Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge har du drevet med utstilling?


IdaC

Recommended Posts

overskriften sier vel sitt:))

Jeg er nesten født i ringen, mamma handlet hund på slutten av svangerskapet. føste gang var jeg ca 5 mnd gammel. men har stilt hund siden jeg var 4 ( da i barn og hund). startet med Juniorhandlig for 4 år siden. ble da nr 1 :P

Ellers handler jeg hunder for andre + mine egene:)

så alt i alt. jeg har stilt hund i 14 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, jeg har jo gått noe barn og hun greier i tiden jeg også, men husker ikke når første gangen var, så vi regner fra når jeg ble aktiv og det var først når egen hund kom i hus, så fem år blir det da :P Både med egen hund, noen ganger andres og har vist med juniorhandler ringen et par ganger også :P Blir nok i ringen i mange flere år til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg debuterte i ringen veldig ung, det gikk veldig dårlig :P Det ble med den ene gangen, før jeg stilte egen hund for første gang i august 2004, men etter det ble det lite da hun ikke hadde noe særlig i eksteriørringen å gjøre. Saeta var den som gjorde at jeg ble hekta, hun ble stilt fra februar 2006. Det året ble det mange, mange utstillinger, og slik har det vel bare fortsatt. 2006 var også året jeg deltok på mine første handlerkurs, og begynte å bli mer bevisst på min rolle i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte for første gang i mitt liv i år på et valpeshow. Visste ingenting om utstilling, og prøvde å lese meg frem til mye. Har tilsammen vært 5 ganger i ringen, hvor to av dem var i juniorklassen. Syntes det er en morsom hobby, selv om jeg får litt nerver også :P

Vurderer nå å melde meg på et handlerkurs i april :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet vel offisielt for noen måneder siden (les: Dogs4All) men har tidligere vært tilskuer på noen utstillinger her og der.

Bitt av basillen har jeg ihvertfall blitt, og har fra før litt skrivererfaring, og driver nå og går ringsekretærkurs!

Gleder meg veldig til egen hund som jeg kan stille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tilskuer på utstillinger siden 1982, har vært med å arrangere uoffisiell utstilling siden 1990 og gjennom 1990-tallet, begynte å stille på offisielle utstillinger i 1997, og ble autorisert ringsekretær i 2002.

Fra jeg var gammel nok til å lese tall og holde fargestifter, førte jeg katalogen mens jeg satt ringside. Så på startnummeret, så på fargen de fikk på sløyfa, og klusset den fargen i katalogmargen. Etter hvert gikk jeg over til penn og mer presise noteringer, med VK, cert, BHK og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte 4-5 gang i barn og hund med nabolagets hunder på mine yngre dager.

I 2006 stilte jeg Hampus på valpeshow, mens fra sesongen 2007 stilte jeg både han og LInus på flere utstillinger.

Og så har det ballet såpass på seg at alt a ferier omtrent inneholder utstillinger...

Nå har jeg 3 hunder å stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å stille Kita som valp når jeg fikk henne :P Etter det har vi reist både hit og dit, og fått med oss mange av de utstillingene som er :P

I april blir det 2 år :P Og jeg ser på gamle bilder at man har lært litt siden man begynte og gleder meg til å lære masse mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvis vi bare tar san tidsmessig så har jeg drevet med utstilling lenge men i grunnen er jeg fortsatt nybegynner fordi det er lenge mellom hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på min første utstilling i midten av februar for to år siden, når jeg hentet Kee-Kee på Letohallen. Da fikk jeg forsåvidt ikke med meg mye av utstillinga, var mer opptatt av valpisen. :P Så var jeg med på hennes første valpeshow siste helgen i april, for to år siden. Stilte henne ikke selv før Boxerklubbens valpeshow (i august?) for litt over halvannet år siden, da det regnet så innmari. :P Det gikk jo bra, fikk "velvist" på kritikken og var vel mer stolt over det enn over at bikkja fikk BIR. :P

Så har det jo egentlig blitt litt i rykk og napp (i og med at jeg er del-eier, og at da Yodel, den andre eieren hennes, har stilt henne mye) fram til jeg fikk Lundii, da begynte jeg å stille oftere. :P Kommer nok til å fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fersk. Har vel stilt ut 8 ganger. Første gang turte jeg ikke selv, så da tvang jeg samboer til å gjøre det. Andre ganger prøvde jeg selv *skjelve*. Da fikk jeg blått. Tredje og fjerde gangen var det samboer igjen, og så sa han at det var nok. :P (disse var med min forrige hund) Så var jeg med på to valpeshow med Nitro, før den offisielle var på NKK Harstad *enda mer skjevle* Etter at den var overstått følte jeg meg mye bedre, og de andre utstillingene har gått veldig bra.

