Gå til innhold
Hundesonen.no

Prestasjoner i ringen


SandyEyeCandy

Recommended Posts

SiriE: Jeg klarte desverre ikke å forutse at noen kunne bli sjokkert over det jeg skrev elles ville jeg såklart presisert enda bedre at jeg tenkte på aggresjon og voldtekstforsøk.

Helt i orden, vi har nok bare forskjellig syn på flørting ;)

Men jeg har fått bekreftet her fra andre at jeg ikke skal bekymre meg nevneverdig, ihvertfall ikke la være å starte i tilfelle det går gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Svarer mer på startinnlegget jeg.

Når jeg starter en konkurranse har jeg alltid som mål å få 1.premie og gjerne høyere poengsum enn det også. Dette er MÅLET som jeg vet er mulig å nå, selv om det absolutt ikke alltid blir nådd. Hvis jeg vet jeg ikke kan nå dete målet, velger jeg å bruke mer tid å trene.

Jeg har ikke har råd til å gå så fryktelig mange konkurranser for å trene. Hadde det vært gratis å starte, så hadde jeg nok gått mer for å trene konkurransenervene!

Når jeg debuterte i LP var jeg ikke så veldig nervøs og gikk (etter forholdene) ganske bra med opprykk. Etter dette ble nok målene ufrivillig høyere, så da var jeg helt grønn og måtte faktisk spy før konkurransene! Dermed hadde jeg en hund som snuste på lineføring og reiste seg fra fellesdekk - gang på gang...! Og da går man ikke til 180 poeng og er nødt til å trene mer på øvelsene, slik at hunden blir ekstremt trygg på trening. I tillegg må man jo jobbe med seg selv - mange velger da å konkurrere mye, noe som sikkert er en veldig fin vei å gå hvis man har en hund som tåler det :)Jeg har en BC som har vært veldig vanskelig å motivere. Jeg fikk henne så vidt til å slå over i galopp på innkalling på trening, så vi måtte trene MASSE motivasjon og konkurrere lite.

Jeg står fremdeles for at det er vanlig å gå til 180 poeng når det meste "klaffer" og hunden gjør det den har blitt trent opp til. Den som får til dette er ofte helt på "pallen" - hvem som er der vil variere fra dag til dag :) Det er som sagt ofte et eller annet som går galt. Det er mye som skal klaffe på samme tidspunkt for at alt skal klaffe og man skal få mye poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt er sånn her (det var det med min første lydighetshund, og det er det med Linux også); Uansett hvor godt hunden kan det den skal, så jobber vi med levende vesener. Som kan ha gode og dårlige dager. Selv med et godt utgangspunkt hvor hunden kan alle øvelser godt, har man stor sjanse for å feile (selvsagt litt varierende fra hund til hund).

Når jeg stiller opp på LP skal jeg vite at hunden har gjentatt alle øvelsene flere ganger (på rad), så bra at jeg vet det kvalifiserer til en god poengsum (i mine øyne). For jeg VET at sjansen er stor for at det kommer på langt nær til å gå så bra i konkurranse. Med flat- tispa som var min "læremester" var terskelen for å starte litt lavere, dvs hun skulle kunne øvelsene som nevnt over, men jeg trenkte ikke tenke på så mye annet, for hun var stødigheten selv (perfekt første konkurranse hund der altså). Med Linux er det enda høyere terskel for å starte, for han har en lavere terskel for å gjøre "rare ting" i konkurranse; han er mer påvirket av det som skjer rundt, og har mye mer egen vilje. F

For meg er det helt det samme hva slags forhold andre har til det; for min del kan du starte med en hund som ikke kan øvelsen i det hele tatt, så lenge hunden holder seg innenfor grensen til hva som er greit i en lydighetsring (ikke angriper andre hunder osv, som nevnt over).

Men JEG vil sørge for at konkurransen er en sjanse for meg til å gjennomføre et program med rimelig stil, og kunne belønne en hel masse etterpå for bra innsats. Ikke en seanse hvor både hunden og jeg går et dårlig løp, og at jeg etterpå må jobbe både han og jeg opp igjen. For når jeg først skal starte skal jeg ikke være avhengig av å "hoppe over øvelser" fordi vi ikke kan dem, og jeg vil ikke i utgangspunktet ha det å bryte som et alternativ, selv om det kan skje... Jeg kan aldri garantere at det går bra, i klasse tre med min forrige konkurransehund leverte hun apporten til dommeren og satt seg pent på plass hos han, selv så stø hun var, men jeg vil ha så store sjanser jeg kan til å bruke konkurransen til å heve både egen og hundens selvtillit. Og det får jeg ved å være rimelig godt forberedt. Det er en grunn til at jeg enda ikke har startet med Linux...Det handler ikke om å være redd for å "dumme seg ut", for i ringen er jeg bare meg selv og hunden, men det handler om å få mest ("trening") mulig ut av konkurransen. Men det er meg, og mine hunder. Andre vil tenke annerledes.

