Gå til innhold
Hundesonen.no

Prestasjoner i ringen


SandyEyeCandy

Recommended Posts

Det var det med uthevet skrift jeg reagerte på. Og jeg er vel ferdig med saken, selvom jeg er litt sjokkert. Stor forskjell på å være skuffet og litt irritert, om man ikke skal blir forbanna også!

EDIT: gjorde det kortere og mer konkret

Ser ikke problemet med å bli sint når en annen hund ødelegger for egen hund på fellesdekk jeg. En ting er at andre hunder reiser seg, løper ut av fellesdekken osv, men det er noe helt annet at en hund tar direkte kontakt og hesjer med de andre hundene som ligger der. Kan hende du forstår det selv en dag, om det hender med deg.

For å svare på det TS spørr om. Jeg kommer nok ikke til å starte før jeg er sikker på at øvelsene er gode nok, om ikke til opprykk, så i alle fall til en godtagbar poengsum. Opprykk er jo selvsagt det vi er ute etter, men jeg har det ikke så fryktelig travel med å komme dit. Mest sannsynlig holder jeg meg i klasse 1 til jeg kjenner jeg er trygg på meg selv og hunden i en konkurransesituasjon, fordi jeg aldri har stilt hund på konkurranse før. Jeg har ingenting i mot folk som tar konkurranser som trening, men spesiellt de som har hunder med utrygg fellesdekk (se første avsnitt) kan står over fellesdekken syns jeg, for en trygg fellesdekk kan man faktisk trene på hjemme. Det gjelder jo folk som konkurerer for opprykk også. Jeg kommer i alle fall ikke til å la min hund ligge i en fellesdekk om jeg vet det er muligheter for at han løper bort til andre hunder. Hittil trekker han mot meg om han bryter dekken. Det er unødvendig å vite at hunden er utrygg på fellesdekken, men alikevel delta i øvelsen og risikere å ødelegge for andre. Det er min mening, folk må gjerne være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Så inntill han kan ligge på en fellesdekk uten å få giraffhals og vri seg mot naboene så stiller jeg ikke. Det er fordi jeg ikke vil at han skal lære at det er greit å gå sin vei på stevne og også fordi det ikke er snilt mot de andre som starter på samme stevne.

Det er veldig mye samme greia vi har og som gjør at jeg ikke vil starte i LP med Willy før han har en dønn sikker fellesdekk. Han er fryktelig nysgjerrig på de andre hundene og ligger og strekker laaaang hals for å finne ut hvem nabo'n er. Det er heldigvis ikke noe aggresivt over det, men med den rette hunden er jeg redd han kan få seg en real trøkk en gang. Enn så lenge har det alltid gått bra, og de andre hundene (på trening) har sett vekk eller ignorert ham.

Jeg er også veldig redd for å ødelegge for andre, samtidig som jeg er redd for å få ødelagt egen fellesdekk dersom andre starter med idiotbikkjer *ler*.

Men 2 av 3 stevner har min hund blitt direkte forstyrret, og fy søren så irriterende det er når man har trent så jævli på det.

Bare litt OT: kan det være noe med HENNE som gjør at andre hunder er så interessert? Jeg merket jo på Willy at han var sykelig opptatt av henne på kurset i helga - ikke sånn løpetidsopptatt eller tispeopptatt, han var MER intenst opptatt av henne enn jeg noen gang har opplevd ham faktisk. Merkelig... Selv ikke løpetidstisper fanger interessen såååå ille som Chilli gjorde :icon_confused:.

Som andre har sagt: jeg starter ikke før jeg har tro på at det er mulig å klare et opprykk (så morsomt synes jeg ikke det er å konkurrere liksom), men jeg vet jo også at ting kan skje, brått er bikkja på en annen planet - eller jeg er teit - men øvelsene skal sitte såpass at de på trening utføres til minst 8-9 poeng iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødelegge fellesdekk kan skje... jeg har selv en hund som ikke ligger trygt som sagt. Han lå flott på trening, lå flott i klasse 1. Hadde ikke problemer med å være skjult på trening og meldte på i klasse 2. Der ble hunden ved siden av altfor spennende og han reiste seg opp og tok noen skritt mot hunden ved siden av, han sto der med sitt barnslige uttrykk og logret :rolleyes2: Ville nok helt sikkert hilse på og evt leke med den hunden ja. Det skjedde ikke stort for de andre, jeg fikk med en gang beskjed om å komme fram og hente hunden min. Jeg fikk han bort uten at noen av de andre reagerte, dermed ble jo ikke noe ødelagt for de andre sin del... heldigvis.

