dersom man vil ha ned fettprosenten så burde man stå over frokost og heller spise sen frokost når kroppen er bedre i gang med fordøyelsen. Noen som vet? Jeg har lært at muskelmasse bare går ned når fettnedbrytingen har gått ned, men.

Det er ikke en direkte myte, men grunnen til at det fungerer er at for mange så kan det hjelpe til å stabilisere blodsukkeret, og man har mindre sjanse for å falle i snacksfella, eller å ta et dårlig lunsjvalg fordi man føler et stort sug.

Det er ikke farlig å hoppe over frokosten om man ikke er et frokostmenneske (er selv ikke glad i frokost, men spiser det de dagene jeg må opp tidlig og gjøre ting).

For at man skal bli katabol (dvs. man begynner nedbrytning av muskelvev) skal det litt mer ekstreme tilstander til. Den vanlige mann og kvinne i gata har ikke så mye muskler at man begynner å forbrenne muskler om man hopper over frokosten.

Et annet eksempel (som er ekstremt, men bare for å illustrere) er kroppsbyggere. De har VELDIG lite fett, og må derfor passe på at kroppen hele tiden forbrenner de rette tingene; det vil si noe annet enn muskelmasse. Derfor spiser noen av dem om natta og har generell høy måltidsfrekvens og kaloriinntak.

Og ja! En super frokost nå som sommeren nærmer seg er jo smoothie :ahappy: Jeg fikk en smoothiemaskin i fjor og brukte den hyppig! Vekslet mellom å bruke fersk frukt og frossen frukt, og fant fort mine favorittoppskrifter. Helt til jeg ødela maskinen når jeg skulle lage strawberry daiquiri, som ikke er fullt så sunt :getlost: Men det blir garantert en ny maskin nå!

Skal være litt gledesdreper ang. smoothie, ja det er sunt og friskt og alt det der. Bare husk at det er gjerne mye mer kalorier enn man ofte forventer av en uskyldig liten frukt.

For de fleste er ikke det noe å tenke på i det hele tatt, men om man f. eks vil gå ned i vekt og høljer ned tre smoothier om dagen fordi det er sunt og godt, så kan det kanskje være aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også med! Er helt rå på å gå innom butikken og plutselig har jeg kjøpt masse godteri som "bare skal ligge i skapet" men så går alt sammen med. Får prøve på lørdag og søndag regelen i tilegg til max pris. (veldig godt tips!)

Ellers er jeg danselærer og instruktør på trenings studio, så jeg får jo trent litt. Men nå som det begynner å bli bart på veiene så må jeg begynne å jogge litt med vofsen også. Hmm, tror jeg sier 30 min 2x i uka jeg også. Bedre å sette seg lave mål først, lettere å nå... Så kan man bygge videre med all motivasjonen man får av å nå målet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet Misheru!

Jeg kjenner forresten en treningsnarkoman og kostholdsfreak som vil gå opp i vekt. Hun sluker slike proteinshaker som visstnok smaker dritt :P Men til poenget; hun mener at å-spise-frokost-for-å-gå-ned-i-vekt-tipset er en myte. Hun mener at man kun går ned i muskelmasse om man gjør det, men dersom man vil ha ned fettprosenten så burde man stå over frokost og heller spise sen frokost når kroppen er bedre i gang med fordøyelsen. Noen som vet? Jeg har lært at muskelmasse bare går ned når fettnedbrytingen har gått ned, men.

Tja, spørs hva man mener med å hoppe over frokosten. Det er dumt å vente mange timer. Men et supert tips er å gå en 30 min tur(eller mer)i raskt tempo, før du spiser frokost. Da har kroppen kommet i gang. Vi som har hund må jo gå tur på morran uansett. Så hvis det første du gjør er å dra med deg vofsen på en litt kjapp gåtur så får du mye igjen for penga! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor hadde jeg et prosjekt hvor jeg tok armhevninger hver kveld og målte det over en periode på 1-2 måneder. I starten klarte jeg 20, men det tok ikke lang tid før jeg var oppe i 100+! Veldig motiverende å kunne se fremgang så fort, bare uke for uke :) Nå kan jeg sikkert ta max 10 :lol:

men i helvette da jente! 100 push ups? Hva slags push ups var det? De færreste mannfolk klarer 100 push.

Ellers er jo dette en super tråd for vårinspisrasjonen :)

Jeg har en godtedag i uka den er bevegelig men ender som regel opp på lørdagen.