Red;

Det skal også sies at det er forskjell på klassene; Kl.1 vil og bør ha en litt større åpenhet for de som ikke er så forberedt/ikke har konkurranseerfaring osv, det vil jo nødvendigvis være der man starter;) Men jeg mener også at etterhvert(oppover i klassene) trenger man kanskje ikke bruke konkurranser som trening i så stor grad, da både hund og fører forhåpentligvis har noe mer erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg blir sur om folk starter med sure hunder som viser aggresjon mot andre hunder i ringen. Men løper hunden bort og oppfordrer til lek/dytter hunden din i gang så får du som oftest ny fellesdekk om du ber om det. Ellers er faktisk ikke fellesdekken din god nok. Det er noe av det dumme med å starte i de lavere klassene, men slik er det faktisk. Fellesdekken skal ikke være feilfri, og selvfølgelig skal hunden ligge selv om en annen hund springer rundt i ring. Ligger ikke hunden din har vi ingen grunn til å bli sur på andre enn oss selv som ikke har trent godt nok!

Helt enig.

Har sett mye rart skje på fellesdekker, men bare 1 ganger har jeg sett at folk blir sure. Det var da en hund som angrep en annen.

Bare litt OT: Jeg har tenkt tilbake for å finne ut om jeg faktisk har opplevd så mye rart på fellesdekker under konkurranser opp gjennom årene, men det har jeg faktisk ikke. Jeg har aldri opplevd at mine hunder har blitt forstyrret av andre hunder på fellesdekk, ei heller opplevd at så mange hunder har reist seg eller stukket av gårde etc etc.

"Før i tiden" var det i grunnen veldig sjelden at det skjedde noe rart på fellesdekk sånn som jeg husker det, og jeg lurer litt på hvorfor? Var vi flinkere til å trene litt "nazi" på fellesdekk da kanskje? Mange av oss hadde jo vært gjennom Nordenstam-skolen og der var fellesdekk et viktig tema på kursene - og det er jo ikke skryt det de sier at de lærer en hund en trygg fellesdekk på kort tid. Har vi "dårligere" hunder nå? Er de veikere og mer vare for forstyrrelser? Tja... det var bare noen tanker som datt ned i hodet :D.

Nå er det ikke så lenge siden jeg trente med Sari (5 år), og vi trente stort sett ren klikkertrening, men jeg brukte mye mer tid på å trene fellesdekk med henne enn jeg har gjort med Rina.

At Rina har usikker fellesdekk kan jeg kun skylde på meg selv. Det er så mye artigere å trene på alt mulig annet :icon_redface: Jeg har også lagt merke til at det vektlegges mindre på lydighetskurs nå, enn da jeg gikk kurs med Sari. Det virker rett og slett som om mange nedprioriterer fellesdekken og tenker at "det er jo bare å lære hunden å ligge."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt sur når andres hunder ødelegger min fellesdekk i ringen. To ganger har jeg opplevd å få hunden min jult opp av sidemannen under dekk (ikke samme hunden, heldigvis). Hvis en mistenker at ens hund kan finne på noe sånt, så hold den unna LP-ringen! Vi skal søren ikke betale for å få lang tids trening ødelagt av andres drittbikkjer.

Ellers reagerer jeg på at noen her mener det er " bare å hope over en øvelse". LP er konkurransesport, det er ikke dressurkurs! Hvis du VET at hunden din ikke kan øvelse ditt og datt, så tren til den kan det. Så kan du delta i LP. Heldige dere som har så mye penger mellom hendene, at dere kan melde på i hytt og pine med hunder som ikke kan øvelsene. (Litt misunnelig her :-))

Ellers er jeg veldig for å bruke de lavere klassene til miljøtrening for fører og hund - særlig nybegynnere. Dommerne er forskjellige, stevneforholdene også, og det lønner seg å gjøre hunden mest mulig dreven på selve konkurransesettingen. Hundefører får også øvd seg på de forskjellige dommertypene. Noen dommere holder god avstand til ekvipasjen, andre går kloss oppi. Noen er lavmælte og rolige, andre er høyrøstet (og noen elsker å høre sin egen stemme). Underlaget er forskjellig, alt fra grov grus til teppegulv - la hunden gå klasse 1 oppatt og oppatt for å bli vant til alt dtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå skal jeg være skikkelig blærete og kvalm *spyvarsel*. Jeg har hatt noen hunder og konkurrert med nesten samtlige i klasse 1, et par i klasse 2 og en i klasse 3. Ingen av mine hunder har noensinne reist seg på fellesdekk. Ikke fordi jeg er så himla flink, men fordi jeg faktisk har trent på det. Ofte så sier folk at de har problemer med fellesdekk, men så viser det seg at hunden kan ikke øvelsen. Det at man trener en hund med masse forstyrrelser er jeg veldig i mot, fordi det som regel fører til at man underholder hunden og den dagen det er slutt på underholdningen, ja da går hunden.