Så sånn som det er nå så starter jeg ikke han før han er helt stabil på trening med enda større forstyrrelser enn før.

Edit: Siri, jeg vet om en annen hund som har den invirkning på hannhunder. Hun lukter visst sååå godt uansett løpetid eller ikke. Denne tispen var rett og slett slitsom å trene sammen :aww:

Har hørt at noen tisper er uimotståelige på ett vis selv om de ikke har løpetid.

Hvilket kjønn som lå ved siden av Domi da han brøt dekken aner jeg ikke. Men jeg vet jo at han var midt i kjønnsmodning, han var 18 mnd eller noe sånt. Og en flat er jo rimelig umoden i den alderen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Jeg har starta 5 ganger i kl.1 jeg, hvor min hund har nulla fellesdekken 4 av de 5 gangene. Det er ingen som har blitt forbanna på oss, så du skal ikke være redd for det, Siri Eveline. I en av konkurransene ble vi forstyrra av en annen hund som gikk bort til Nora for å hilse, eieren der ble så lei seg at hun brøyt konkurransen - hun bare gråt og gråt hun, selv om jeg sa at det gikk bra. Nå var det i debuten vår, så jeg kan selvsagt skylde på at det er derfor Nora har hatt problemer med felledekk siden, men jeg ser det heller sånn at jeg har gjort en dårlig jobb, jeg. Vi burde ha trent på det at man SKAL ligge etterpå SELV om en annen hund har kommet bort for å hilse. For hvor ofte skjer det egentlig at hunder reiser seg for å banke andre hunder på fellesdekken da? Ikke så innmari ofte, heldigvis, og tydeligvis så har det ikke skjedd med en eneste sonenhund..

Nå løper ikke Nora rundt og forstyrrer andre hunder om hun bryter fellesdekken (har ikke gjort til nå ihvertfall), hun har et lite problem med å ha albuene nede i bakken bare, hun :P Fellesdekk i kl.1 og kl.2 ER sjansespill (ikke for det, jeg har sett Elite-hunder bryte fellesdekk også, så trygg er man tydeligvis aldri), for i samtlige konkurranser jeg har deltatt på (vi har aldri kommet lenger enn til kl.2 vi :P ), så har det vært minst en hund som har brutt fellesdekken.

Nå er Nora en litt små-knepp hund, så hun er usikker når hun må ligge igjen alene, og selvsagt har hun lettere for å bryte når det er andre hunder som bryter - hun ligger jo på vent, og er klar til action så fort det skjer noe. Så det har vi trent på, hun SKAL ligge, samme hva som skjer rundt henne (og jeg ser fortsatt bort fra at om hun får juling, da skal hun få lov til å bryte fellesdekken :P ). Jeg er fortsatt ikke 100 % sikker på fellesdekken hennes, selv om hun ikke har reist seg siden mai i fjor, og jeg kommer til å starte med henne allikevel. Hvordan skal vi ellers få trent på fellesdekk i konkurransesituasjon? Det er ikke det samme på trening, hvor hun som regel kjenner flesteparten av de andre hundene, og ofte stedet vi trener på.

Men sånn ellers. Siden vi har gått 4 ganger i kl.1 og en gang i kl.2 uten å ha vært i nærheten av opprykk, så har vi jo tydeligvis starta for tidlig :P Det er bare det at om den dustete kjøterbikkja hadde gått sånn som hun gjorde på trening i konkurranser, så hadde vi ikke trengt å starte så mange ganger for å få opprykk, hun går som regel veldig bra på trening hun. Vi er dog en urutinert ekvipasje, hun er i tillegg miljøberørt, og da dukker det opp tull på konkurranser som jeg ikke nødvendigvis har sett på trening. Fri ved foten f.eks, pleier å være veldig fin på trening, men på et par konkurranser har vi fått 5 og 6.5 på den fordi hun er treg og henger etter - hvilket aldri er et problem på trening, da pleier det å være motsatt, at hun er for kjapp og driver og vender når hun tror vi har gått lang nok strekke, eller siger for langt fremover. Vi har til og med nulla på fvf en gang vi, fordi jeg måtte huke tak i henne når hun var på vei ut av ringen - sånt skjer heller ikke på trening (hun har hatt en tendens til å løpe en runde om jeg har belønnet henne, men ikke stukket fra meg under øvelsen).