Jeg er utrolig glad i å trene prøver å få til 5 ganger i uka men ender ofte på 3-4 ganger men da helst styrke, siden jeg syns kondisjon er kjedelig. Spinning funker men lite slår styrketrening med herlig musikk på øret.

Nå når det er blitt bart ute igjen er det jogging med pelsen som blir kondisjonstreningen, vi var ute idag og det gikk ganske greit, men har litt kondis som må opp igjen etter vinter dvale.

På kosthold går det her mye i knekkebrød, frukt, grønnsaker og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i helvette da jente! 100 push ups? Hva slags push ups var det? De færreste mannfolk klarer 100 push.

Jeg er så enig! Jeg tok push-ups hver kveld i to måneder, og jeg gikk fra 10 på knærne til 5 strake(nå skal jeg ikke skryte på at jeg presset meg selv unødvendig hardt heller da..). Hva er det du er lagd av Benedicte?! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette kjenner jeg ikke er noe for meg, altså. :P Jeg planlegger å spise og drikke akkurat som før denne våren, jeg. Nå må det sies at jeg vel spiser sånn som "andre folk" kaller sunt allerede, bare krydra med uante mengder godteri. I tillegg har jeg oppdaga potetgullets fantastiske egenskaper, spesielt sammen med dipp! :banana: Og det beste/verste er at jeg også har skjønt at det er helt legitimt å gå og kjøpe seg små, grønne flasker fylt med deilig, sprudlende øl på slutten av uka (må nevnes at jeg har hatt en sixpack i 1.5 uker nå)! Etter 20. mai skal jeg begynne å trene styrke og danse igjen, men før det klarer jeg med meg turene sammen med jentene når det kommer til mosjon.

Hun mener at å-spise-frokost-for-å-gå-ned-i-vekt-tipset er en myte. Hun mener at man kun går ned i muskelmasse om man gjør det, men dersom man vil ha ned fettprosenten så burde man stå over frokost og heller spise sen frokost når kroppen er bedre i gang med fordøyelsen. Noen som vet? Jeg har lært at muskelmasse bare går ned når fettnedbrytingen har gått ned, men.

Jeg synes det er litt skremmende hvor feilinformert eller lite logiske noen folk er. Ei venninne av meg er litt røslig, og går på Grete Roede-kurs. Hun var så engstelig her fordi hun hadde gått ned 2 kg på en uke, mens det anbefalte er 1-1.5 kg. Når man gikk ned "så mye ekstra" var det i følge kursholder fare for å begynne å tære på muskelmassen. Ærlig talt, det ligger mye mer energi i fett, og man må som IW sier være rimelig skrapa før musklene blir "angrepet" av kroppen for å hente reserver. Dersom man ligger noen kg eller flere over trivselsvekta, er det altså ingen fare for å slanke bort muskler.

Ellers, flotte forsett og målsetninger, folkens! Jeg heier! :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel krype inn her, men i forhold til dere fantomer ligger jeg langt etter. Men tenk jeg har faktisk krympet og buksene faller av meg for tiden :lol:

Jeg begrenser godteri og potetgull til helgen med mindre jeg er skikkelig dårlig en dag(migrene), da tar jeg noen potetgullflak for litt salt og sprøtt og litt brus og medisiner.

Brus fronten så går jeg ned, drikker vann på jobb og tar et glass brus istedenfor kaffe (får magesår) om det er slitsomme dager for å ev ikke bli veldig slapp og dårlig og unngå migrene.

Går med hundene hver dag, og går deler av veien til jobb, går til butikken med hundene ol.

OG gleder meg til å begynne å svømme i svømmehall igjen + er med på revmatikernes vanntrening for ledda. Styrketrening kan jeg ikke lengre.

Forøvrig er lagsport kjempegøy, likte det på skolen jeg!

Ellers spiser jeg sunn middagsmat som regel. Fisk en gang i uken etc.

Forøvrig spiser ikke jeg frokost, av den nette grunn at da kommer den bare opp igjen :P Har også gått på Grete Roede ol, og det gjorde ingenting å forskyve den til noen timer etter jeg var oppe. Da slapp jeg også å få den i retur.

Men dere er flinke, jeg kommer etter i snegletempoet mitt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problemt er sukkersuget. Men det begynner å komme seg nå.