Når man skal starte? For meg så starter jeg når jeg føler at jeg er klar, dvs at hunden kan alle øvelsene svært godt på trening. Hvis jeg har 50% uttelling, så er det alt for lavt til at jeg syns det er noe poeng. Men jeg trener lite konkurranse rettet i utgangspunktet. Jeg belønner mye og gir hunden øvelser som ikke nødvendigvis ser slik ut på stevner. Nettopp for å skape trygghet og forståelse for oppgaven, slik at det blir lett på stevne.

Hvilke hunder skal starte på stevne? Jeg har hatt en hund som var så hundeaggressiv at den spiste de den møtte til lunsj om den kunne. Selv ikke den hadde jeg betenkeligheter med å starte med pga fellesdekken. Jeg visste at hun kom til å ligge. Vi fikk en hund ved siden av oss, som knurret til min hund før FD startet, da spurte jeg dommer om å få bytte plass. Ikke av hensyn til min hund, men til den som knurret. For om den hade gått bort til min hund og knurret hadde hun sannsynligvis ikke reist seg fra dekken, hun hadde bare sugd den ned under seg og knøvlet den liggende.. Fri ved foten derimot var en prøvelse, for da kunne hun fint jogge ut av ringen og ta seg en agilitysnack om anledningen bød seg (noe den ikke gjorde, da jeg hadde tidenes dk, tror jeg eg skyldte poeng etterpå :lol:)

Marie: du får komme på kurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være skikkelig blærete og kvalm *spyvarsel*. Jeg har hatt noen hunder og konkurrert med nesten samtlige i klasse 1, et par i klasse 2 og en i klasse 3. Ingen av mine hunder har noensinne reist seg på fellesdekk. Ikke fordi jeg er så himla flink, men fordi jeg faktisk har trent på det. Ofte så sier folk at de har problemer med fellesdekk, men så viser det seg at hunden kan ikke øvelsen. Det at man trener en hund med masse forstyrrelser er jeg veldig i mot, fordi det som regel fører til at man underholder hunden og den dagen det er slutt på underholdningen, ja da går hunden.

*Ler*. Jeg synes faktisk ikke det er blærete i det heletatt, jeg, for jeg kunne sagt akkurat det samme om alle mine 4 første briarder som jeg startet med (ok - Lotta starta jeg ikke så mange ganger med, men vi fikk alltid opprykkspoengsum de gangene vi starta). Jeg hadde aldri problem med fellesdekk på noen av dem. Nå med Willersen har vi slitt NETTOPP fordi vi har trent for lite, og litt feil sikkert også. Han var et mareritt å trene med i starten, det var sprett opp tvert og han belønnet seg selv etterpå *deng i hodet på dårlig trener*. Jeg gikk definitivt for fort fram i forhold til hans evner, ergo: dårlig øvelse.

Jeg er også helt enig med deg mht dette med å trene med forstyrrelser. Det er ok det altså, men man må trene MER på at faktisk INGENTING skjer på en fellesdekk. Jeg mener å se at fryktelig mange hunder begynner å kjede seg når det brått ikke skjer noe på det første minuttet - og da finner de på andre ting. Jeg har aldri trent med spesielle forstyrrelser på mine første briarder, jeg, og likevel gikk det alltid bra på fellesdekk.

Hvilke hunder skal starte på stevne? Jeg har hatt en hund som var så hundeaggressiv at den spiste de den møtte til lunsj om den kunne. Selv ikke den hadde jeg betenkeligheter med å starte med pga fellesdekken.

Mine to første briarder var også ugne, ekle hunder mht andre hunder (forsåvidt også folk), men det var faktisk aldri noe trøbbel verken med tannvisning eller fellesdekk. Antakelig fordi vi trente mye på det og hundene var trygge i settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr fellesdekk så må jeg jo si meg enig med dere. Med Tassen har jeg trent fryktelig lite felles faktisk, jeg har trent utrolig mye dekk. Og gått inn for å lære han at dekk er dekk uansett og det har holdt med han. Da ligger han og bryr seg null om de andre hundene. Han liker ikke hannhunder, men er man under kommando så finner han da ikke på noe heller. Jeg måtte imidlertid trene med endel forstyrrelser rett og slett for å gjøre han trygg på at det ikke er skummelt med hunder som beveger seg i nærheten. Han ble flydd på på en av sine første fellesdekker og syns det var fryktelig ekkelt om en annen hund beveget seg for mye, da må det trenes på :) Det gikk heldigvis over.

Domino må jeg være så ærlig å innrømme at jeg har gått altfor fort fram med vedr felles, han kan det rett og slett ikke godt nok. Har ikke prioritert å trene det så altfor ofte heller. Så her kan jeg i grunn bare takke meg selv :aww: Må gå inn for å lære den pelsen litt selvkontroll, for det er sååå vanskelig...