Nå som det er fellesdekk med skjult fører, er jeg ikke spesielt nervøs under konkurranse heller (det er sant det! Men å stå og se på ei bikkje som har litt høye albuer på fellesdekk, det er nervepirrende :P ), men jeg trenger rutine nok til å slutte å være så ****** lydig, jeg gir ikke noen ekstra hjelp eller tramper i beina for å få henne til å høre etter eller whatever i konkurranser, for det er jo ikke lov :o Så bortsett fra den gangen jeg huka tak i henne fordi hun prøvde å løpe sin vei, så har hun stort sett sluppet unna med tull i konkurranser. Og for å få rutine, så må man faktisk starte, så derfor starter vi uten at jeg er helt sikker på at vi kan få opprykk. Eller, vi KUNNE fått opprykk alle gangene vi starta, OM hun hadde gått like bra på konkurranser som på trening, men hun gjør jo ikke det alltid.. Og vi starter allikevel :P Plutselig en dag har vi flaks og alt klaffer.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette blei en lærerik og bra diskusjon! :) Jeg starter jo med en hund som representerer en rase som nok bare et par ganger tidligere har blitt sett i en lydighetsring i Norge. Jeg stiller med Aiko både fordi jeg er mektig stolt av det vi får til sammen, og fordi jeg vil motbevise alle de som mener at det ikke går an å lære en shiba noe. Samtidig er jeg veldig ydmyk på at jeg ikke vil starte bare for å gjøre det, for så å kuke rundt i ringen.

Hun har noen knalløvelser, som stå under marsj, dekk fra holdt og enkeltdekk (hun ligger og ligger og ligger, også i hverdagen når jeg kjemper for å få tak i Imouto som løper løpsk sammen med andre hunder), og dette har jeg både lyst til å vise fram og ikke minst øve mer på i konkurransesammenheng. Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å sette meg inn i hva folk som forteller at hunden "låser" seg eller er miljøberørte på stevner egentlig mener, for Aiko er sånn hun er uansett, hun. Derfor er jeg spent på å se om spekteret utvider seg i konkurransesammenheng. Tilsvarende har hun grusomme utførelser på lineføring og innkalling, men det trur jeg faktisk ikke jeg får gjort noe med. :hmm:

Aiko bryr seg egentlig ikke noe om ukjente hunder, og de kan passere oppi trynet på henne i full fart mens hun sitter i utgangsstilling hos meg. Og etter løpetid nr 2 har det kommet en ny verdighet over henne, hun vil ikke ha noe tull. Selvsagt må vi øve mye på fellesdekk i de kommende dagene, men jeg håper og trur at den sikkerheten hun har på enkeltdekken med ekstreme forstyrrelser (asfaltborring, hylende barn som aker, løse hunder som snuser i rompa - alt på en gang) lar seg overføre til fellesdekken. Det vi trener på er egentlig ikke øvelsene, for da leker vi jo bare, men på fokus, utholdenhet og vilje til å jobbe.

Samtidig innser jeg at hver eneste gang dere som faktisk kan trene hund, og som har mål og mening med det dere driver med :P skriver noe om nettopp det, så får jeg aha-opplevelser. Det å ikke starte før man er sikker på at hunden kan alle øvelser. Det å tenke på at hunden faktisk ikke får belønning før programmet er ferdig, og hvordan det påvirker, osv osv. Men jeg blir ikke bedre av å aldri presse meg sjøl eller kreve noe av hunden, og jeg vil mer enn hva vi får til sammen, så jeg tenker som så at all den enorme lærdommen jeg har fått med Aiko i form av motivasjon hos hunden, treningsiver og framgangsmåter, er vel verdt å ta meg seg videre til neste rase. Og så kan hun og jeg være festlige maskotter i ringen inntil da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg blir sur om folk starter med sure hunder som viser aggresjon mot andre hunder i ringen. Men løper hunden bort og oppfordrer til lek/dytter hunden din i gang så får du som oftest ny fellesdekk om du ber om det. Ellers er faktisk ikke fellesdekken din god nok. Det er noe av det dumme med å starte i de lavere klassene, men slik er det faktisk. Fellesdekken skal ikke være feilfri, og selvfølgelig skal hunden ligge selv om en annen hund springer rundt i ring. Ligger ikke hunden din har vi ingen grunn til å bli sur på andre enn oss selv som ikke har trent godt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, jeg gjentar, om du vet at hunden din ikke har en trygg fellesdekk, og kan risikere å ødelegge for andre, så jobber man med det før man starter i en fellesdekk.