Ellers har jeg egentlig alltid spist sunt. Spiser omttent aldri noe halvfabrikata. Alltid salat og grønnsaker til middagen, får dårlig samvittighet hvis ikke. Kun fullkornsris, fullkornspasta etc. ikke poteter.

Ikke brød, kun knekkebrød. Spiser mye kylling og fisk. Karbonadedeig er og veldig godt, men styrer unna vanlig kjøttdeig. Ellers spiser jeg mye frukt. Drikker aldri brus, men ganske mye farris :P

Og frokost må jeg ha, hvis ikke blir jeg helt villt dårlig. Kvalm hodepine osv. Alltid vært sånn.

Spiser gjerne havregrøt med en banan og noen rosiner, og melk til frokost :) Ellers går det endel te og kaffe og gitt! Ellers trener jeg 2-4ganger i uken på Sats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problemt er sukkersuget. Men det begynner å komme seg nå.

Ellers har jeg egentlig alltid spist sunt. Spiser omttent aldri noe halvfabrikata. Alltid salat og grønnsaker til middagen, får dårlig samvittighet hvis ikke. Kun fullkornsris, fullkornspasta etc. ikke poteter.

Ikke brød, kun knekkebrød. Spiser mye kylling og fisk. Karbonadedeig er og veldig godt, men styrer unna vanlig kjøttdeig. Ellers spiser jeg mye frukt. Drikker aldri brus, men ganske mye farris :P

Og frokost må jeg ha, hvis ikke blir jeg helt villt dårlig. Kvalm hodepine osv. Alltid vært sånn.

Spiser gjerne havregrøt med en banan og noen rosiner, og melk til frokost :) Ellers går det endel te og kaffe og gitt! Ellers trener jeg 2-4ganger i uken på Sats.

Det der gjorde vondt å lese. Hvis jeg noen gang blir så flink skal jeg skryte konstant og hemningsløst av meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg er absolutt ikke noe frokostmenneske, og om jeg går tur med hundene på morgningen eller ikke kommer an på når jeg starter. Nå har jeg måtte stå opp kl halv 6 hver morgen, og da er det ikke aktuelt verken med tur eller frokost.

men i helvette da jente! 100 push ups? Hva slags push ups var det? De færreste mannfolk klarer 100 push.

Jeg er så enig! Jeg tok push-ups hver kveld i to måneder, og jeg gikk fra 10 på knærne til 5 strake(nå skal jeg ikke skryte på at jeg presset meg selv unødvendig hardt heller da..). Hva er det du er lagd av Benedicte?! :blink:

Det er strake :P Og det var ikke så vanskelig syns jeg. Masse motivasjon og styrketrening hver dag. Jeg veide ikke mer enn 52 kilo heller da, så det er ikke så mye å pushe :P Det gikk ganske strakt fra 20 push ups til 100, og det var mulig å se forbedring hver eneste uke. I tillegg hadde jeg gymlærer som kontrollerte at alle "testene" mine var riktig utført, og da klarer man plutselig å presse 20 ekstra ;)

Jeg synes det er litt skremmende hvor feilinformert eller lite logiske noen folk er. Ei venninne av meg er litt røslig, og går på Grete Roede-kurs. Hun var så engstelig her fordi hun hadde gått ned 2 kg på en uke, mens det anbefalte er 1-1.5 kg. Når man gikk ned "så mye ekstra" var det i følge kursholder fare for å begynne å tære på muskelmassen. Ærlig talt, det ligger mye mer energi i fett, og man må som IW sier være rimelig skrapa før musklene blir "angrepet" av kroppen for å hente reserver. Dersom man ligger noen kg eller flere over trivselsvekta, er det altså ingen fare for å slanke bort muskler.

Ja, det er det jeg også har lært. Først nedbrytes fett i jevnt takt, og deretter ketonlegemer. Men at de første få dagene med fasting vil øke nedbrytingen av muskelprotein (spesielt alanin og glutamin), men etter noen uker med ekstrem sult vil nedbrytingen bli mindre fordi hjernen kan gå over til å bruke ketonlegemer som energikilde.

Men jeg vet ikke hva det har å si for å stå over frokosten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i helvette da jente! 100 push ups? Hva slags push ups var det? De færreste mannfolk klarer 100 push.

Ellers er jo dette en super tråd for vårinspisrasjonen :)

Jeg har en godtedag i uka den er bevegelig men ender som regel opp på lørdagen.