Syns ikke du var blærete jeg heller Gråtass :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Snusmumrikk

For å svare på TS sitt spørsmål først. Jeg starter ikke en konkurranse før jeg er sikker på at hunden kan øvelsene og klarer å holde hele programmet uten å miste motivasjonen. Om ikke alle øvelsene går til en 10'er har ikke så mye å si, men hunden skal føle seg trygg på øvelsene. Den må tro den gjør det rett ihvertfall :whistle: . Den skal ikke bli usikker fordi den ikke helt vet hvordan øvelsen skal utføres. Ellers har jeg starta en gang i kl 2 og stått over fellesdekken fordi jeg ikke stolte på hunden min i fellesdekken. Helt greit det, og helt klart en bedre løsning enn å ødelegge fellesdekken for andre, men ikke noe jeg kommer til å gidde å gjøre ofte. Det koster for mye penger for å starte og vite at jeg ikke får opprykk.

Når det gjelder fellesdekk så kan ting skje. Debuten med Ekko i kl 1 ble fellesdekken et salig kaos med en BC som klarte å dra med seg resten av hundene i herjing. Ekko inkludert. Men vi fikk ny fellesdekk (uten denne hunden) og han lå til 10. Det var hunder som reiste seg da og, men de bare rusla rundt. Helt greit. Nå har jeg etterhvert fått en hund som kan reise seg i fellesdekk (han begynte å tenke), og da starter jeg ikke mer før jeg får det under kontroll igjen. Enkelt og greit. Hehe og grunnen til at jeg ikke har fått fiksa det enda er rett og slett at jeg syns fellesdekk er vanvittig kjedelig å trene på, så jeg trener rett og slett ikke nok på det. Men nå fikk jeg faktisk litt motivasjon til å ta tak i problemet. Forøvrig var gamlehunden min mye dårligere trent både i fellesdekk og ellers, men hun lå støtt som et fjell. Både i fellesdekk og om jeg la henne igjen løs utenfor butikken og gikk inn og handla osv. Men hun var en treig, godslig berner sennen, en heeelt annen type enn han jeg har nå. Annen hund, andre utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt siden var jeg på en fest med bare hundefolk, og fikk da spørsmål om mine ambisjoner i lydighetskonkurranse med X'en. Jeg svarte som sant er at ambisjonene har endret seg underveis - først var målet å starte, deretter ble målet sølvmerket, nå er målet å få bukt med konkurransenervene slik at det blir gøy igjen, og på sikt er målet opprykk til klasse 2. Jeg har helt oppriktig ingen større ambisjoner enn det. Jeg kan drømme, men ambisjon og arbeidsmål er å stabilisere seg på gode opprykkssummer og gjøre en god jobb i klasse 1, og vise at vi er gode nok til at vi kunne ha startet i klasse 2.

Og jeg følte at jeg fikk regelrett kjeft for å ha så lave ambisjoner. Jeg måtte da sikte mye høyere, og både klasse 3 og elite ble nevnt i samme åndedrag. Det føltes særdeles ubehagelig for meg. Dels fordi jeg ikke ønsker at andre skal ha noe som helst forventninger til eller press på oss. Og dels fordi jeg følte at det var uaktuelt å få lov til å være fornøyd med å konkurrere i de lavere klassene.

Så jeg måtte jo tenke på alle de/vi som flyr på utstillinger helg etter helg, og er fornøyd om vi får very good eller excellent. Hva om en skulle sagt at kun CK-hunder burde stille?

Også lurer jeg på om det er slik i andre sporter også? Forsvinner alle hunder i agility oppover i klassene, eller er det de som koser seg i klasse 1 og er fornøyd med det? Og i bruks, er det noen som starter flere ganger i D der, eller forsvinner de? For i min naivitet har jeg nemlig tenkt at vi skal starte flere ganger i bruks, vi, selv om vi ikke får opprykket, men fordi jeg trenger konkurranser for å motivere meg til bedre trening og for å få testet treningen. Og selvfølgelig fordi jeg er en drømmer og fantaserer om gode resultat. Jeg har da et konkurranseinstinkt. Men jeg har et slikt instinkt uten å sikte mot NM, eliteklasse og klasse A...

Ellers synes jeg det er litt ufint av dere som kommenterer folks pengebruk - det er vel helt individuelt og personlig hva en velger å bruke penger på? Det spiller vel ingen rolle for DERE om jeg tar meg råd til å starte syv ganger i klasse 1 på et år uten å lukte på et opprykk? Det fine med LP er jo nettopp det at en kan få opprykk uten å vinne, så det spiller ingen rolle hvilke andre som stiller (i motsetning til certsamlere i utstillingsringen). For meg gir i hvert fall en konkurranse mange og gode tilbakemeldinger på hvordan vi skal trene videre. Og det er da verdt 300 kroner, når en tenker på hvor mye kurs koster (også sier ikke jeg at stevner er bedre enn kurs, i fall noen har lyst til å misforstå) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bombesikker på at Ben klarte alle øvelsene før vi debuterte. De sitter som et skudd her hjemme og hvor som helst ellers. Men ikke i en konkurransesetting. Det er det flaueste jeg har vært med på på lenge! Ben var ikke til og kjenne igjen. Han hang et par meter bak meg under lineføring og fvf, han luntetrava på innkalling, han stoppet ikke under stå under marsj, og alt gikk skeis. Trengs ikke akkurat noe geni for og forstå at det var aspeløvet av en nervebundt han hadde som fører, som var problemet.