Det går begge veier, så don't worry :) Om man har en hund som lett løper med på lek eller gir etter for flørting, så jobber man med det før man starter i en fellesdekk. For i fellesdekker skjer dette HELE tiden og det er en del av vanskelighetene rundt nettopp fellesdekk! Hunden min har blitt jokket på i en fellesdekk av en hund som veide dobbelt så mye, men hun har såpass trygg fellesdekk gjennom mye, mye trening at hun fortsatte å ligge og ikke tok skade av det. Min andre hund er mer lett av seg, men har også ligget når hun har blitt oppfordret til lek.

Hvis noen av mine hunder blir usikker eller redd når de blir oppfordret til lek eller "flørtet" med på fellesdekk, så burde man kanskje vente med å starte eller finne seg en annen sport, for dette hører med i gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt OT: kan det være noe med HENNE som gjør at andre hunder er så interessert? Jeg merket jo på Willy at han var sykelig opptatt av henne på kurset i helga - ikke sånn løpetidsopptatt eller tispeopptatt, han var MER intenst opptatt av henne enn jeg noen gang har opplevd ham faktisk. Merkelig... Selv ikke løpetidstisper fanger interessen såååå ille som Chilli gjorde :icon_confused:.

Jo selvfølgelig kan det være henne. Tanken har slått meg. Men det får jeg gjort lite med. de gangene jeg har startet har vært minst 2 mnd etter løpetid, og minst like lenge frem til løpetiden også. Så da er hun bare dum og deilig og uimotståelig for gutta. :lol: Utrolig kjipt for meg, men da også for alle andre. Det er liksom ikke noe jeg får gjort noe med. Men ingen jeg har trent med tidligere har hatt "problemer" med henne, men er en og annen hannhund tydeligvis som reagerer på henne.

Hehe. Jeg blir sur om folk starter med sure hunder som viser aggresjon mot andre hunder i ringen. Men løper hunden bort og oppfordrer til lek/dytter hunden din i gang så får du som oftest ny fellesdekk om du ber om det. Ellers er faktisk ikke fellesdekken din god nok. Det er noe av det dumme med å starte i de lavere klassene, men slik er det faktisk. Fellesdekken skal ikke være feilfri, og selvfølgelig skal hunden ligge selv om en annen hund springer rundt i ring. Ligger ikke hunden din har vi ingen grunn til å bli sur på andre enn oss selv som ikke har trent godt nok!

Dette må jeg kommentere. Men når man trener og trener og legger så utrolig mye jobb i det for å gjøre øvelsen trygg og få hunden trygg til å skjønne at det ikke er farlig å ligge der igjen alene, så skal det ikke så mye til for å ødelegge fellesdekken. Må jeg da trene på at store nuffer skal løpe bort til henne og få henne til å forstå at det ikke er farlig? Blir en hund jagd rundt og rundt så skjønner jeg jævli godt at hun ikke vil ligge neste gang, for hun er så usikker fra før av. (I det tilfellet så droppet jeg ny fellesdekk for å ikke ødelegge mer for oss selv)

Eller må jeg da bare gi f... i lp fordi jeg ikke har en hund som tåler alt mulig? Og antakelig aldri vil få en så sikker fellesdekk at hun vil bli liggende om en annen hund forstyrrer.

EDit: Jeg vil bare presisere at jeg mener ved direkte forstyrrelse, ikke hunder som reiser seg og tar seg en runde eller løper til fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Siri, jeg vet om en annen hund som har den invirkning på hannhunder. Hun lukter visst sååå godt uansett løpetid eller ikke. Denne tispen var rett og slett slitsom å trene sammen :aww:

Har hørt at noen tisper er uimotståelige på ett vis selv om de ikke har løpetid.