Jeg er utrolig glad i å trene prøver å få til 5 ganger i uka men ender ofte på 3-4 ganger men da helst styrke, siden jeg syns kondisjon er kjedelig. Spinning funker men lite slår styrketrening med herlig musikk på øret.

Nå når det er blitt bart ute igjen er det jogging med pelsen som blir kondisjonstreningen, vi var ute idag og det gikk ganske greit, men har litt kondis som må opp igjen etter vinter dvale.

På kosthold går det her mye i knekkebrød, frukt, grønnsaker og slikt.

Vi klarte da helt fin det alle vi jentene før. Men da var det kickboksing som gjalt og trening hver bidige dag (har kanskje litt med saken å gjøre:P)

Jeg var ubertreningsnarkoman før, spiste sunt, trente så godt som hver dag. Men det taklet ikke knærne mine og nå har jeg sykkle, løpe og hoppe + rideforbud til jeg ikke har betennelse lenger (og den har vært der i noen år) og går muligens aldri vekk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Får vel prøve å henge meg på her. Har jo fra før trening med fysioterapaut to ganger i uka i grunnen deilig det men jeg nærmer meg arbeidstrening og da kan det jo hende at det ikke blir mer trening med dem. Så om onsdagen var jeg på trening med Friskis & Svettis her.Glemte å ta med meg brillene så det ble litt interresant ¨å se hvordan ting skulle gjøres. I går var jeg på trening i basseng egentlig bare varmt og koslig så gikk jeg hjem og vasket bilen på gamlemåten og hehe og ble stiv som en stokk i nakke og skuldre kjente i grunne at ejg ahdde noe der. I morgen tenker ejg meg på tur på fjellet med Urbi og regner ed at jeg blir støl igjen uvante muskler som skal brukes Så trening er i gang. Skal trene to ganger i uka med friskis og svettis framover. Maten er vel eneste at ejg bør bli flinkere til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, I'm in!

Jeg er veldig opptatt av sunn livstil med trening og spise sunn mat. Hadde jeg hatt tid (altså ikke prioritere bort andre ting som jeg også synes er viktig), hadde jeg glatt trent et par timer hver dag. Selv om det er sikkert er greit å legge inn et par dagers treningsfri.

Men sånn er det ikke, så jeg prøver å trene 1-2 timer så ofte jeg kan. Det blir ofte til at jeg tar med hundene på trening utendørs i form av jogging, lange skogsturer med høyt tempo (i helger), ski eller sykling. Noen ganger bare går jeg i veldig rask masj.

De dagene jeg trener lydighet eller annet med Marvin, går jeg ikke så lange turer eller trener fysisk i den grad utendørs. Jeg har stepmaskin (sånn liten en) hjemme som jeg da setter foran tvn og stepper med manualer/vekter en time mens jeg glaner på diverse tvprogrammer. Jeg synes det egentlig er genialt, for da går tiden så fort!

Så avslutter jeg med situps og strekker ut.

Denne uka har jeg trent kun step. Og i dag er jeg støl i rompa :P Det er faktisk litt digg, for da vet man at man har jobba.

Kjøleskapet mitt er ganske slunkent i forhold til mange andre. Der har jeg alltid ulike typer grønnsaker, innimellom poteter, egg, oliven,noen ganger roast beef, massevis av yoghurt for jeg elsker det og liker ikke å drikke melk. På den måten får jeg i meg litt kalk. (Men supplerer med kalktabletter, vitamintabletter ihvertfall om høsten og vinern, og tran)

Ellers har jeg melk til kaffen og eventuelt frokostblanding.

Mitt problem er at jeg blir fryktelig fort matlei, og må derfor variere veldig...

Frysern er stappfull av grønnsaker og fyste bær (til smoothie), samt kyllingfillet og litt kyllingkjøttdeig innimellom. En sjelden gang kjøper jeg meg en biff bare pga jern og det som er sunt med biffen. Jeg har egentlig aldri vært så begeistra for biff..

Jeg unngår så langt det går å kjøpe ferdigmat, fordi det er proppa med salt og andre tilsetningstoffer som jeg freaker litt ut av når jeg ikke egentlig vet hvor skadlig det er for kroppen. Magenfølelsen min sier at det ikke er bra å spise så mye av det. Derfor holder jeg meg til å spise det mest når jeg er borte hos andre eller når man er på tur og skal ha noe lettvint og kjapt.