Så jeg burde konkurrerer i vei og gi blanke i hva resultatene blir. For nervene blir jeg jo ikke kvitt om jeg ikke konkurrerer.

Dessverre har jeg ikke turt og nærme meg en lydighetsring siden debutten, så det ser mørkt ut med det opprykket til klasse 2 :icon_redface:

veldig frustrerende, for vi KAN jo selve øvelsene!

Men jeg skal ikke nærme meg ringen før jeg vet at jeg takler det bedre. Tror ingen av oss tjener på flere SÅ dårlige opplevelser i ringen, for og si det sånn...

(litt skryt må han få: han lå som en stein under fellesdekken da :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For litt siden var jeg på en fest med bare hundefolk, og fikk da spørsmål om mine ambisjoner i lydighetskonkurranse med X'en. Jeg svarte som sant er at ambisjonene har endret seg underveis - først var målet å starte, deretter ble målet sølvmerket, nå er målet å få bukt med konkurransenervene slik at det blir gøy igjen, og på sikt er målet opprykk til klasse 2. Jeg har helt oppriktig ingen større ambisjoner enn det. Jeg kan drømme, men ambisjon og arbeidsmål er å stabilisere seg på gode opprykkssummer og gjøre en god jobb i klasse 1, og vise at vi er gode nok til at vi kunne ha startet i klasse 2.

Og jeg følte at jeg fikk regelrett kjeft for å ha så lave ambisjoner. Jeg måtte da sikte mye høyere, og både klasse 3 og elite ble nevnt i samme åndedrag. Det føltes særdeles ubehagelig for meg. Dels fordi jeg ikke ønsker at andre skal ha noe som helst forventninger til eller press på oss. Og dels fordi jeg følte at det var uaktuelt å få lov til å være fornøyd med å konkurrere i de lavere klassene.

Så jeg måtte jo tenke på alle de/vi som flyr på utstillinger helg etter helg, og er fornøyd om vi får very good eller excellent. Hva om en skulle sagt at kun CK-hunder burde stille?

Også lurer jeg på om det er slik i andre sporter også? Forsvinner alle hunder i agility oppover i klassene, eller er det de som koser seg i klasse 1 og er fornøyd med det? Og i bruks, er det noen som starter flere ganger i D der, eller forsvinner de? For i min naivitet har jeg nemlig tenkt at vi skal starte flere ganger i bruks, vi, selv om vi ikke får opprykket, men fordi jeg trenger konkurranser for å motivere meg til bedre trening og for å få testet treningen. Og selvfølgelig fordi jeg er en drømmer og fantaserer om gode resultat. Jeg har da et konkurranseinstinkt. Men jeg har et slikt instinkt uten å sikte mot NM, eliteklasse og klasse A...

Ellers synes jeg det er litt ufint av dere som kommenterer folks pengebruk - det er vel helt individuelt og personlig hva en velger å bruke penger på? Det spiller vel ingen rolle for DERE om jeg tar meg råd til å starte syv ganger i klasse 1 på et år uten å lukte på et opprykk? Det fine med LP er jo nettopp det at en kan få opprykk uten å vinne, så det spiller ingen rolle hvilke andre som stiller (i motsetning til certsamlere i utstillingsringen). For meg gir i hvert fall en konkurranse mange og gode tilbakemeldinger på hvordan vi skal trene videre. Og det er da verdt 300 kroner, når en tenker på hvor mye kurs koster (også sier ikke jeg at stevner er bedre enn kurs, i fall noen har lyst til å misforstå) :whistle:

Hvis siste avsnitt om bortkasta penger var mynta opå meg, må jeg få pressisere at det var snakk om for meg personlig. Tråden handler jo om hva som skal til for at du personlig skal starte sant? Og det handler jo like mye om forskjellige ambisjoner. Men, hadde noen betalt for meg hadde jeg sikkert starta flere ganger i kl 2 og stått over fellesdekken bare for treninga.

Ellers syns jeg det er synd at andre putter på deg ambisjoner som ikke er dine :( Om målet ditt er opprykk til kl 2 eller NM burde ikke ha noe å si. Det viktigste er at du og X'en gjør deres beste og har glede av både treninga og konkurransene. Så kanskje ambisjonene endrer seg etterhvert :innocent: eller kanskje ikke. LP skal etter min mening ikke bare være for de som satser på toppen. Men samtidig mener jeg man kan forvente litt av en som starter LP. F.eks. at det hunden sansynligvis vil ligge på fellesdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg tror ikke poenget var at du skulle føle deg pressa til å ha høyere ambisjoner, eller at poenget er å ikke være fornøyd med gode prestasjoner i lavere klasser. Men når du melder på på utstilling, så melder du ikke på for å få Very good eller exellent? Du melder jo på for å få CK? Selv jeg med ikke alltid så vakre Norrisen melder på for å få ck (og helst cert), selv om jeg ikke nødvendigvis er misfornøyd med rein rød eller blå. Mål og resultat trenger ikke nødvendigvis å være det samme.