Det er det jeg er redd for ja. Selvfølgelig trener man så mye man kan med slike forstyrrelser på trening. Men ærligtalt så er det ikke hver gang man har løpetispe på trening, også var det noe med dette om å øke vanskelighetsgraden gradvis, og gi hunden en sjanse til å lykkes.

hehe.. Jeg har starta 5 ganger i kl.1 jeg, hvor min hund har nulla fellesdekken 4 av de 5 gangene. Det er ingen som har blitt forbanna på oss, så du skal ikke være redd for det, Siri Eveline. I en av konkurransene ble vi forstyrra av en annen hund som gikk bort til Nora for å hilse, eieren der ble så lei seg at hun brøyt konkurransen - hun bare gråt og gråt hun, selv om jeg sa at det gikk bra. Nå var det i debuten vår, så jeg kan selvsagt skylde på at det er derfor Nora har hatt problemer med felledekk siden, men jeg ser det heller sånn at jeg har gjort en dårlig jobb, jeg. Vi burde ha trent på det at man SKAL ligge etterpå SELV om en annen hund har kommet bort for å hilse. For hvor ofte skjer det egentlig at hunder reiser seg for å banke andre hunder på fellesdekken da? Ikke så innmari ofte, heldigvis, og tydeligvis så har det ikke skjedd med en eneste sonenhund..

Takk :)

Hehe. Jeg blir sur om folk starter med sure hunder som viser aggresjon mot andre hunder i ringen. Men løper hunden bort og oppfordrer til lek/dytter hunden din i gang så får du som oftest ny fellesdekk om du ber om det. Ellers er faktisk ikke fellesdekken din god nok. Det er noe av det dumme med å starte i de lavere klassene, men slik er det faktisk. Fellesdekken skal ikke være feilfri, og selvfølgelig skal hunden ligge selv om en annen hund springer rundt i ring. Ligger ikke hunden din har vi ingen grunn til å bli sur på andre enn oss selv som ikke har trent godt nok!

Var det jeg også mente, men da skrev tydeligvis bare Marie feil når hun nevnte flørt. For aggresjon er jo noe annet.

Det går begge veier, så don't worry :) Om man har en hund som lett løper med på lek eller gir etter for flørting, så jobber man med det før man starter i en fellesdekk. For i fellesdekker skjer dette HELE tiden og det er en del av vanskelighetene rundt nettopp fellesdekk! Hunden min har blitt jokket på i en fellesdekk av en hund som veide dobbelt så mye, men hun har såpass trygg fellesdekk gjennom mye, mye trening at hun fortsatte å ligge og ikke tok skade av det. Min andre hund er mer lett av seg, men har også ligget når hun har blitt oppfordret til lek.

Hvis noen av mine hunder blir usikker eller redd når de blir oppfordret til lek eller "flørtet" med på fellesdekk, så burde man kanskje vente med å starte eller finne seg en annen sport, for dette hører med i gamet.

Her har du poenget mitt ja, jeg mente det er en grunn til at det heter fellesdekk. Og da blir det for dumt å bli forbannet fordi man selv har en usikker hund som ikke ligger der med evt. forstyrrelser. Om man vet det fra før, så er det bare å trene så mye som mulig på det, selvom det skjer veldig gradvis.

Men da tar jeg det som feilformulering fra Marie sin side, og fortsetter med å perfeksjonering fellesdekket til Chico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig kan det være henne. Tanken har slått meg. Men det får jeg gjort lite med. de gangene jeg har startet har vært minst 2 mnd etter løpetid, og minst like lenge frem til løpetiden også. Så da er hun bare dum og deilig og uimotståelig for gutta. :lol: Utrolig kjipt for meg, men da også for alle andre. Det er liksom ikke noe jeg får gjort noe med. Men ingen jeg har trent med tidligere har hatt "problemer" med henne, men er en og annen hannhund tydeligvis som reagerer på henne.

Nei, det er jo ikke noe å gjøre med akkurat *ler*. Det er jo mest kjipt for dere da - vi som ikke greier å kontrollere hundene kan jo bare skylde oss selv egentlig. Willersen har jo en sånn greie med Rikke også - hun er jo bare sååååå deilig enten hun har løpetid eller ikke, men han reagerer liksom ikke sånn på andre tisper. Rikke er jo den ultimate forstyrrelsen for ham - eller Rikke og eieren da, for eieren er nesten like kul faktisk *ler*.

Bare litt OT: Jeg har tenkt tilbake for å finne ut om jeg faktisk har opplevd så mye rart på fellesdekker under konkurranser opp gjennom årene, men det har jeg faktisk ikke. Jeg har aldri opplevd at mine hunder har blitt forstyrret av andre hunder på fellesdekk, ei heller opplevd at så mange hunder har reist seg eller stukket av gårde etc etc.