Spiser aldri brød, bare knekkebrød. Når jeg er på tur er matpakke det enkleste, så da har jeg med grove rundstykker.

Har også alltid lettkokte havregryn i skapet. Pasta og ris har jeg også, men spiser i veldig moderate mengder, og stort sett før jeg skal noe fysisk eller vet det er lenge til mat.

(Jeg har en syk og veldig slitsom forbrenning, som jeg og ene broren min har arvet av begge foreldrene våre. Det vil si at jeg må spise stort sett hele tiden og det er forferdelig slitsomt. Ellers blir jeg kvalm, svimmel, sinnsykt mageknip så jeg ikke klarer å stå oppreist, føler meg rett og slett syk.. Og jeg er faktisk aldri syk. *skikkelig bank i bordet*

Det har tatt meg år å finne ut av hvordan kroppen min funker, men nå som jeg spiser litt hele tiden, altså hver 2.time ca, så slipper jeg den enorme sulten og jeg kan fungere som normalt. Det er ikke konstatert noe som helst galt med meg, så det er kun den forbrenningen som er litt spinnvill. Du ser meg stort sett alltid med mat, og det krever litt planlegging å sørge for at man alltid har noe relativt sunt tilgjengelig).

Edit: Posta istedet for å legge til noe..

Godteri; her synes jeg selv er veldig flink :icon_redface: Jeg er beinhard mot meg selv og spiser ikke digg i ukedagene. Med unntak av enkelte ganger når tante rød sniker innom og jeg får et vannvittig sjokkissug at jeg nærmest løper til butikken og stapper innpå en sjokkis uten å egentlig rekke å smake på den. Bare for å slippe å la den forbaskede sjokkisen ødelegge for all konsentrasjon. Men da er suget også mettet.

Når helgen da kommer, med vekt egentlig lørdag, så spiser jeg akkurat det jeg vil og hvor mye jeg vil.

Bla i går, dytta jeg innpå en hel plate med fruktnøtt sjokkis. I dag blir det ingen ting. Jeg har brukt opp kvota mi :P

Og så er jeg så "heldig" at jeg ikke liker brus :icon_redface:

Men jeg har igjen vin fra flaska jeg åpna i går, så den er lov å drikke av :aww:

Og i dag har jeg kjøpt meg nye løpesko, så jeg gleder meg til å starte å jogge igjen! :hyper:

Sånn, da tror jeg at jeg var ferdig.

Var kanskje litt i overkant ivrig nå ser jeg...skravlelappen fikk fart på seg :whistle:

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så inspirerende du er Marvin! Sånn vil jeg ha det og. Jeg drikker heller ikke melk, og har dårlig samvittighet for kalsiumen. Men jeg har hørt at det er mye kalsium i brokolli (?), noe jeg vanligvis spiser et par av i uken - fine grønnsaken! Nå har jeg hatt to godisdager, og spesielt i dag tok jeg den helt ut (til frokost - haha). Men nå er ukeskvoten oppbrukt, og det er egentlig litt deilig innser jeg! Litt avslappende å bare vite at nei - jeg trenger ikke engang å stresse med tanken om at jeg har lyst på godis, og så dårlig samvittighet hvis jeg spiser, for jeg skal ikke spise! I dag har jeg forresten kjøpt biovit, trenger litt påfyll av B-vitaminer, og tipper det ikke skader med litt annet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så inspirerende du er Marvin! Sånn vil jeg ha det og. Jeg drikker heller ikke melk, og har dårlig samvittighet for kalsiumen. Men jeg har hørt at det er mye kalsium i brokolli (?), noe jeg vanligvis spiser et par av i uken - fine grønnsaken! Nå har jeg hatt to godisdager, og spesielt i dag tok jeg den helt ut (til frokost - haha). Men nå er ukeskvoten oppbrukt, og det er egentlig litt deilig innser jeg! Litt avslappende å bare vite at nei - jeg trenger ikke engang å stresse med tanken om at jeg har lyst på godis, og så dårlig samvittighet hvis jeg spiser, for jeg skal ikke spise! I dag har jeg forresten kjøpt biovit, trenger litt påfyll av B-vitaminer, og tipper det ikke skader med litt annet også!

Jada, er kalsium i brokkolien også.