Jeg har som mål å komme til Elite med Nora, som jo sliter med litt andre utfordringer enn X'en gjør. Vi starter alltid med opprykk som mål, selv om vi til nå bare har nådd det målet en gang. Men det er lettere (for meg ihvertfall) å pirke nok på kl.1 og kl.2 øvelser, når målet er å havne i kl.3 og elite.

Og selvsagt får du bruke dine penger til det du vil, men JEG har ikke økonomi til å melde på hverken utstilling eller LP just for the fun of it (og burde antageligvis synes det er ufint gjort at andre har råd til sånt? :icon_confused: ) - jeg melder ikke på utstilling med noen av hundene mine for dommere jeg ikke tror vi kan gjøre det greit for, og jeg melder meg ikke på i LP bare for å se hvordan vi ligger an eller for å gidde å trene, målet er jo ck/cert (og med Dina, BIR eller BIM-plassering :P ) eller opprykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke poenget var at du skulle føle deg pressa til å ha høyere ambisjoner, eller at poenget er å ikke være fornøyd med gode prestasjoner i lavere klasser.

Mjo, slik jeg husker situasjonen (det er ikke festen vi var på, bare så det er sagt, jeg har hatt et utsvevende festliv i vinter) så ble det sagt rett ut at jeg ikke måtte nøye meg med så lave ambisjoner som vi hadde, og at jeg måtte jo sikte mye høyere om det skulle være noen vits i å konkurrere, og ja, ikke nøye seg med å leke i klasse 1.

Men når du melder på på utstilling, så melder du ikke på for å få Very good eller exellent? Du melder jo på for å få CK? Selv jeg med ikke alltid så vakre Norrisen melder på for å få ck (og helst cert), selv om jeg ikke nødvendigvis er misfornøyd med rein rød eller blå. Mål og resultat trenger ikke nødvendigvis å være det samme.

Joda, jeg har ofte ambisjoner når jeg melder på til utstilling.

Men la oss se på de 1800 som meldte på til NKK Bergen i helga, eller de 1400 som kommer til å stille i Letohallen om tre uker - jeg er overbevist om at en brorpart av disse melder på fordi det er gøy med utstilling, melder på for det sosiale, melder på for å se hvordan det kan gå, melder på fordi det likevel er i nærheten, melder på fordi de håper på en very good så hunden er avlsklarert, også videre. Det er et variasjon av motivasjoner og ambisjoner i utstillingsverdenen også.

Og jeg var kanskje litt hårsår på det økonomiske aspektet, men selv om ikke du - eller en del andre - ser poenget med å melde på før en vet opprykket er realistisk, burde det likevel være greit at andre prioriterer penger annerledes. Jeg følte nesten at jeg bør forsvare pengebruken min, at det ble sett som sløsing. Men når målet med konkurransen ikke er opprykk, så er det jo heller ikke sløsing. Er målet å få tre tellende poengsummer til raseklubbens mestvinnendeliste (som er et av mine mål i år), er jo målet nådd i det en har mottatt det tredje kritikkskjemaet, uavhengig av poengsummer underveis - for eksempel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Veldig enig i mye av det labbis skriver.

Jeg har lyst til å ende opp i elite, og da vil jeg ikke at hunden min skal få erfaringen med å kunne "sluntre unna" i ringen. Hehe... selvom hun har fått denne erfaringen litt for mye allerede. (Men neste hund..!) Når jeg starter klasse 3 igjen nå, satser jeg på opprykket.

Vet også om folk som er så "ekstreme" at de satser på å gå én gang i klasse 1, én gang i klasse 2 osv. Også som avbryter konkurransen hvis de får null på en øvelse og skjønner at opprykket er utenfor rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i mye av det labbis skriver.

Jeg har lyst til å ende opp i elite, og da vil jeg ikke at hunden min skal få erfaringen med å kunne "sluntre unna" i ringen. Hehe... selvom hun har fått denne erfaringen litt for mye allerede. (Men neste hund..!) Når jeg starter klasse 3 igjen nå, satser jeg på opprykket.

Vet også om folk som er så "ekstreme" at de satser på å gå én gang i klasse 1, én gang i klasse 2 osv. Også som avbryter konkurransen hvis de får null på en øvelse og skjønner at opprykket er utenfor rekkevidde.

Hva syntes dere om det egentlig? Er det det beste for hunden? Eller er det bedre å gjennomføre / få mer erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes dere om det egentlig? Er det det beste for hunden? Eller er det bedre å gjennomføre / få mer erfaring?

Jeg har gjort det noen ganger når jeg slet med at Cita droppet stå-momentet på innkalling. Litt kjedelig at hun fikk lov til å fortsette programmet når hun var blitt konkurranseklok og prøvde på snarveier.