"Før i tiden" var det i grunnen veldig sjelden at det skjedde noe rart på fellesdekk sånn som jeg husker det, og jeg lurer litt på hvorfor? Var vi flinkere til å trene litt "nazi" på fellesdekk da kanskje? Mange av oss hadde jo vært gjennom Nordenstam-skolen og der var fellesdekk et viktig tema på kursene - og det er jo ikke skryt det de sier at de lærer en hund en trygg fellesdekk på kort tid. Har vi "dårligere" hunder nå? Er de veikere og mer vare for forstyrrelser? Tja... det var bare noen tanker som datt ned i hodet :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo selvfølgelig kan det være henne. Tanken har slått meg. Men det får jeg gjort lite med. de gangene jeg har startet har vært minst 2 mnd etter løpetid, og minst like lenge frem til løpetiden også. Så da er hun bare dum og deilig og uimotståelig for gutta. :lol: Utrolig kjipt for meg, men da også for alle andre. Det er liksom ikke noe jeg får gjort noe med. Men ingen jeg har trent med tidligere har hatt "problemer" med henne, men er en og annen hannhund tydeligvis som reagerer på henne.

Dette må jeg kommentere. Men når man trener og trener og legger så utrolig mye jobb i det for å gjøre øvelsen trygg og få hunden trygg til å skjønne at det ikke er farlig å ligge der igjen alene, så skal det ikke så mye til for å ødelegge fellesdekken. Må jeg da trene på at store nuffer skal løpe bort til henne og få henne til å forstå at det ikke er farlig? Blir en hund jagd rundt og rundt så skjønner jeg jævli godt at hun ikke vil ligge neste gang, for hun er så usikker fra før av. (I det tilfellet så droppet jeg ny fellesdekk for å ikke ødelegge mer for oss selv)

Eller må jeg da bare gi f... i lp fordi jeg ikke har en hund som tåler alt mulig? Og antakelig aldri vil få en så sikker fellesdekk at hun vil bli liggende om en annen hund forstyrrer.

EDit: Jeg vil bare presisere at jeg mener ved direkte forstyrrelse, ikke hunder som reiser seg og tar seg en runde eller løper til fører.

Slik er dessverre (?) sporten, og om hunden ikke tåler det får man jo selv vurdere hvor mye man orker å legge ned arbeid i det. Men uhell skjer, og jeg syns man som fører burde være like sikker på at hunden tåler direkte oppmerksomhet fra andre hunder, like mye som at man skal være sikker på at hunden ikke løper borti til andre på fellesdekk. Det er det øvelsen krever, og noen hunder vil alltid oppføre seg annerledes på konkurranse. Man kan heller aldri være 100% sikker på at bikkja ligger om damen ved siden av lukter godt, eller den andre hunden så kjempekul ut.

Jeg hadde hvertfall aldri, aldri blitt sur om en annen hund løp bort og flørtet med min. Aggressjon, ja, men ikke lek eller flørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fint gått i ringen igjen med Domi om det eneste han gjorde var å springe til meg eller noe sånt :) Men når han sååå gjerne vil hilse på hunden ved siden av så må jeg trene mer først ;)

Jeg har forresten aldri blitt sur selv for at andre hunder ikke har ligget, der mener jeg også at det er opp til meg å trene hunden min så godt at han takler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: hm, det er sikkert noe med at nordenstam-metodene sitt høye fokus på "disiplin" og bli-øvelser, ja. Nå er jo fokuset mye mer på at hundene hele tiden skal være klar for eksplosiv fart og vi fokuserer mye på glede og sprett og tjooghei. Da er det greit å ha labrador som er tung i ræva :D

Monica: kanskje du kan prøve bitchspray som brukes på løpetidstisper? Kanskje Chilli ikke blir så stort offer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fint gått i ringen igjen med Domi om det eneste han gjorde var å springe til meg eller noe sånt :) Men når han sååå gjerne vil hilse på hunden ved siden av så må jeg trene mer først ;)

Jeg har heldigvis sett at om Willy reiser seg pga andre enn Rikke (*fnis* - hun er jo så uimotståelig) så har han gjort det fordi han er usikker og synes situasjonen er ekkel - og DA gjør man ikke annet enn å komme til mor heldigvis.