Skal på handlerkurs i Juni og gleder meg maaasse! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte min chihuahua på utstilling en gang sånn ca i 1979 eller deromkring :P. Jeg hadde aldri vært på utstilling før, ante ikke noe som helst om hva det gikk ut på - men troppet nå opp med min litt småfete og digre chihuahua, satte den opp på bordet til dommeren - hunden knurret skikkelig til dommeren og ble tildelt ei fin, blå sløyfe. Så gikk det mange år før jeg satte beina i ringen igjen, da med min første briard på briardklubbens årlige match-show i 1991. Nei, det gikk ikke spesielt bra det heller, men jeg ble fullstendig bitt av basillen... Siden har det gått slag i slag, jeg har aldri vært på kurs, men jeg har sittet ringside og sett mye på "de store" i den store ringen, sett hvordan de har løpt, hvordan de har stilt opp - og i det heletatt plukket med meg masse kunnskap av å observere.

Jeg har stilt fram både mine egne og andres hunder til champions gjennom årene :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte vel første gang i totusenoooogseks? Tror det var da jeg stilte pointeren på NKK Stavanger. Så stilte jeg han en gang på fuglehundutstilling året etterpå tror jeg. :P Så var Cane på et par valpehow i 2007, samt NKK Stavanger 2008 og NKK Bø 2009. Jeg kaller egentlig ikke det å drive med utstilling. :P Men interessen ble vekket i fjor vinter, så nå synes jeg egentlig det er litt morsomt, og stiller ut sånn passe jevnlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært i utstillingsringen noen ganger de siste årene, men langt fra mange nok ganger til å bli "dreven". Det går bedre for hver gang, men vi kløner da litt fremdeles :P Dels på grunn av mine nerver, men også fordi det ofte går litt for lang tid mellom hver gang. I tillegg trener jeg sjelden/aldri på det utstillingsrelaterte, det kunne kanskje vært en fordel det og, både for meg og hundene... :P

Uansett; Orry ble stilt tre ganger som junior i 2003 (min debut), deretter ble det ingenting før 2007 hvor vi også stilte tre ganger i åpen klasse. Fra og med 2008 ble det mer utstilling, med Norma på valpeshow og etter hvert offisielle utstillinger. Orry gjorde comeback høsten 2010 som veteran. Vi skal stille noe i år også, så får vi bare håpe at øvelse gjør mester sånn på lang sikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte min chihuahua på utstilling en gang sånn ca i 1979 eller deromkring :P. Jeg hadde aldri vært på utstilling før, ante ikke noe som helst om hva det gikk ut på - men troppet nå opp med min litt småfete og digre chihuahua, satte den opp på bordet til dommeren - hunden knurret skikkelig til dommeren og ble tildelt ei fin, blå sløyfe. Så gikk det mange år før jeg satte beina i ringen igjen, da med min første briard på briardklubbens årlige match-show i 1991. Nei, det gikk ikke spesielt bra det heller, men jeg ble fullstendig bitt av basillen... Siden har det gått slag i slag, jeg har aldri vært på kurs, men jeg har sittet ringside og sett mye på "de store" i den store ringen, sett hvordan de har løpt, hvordan de har stilt opp - og i det heletatt plukket med meg masse kunnskap av å observere.

Jeg har stilt fram både mine egne og andres hunder til champions gjennom årene :P.

Du bare tutla over fra Chihuahua til Briard, ja :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte som jentung på 60-tallet, da jeg stilte min mors terriers. Siden 70årene har jeg vist egne og andres hunder, både brukshunder og retrievere, og noen raser til. Kan ikke si at jeg "driver med utstilling", det blir vel en 6-8 ganger i året. ellers går det i litt LP og blodspor, og en og annen jaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke første gang jeg var på utstilling. Farmor var dommer, så hun dro meg med fra barnevognstadiet. Første gang jeg stilte selv var barn og hund i 96. Senere stilte jeg offesielt andres hunder fra 2002 (?). Min hund er blitt stilt ut 6 ganger, men hun trives ikke med det, så har blitt mer vandring på utsiden av ringen for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Var på min første utstilling som 12 (1994) åring, stilte i mange år mine egene tibber og endel belgere for andre. Stilte bare på vestlandet unntagen en gang i året til Bjerke eller Nesbyen. Så hadde jeg ett langt opphold fra 1999 til 2004 til jeg fikk Blaze. Siden har det gått opp og ned hvor mye jeg har stilt, alt etter hva vi er ute etter.

Er kun selvlært og har aldri gått noe kurs når det kommer til handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...