Ellers ville jeg ha sett an hunden. Har man en hund med veldig dårlig motivasjon så kan det skade å kjøre et program om man ser at hunden er veldig demotivert og derfor nuller. Vil man ha erfaring på egne nerver kan det jo være lurt å fortsette. Vil man ha erfaring med selve konkurransesettingen kan det være lurt å fortsette. Men tar det på noen måte skade for hunden å fortsette så ville jeg ha trekt meg. Samtidig er det ikke så langsiktig tenkt å starte med en hund som mister motivasjonen om den gjør en feil, da burde man heller vente til man er på et nivå hvor det ikke skjer. Men samtidig så er det mange hunder som aldri kommer dit, og da vil man bare ha konkurranser med positive erfaringer hvor hunden takler alle oppgavene lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje slik vi trener i Horten HK, alle står på en linje bortover og vi gjør øvelsene på linje hele tiden og ingen bil pausing?

Har du vært på Horten HK da? Ja de står på linje under fellesdekk,fellessitt og tannvisning. Men ikke alle andre ting? Du kan da trene akkurat som du vil, og sette bikkja i bilen når du vil?

Vi trener for denne klubben, og synes det er kjempe greit å ha det slik, da må bikkja venne seg til at fellesøvelser er fellesøvelser. Og dessuten når man ikke har lappen eller bil, så er det greit å slippe det 'sett bikkja i bilen, ellers får du ikke være med' presset. Ble litt offtopic dette her.

Er det overhodet noen som tar det å starte i de ulike klassene som trening? Eller trener dere maks i mange måneder før, for så å starte med mål om å være perfekte første gang?

Vi skal debutere om 1 mnd. Vi har trent titt og ofte det siste året, og tok bronsemerket med ganske en god poengsum. Siden jeg aldri har gått lydighets konkuranse før, og dette er min og bikkja sin første gang. Så jeg er nesten nødt dette kun som trening! Jeg har ingen anelse om hvordan jeg kommer til å reagere, og om dette i det heletatt er noe for meg.. Selvom vi også har trent i konkuranse setting på hundeklubben med ring, dommer og det hele.

Målet, er å gjennomføre det hele. Og delmålet, er jo selvsagt en god poengsum og sølvmerket. Drømmen derimot, er jo oprykk til klasse 2 (Eller det sølvmerket og opprykk det samme?). Men jeg blir ikke sint om det kanskje bli noen dobbelt kommandoer, og kanskje en null eller to. Man må da være realistisk mot selv, og hunden.

MEN, jeg forventer faktisk at dommeren skal akseptere at de som starter i klasse 1 ikke nødvendigvis har gjort det før. Jeg, som er helt fersk, betaler akkurat samme prisen som de som har gjort dette hundre ganger før, og som har erfaring. Det er forskjell på en som er nybegynner som faktisk har trent hunden sin, og en som kuker rundt i ringen uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet, er å gjennomføre det hele. Og delmålet, er jo selvsagt en god poengsum og sølvmerket. Drømmen derimot, er jo oprykk til klasse 2 (Eller det sølvmerket og opprykk det samme?). Men jeg blir ikke sint om det kanskje bli noen dobbelt kommandoer, og kanskje en null eller to. Man må da være realistisk mot selv, og hunden.

Opprykket får når du har over 160 poeng.

Sølvmerket får du ved ståkarakter i alle øvelser.

Dvs at du kan ta opprykket med nuller, så lenge totalskår er over 160 poeng. Og at du kan ta sølvmerket med 5 i alle øvelser, og da uten opprykk. :)

Masse lykke til forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprykket får når du har over 160 poeng.

Sølvmerket får du ved ståkarakter i alle øvelser.

Dvs at du kan ta opprykket med nuller, så lenge totalskår er over 160 poeng. Og at du kan ta sølvmerket med 5 i alle øvelser, og da uten opprykk. :)

Masse lykke til forresten :)

Aha, tusen takk :) Var ikke helt sikker på forskjellen på opprykk og disse merkene hehe :)

Tusen takk :D Gru gleder meg til debuten! Blir nok kjempe gøy, men jaggu blir det skummelt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi starter ikke før jeg føler at alle øvelsene er skikkelig på plass. Men ikke ned på detaljenivå, da får vi aldri debutert. Men jeg er veldig usikker på fellesdekken. Jeg har en kjønnsaggresiv hund, og selv om han aldri har gått bort til andre hanner(eller tisper for den saks skyld) under trening, så kan jeg jo ikke garantere at han ikke bøller hvis det kommer bort en eplekjekk hann. :hmm:

Jeg vil ikke ødelegge for noen, eller ha "den møkkabikkja som ikke burde starta".

Hva tenker dere? Er det like ego å starte med en sånn hund, som med en som reiser seg og begynner å bråke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter ikke før jeg føler at alle øvelsene er skikkelig på plass. Men ikke ned på detaljenivå, da får vi aldri debutert. Men jeg er veldig usikker på fellesdekken. Jeg har en kjønnsaggresiv hund, og selv om han aldri har gått bort til andre hanner(eller tisper for den saks skyld) under trening, så kan jeg jo ikke garantere at han ikke bøller hvis det kommer bort en eplekjekk hann. :hmm:

Jeg vil ikke ødelegge for noen, eller ha "den møkkabikkja som ikke burde starta".