Siri: hm, det er sikkert noe med at nordenstam-metodene sitt høye fokus på "disiplin" og bli-øvelser, ja. Nå er jo fokuset mye mer på at hundene hele tiden skal være klar for eksplosiv fart og vi fokuserer mye på glede og sprett og tjooghei. Da er det greit å ha labrador som er tung i ræva :D

Ja, det ligger nok kanskje noe der. Dog - Babs har jo aldri hatt særlig streng disiplin og fellesdekk har vi ikke trent veldig mye. Likevel ligger hun jo pal - alltid :). Det har nok også litt med hvordan hunden ER i seg selv, selvsagt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke noe å gjøre med akkurat *ler*. Det er jo mest kjipt for dere da - vi som ikke greier å kontrollere hundene kan jo bare skylde oss selv egentlig. Willersen har jo en sånn greie med Rikke også - hun er jo bare sååååå deilig enten hun har løpetid eller ikke, men han reagerer liksom ikke sånn på andre tisper. Rikke er jo den ultimate forstyrrelsen for ham - eller Rikke og eieren da, for eieren er nesten like kul faktisk *ler*.

Da er det bare å plinge på om du trenger ekstra forstyrrelser med en rød frøken :lol:

Slik er dessverre (?) sporten, og om hunden ikke tåler det får man jo selv vurdere hvor mye man orker å legge ned arbeid i det. Men uhell skjer, og jeg syns man som fører burde være like sikker på at hunden tåler direkte oppmerksomhet fra andre hunder, like mye som at man skal være sikker på at hunden ikke løper borti til andre på fellesdekk. Det er det øvelsen krever, og noen hunder vil alltid oppføre seg annerledes på konkurranse. Man kan heller aldri være 100% sikker på at bikkja ligger om damen ved siden av lukter godt, eller den andre hunden så kjempekul ut.

Jeg hadde hvertfall aldri, aldri blitt sur om en annen hund løp bort og flørtet med min. Aggressjon, ja, men ikke lek eller flørt.

Jeg vil også pressisere at jeg har skrevet kun at det er irriterende, og det er ikke det samme som å bli sint.

Jeg hadde fint gått i ringen igjen med Domi om det eneste han gjorde var å springe til meg eller noe sånt :) Men når han sååå gjerne vil hilse på hunden ved siden av så må jeg trene mer først ;)

Blir glad når jeg leser det her, for jeg tror litt for mange gir litt f... (skal ikke si for sikkert). Og ja, selvfølgelig uhell kan skje, en konkurransesetting er noe helt annet. Og nei, man kan ikke bli sint for at noen forstyrrer. Det er sånn det er, det er risikoen en må ta ved å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før i tiden" var det i grunnen veldig sjelden at det skjedde noe rart på fellesdekk sånn som jeg husker det, og jeg lurer litt på hvorfor? Var vi flinkere til å trene litt "nazi" på fellesdekk da kanskje? Mange av oss hadde jo vært gjennom Nordenstam-skolen og der var fellesdekk et viktig tema på kursene - og det er jo ikke skryt det de sier at de lærer en hund en trygg fellesdekk på kort tid. Har vi "dårligere" hunder nå? Er de veikere og mer vare for forstyrrelser? Tja... det var bare noen tanker som datt ned i hodet :D.

Jeg tror det har litt med at vi ikke trener "linjegymnastikk" lenger jeg, og at vi har biler vi dytter bikkjene inn i så fort det er pause. At det er vanene rundt det å trene som har forandra seg, ikke så mye bikkjene, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har litt med at vi ikke trener "linjegymnastikk" lenger jeg, og at vi har biler vi dytter bikkjene inn i så fort det er pause. At det er vanene rundt det å trene som har forandra seg, ikke så mye bikkjene, liksom :)

Hva er linjegymnastikk?

Jeg har en følelse at det er det vi driver med på jakttreningene, litt gammeldags :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er linjegymnastikk?

Jeg har en følelse at det er det vi driver med på jakttreningene, litt gammeldags :P

Kanskje slik vi trener i Horten HK, alle står på en linje bortover og vi gjør øvelsene på linje hele tiden og ingen bil pausing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje slik vi trener i Horten HK, alle står på en linje bortover og vi gjør øvelsene på linje hele tiden og ingen bil pausing?

På jakttreningene er det ihvertfall alle på linje, fører går på motsatt linje og kaller inn. Også går vi på rekke og rad med kommandering, høyre og venstre, helt om, holdt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har litt med at vi ikke trener "linjegymnastikk" lenger jeg, og at vi har biler vi dytter bikkjene inn i så fort det er pause. At det er vanene rundt det å trene som har forandra seg, ikke så mye bikkjene, liksom :)

Ja, det tror jeg nok du også har rett i *nynner litt på "alt var mye bedre før"...*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica: kanskje du kan prøve bitchspray som brukes på løpetidstisper? Kanskje Chilli ikke blir så stort offer da.