I dag er det lørdag, og da burde det være lov å skeie ut :P:D

Biovit er sikkert fint, er mye vitaminer i det. Godt er det og hehe

Det som jeg må gjøre, er å sørge for å ikke kjøpe inn digg hvis jeg ikke skal spise det den dagen. Ellers ligger det bare å brenner i skuffen, og jeg klarer ikke å la være. Noen ganger har jeg glemt at jeg har noe der, og da går det jo greit. Men så oppdager man plutselig at; heisann, en sjokkis eller to jo... :whistle:

Edit: Kom på en ting. Det som drar meg det lille ekstra, er å se på tv eller høre om andre som trener og ser eller hører om resultater. Det trigger meg veldig til å legge bort bad food og nesten hoppe på en treningsøkt der og da eller så fort som mulig. Så jeg utnytter det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, føler meg truffet... :whistle:

Har trent jevnlig 2-4 ganger i uka siden nyttår. Prøver å få easy step + total på elixia fast hver uke i tillegg til mølla og trening i sal.

Men de som kjenner meg skjønner vel kanskje at godis er et problem. Bah.... Nå prøver jeg å kune holde meg til helga, og det går sånn passe - men blir vel litt mye fra fredag til søndag allikevel.... :aww:

Etter kostholdsveiledning med min PT ser jeg også at jeg har spist litt feil. Stappa i meg bananer tilsvarende 3timer på mølla på en uke :o og er fortsatt ikke flink nok til å spise rene produkter (kyllingfilet, fisk, biff etc.), tror det handler like mye om at jeg er veldig lite inspirert i matveien for tiden. Tips?

Har forresten også investert i ball og matte som brukes foran tv'en neste hver kveld. Klikk, godbit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt vegetarisk. Det får holde. Ble nesten PT-stilling på meg for to måneder siden, men jeg takket nei til andre intervju (ansettelsen var det vel) til fordel for en kontorjobb som er fullstendig stillesittende. Godt å få trening litt på avstand kjente jeg. Bra jeg fikk meg hund, så jeg ikke blir helt immobil.

Jeg spiser to måltider daglig, ett måltid hvis jeg har vært inaktiv. Tidligere gjorde jeg det i forbindelse med periodisk faste (anbefales), men da trente jeg to økter daglig og trengte mer næring. Nå spiser jeg som regel mindre en kcal-forbruket mitt og mtp at hverdagen ikke er så aktiv lengre, trenger jeg mindre. I tillegg spiser jeg B-vitaminer, en form for multivitaminer, tar melkesyrebakterier og drikker tran.

Husk at rundt 80% av sulthetsfølelsen kommer av dehydrering. Og at du blir mettere av å konsentrere deg om maten når du spiser. No more TV dinners!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt redd av de siste innleggene her jeg altså. Føler meg som den slappfisken. :P

Her går alt ned. Jeg kutter ikke ut hverken pasta, poteter, ris eller brød, jeg spiser ikke overdrevent mye grønnsaker og jeg liker veldig godt potetgull. Teller ikke måltider, kalorier eller fettinnhold heller gitt. Men jeg velger Skyr yoghurt i stede for GoMorgen, fordi jeg innbiller meg at det skal være litt sunnere, og jeg prøver å spise litt fornuftig og begrense godteriinntaket til helgene.

På lørdag spiste jeg en gulerot og en banan til frokost, det må jo telle for noe? Det værste er at jeg får så god samvittighet etter å ha vært en smule sunn, så da belønner jeg meg selv med noen usundt etterpå :icon_redface: Tror jeg skal lese jevnt i denne tråden jeg, så kanskje jeg får litt sunnhetsmotivasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ jo ikke være kaloriteller og treningsnarkoman for å være "sunn". All ære til dere som klarer å være så disiplinerte - men selv får jeg noia av å skulle regne kalorier hele tiden.