Hva tenker dere? Er det like ego å starte med en sånn hund, som med en som reiser seg og begynner å bråke?

Man kan jo aldri være 100 % sikker på at hunden ikke reiser seg, og forstyrrer noen andre, enten den er kjønnsaggressiv eller ikke. Det er levende vesener vi har med å gjøre her. Forstyrre gjør den jo ueansett, men den gjør jo selvsagt større skade hvis den regelrett angriper. Jeg har også en hund som ikke er overbegeistra for andre hannhunder (kan kanskje ikke kalle han aggressiv, men...hadde han vært menneske hadde han sikkert vært en av de som går ut på byen en lørdagskveld for å yppe litt utenfor en bar;), (men derimot OVERbegeistra for tisper, noe han kanskje har tilfelles med tidligere nevnte mennesker), og har dermed drilla ekstra på fellesøvelsene. Det er nok aldri noe sjanse for at han skulle "angripe" noen, men han er litt usikker i forhold til andre hunder, og der skal dermed ikke så mye til at han blir satt ut. Trodde jeg... Vi debuterte akkurat i kl.1, og han fikk to hannhunder ved siden av seg, den ene ikke helt stødig, og den endte med å kaste seg over Linux rett før tannvisningen. Der og da tenkte jeg at nå er hele greia ødelagt, for han tar jo ikke lett på en "oppfordring til bråk". Men det gikk bra, sannsynligvis fordi jeg har drillet SÅ mye på det at det er rett og slett ikke noe valg å reise seg fra fellesdekk, eller gå fra en fellessitt. Bli er bli.

Akkurat da tenkte jeg at det var jo helt håpløst at eieren i det hele tatt TENKTE å starte med en sånn hund, men jeg tror at bare det at man er bevisst på at det er et problem, og trener med tanke på det, gjør at man ivertfall har større sjanse for å bli klar til å starte. Men da tror jeg at man også bør være veldig nøye med at man har "testet" hunden i konkurranselike situasjoner, med det ekstra stresset det er osv, slik at man er rimelig sikker på at hunden gjør det den skal selv om situasjonen er annerledes. Og at man kanskje har litt høyere terskel i forhold til det å faktisk melde seg på, og spør seg selv om hunden faktisk kan takle det. Jeg visste som sagt ikke 100% at Linux ville takle det (det gjør ingen), men jeg visste at han har vært MYE i utstillingsringer o.l, hvor jeg vet at han greier å fokusere på meg og "jobben sin" og ikke de andre hundene, og jeg visste at han kunne det 100 % på trening, HVER GANG, også med ukjente hunder og med "dommer". Da følte jeg meg klar. Og han endte da også opp med å bevise at jeg kan stole på han når han er på jobb...Selv etter "angrep" fra en annen hund, inne i ringen. Den som vant vår klasse, var også en hannhund med en del utfordringer med andre hannhunder. Ingen av de som satt utenfor ringen ville sagt at noen av hundene hadde noe problemer med sånt. Utenfor "jobben" derimot, hvis noen skulle yppe litt, er ikke det fullt så sikkert at det hadde vært så usynlig, og bildetaking av 1.premievinnerne etterpå, med tre hannhunder ganske tett inntil hverandre, var et interessant skue ... Jeg ser veldig godt at det kan være en diskusjon om man skal få lov til å delta hvis man har en hund som har litt issues med andre hunder, men jeg syns det er en litt flytende grense der altså. Og NÅR har man store nok utfordringer til å være ekskludert fra konkurranser? Og selvsagt skal eieren også være oppegående nok til å si at det ikke går. Noe han med hunden ved siden av oss selvsagt skulle gjort. Vet ikke om jeg svarte på problemet ditt akkurat, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ikke før øvelsene sitter skikkelig. Målet mitt med konkurranse er å få opprykk, evnt. ikke nulle. Vi skal også komme igjennom programmet med motivasjon.

Men, når det er sagt, så bommet jeg fryktelig i fjor, og Anton fikk mulighet til å reise seg to ganger i fellesdekk på konkurranse... Den siste gangen var faktisk på hunden til Monica. Han trodde han var guds gave til damene, og synes Tollerdamen var nydelig... :hmm: Jeg synes det var kjempetrist å ødelegge for dagens beste ekvipasje, siden hun ikke lå på neste fellesdekk. Dette har jeg tatt konsekvensene av, og han fikk sin første felledekk på konkurranse på Ransäter i slutten av juli. De uoffisielle og spordebuten vår ble startet uten fellesdekk, fordi jeg ikke følte meg trygg på han(ikke sint på andre, bare høy og mørk).

Ja, jeg har brukt MASSE tid på å trene fellesdekk, for det er ikke godt å ødelegge for andre på konkurranse... Derfor holdt jeg på å begynne å grine, da han lå rolig og pent på Ransäter, med nettopp en Tollerfrøken ved siden av seg.

Jeg er forbredt på at andre kan reise seg på konkurranse, og slik er det alltid, jeg blir ikke sint. Men, jeg blir lei meg, når vi som ekvipasje ødelegger for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...