Litt OT. Ella var sånn hannhundgodis før, så vi fikk god bruk for den sprayen. Fungerte greit, så er jo verdt et forsøk :)

Og jeg er som en del andre her, jeg vil ikke starte før jeg er sikker på (altså, relativt) at hunden holder hele programmet uten å miste intensitet, kan alle øvelsene godt og jeg har konkurransetrent mye. Og ikke minst at fellesdekken sitter. Så det kan jo ta litt tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter når jeg får lyst jeg, og har mange ganger startet uten at hunden har kunnet alle øvelsene. Da hopper jeg kanskje over øvelsen, eller prøver hvis hunden har hatt en viss forståelse for det. Spesielt brukskonkurranser synes jeg er riktig så trivelige, det er sosialt og man har det kjekt ute en hel dag. Så jeg har absolutt ikke mål om opprykk/cert hver gang jeg starter. Hvis jeg skulle trent helt til jeg følte vi var ordentlig klare så hadde jeg jo aldri kommet meg ut i konkurranse. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke har konkurrert så lenge, er det interessant det Siri sier om mindre action i fellesdekken før.

Mulig det også har blitt mer penger og mer ambisjoner blant hundeeiere, slik at en har lyst til å få til og har råd til å konkurrere i hytt og pine, uten at hunden er ferdig trent? Det er jo bare å se på sonen, ganske mange som skal ha sin første hund og som har mye høyere ambisjoner enn i hvert fall jeg hadde da jeg kjøpte X'en for snart fire år siden. Da jeg kjøpte henne visste jeg ikke en gang at vi noen gang kom til å konkurrere i LP eller bruks, jeg... Vi har bare blitt med på ting vi synes er gøy og lært etter hvert som vi går opp veien, og hivd oss med på konkurranser når jeg har lyst - litt som Caranthir sier.

Vår LP-debut var lagt til et konkret stevne jeg trodde ville være en fin førsteopplevelse for oss begge, og altså bestemt i god tid i forveien. Vår bruksdebut var skikkelig barnslig og lenge før vi hadde programmet inne og jeg sprengtrente på å plukke pinner den siste uka før start, men jeg havnet ufrivillig i et veddemål om hvem som kom til å starte i bruks først, og da hev jeg meg med på første og beste stevne på trass :whistle::lol:

For øvrig har jeg ingen kadaverdisiplin på X'en, tvert imot er hun trent med inkonsekvente regler og æh, det er greit nok-mentalitet, slurvete og uerfaren fører, litt dilling og kos, og en stor grad av etterpåklokskap.

Og hun ligger som en prest på fellesdekk gang etter gang etter gang etter gang. Om det er fordi jeg hadde flaks og trente det inn korrekt fra første stund (veiledet på valpekurs av Gråtass her inne, btw, som vel har hjulpet mange andre med å få til fellesdekken også) eller om hun bare er en himla trygg og stødig hund som har skjønt at det lønner seg å ligge vet jeg ikke. I går gikk jeg fra henne som skjult fører i fire hele minutter for første gang, og det kostet henne tilsynelatende ikke en kalori. Hun har ligget i sååå mange fellesdekker hvor andre hunder har forsvunnet - selv på det stevnet med bare to i klassen og dermed to i fellesdekken, hvor den andre hunden etter 30 sekunder forsvant som skutt ut av en kanon, ble hun liggende igjen helt alene. Jeg stoler 110 prosent på henne i fellesdekken, den gjør hun bare.

Og for at det ikke skal virke som skryt, men bare et motpoeng til Siri om treningsmetoder og evne til å ligge i fellesdekk, kan jeg jo legge til at vi konsekvent suger på stå under marsj, og ser ikke ut til at vi noen gang skal klare å få til den :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiriE: Jeg klarte desverre ikke å forutse at noen kunne bli sjokkert over det jeg skrev elles ville jeg såklart presisert enda bedre at jeg tenkte på aggresjon og voldtekstforsøk.

Også ble jeg nysgjerrig på hvordan man lærte felleskdekk hos nordenstam? :)

Også nysgjerrig på hvordan dere trente dekk på valpekurset til Gråtass, men man skal kanskje ikke røpe alle kurshemmelighetene hennes gratis. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...