Spise variert, kutte ned på godis/brus for de av oss som har slike laster :icon_redface: Kanskje prøve å bevege seg litt mer gjør mye. Men det kommer jo an på utgangspunktet da. Her har bare det å kutte godteri ned til et minimum gjort underverker. Gleder meg til våren setter inn for fullt og isen forsvinner så jeg kan ri mer og ture hundene skikkelig annet enn på vei. :ahappy:

Jeg klarer heller ikke konvertere til alle mulige "lettprodukter". Jeg tviholder på lettrømmen min til taco fordi jeg liker smaken på den bedre enn alternative "lettere" produkter. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det værste er at jeg får så god samvittighet etter å ha vært en smule sunn, så da belønner jeg meg selv med noen usundt etterpå :icon_redface:

Det der var akkurat som å lese om meg selv og gubben. Spesielt gubben :lol: Som regel går det bra da :P

Denne helgen har vært helt motbydelig for min del :P Mamma har vært på besøk og da må vi jo kose oss? Gikk kjempebra på fredag og lørdag (lørdag er *stuff your face with whatever* dagen), men så kom søndag. Det var litt potetgull igjen, og det kan man jo ikke kaste? Så da tok jeg (mamma) like gjerne og kjøpte en dip til og spiste det også :whistle:

Uff jeg er disgusting :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, føler meg truffet... :whistle: Har trent jevnlig 2-4 ganger i uka siden nyttår. Prøver å få easy step + total på elixia fast hver uke i tillegg til mølla og trening i sal. Men de som kjenner meg skjønner vel kanskje at godis er et problem. Bah.... Nå prøver jeg å kune holde meg til helga, og det går sånn passe - men blir vel litt mye fra fredag til søndag allikevel.... :aww: Etter kostholdsveiledning med min PT ser jeg også at jeg har spist litt feil. Stappa i meg bananer tilsvarende 3timer på mølla på en uke :o og er fortsatt ikke flink nok til å spise rene produkter (kyllingfilet, fisk, biff etc.), tror det handler like mye om at jeg er veldig lite inspirert i matveien for tiden. Tips?Har forresten også investert i ball og matte som brukes foran tv'en neste hver kveld. Klikk, godbit! :D

Kjempebra med ball og matte foran tv'en da! Jeg synes sånt funker veldig bra, for da går tiden og jeg kan konse om å følge med på den skramlekassa mens jeg trener :P

Jeg blir helt redd av de siste innleggene her jeg altså. Føler meg som den slappfisken. :PHer går alt ned. Jeg kutter ikke ut hverken pasta, poteter, ris eller brød, jeg spiser ikke overdrevent mye grønnsaker og jeg liker veldig godt potetgull. Teller ikke måltider, kalorier eller fettinnhold heller gitt. Men jeg velger Skyr yoghurt i stede for GoMorgen, fordi jeg innbiller meg at det skal være litt sunnere, og jeg prøver å spise litt fornuftig og begrense godteriinntaket til helgene. På lørdag spiste jeg en gulerot og en banan til frokost, det må jo telle for noe? Det værste er at jeg får så god samvittighet etter å ha vært en smule sunn, så da belønner jeg meg selv med noen usundt etterpå :icon_redface: Tror jeg skal lese jevnt i denne tråden jeg, så kanskje jeg får litt sunnhetsmotivasjon..

Å starte dagen med frukt tror jeg ikke er så skadelig, teller det vet du ;)

Man MÅ jo ikke være kaloriteller og treningsnarkoman for å være "sunn". All ære til dere som klarer å være så disiplinerte - men selv får jeg noia av å skulle regne kalorier hele tiden. Spise variert, kutte ned på godis/brus for de av oss som har slike laster :icon_redface: Kanskje prøve å bevege seg litt mer gjør mye. Men det kommer jo an på utgangspunktet da. Her har bare det å kutte godteri ned til et minimum gjort underverker. Gleder meg til våren setter inn for fullt og isen forsvinner så jeg kan ri mer og ture hundene skikkelig annet enn på vei. :ahappy: Jeg klarer heller ikke konvertere til alle mulige "lettprodukter". Jeg tviholder på lettrømmen min til taco fordi jeg liker smaken på den bedre enn alternative "lettere" produkter. :icon_redface:

Nei det må man ikke, absolutt ikke. Jeg tror man finner sin rytme som passer seg, og det tror jeg er viktigst. Jeg har ikke brus og junkfood å kutte ned på, så jeg kutter sikkert litt mer enn de fleste. Men for å være helt ærlig, så hjelper det at jeg liker det jeg spiser veldig godt da. Da blir det straks mye enklere. Jeg kjøper ikke lettprodukter, da spiser jeg heller mindre av de usunne varene.

Det der var akkurat som å lese om meg selv og gubben. Spesielt gubben :lol: Som regel går det bra da :PDenne helgen har vært helt motbydelig for min del :P Mamma har vært på besøk og da må vi jo kose oss? Gikk kjempebra på fredag og lørdag (lørdag er *stuff your face with whatever* dagen), men så kom søndag. Det var litt potetgull igjen, og det kan man jo ikke kaste? Så da tok jeg (mamma) like gjerne og kjøpte en dip til og spiste det også :whistle:Uff jeg er disgusting :icon_redface:

Der gjør jeg det samme som deg. Det jeg køper inn for helgen, er til for å spises opp. Så har jeg leftovers på søndag, så glir det glatt ned :D

Og da kan jeg tilstå at jeg har tre Freia påskeegg i skuffen, og det ene brant så innmari at det ble borte i en jafs. Komanserte med en grapefrukt etterpå :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg også :ahappy:

Jeg prøver å holde meg sunn hele året, men det er ikke alltid så lett. Mitt største problem er sukkersuget, særlig når jeg tillater meg selv i helgene, så vil kroppen ha mer i ukedagene. Det er lett å gi etter hvis en har godteri tilgjengelig. Men siden januar har jeg ikke gitt etter i ukedagene. STOLT!

Jeg er av typen som legge veldig lite på meg, men jeg tenker på et langsiktig mål, hvordan det ser ut på innsiden av kroppen min, hvordan ting som hår, hud og negler f.eks påvirkes av hva en spiser og drikker.

Selv om jeg ikke legger fort på meg, vil det ikke si at jeg er sunn eller i form.

I oktober 2010 begynte vi å bruke og selge Herbalife produkter fordi mitt immunforsvar var rett og slett så dårlig at jeg la strak ut syk over 20 ganger i året.

Hvis noen på jobben til mannen min hostet, lå jeg med influensa neste to ukene. :getlost:

Jeg begynte med pulver shake som er rik på fiber, vitaminer, og nødvendige ting som jeg ikke fikk i meg i løpet av dagen. Pulveret blander man ut med enten melk, frukt eller vann og jeg blandet med frukt til smoothie. Jeg bruker smoothie som frokostmåltid og jeg har ikke vært syk siden oktober :D

Så i oktober begynte jeg å trene skikkelig igjen og trener enda hver morgen, med to hviledager i uken. Har stor stue, men også treningsrom og det nødvendige utstyret. Jeg er ellers på tur stort sett hver dag og spiser ikke brød produkter. Jeg spiser egg, knekkebrød, frukt, müsli og yoghurt som lunsj og kveldsmat.

Middag er jeg ikke så veldig flink til å holde sunn. Jeg elsker saus og poteter, men prøver å begrense det til to dager i uken. Ellers går det i fullkorns pasta, ris, dampede grønnsaker og lignende, til kjøtt og fisk.

* Forresten så må en gjennomsnittlig person drikke 3 liter melk for å tilsvare kalsium behovet hver dag som tilfredsstilles av en kalsium tablett.

* Go`morgen yoghurt er en av de mest usunne yoghurtene på markedet. Hver yoghurt inneholder rundt 15 sukkerbiter :o Den sunneste er Yo`plait sine med lav fettprosent, men yoghurt er i bunn og grunn ikke sunt, men for å leve sunt må en også spise variert. En yoghurt til dagen er noe annet enn å leve på yoghurt med lav fettprosent fordi en tror det er sunnere enn brødskiver i det lange løp.

- Prøv å kun handle når du er mett eller når du ikke er sulten.

- Ha tilgjengelig frukt og grønt hele tiden!

- Utstyr som en fitness ball, rockering, yogamatte, step- maskin osv. kan brukes mens du ser på tv!

- Prøv å spis hver tredje time for å holde forbrenningen oppe. Særlig hvis du skal ned i vekt bør dette følges og spise små måltider.

- Planlegg måltidene dine og legg opp mellommåltidene som en håndfull frukt eller nøtter.

- Hvis du er sulten, prøv å spis mest mulig råvarer. Spis heller 3 egg og en brødskive, enn omvendt. Ta noe ekstra kjøttpålegg på tallerkenen i stedenfor et ekstra knekkebrød.

- Finn tyggis eller drops som du kan knaske på når søtsuget inntreffer og ha tilgjengelig til en hver tid!

- Når du skal handle godteri for helgen, prøv å rasjoner til akkurat hva du trenger, eller litt mindre enn det. Ikke tenk "men det så jo godt ut, og så det også, og det..." På denne måten ligger det ikke igjen i skapet når helgen er over og frister deg. Og det sparer lommeboken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...